از خواص چغندر و فایده های آن چه می دانید؟

چغندر دارای مزیت های دارویی و درمانی فوق العاده ای برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها را دارد. در این مقاله با ویژگی های منحصر به فردی که چغندر برای سلامتی بدن دارد و همچنین دیگر خواص چغندر آشنا خواهید شد.

از خواص چغندر و فایده های آن چه می دانید؟

چغندر دارای انواع ویتامین، پروتئین، چربی و املاح معدنی آهن، فسفر و کلسیم است. در حدود چهار قرن قبل از میلاد با خواص چغندر و فواید درمانی آن آشنا بوده اند و از آن استفاده می کرده اند. چغندر دو نوع است، نوع اول آن چغندر معمولی که به رنگ بنفش تیره و یا قرمز است که همه ما آن را به اسم لبو می شناسیم و نوع دیگر چغندر قند است و به رنگ زرد روشن است که این نو چغندر در نقاط مختلف دنیا برای تهیه شکر و قند کشت می شود.

چغندر گیاهی است با برگ های پهن و درشت یا برگ های مخروطی شکل که از آن به همراه دیگر سبزیجات در خورشت یا آش استفاده می شود و همچنین برخی افراد آن را همراه با ماست مصرف می کنند. چغندر خوب و مرغوب آن است که زیاد در خاک نمانده باشد زیرا باعث می شود تا زیاد رسیده شود و سفت شود. طبق تحقیقات محققان خواص دارویی چغندر خام را بعد خواص عسل قرار داده اند و این گیاه را مانند عسل یک شفا دهنده خوب می دانند. چغندر پیر و زیاد رسیده گردنی باریک دارد و شیارهایی روی آن به وجود می آید.

خواص دارویی جغندر

چغندر از سالم ترین سبزیجات بوده و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی می باشد، ضمن اینکه یک غذای فوق العاده خوشمزه و مقوی است که در درمان یبوست، کم خونی، درمان خانگی سوء هاضمه، اختلالات کلیوی، رفع شوره سر، درمان اختلالات کیسه صفرا، درمان بیماری های قلبی عروقی و درمان سرطان کاربرد دارد، ضمن اینکه موجب بهبود گردش خون خواهد شد و برای مقابله با برخی اختلالات تنفسی و نیز جلوگیری از ابتلا به آب مروارید مفید می باشد.

چغندر از خانواده اسفناج ها بوده و یکی از بخش های اصلی آن ریشه گیاه می باشد، همانطور که گفتیم این گیاه خاصیت دارویی داشته و جدا از اینکه یک ماده غذایی خوشمزه و مفید است، منبع غنی از ساکاروز بوده و جاگزین مناسبی برای نیشکر گرمسیری می باشد.

بررسی خواص چغندر و مزیت های دارویی و درمانی آن

چغندر به عنوان یک ماده غذایی از 2000 سال پیش شناخته شده بوده است و برای اولین بار در جنوب غرب آسیا و مدیترانه دیده شد. ریشه چغندر را می توان به صورت خام مصرف کرد، اما اغلب افراد آن را به صورت پخته مصرف می نمایند که همه به نام لبو آن را می شناسند. برای آنکه پوست چغندر پخته را به آسانی بکنید، باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون بیاورید و در آب سرد قرار دهید تا به راحتی پوست آن جدا گردد. ریشه کلفت چغندر مواد غذایی و به ویژه ساکاروز (شکر) را در خود ذخیره می کند. برگ های چغندر هنگام روز در مقابل نور آفتاب ساکاروز می سازند و ذر شب آن را به ریشه ها می دهند. مقدار ساکاروز در هر منطقه متفاوت است.

خواص چغندر

فواید چغندر برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص چغندر برای بدن خاصیت ضد سرطانی آن است. طبق مطالعاتی که انجام شده است، مصرف چغندر از بروز سرطان پوست، ریه و همچنین روده بزرگ جلوگیری می کند. آن ها به دلیل حاوی بودن از رنگدانه پتاسیانین موجب جلوگیری از از رشد سلول های سرطانی می شوند. مطالعات نشان داده اند که آب چغندر موجب مهار جهش سلولی ناشی از این ترکیبات می شود. محققان در مجارستان آب چغندر را ماده ای به عنوان کند کردن رشد تومور شناخته اند. می توانید با اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی هفتگی خود بدن را از از بروز سرطان در طول حیات خود حفظ کنید.

خاصیت چغندر برای سلامت قلب

از خواص چغندر الیاف موجود و همچنین غنی بودن از فیبر است که به کاهش کلسترول کمک می کند. وجود سطح بالایی از تری گلیسیرید در چغندر خطر ابتلا به مشکلات مربوط به قلب را کاهش می دهد. چغندر به دلیل داشتن مواد مغذی مانند بتائین، موجب می شود تا سطح هموسیستئین در بدن که برای رگ های خونی بسیار مضر است را کاهش دهد. به همین دلایل مصرف چغندر از بروز بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند و همچنین از توسعه این بیماری ها جلوگیری می کند و موجب بهبود افراد مبتلا به مشکلات قلبی می شود.

خواص چغندر قرمز

افزایش استقامت بدن

نیترات موجود در چغندر در بدن تبدیل به اکسید نیتریک خواهد شد و این اسید موجب می شود تا اکسیژن مصرف شده در هنگام تمرینات ورزشی کاهش پیدا کند و نیز میزان تحمل را افزایش دهد.

افرادی که قبل از ورزش کردن مقدار مورد نیاز آب چغندر می خورند، میزان توانایی آنها حدود 16 درصد به نسبت افراد دیگر بیشتر است.

جلوگیری از زوال عقلی

با افزایش سن، جریان خون به بخش هایی از مغز کاهش می یابد و در نتیجه این مساله منجر به از دست دادن شناخت و نیز زوال عقل خواهد شد، بر اساس تحقیقات انجام گرفته نوشیدن آب چغندر خواص زیادی داشته و موجب بهبود جریان اکسیژن در مغز می شود، همچنین از زوال عقلی جلوگیری کرده یا روند آن را کند می کند. در واقع غلظت زیاد نیترات  در آب چغندر موجب این اتفاق خواهد شد.

خاصیت چغندر

تسویه خون و کبد

چغندر دارای رنگدانه های بتالین می باشد و در نتیجه در روند سم زدایی فاز 2 بدن کمک خواهد کرد و این عمل زمانی رخ می دهد که سم بدن زدوده شده و به مولکولهای دیگر اتصال پیدا می کند تا از بدن خارج شود.

چغندر برای زنان باردار

از جمله خاصیت چغندر برای سلامتی، کمک به کاهش نقص های جنین در زنان باردار است. چغندر به دلیل غنی بودن از ویتامین B و فولات به توسعه ستون فقرات نوزاد کمک می کند. کمبود فولات در بدن مادر منجر به نقص لوله عصبی می شود.

فواید چغندر در بارداری

سایر خواص دارویی چغندر

  • چغندر برای جوان شدن بسیار مفید است و بسیاری از انواع ضعف ها را از بین می برد و موجب تصفیه خون می شود و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش اکسیژن در بدن می گردد.
  • چغندر برای تنگی نفس، سرفه، سر درد و حتی برای تقویت غریزه جنسی مصرف می شود.
  • پزشکان یونانی برای بهبود مجروحان زخمی از برگ چغندر استفاده می کردند.
  • خاصیت های آنتی اکسیدانی در چغندر به تقویت بافت های بدن و سلامتی پوست کمک می کند.
  • خاصیت دارویی چغندر باعث به وجود آمدن رطوبت در روده می شود و به همین دلیل از بروز یبوست جلوگیری می کند. همچنین برگ چغندر برای ناراحتی های کبدی بسیار مفید است.
  • چغندر به طور طبیعی دارای مقداری اسید فولیک و آهن است که باعث می شود توانایی افزایش اکسیژن برای فعالیت های مختلف برای بدن فراهم شود.
  • چغندر تاریخچه قدیمی برای نیرو بخشی دارد. این سبزی هم رد ساخت سلول ها و هم در بهبودی بعد از بیماری نقش بسزایی دارد. چغندر یک ماده مفید برای هضم مواد غذایی می باشد.
  • یکی از سبزیجاتی که برای افراد دچار سندرم گرسنگی بسیار مفید است چغندر می باشد.
  • چغندر ادرار آور و آرام کننده است.
  • اگر دارای موهای خشک و یا نازک و یا همچنین ریزش مو دارید حتما چغندر را مصرف کنید.
  • چغندر با مزایای زیادی که دارد از ضعف، رنگ پریدگی، زخم های زبانی و اغتشاش در خواب جلوگیری می کند
  • مصرف چغندر بیماری جذام را بهبود می بخشد.
  • برگ چغندر دارای خاصیت آرام کنندگی است از این رو برای افراد عصبی و برای پیشگیری از اضطراب و استرس بسیار مفید است.
  • جوشانده چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر، یبوست، و بیماری های پوست مصرف می شود.
  • برای جلوگیری از اختلالات قاعدگی و برای باروری چغندر بسیار مفید است.
  • چغندر باعث عملکرد بهتر خون، تمیز کردن معده و روده می شود و همچنین کنترل کننده صفرا است.

 چغندر سفید

برای سلامتی و پیشگیری از بروز انواع بیماری حتما چغندر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در این مقاله با فواید چغندر و مزیت های دارویی و درمانی این گیاه آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید از مزیت های دارویی و درمانی سبزیجات دیگر به بخش خواص سبزیجات مراجعه نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان