آغاز مجدد درگیری و اعتراضات خیابانی در لبنان

 خبرگزاری فارس: پس از اعتراضات چند ماهه سال گذشته در لبنان که به استعفای دولت وقت منجر شد، بار دیگر این کشور شاهد آغاز اعترضات خیابانی است.

دو شهر «طرابلس» و «صیدا» به ترتیب در شمال و جنوب لبنان، دوشنبه‌شب شاهد اعتراضات خیابانی به وضع اقتصادی در سایه محدودیت‌های دولت به دلیل مقابله با همه‌گیری «کروناویروس» بود.

شبکه خبری المنار لبنان گزارش کرد، میدان «عبدالحمید کرامی» ورودی جنوبی شهر طرابلس و پیرامون مجتمع ساختمان‌های دولتی دوشنبه‌شب بیشتر به میدان جنگ میان شماری از جوانان و نیرو‌های امنیتی شبیه شده بود که در پی این تقابل، ده نیروی امنیتی دچار جراحت شدند.

المنار نوشت، شماری از جوانان خشمگین نیز در پی اقدام نیرو‌های امنیتی به شلیک گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی و مشکلات تنفسی شدند. نیرو‌های امنیتی در پاسخ معترضان که با سنگ به نیرو‌های امنیتی حمله کردند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.
اعتراض در طرابلس (شمال لبنان)

طبق گزارش المنار، تحرکات اعتراض‌آمیز در واکنش به تمدید وضعیت بسیج عمومی [محدودیت‌های دولت برای مهار همه‌گیری کروناویروس]تا هفتم فوریه (19 بهمن) و جریمه شدن شماری از ناقضان محدودیت‌ها در طرابلس و حومه آن، آغاز شد.

طبق گزارش رسانه‌های دیگر جنوب لبنان هم شاهد اعتراضاتی مشابه بود. در صیدا (جنوب) در تقاطع «ایلیا» شماری از جوانان اعتراضات مشابهی و در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی خود انجام دادند.

لبنان از چهاردهم ژانویه کنونی به دلیل مبارزه با انتشار ویروس کرونا با محدودیت‌های کامل عمومی دولت مواجه است. در مدت اخیر شمار مبتلایان در لبنان به گونه‌ای افزایش یافت که دولت ناچار شد در سایه کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی، محدودیت‌های سراسری کامل وضع کند.

در سایه همه‌گیری کرونا و محدودیت فعالیت و آمدوشد مردم، وضعیت اقتصادی لبنان که تحت فشار‌های مالی و تحریمی آمریکا نیز قرار دارد، روبه‌روز بدتر می‌شود و شمار بیکاران روبه‌افزایش است. در وضعیت کنونی ارزش لیره لبنان مقابل دلار نیز کاهش یافته و به 8700 لیره مقابل یک دلار رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان