خواص خرما و مهمترین فواید دارویی و درمانی خرما

خرما یک میوه فوق العاده سودمند برای درمان و تسکین انواع بیماری های مختلف است. برای اطلاع از مزیت های بی شمار و خواص خرما این میوه اعجاز انگیز این مقاله را مطالعه فرمایید.

خواص خرما و مهمترین فواید دارویی و درمانی خرما
مهمترین خواص خرما که در طول تاریخ شناخته شده است شامل تسکین یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلال عملکرد جنسی، اسهال، سرطان شکم و بسیاری از بیماری های دیگر می باشد. خرما دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غنی است. این میوه های خوشمزه حاوی روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم هستند، که همه ی اینها برای سلامتی بسیار مفید می باشند. برخی از متخصصان بهداشت عقیده دارند که خوردن یک خرما در طول روز برای سلامتی بدن ضروری است.

بر اساس یک نظرسنجی پزشکی مدرن، پذیرفته شده است که امروزه خواص دارویی خرما در پیشگیری از سرطان شکم بسیار مفید شناخته شده است. بسیاری از مسلمانان با توجه به سنت های فرهنگی خود افطار را با خوردن خرما شروع می کنند، زیرا خرما باعث می شود از پرخوری بعد از آن جلوگیری شود. هنگامی که بدن در حال جذب ارزش غذایی بالای خرما می شود، کم کم احساس گرسنگی از بین می رود. همچنین از آنجایی که این میوه پرخاصیت مقدار قابل توجهی پتاسیم را در خود دارد می تواند به سیستم عصبی بسیار کمک کند.
خرما و خواص بی شمارش

خواص خرما چیست؟

خرما در طول تاریخ یکی از بهترین غذاهای شیرین و پرکاربرد، که می تواند مواد غذایی با ارزشی را به بدن وارد کند، شناخته شده است. خرما به طور قابل توجهی می تواند سطح انرژی در افراد را تامین کند. دانشمندان توصیه می کنند که مصرف 20 تا 30 گرم فیبر غذایی در روز برای تمام بدن مفید است که از طریق خوردن خرما به دست می آید. همچنین خواص خرما برای سلامت چشم در طول زندگی بسیار مفید است و چشم را در برابر مشکل شب کوری محافظت می نماید. افراد از راه های مختلف، خرما را مصرف می کنند، مانند مخلوط خرما با شیر، ماست، نان و یا کره که باعث خوشمزه تر شدن خرما می شود.
خواص بی نظیر خرما

مزیت های خرما برای یبوست

خرما در افراد مبتلا به یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور دستیابی خواص خرما برای یبوست، خرما را یک شب قبل از مصرف در آب خیس کنید، سپس صبح قبل از خوردن صبحانه آن خرماها را میل نمایید تا به نتایج مطلوبی دست یابید. خرما سطوح بالایی از فیبر محلول را در خود دارد. اجابت مزاج سالم و عبور راحت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش، می تواند علائم یبوست را از بین ببرد.

سلامت و قدرت استخوان با خرما

وجود مواد معدنی فوق العاده در خرما به سلامت استخوان ها و مبارزه با درد بیماری مانند پوکی استخوان می پردازد. خرما حاوی سلنیوم، مس و منیزم است که همه این ها در توسعه استخوان سالم و قدرت آن کمک فراوانی می کنند. به خصوص در کودکان که استخوان هایشان در حال شکل گیری و باید مستحکم شود. بنابراین خوردن خرما به تقویت استخوان کمک فراوانی می کند.
خواص فوق العاده خرما

فواید خرما برای کم خونی

خرما یک ماده غذایی با مواد معدنی بالایی است و خواص درمانی خرما برای بسیاری از شرایط مختلف سلامتی و بیماری مفید است و یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی می باشد. نبود آهن در بدن باعث کم خونی می شود و این نبود آهن، احساس خستگی و سستی را در بدن به وجود می آورد، با خوردن خرما به افزایش آهن بدن خود برای افزایش انرژی و قدرت بدت کمک کنید.

خرما برای اختلالات روده

وجود نیکوتین در خرما برای درمان بسیاری از انواع اختلالات روده مفید است. مصرف مداوم خرما، کمک می کند تا از رشد ارگانیسم های پاتولوژیک جلوگیری کند، ارگانیسم های پاتولوژیک به تحریک رشد باکتری در روده کمک می کند. فواید خرما برای مسائل گوارشی شامل الیاف نامحلول و محلول در آب و همچنین بسیاری از اسیدهای آمینه مفید، که به تحریک هضم مواد غذایی کمک می کند، موثر هستند. این خاصیت خرما به این معنی است که مواد مغذی بیشتری توسط دستگاه گوارش جذب می شود.
فواید خوردن خرما برای بدن

خرما برای افزایش وزن

با توجه به خواص خرما باید این میوه محبوب را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در برنامه غذایی گنجاند. خرما دارای قند، پروتئین ها و بسیاری از ویتامین های ضروری دیگر است. اگر از لاغری رنج می برید، برای حفظ سطح تعادل طبیعی بدن خرما میل نمایید. هر یک کیلوگرم خرما تقریبا حاوی 3000 کالری می باشد. اگر از لاغری خود ناراحت هستید و یا اگر در حال تلاش ساخت ماهیچه های قوی بدن خود هستید و یا اگر به دلیل یک مشکل پزشکی جدی و یا بیماری، ضعیف شده اید، نیاز اصلی شما خوردن خرما است.

خرما تقویت کننده انرژی

خرما دارای مقادیر زیادی از قند طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز می باشد. بنابراین یک میان وعده مناسب برای افزایش انرژی بدن محسوب می شود. بسیاری از افراد در سراسر جهان، هنگامی که احساس بی حالی و یا تنبلی می کنند از خرما به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر برای دریافت انرژی، استفاده می نمایند.

فواید خرما در بارداری

از مهم ترین عوامل در دوران بارداری تغذیه مناسب می باشد، زیرا رشد و نمو جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه و غذا مادر دارد. یکی از نیازهای خانم های باردار ویتامین B است که این ویتامین در خرما فراوان یافت می شود. پروتئین موجود در یک دانه خرما در حدود 2 گرم است که این مقدار برای زن باردار بسیار مفید است. این میوه شامل 163 کالری انرژی است که با مصرف آن به سرعت جذب بدن می شود. با توجه به ویتامین ها و املاح موجود در خرما می توان آن را به عنوان یکی از میوه های بسیار مفید که توانسته نیاز خانم های باردار را تامین نماید، نام برد.

خرما برای بارداری

مزیت های خرما برای سلامت قلب

از دیگر خواص خرما کمک به سلامت قلب است. زمانی که خرما را شب قبل از مصرف، خیس می کنید و صبح میل می نمایید اثرات مثبتی بر روی قلب خواهد داشت. خرما یک منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب کمک فراوان می کند. علاوه بر این خرما به عنوان یک راه سالم و خوشمزه برای کاهش میزان کلسترول در بدن است و یک عامل تاثیر گذار برای بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشنهاد شده است. بنابراین مصرف خرما دوبار در هفته، به طور جدی سلامت کلی قلب را بهبود می بخشد.

خاصیت خرما برای مو

خرما یک منبع بسیار عالی برای سلامت مو می باشد. مصرف 2 تا 3 خرما در روز، فولیکول های مو را تقویت و رشته های مو را قوی تر و سالم تر می کند. وجود ویتامین B در خرما کمک فراوانی به موهای ضعیف و شکننده می کند. کم خونی نیز یکی از علل ریزش مو به ویژه در زنان است. خرما به دلیل غنی بودن از آهن، یک راه طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو می باشد. همچنین روغن خرما برای تقویت فولیکول های مو مفید است و باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. با استفاده منظم از این روغن بر روی مو به کاهش شکستگی و تقویت مو کمک فراوان می کند.

مزایای خرما برای پوست

خرما منبع خوبی از ویتامین C است. این ویتامین کمک به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می کند. همچنین مواد مغذی موجود در خرما باعث کیفیت بافت زیر جلدی پوست و ناهمواری های پوست را صاف می کند. مصرف منظم خرما، با مشکلات مختلف پوست مبارزه می کند و خاصیت تقویت ارتجاعی پوست را دارد. رادیکال های آزاد به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زود رس پوست می شود. ویتامین C موجود در خرما در برابر این آسیب ها مقاومت می کند و از پیری پوست جلوگیری می نماید. از دیگر خواص خرما برای پوست، داشتن ویتامین B است که می تواند از مشکلات پوستی مانند پوسته پوسته شدن پوست و علائم کششی پوست جلوگیری نماید. روغن خرما نیز برای پوست سودمند است. این روغن دارای خاصیت ضد میکروبی است که برای درمان مشکلات پوستی مفید می باشد. در واقع خرما یک درمان قدیمی و محبوب برای بازسازی، احیای پیری پوست و درمان بریدگی زخم بسیار مفید و فوق العاده است.

خواص خرما برای پوست

فواید خرما برای مسمومیت

خرما معمولا به عنوان یک درمان برای مسمومیت ناشی از استفاده الکل می باشد. خرما تسکین سریع و یک اثر جدی بر احساسات ناراحت کننده کسانی که الکل مصرف نموده اند می گذارد. همچنین برای جلوگیری از خماری شدید، صبح روز بعد آن را استفاده نمایید. برای استفاده از فواید خرما به این منظور نیز باید یک شب قبل از مصرف خرما را خیس نمایید.

فواید خرما برای اسهال

خرما رسیده حاوی پتاسیم است که به عنوان یک راه موثر برای کنترل و درمان خانگی اسهال شناخته شده است. همچنین فیبر محلول در خرما به حرکات روده و ترویج عادی بودن آن و عملکرد سالم سیستم کمک فراوانی می کند.

مزیت های خرما برای سرطان شکم

پژوهشگران خرما را یک راه مشروع به منظور کاهش خطرات و تاثیرات سرطان شکم معرفی کرده اند. از خواص دارویی خرما برای سرطان شکم به عنوان یک درمان مفید برای تمام گروه های سنی استفاده می شود و در برخی موارد خیلی بهتر از داروهای سنتی عمل می کند، به دلیل طبیعی بودن آن، هیچ عارضه جانبی منفی بر روی بدن انسان نمی گذارد. خرما با سرعت و به راحتی هضم می شود.

خواص دارویی خرما

جلوگیری از التهاب بدن

اجزای تشکیل دهنده نخل های خرما دارای خاصیت ضد التهابی می باشد که با التهاب مقابله می کننند. خرما نیز منبع غنی از منیزیم می باشد و نقش موثری در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. رژیم های غذایی حاوی مقادیر مناسب منیزیم به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بروز التهاب در بدن کمک می کند.

تنظیم فشار خون

از بیماری های شایع فشار خون بالا می باشد که برای کاهش فشار خون درمان های خانگی زیادی وجود دارد یکی از این روش های درمانی مصرف خرما می باشد که حاوی پتاسیم می باشد و نسبت به دیگر میوه ها مقادیر نسبتا بالای پتاسیم دارد. در یک عدد خرما مدجول تقریبا 167 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. مصرف کم پتاسیم منجر به بیماری سنگ کلیه می گردد. فیبر موجود در خرما و دیگر مواد غذایی سبب تنظیم سطح قند خون در بدن می شود.

به علاوه مصرف خرما به متعادل کردن تاثیرات سدیم در رژیم غذایی و در نتیجه کاهش فشار خون کمک می کند. ضمن آنکه منیزیم موجود در خرما به تسکین عضلات قلب و عروق خونی کمک می نمایید و سبب کاهش فشار خون می گردد.

فواید خرما برای کاهش فشار خون

پیشگیری از ابتلا به شب کوری

کمبود ویتامین A در بدن از دلایل اصلی ابتلا به شب کوری می باشد. این ویتامین به فور در خرما وجود دارد و مصرف آن به پیشگیری و مقابله با بیماری شب کوری کمک می نماید. در واقع در مناطقی که مصرف خرما بالا می باشد این بیماری به ندرت در این مناطق یافت می شود.

افزایش سلامت جنسی

بر طبق مطالعاتی که توسط هندی ها انجام شده است و در طب سنتی گرده خرما می تواند به تقویت بنیه جنسی مردان و در نتیجه افزایش باروری آن ها کمک کند.

تنظیم کلسترول در بدن

یکی دیگر از فواید خرما تنظیم کلسترول در بدن می باشد که مصرف خرما موجب ایجاد تاثیرات مثبت بر استرس اکسیداتیو و همچنین میزان کلسترول می گردد. خرما فاقد کلسترول می باشد و حاوی مقادیر بالایی فیبر و آهن می باشد که این میزان مواد معدنی در خرما در مقایسه با میوه موز بیشتر است.

فواید خرما برای کاهش کلسترول

اگرچه خرما دارای ارزش غذایی فوق العاده ای است، اما به دلیل سطح چسبناک آنها که اغلب جذب ناخالصی های مختلف می شوند، باید مراقبت های در انتخاب و نگهداری آن صورت گیرد. بنابراین فقط باید خرما را در بسته بندی های مناسب و از مکان های معتبر تهیه نمود. همچنین از شستشو و تمیزی آنها قبل از خوردن مطمئن شوید. با گذاشتن این میوه فوق العاده در برنامه غذایی، کمک فراوانی به سلامت بدن خود کنید و از تاثیرات فواید خرما در زندگی خود لذت ببرید. برای اطلاع از خواص سایر مواد غذایی کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان