سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» بگومگو‌های درون جریانی اصلاح‌طلبان و همچنین منازعات آنان با دولت را مورد توجه قرار داده و نام آن را «شانه به شانه باخت» می‌گذارد. در این گزارش که تیتر یک شده آمده است: «نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و تجربه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح‌طلبان را به سمت مشارکت فعال انتخاباتی متمایل کرد؛ مشارکتی که یقینا بیش و پیش از هر چیز نیازمند رفع اختلافات انباشت شده در اردوگاه اصلاحات بود. در این میان در حالی که جناح نزدیک به حزب اتحاد ملت (که می‌توان آن را امتداد حزب منحله مشارکت دانست) سعی کرد با اتخاذ مواضع رادیکال از بار مسؤولیت حمایت از روحانی بکاهد و خود را در قالب جریانی معترض وضع موجود معرفی کند، کارگزارانی‌ها کماکان گزینه ائتلاف با سایر کاندیدا‌ها را گزینه مردود به حساب نیاوردند. همین مساله و برخی مواضع چهره‌های کارگزارانی مبنی بر تقدم تکنوکراسی به دموکراسی بهانه‌ای شد تا سعید حجاریان با حمله به این حزب و فاصله‌گیری ظاهری از مواضع آن برای احیای وجهه اصلاح‌طلبان به عنوان جریانی معترض گام بردارد.»
این روزنامه اصولگرا همچنین انتشار فیلم برخورد یک نماینده مجلس با مامور پلیس راهور ناجا که در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد را با عنوان «ماجرای سیلی تلخ» پوشش داده است.

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«اعتماد» حاشیه‌های ایجاد شده بعد از انتشار فیلم درگیری بین نماینده مجلس و سرباز وظیفه را تیتر یک کرده و آن را «سیلی بر چهره قانون» تلقی می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین می‌نویسد: مردم از رئیس مجلس خواستار برخورد جدی با نمانیده‌ای هستند که ضمن حرکت خلاف در خط ویژه با پلیس درگیر شد و بر صورت او سیلی زد.
این درحالی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بلافاصله بعد از انتشار این خبر در صفحه توییتر خود از صدور دستور پیگیری این ماجرا و برخورد با متخلف خبر داد.
عباس عبدی، اما در یادداشت امروز خود که در اعتماد منتشر شده به ماجرای توهین به رئیس جمهور می‌پردازد و می‌نویسد: «مشکل و ریشه اصلی این رفتار، تبعیض است. چگونه؟ فرض کنید که کسی چنین توهینی را به افراد دیگری در ساختار سیاسی کند. البته آنان هیچ‌گاه افرادی را دعوت نمی‌کنند که چنین حرفی را بزند. به علاوه منتقدین سیاست‌های فعلی نیز چنین خبطی را نمی‌کنند هم از حیث نادرست بودن آن و هم از حیث عوارض شدید آن. ولی فرض محال که محال نیست؛ اگر چنین گفتاری علیه افراد دیگری حتی پایین‌تر از رییس‌جمهور گفته می‌شد، از همان دم در استودیوی محل ضبط برنامه، کل مدیران برنامه و شبکه پخش‌کننده و مجری و مهمان و... باید می‌رفتند پای میز دادگاه و برنامه برای همیشه لغو می‌شد و صدر و ذیل صدا و سیما مشغول عذرخواهی می‌شدند و... ولی الان حتی لزومی به عذرخواهی هم ندیدند و مسوولیت را متوجه مهمان برنامه کردند و هیچ اتفاقی هم تاکنون در سطح رسمی رخ نداده است. این وضعیت نشان‌دهنده یک نوع تبعیض ساختاری و نظام‌مند در مواجهه با رفتار شهروندان وجود دارد».

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«شرق» مجادله اخیر حجاریان و کارگزاران را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «رویارویی تاریخی چپ و راست» می‌نویسد: «دو طیف چپ و راست اصلاحات همواره بر سر این موضوع که چگونه باید با مقوله سیاست روبه‌رو شد، مشکل داشته‌اند.... علاوه بر این، تفاوت دیدگاه کارگزاران با طیف چپ با محوریت حزب مشارکت، در میانه دهه 70 بر سر نقش اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم عاملی برای اختلاف بود. مشارکتی‌ها در آن سال‌ها به تندی علیه هاشمی می‌تاختند و او را نماینده وضع موجود می‌دانستند و کارگزاران که هاشمی را به عنوان رهبر معنوی خود می‌دانست از عملکرد دو دولت هاشمی دفاع می‌کرد. این تقابل بعد از پیروزی خاتمی و تشکیل حزب مشارکت و البته در جریان انتخابات مجلس ششم به بالاترین شکل ممکن رخ نمود.... این روند ادامه داشت تا باز درباره عملکرد دولت روحانی اختلاف‌نظر‌های جزئی میان دو طیف راست و چپ اصلاحات پدید آمد؛ به‌نحوی‌که بعد از انتخابات روحانی در دوره دوم، طیف چپ از عملکرد او انتقاد کرد، اما کارگزاران همچنان باور داشت روحانی عملکرد قابل دفاعی دارد ... در مقطع کنونی هم درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شاهد اختلافاتی میان راست و چپ هستیم؛ به نحوی که نیرو‌های چپ باور دارند باید صرفا با نامزد کاملا اصلاح‌طلب وارد انتخابات شد و دیگر به‌هیچ‌وجه سیاست ائتلافی نباید در دستور کار باشد و حتی اگر همه نامزد‌های اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند، اصلاح‌طلبان نباید از فردی حمایت کنند. در مقابل راست‌گرایان و مشخصا کارگزاران بازهم قائل به استفاده از ظرفیت‌های سیاسی هستند.»

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«آرمان ملی» ماجرای دیروز نماینده مجلس و سرباز وظیفه را «سیلی به خدمت» خوانده و در گزارشی که تیتر یک شده نوشته است: «بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق واکنش تندی نشان دادند و در این راستا، مسئولان نیز این اتفاق را نادرست خواندند و از حق «سرباز وطن» دفاع کردند. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی اعلام کرد: در برابر قانون همه مساوی هستند، مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احضار تخلف، هیات نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهند کرد»، قاضی‌زاده هاشمی، همکار عنابستانی نیز در مجلس که نایب رئیس مجلس و رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، در توئیتی نسبت به این اتفاق واکنش تندی نشان داد و نوشت: «حفظ حقوق مردم، برای ما مساله اساسی است و حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.»
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش که اهم اظهارات آن با شرح زیر است:
* حداکثر سه تا سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند. اما ما نمی‌توانیم عدم دسترسی به شاد را مساوی با عدم آموزش بدانیم. این دسته از دانش‌آموزان هم آموزش می‌بینند ولی از طریق صداوسیما و تلویزیون.
* بند مربوط به سند 2030 در سال‌های قبل و در همان سال اول برنامه و بودجه، تهیه شده بود و همان را کپی کرده و در لایحه بودجه 1400 گذاشته بودند، وقتی متوجه این اشتباه شدند آن بند را حذف کردند.
*برخی از خودکشی‌ها را به تبلت و ابزار هوشمند آموزش مجازی ربط می‌دهند، حداقل در مواردی که به ما گزارش شده هیچ موردی به‌خاطر تبلت نبوده است.
*دقیقا می‌دانیم که یک درصد دانش‌آموزانی که در معرض خطر جدی قرار دارند کدام هستند. وقتی می‌گویم خطر جدی، یعنی انواع آسیب‌های اجتماعی و بحث قرار گرفتن در معرض اعتیاد، خشونت و مجموعه آسیب‌هایی است که باید این دانش‌آموزان تحت کنترل و مراقبت قرار گیرند.

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«آفتاب یزد» درگیری پرحاشیه دیروز در خط ویژه را تیتر یک کرده و با عنوان «سیلی بر صورت قانون» به نقل از نماینده مورد بحث می‌نویسد: «اولا دیروز نبوده و هفته گذشته بوده، در ثانی سیلی نبوده و مشاجره‌ی لفظی بوده، ثالثا اول سرباز توهین کرد و راننده‌ی من فقط خواست توهین نشود.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه گزارش خود از ورود مجلس به ماجرا خبر داد و نوشت: «رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم با اشاره به انتشار خبر درگیری یک نماینده مجلس با مامور راهور، گفت: این هیئت، ادعا‌های موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.»
سیدعلیرضا کریمی نیز در سرمقاله امروز این روزنامه به همین موضوع پرداخته و نوشته است: «نماینده مجلسی که قانونگذار و محافظ و ناظر بر اجرای قانون است خود بی‌قانونی می‌کند و ابایی نیز از جار زدن این بی‌قانونی ندارد و حتی حاضر نیست بگوید اشتباه کرده و از سرباز بی‌نوا که در این سرما در حال اجرای مسئولیت خود بوده عذرخواهی خشک و خالی کند. یک سوال:این اعتماد به نفس پولادین از کجا آمده؟ بنده به رزومه این نماینده مجلس رجوع کردم. نامبرده همواره دارای مسئولیت‌های مهمی بوده و اینگونه نبوده یک شبه ره صد ساله رفته باشد. او در دولت احمدی‌نژاد تا سمت استانداری هم رفته است و امروز نیز در قامت نماینده در مجلس حضور دارد. از آنجایی که خود وی نیز اذعان دارد بار‌ها و بار‌ها چنین بی‌قانونی‌هایی کرده باید پرسید چرا کسی نتوانسته او را پاسخگو کند؟ بهرحال آنچه روشن و دارای اهمیت است حاشیه امنیت اینگونه افراد است. دوپینگ سیاسی چنین افرادی به آنان این جرات را داده تا خود را در هر شرایطی حق مسلم بپندارند. افراد مذکور در حقیقت همواره طلبکار مردم هستند نه بدهکار.»

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«کیهان» در تیتر یک خود تاکید می‌کند که «700 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز باید به جیب مردم برود». این تیتر در واقع برآمده از سخنان اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس است که گفته بود «مابه‌التفاوت ارز بین 700 تا 800 هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد. ما در مجلس توجه به سلامت، معیشت، محرومیت‌زدایی و تولید و اشتغال را در دستور کار قرار داده‌ایم.»
این روزنامه اصولگرا در یادداشت روز خود نیز از «نیاز به معماری جدید روابط ایران با حوزه عربی» می‌نویسد. یادداشت نویس کیهان آورده است: «اگر در میان کشور‌های عربی، دولت‌های سعودی، مصر، امارات و بحرین بر عدم حضور ایران در حوزه عربی تأکید دارند، کشور‌هایی هم هستند که بر بهبود روابط حوزه عربی با ایران اصرار می‌کنند. در میان کشور‌های عربی، دسته سومی هم وجود دارند که نسبت به برقراری یا توسعه روابط با ایران علاقه‌مند هستند، اما دسته‌بندی کشور‌های عربی به مخالف و موافق ایران، آنان را در شرایط انتظار قرار داده است. از سوی دیگر اگر به صفحه منطقه عربی در غرب آسیا و در شمال آفریقا نگاه بیندازیم، درمی‌یابیم که هیچ دلیل روشنی بر خصومت بین کشور‌های عربی و ایران وجود ندارد. در این میان مهندسی نوعی از دیپلماسی از سوی ایران می‌تواند شرایط موجود میان ایران و حوزه عربی را دگرگون کند.»

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«جوان» امروز یک تیتر اقتصادی دارد و 2 تا 5 برابر شدن یارانه نقدی در سال آینده را بررسی می‌کند. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «همزمان با پاسخ‌های قالیباف به انتقادات دولت، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 گفت: با مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال 1400 دو برابر خواهد شد. بر این اساس، یارانه هریک از 78 میلیون یارانه‌بگیر در کشور در سال آینده 91 هزار تومان خواهد‌بود. همچنین طبق این مصوبه 48 میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه از 78 میلیون نفر یارانه‌شان 5/ 1 برابر بیشتر یعنی 136 هزار تومان خواهد بود؛ بنابراین اعضای کمیسیون مصوب کردند که یارانه نقدی 10 میلیون ایرانی که از نظر مالی در شرایط سخت‌تری قرار دارند و جزو طبقات ضعیف جامعه هستند، در هر ماه 220 هزار تومان باشد.»
این روزنامه اصولگرا همچنین در یکی از تیتر‌های کناری خود گزارشی دارد با عنوان «سیلی قانون‌گذار بر صورت مجری قانون؟!» که در آن می‌نویسد: «همه این مدت هم نماینده موردنظر شیشه دودی دناپلاسش را پایین نمی‌کشد، از ترس مردم لابد. چند دقیقه قبل آنقدر جسارت و تبختر و تکبر داشته که به مجری قانون معترض شده که چرا نمی‌گذارد به‌رغم نداشتن مجوز، از خط ویژه برود، اما حالا ترسیده و سرانجام راننده‌اش به لاین کناری می‌پیچد و راهش را می‌گیرد که برود. سؤال درست همان سؤالی‌است که مردم هم در آن غائله از نماینده مجلس موردنظر می‌پرسند: «تو نماینده مجلسی؟!» نماینده قرار است قانون وضع کند، نه برابر اجرای قانون بایستد؛ نماینده قرار است خدمتگزار مردم باشد، نه به آنان توهین کند یا آنان را بله قربان گوی خود بداند.»

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

«ایران» اظهارات دیروز محمود واعظی که به نوعی گفته بود رئیس جمهور هر قانونی که نپسندد را ابلاغ نمی‌کند، را تیتر یک کرده و با عنوان «ابلاغ قانون جزو فرآیند قانون‌گذاری نیست» نوشته است: «شکایت جمعی از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری به دلیل آنچه استنکاف از ابلاغ 13 قانون مصوب مجلس خوانده شده، با واکنش و توضیحات رئیس دفتر و معاون پارلمانی رئیس جمهوری روبه‌رو شده است. از توضیحات محمود واعظی و حسینعلی امیری اینگونه بر‌می‌آید که تاکنون تنها دو قانون از سوی رئیس مجلس یازدهم ابلاغ شده که یکی (قانون راهبردی لغو تحریم‌ها) از آن‌ها هم به دلیل اشتباه محاسباتی محمدباقر قالیباف بوده و دیگری (پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی) هم سرنوشت دیگری پیدا کرده و در نهایت دولت و مجلس بر سر چگونگی اجرای آن به تفاهم جدیدی رسیدند. مضاف بر اینکه ابلاغ و اجرای قانون متفاوت است و دولت اگرچه ایرادی هم به برخی مصوبات مجلس وارد بداند، اما وقتی تبدیل به قانون شد، آن را اجرا می‌کند فارغ از آنکه رئیس جمهور آن را ابلاغ کند یا رئیس مجلس. در کنار این نکته قابل توجه دیگر در سخنان اعضای دولت اینکه، چنین اتفاقی یعنی ابلاغ قوانین از سوی رئیس مجلس در دولت‌های نهم و دهم بیشتر رخ داده و حتی شمار قوانینی که با مخالفت محمود احمدی‌نژاد، از سوی رئیس وقت مجلس ابلاغ شدند به 34 می‌رسد.»

سیلی تلخ / منازعه در جریان اصلاح‌طلبی / یارانه نقدی به نرخ سال جدید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان