نظر روزنامه اصلاح‌طلب درباره علت ریزش بورس

کیهان: روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد تصریح کرد؛ تصمیم دولت درباره نرخ ارز، خطرناک بود و موجب ریزش بورس و سپس قربانی کردن رئیس سازمان بورس شد.
اعتماد با اشاره به برکناری حسن قالیباف اصل از ریاست بورس در قالب استعفا نوشت: سازمان بورس هیچ‌گاه جایگاه رئیس کل بانک مرکزی یا حتی در سطح معاون وزیر را در کشور نداشته است. نباید فراموش کرد که آقای قالیباف اصل دارای سابقه علمی و تجربی خوبی در این بازار است اما قوانین حمایت چندانی از این سمت نمی‌کند. این در حالی است که زمان ریاست ایشان شاخص کل بورس تا 2 میلیون واحد هم افزایش یافت. اگر امروز شاهد ریزش بورس هستیم این موضوع به نرخ بهره بانکی، نرخ دلار و نرخ‌گذاری‌های دستوری در حوزه خودرو، فولاد و تا کالاهای اساسی برمی‌گردد. اما به نظر می‌رسد دولت تصمیم خود را گرفته و برای نرخ دلار مانورهای خطرناکی راه انداخته این در حالی است که ذخایر ارزی و در دسترس ما محدود است و...
در صورتی که نرخ دلار زیر 20 هزار تومان شکست بخورد مجدداً نرخ دلار به صورت جهشی بالا خواهد رفت و حتی مجدد به مرز 30 هزار تومان خواهد رسید.
اگر وضعیت به گونه‌ای پیش برود که به توافق سیاسی نرسیم و مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسد شوک ناگهانی به بازار ارز وارد خواهد شد و نرخ ارز با توجه به کمبودها به شدت افزایش خواهد یافت و جرقه سنگین تورمی را پیش‌رو داریم، البته در حال حاضر پیش‌بینی‌هایی از دلار 15 و 18 هزار تومانی می‌شود اما باز هم به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این موضوع بیشتر یک مانور سیاسی باشد تا اقتصادی.
اعتماد در عین حال اظهارات انتقادی وزیر اقتصاد را منتشر کرده که می‌گوید: برخی دخالت‌ها مانند قیمت‌گذاری دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بانکی، موجب بروز مشکلات اخیر شد.
مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی؛ ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای 20 درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان