چگونه منزل خود را حرفه ای رنگ آمیزی کنید؟

چگونه منزل خود را حرفه ای رنگ آمیزی کنید؟

دیوارها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی خانه دارند. اگر زیباترین وسایل را برای منزل خود تهیه کنید اما به رنگ و تمیزی دیوارها توجه نداشته باشید دکوراسیون منزل‌تان به چشم نخواهد آمد.

نقاشی یک کار حرفه‌ای به نظر می‌رسد که باید توسط متخصصان این کار انجام شود. اما اگر خود شما این کار را انجام دهید می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. نکات تخصصی ما را در زیر دنبال کنید و با نحوه رنگ‌آمیزی صحیح آشنا شوید.

راهنمای رنگ کردن انواع سازه ها

  • روی همه وسایل خانه را بپوشانید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام نقاشی کردن پریزهای برق، آیفون و ... رنگی شوند. بنابراین، هر چیزی که روی دیوار است و نمی‌خواهید رنگ شود را بپوشانید. می‌توانید صفحه‌های کلید و پریز و هر آنچه که از دیوار قابل جدا شدن است را از روی دیوار بردارید. این کار هم از رنگی شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و هم این امکان را به شما می‌دهد که دیوار پشت آن‌ها را رنگ کنید.

بهتر است لوستر را جدا کنید. روی چراغ‌های سقفی را بپوشانید تا موقع رنگ کردن سقف رنگی نشوند. وسایل و مبلمان را تا جایی که برای شما مقدور است یک جا جمع کنید و کنار هم بچینید. برای اینکه این وسایل رنگی نشوند روی آن‌ها را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید.

یکی از قسمت‌هایی که احتمال رنگی شدن آن خیلی زیاد است، کف ساختمان است. به کمک پارچه یا برزنت کف زمین را بپوشانید. قرنیزها را هم بپوشانید.

 

  • دیوار را آماده کنید.

قبل از شروع نقاشی مهم است که سطح خود را آماده کنید. اگر می‌خواهید نتیجه کار عالی باشد باید ابتدا بتونه کردن دیوار و سنباده زدن را انجام دهید. حتی برای دیوار‌های گچی جدید هم استفاده از سنباده لازم است تا از صاف بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

بتونه یک ماده خمیری شکل است که از آن برای ترمیم آسیب‌های روی دیوار استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد بتونه ترمیم جای رطوبت و ترک‌های روی دیوار و همچنین پر کردن جای میخ و پیچ است.

انواع بتونه عبارتند از:

  • بتونه اکریلیک: دوام، کیفیت و چسبندگی بالایی دارد. بر پایه آب است و 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد تا خشک شود.
  • بتونه روغنی: برای دیوارهایی که قرار است با رنگ روغن نقاشی شوند، استفاده می‌شود.
  • بتونه پلاستیک: کاربرد آن برای دیوارهایی است که با رنگ پلاستیک نقاشی می‌شوند.

 

بعد از بتونه کردن برای اینکه یک سطح صاف و صیقلی داشته باشید سنباده کشی کنید. سپس ذرات اضافی را از روی دیوار پاک کنید. اگر این ذرات روی دیوار باقی بمانند به قلم مو و رنگ می‌چسبند.

بعد از بتونه‌کاری می‌توانید از پرایمر استفاده کنید. پرایمر ماده‌ای است که به یکنواخت شدن سطح کمک می‌کند. این ماده باعث می‌شود رنگ بهتر روی دیوار بشیند. از پرایمرها روی چوب، شیشه و بتن هم می‌توان استفاده کرد.

چگونه منزل خود را حرفه ای رنگ آمیزی کنید؟

  • کار نقاشی را شروع کنید.

همیشه به یاد داشته باشید رنگ‌آمیزی را از بالا به پایین انجام دهید. چون قطرات رنگ ممکن است به قسمت‌های دیگر پاشیده شود. پس ابتدا سقف‌ را رنگ کنید. نقاشی دیوارها را هم از بالا به پایین انجام دهید و هر دیوار را به طور کامل  تمام کنید و بعد رنگ کردن دیوار دیگر را شروع کنید.

اگر وقت کافی دارید می‌توانید از قلم مو برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از قلم مو با آن روبرو شوید باقی ماندن رد قلم مو روی سطوح است که نقاشی ساختمان با غلطک می‌تواند این مشکل شما را حل کند. اگر نقاشی را با قلم مو انجام دادید با کشیدن غلتک روی سطح رنگ رد قلم مو را محو کنید.

به طور کلی، استفاده از غلتک سرعت کار را بالا می‌برد و به خصوص کار را برای رنگ‌آمیزی سقف آسان‌تر می‌کند. می‌توانید برای قسمت‌های بزرگ ساختمان از غلتک و برای گوشه‌های دیوار از قلم مو استفاده کنید.

حتماً به این نکته توجه کنید که کیفیت ابزاری که استفاده می‌کنید روی نتیجه کار تاثیر زیادی دارد. اگر می‌خواهید کار طبق انتظارتان پیش رود قلم مو و غلتک با کیفیت و مناسب بخرید.

غلتک باید عرض مناسبی داشته باشد. اگر خیلی بزرگ باشد رنگ به اطراف پرتاب می‌شود. در هنگام خرید غلتک حتماً به  کیفیت آن  توجه کنید. چون اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد کرک و پرز روی آن به دیوار می‌چسبد. شستن غلتک قبل از شروع کار مانع انتقال پرز و گرد و غبار به روی دیوار می‌شود.

ممکن است از چند رنگ برای نقاشی سقف و دیوارها استفاده ‌کنید. در این مواقع رنگ کردن ناحیه اتصال دو دیواری که رنگ‌های مختلف دارند، دشوار است. برای داشتن یک خط صاف در این ناحیه، روی خط اتصال دو دیوار با یک وسیله تیز خراش ایجاد کنید. بدین ترتیب رنگ اضافی وارد این شیار می‌شود و نتیجه کار مطلوب‌تر خواهد بود.

 

آشنایی با انواع رنگ‌ ها

  • رنگ روغن

یکی از قدیمی‌ترین محصولاتی است که برای نقاشی کردن ساختمان استفاده می‌شود. پایه روغنی داشته و در سه نوع مات، نیمه مات و براق وجود دارد. از نوع مات می‌توان برای پوشاندن عیوب دیوار استفاده کرد. چون نور را منعکس نمی‌کند.

 از مزایای این نوع رنگ می‌توان به با دوام بودن، قابلیت شستشو و پوشش‌دهی مناسب اشاره کرد. اما استفاده از رنگ روغن معایبی هم دارد. به عنوان مثال، بوی شدیدی دارد و دیر خشک می‌شود.

 

  • رنگ پلاستیک

استفاده از این نوع رنگ هم از سابقه زیادی برخوردار است. رنگ پلاستیک محلول در آب است، به سرعت خشک می‌شود و نقاشی با آن ساده است. بر خلاف رنگ روغن بوی تند ندارد اما در مقایسه با آن از دوام کمتری برخوردار است.

از رنگ روغن می‌توان برای درب و پنجره استفاده کرد. اما امکان نقاشی درب و پنجره با رنگ‌های پلاستیک وجود ندارد. یکی دیگر از معایب رنگ پلاستیک این است که برخی از انواع آن غیرقابل شستشو هستند. از رنگ پلاستیک معمولاً برای سقف استفاده می‌شود.

چگونه منزل خود را حرفه ای رنگ آمیزی کنید؟

  • رنگ اکریلیک

محلول در آب است و قدرت پوشش‌دهی بالایی دارد. به سرعت خشک می‌شود و بعد از خشک شدن تیره‌تر می‌شود. در سه نوع مات، نیمه مات و براق وجود دارد و می‌توان برای نقاشی سطوح مختلف از آن استفاده کرد. از مزایای این محصول می‌توان به نداشتن بوی زیاد، ضد رطوبت بودن و دوام بالا اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: انواع طراحی نمای ساختمان

 

  • رنگ مولتی کالر

تنوع بالایی دارد و قابل شستشو است. به علت داشتن خاصیت آنتی استاتیک ذرات معلق موجود در هوا را جذب نمی‌کند. از جمله مزایای این نوع رنگ نداشتن بوی تند و خشک شدن سریع است. از رنگ مولتی کالر می‌توان بر روی سطوح مختلف مثل سیمان، فلز و سنگ استفاده کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان