ماهان شبکه ایرانیان

آسپرین؛ داروی معجزه‌آسای قرن (۱)

آسپرین قرص نام‌آشنایی که به عقیده اکثر مردم مصرف آن برای بیماران قلبی- عروقی بسیار مفید است، گذشته از مزایای فراوانش، خطراتی هم برای مصرف‌کنندگانش به دنبال دارد و اغلب مردم از این خطرات بی‌اطلاعند.

آسپرین؛ داروی معجزه‌آسای قرن (1)

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 کودکان و نوجوانانی که دچار آنفلوآنزای مرغی شد‌ه‌اند و یا در دوران نقاهت بیماری هستند، نباید از آسپرین استفاده کنند زیرا در صورت مصرف آن دچار حالت تهوع شدید و استفراغ‌های پی‌درپی می‌شوند که موجب بروز سندرم بسیار نادر ریه می‌شود.

افرادی که الکل مصرف می‌کنند، در صورت مصرف آسپرین، دچار خونریزی معده خواهند شد. اگر به هنگام مصرف آسپرین دچار علائم شدید آلرژی شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در دوران بارداری و شیردهی، قبل از مصرف آسپرین حتماً با پزشک خود مشورت کنید، خصوصاً در سه ماه پایان بارداری.

آسپرین قرص نام‌آشنایی که به عقیده اکثر مردم مصرف آن برای بیماران قلبی- عروقی بسیار مفید است، گذشته از مزایای فراوانش، خطراتی هم برای مصرف‌کنندگانش به دنبال دارد و اغلب مردم از این خطرات بی‌اطلاعند. بیشترین علت مرگ در جهان بیماری‌های قلبی و سکته می‌باشد.

آسپرین در رقیق کردن خون تأثیر زیادی دارد. مصرف روزانه یک قرص آسپرین 80 میلی‌گرم سبب بهره‌مندی از این مزیت می‌شود. مصرف این قرص با دوز پایین در افراد بالای 50 سال، کمک زیادی به کاهش بیماری‌های قلبی می‌کند، زیرا هما‌نطور که می‌دانید با افزایش سن، مشکلاتی مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و افزایش خطر حملات قلبی و سکته نیز بیشتر می‌شوند. به عقیده عموم مردم، آسپرین یک داروی جادویی است که هنوز بسیاری از مزایای آن شناخته نشده‌اند.

طی تحقیقاتی که پیش از این انجام شده، مصرف آسپرین و ویتامین B خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مقدار آسپرین مورد استفاده در افراد مختلف، فرق دارد. مثلاً، بیمارانی که دچار دیابت نوع 2 هستند، با مصرف اندک آسپرین، نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. آسپرین حدود 100 سال پیش کشف شد و هر سال، تریلیون قرص آسپرین به فروش می‌رسد.

نخستین بار یک زن شیمی‌دان جوان در سال 1897 موفق به کشف آن شد و از آن تاریخ به بعد تولید انبوه این داروی جادویی در سرتاسر جهان شروع شد. طبق تحقیقات و مطالعات به عمل آمده بیمارانی که به سرطان روده دچار هستند در صورت مصرف آسپرین شانس بیشتری برای نجات از این بیماری خواهند داشت.

ضمناً‌ آسپرین از خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات نیز جلوگیری می‌کند. طبق بررسی‌های دانشمندان، افرادی که مستعد لخته شدن خون در رگ‌هایشان هستند، بیشتر در معرض خطر سرطان هستند. مصرف آسپرین تا 10 درصد موجب کاهش این خطر می‌شود. در کنار این مزایا، پزشکان بر این باورند که مصرف طولانی‌مدت این دارو خصوصاً با دوز بالا، برخی عوارض جانبی مثل خونریزی‌های داخلی را به دنبال دارد.

بنابراین عقلانی به نظر نمی‌رسد که برای داشتن سلامتی بیشتر، صرفاً روی استفاده از آسپرین تمرکز کنید. مهم‌ترین خطر مصرف آسپرین با دوز بالا، خونریزی‌های داخلی (مغزی و روده‌ای) است. لذا پزشکان توصیه می‌کنند مردان 45-79 ساله و زنان 55-79 ساله در صورت داشتن بیماری‌های قلبی- عروقی، روزانه از آسپرین با کمترین دوز استفاده نمایند.

سایر افراد می‌توانند با مصرف هر روز یک عدد آسپرین بچه و یا هر یک روز در میان یک آسپرین 80 میلی‌گرمی، از مزایای آن بهره‌مند شوند. ایجاد تعادل در مزایا و خطرات استفاده از یک دارو یک علم نیست بلکه یک هنر است. بنابراین باید در مورد میزان استفاده از هر چیزی تعادل را حفظ کرد تا خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

‌ مصرف مداوم آسپرین موجب کاهش شنوایی می‌شود. استفاده مکرر از آسپرین (حداقل دو بار در هفته) در مردان، تا 12 درصد کاهش شنوایی را به دنبال دارد. مردان جوان‌تری که کمتر از 50 سال دارند، 33 درصد کاهش شنوایی خواهند داشت. سایر داروهای کاهش‌دهنده التهاب و استامینوفن نیز باعث افزایش خطر کاهش شنوایی می‌شوند.

 مصرف مداوم آسپرین از خطر تشنج آبستنی جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقاتی که چندی پیش به عمل آمد، زنانی که آسپرین مصرف می‌کنند تا 10 درصد کمتر به تشنج‌های آبستنی دچار می‌شوند. این تشنج‌های آبستنی شامل افزایش شدید فشار خون و خطرات نهانی برای مادر و جنین می‌شود. مصرف آسپرین در دوران بارداری باید طبق نظر پزشک باشد و خودسرانه استفاده نشود.

 مصرف آسپرین موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود. مصرف آسپرین در برخی از بیماران مبتلا به سرطان روده، اثر مثبتی دارد مردانی که آسپرین مصرف می‌کنند، در صورت ابتلا به سرطان روده، از رشد و پیشرفت بیماری‌شان جلوگیری می‌شود. افرادی که 5 سال مداوم آسپرین مصرف کرد‌ه‌اند بیشترین بهره را در این زمینه به دست می‌آورند...

برای خواندن بخش دوم -آسپرین؛ داروی معجزه‌آسای قرن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان