بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:


«اعتماد» آنتونی بلیکن وزیرخارجه بایدن را عکس یک کرده و او را میراث‌دار سوءمدیریت پمپئو می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات دیروز روحانی و به خصوص آن بخش دفاع از جهرمی را در یکی از تیترهای کناری خود دیده آن را تمام قد اما دیر هنگام توصیف می‌کند. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «شاید اگر حسن روحانی همان روزهای تابستان سال 96 به بدنه اجتماعی که سال 92 با او عهد بستند و سال 96 با اشتیاقی بیشتر عهدشان را تکرار کردند، وفادار می‌ماند، امروز همه ‌چیز متفاوت بود. شاید اگر حسن روحانی پس از صعود آرایش از 18 میلیون به بیش از 23 میلیون همان‌طور که دیروز برای حمایت از وزیرش ایستاد و بدون لکنت مسوولیت برعهده گرفت، کنار مردم و شانه به شانه کسانی می‌ایستاد که به او رای داده‌ بودند، امروز بسیاری از همان حامیان پیشین، ایستاده برایش کف می‌زدند. شاید اگر رییس دفتر و زبان منفصلش طول دو، سه سال گذشته رویه حمله به اصلاح‌طلبان را پی نمی‌گرفت و آرای 57 درصدی رییس‌جمهوری را پای تلاش‌های همکارانش نمی‌نوشت، امروز قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان اصلی حسن روحانی در حمایت از او باز هم سنگ‌تمام می‌گذاشتند. اما از امروز نزدیک به 6 ماه دیگر دوران زمامداری حسن روحانی به پایان می‌رسد و آن‌قدر برای ایستادن کنار بدنه اجتماعی حامی حسن روحانی، حمایت از خواست آنها و عمل به شعارهای انتخاباتی دیرهنگام بود که سخنرانی مقتدرانه دیروز رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت در حمایت از آزادی فضای مجازی اندک واکنشی در این فضا داشت البته به ‌جز توییت تشکرآمیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان و تعدادی از همراهانش در فضای مجازی و البته استقبال اصولگرایانه از احضار و محاکمه حسن روحانی.»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«آرمان ملی» روحانی را به بهانه اظهارات دیروز در جلسه هیات وزیران عکس یک کرده و برای تیتر نیز آن بخشی از سخنانش را بگزیده که از مخالفان دولت می‌خواست تا این 6 ماه باقی مانده را کاری نکنند تا دولت به وظایف خودش عمل کند. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «دولت دوازدهم از زمان استقرار خود تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و نامهربانی‌های زیادی را دیده است. چنانکه طی 3 سال و اندی گذشته با انواع توهین، تخریب و ایجاد اشکال در کار دولتمردان مواجه بوده‌ایم. بارها به بهانه‌های مختلف شخص رئیس‌جمهور را مورد هتاکی، هجمه و اهانت قرار داده‌اند و حتی طرح استیضاح و محاکمه وی را مطرح کرده‌اند و از طرف دیگر با کشاندن گاه و بیگاه وزرایش پروژه تخریب به جای انتقاد را پیش کشیده‌اند. با این حال رئیس‌جمهور و وزرایش همواره بر تعامل برای پیشبرد امور و حل مشکلات کشور تاکید داشته‌اند. اما درصد تقابل‌ها به حدی رسیده که رئیس‌جمهور به زبان آمده که مخالفان دولت با هر دیدگاهی اجازه دهند دولت در این شش‌ماه کار کند.»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«شرق» نیز روحانی را به خاطر سخنان پرسروصدای دیروز تیتر یک کرده است. او در دفاع از عملکرد وزیر فناوری و ارتباطات که اخیرا احضار شده بود، تاکید کرد که «افزایش پهنای باند دست من بود، من را محاکمه کنید». روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در این باره می‌نویسد: «حسن روحانی تمام‌قد از وزیر جوانش دفاع کرد. رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت از فضای مجازی دفاع کرد و با حمایت از محمدجواد آذری‌جهرمی گفت که خودش دستور افزایش باند در کشور را داده و اگر قرار است کسی محاکمه شود، باید او را احضار کنند.»
این روزنامه اصلاح‌طلب غیبت علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در جلسه دیروز هیات وزیران را نیز در گزارش دیگری مورد توجه قرار داده و با عنوان «علی‌عسگری پشت درهای بسته پاستور» می‌نویسد: «قابل حدس بود که بعد از جنجال پیش‌آمده در برنامه تلویزیونی «زاویه»، رئیس صداوسیما این هفته به جلسات هیئت دولت دعوت نشود. کابینه روحانی روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسه دارد. ایسنا نوشته بر‌اساس اطلاعات به‌دست‌آورده علت غیبت علی‌عسگری در آنها ارسال‌نشدن دعوت‌نامه ازسوی دفتر هیئت دولت بوده است.»پ

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«آفتاب یزد» تصویری از نیم‌رخ روحانی و جهرمی را مقابل هم قرار داده و از دفاع جانانه روحانی از وزیرجوانش گزارش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب می‌نویسد: «جلسه هیئت دولت دیروز زنده بر روی آنتن تلویزیون بود.پیش‌تر هم اعلام شده بود که این جلسه زنده پخش می‌شود.هر زمان از قبل، نهاد ریاست جمهوری اینگونه اطلاع‌رسانی می‌کند مشخص است که حسن روحانی بناست سخنان مهمی بگوید.پیش‌تر در مورد اعلام تحولات برجام اینگونه اطلاع‌رسانی می‌شد.بهرحال جلسه هیئت دولت برگزار و نمایان شد که رئیس جمهور قصد داشته در دفاع از وزیر ارتباطات خود پس از اتفاقات اخیر سخنانی را مطرح کند.این سخنان قطعا تا مدت‌ها نقل محافل سیاسی خواهد بود.از چهره‌های وزرا در جلسه هیئت دولت از جمله چهره خود آذری جهرمی می‌شد حدس زد که انتظار حمایت آن هم بدین شکل از سوی رئیس جمهور نداشتند.وزیر ارتباطات بعد از پایان سخنان رئیس جمهور خیلی سریع توئیت زد و از حسن روحانی تشکر کرد.او نوشت: «ممنونم آقای رئیس جمهور».

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«ایران» نیز همچنانکه از روزنامه دولت انتظار می‌رود، رئیس جمهور و حرف‌های تندوتیزش در جلسه دیروز هیات دولت و دفاع از آذری جهرمی را پوشش داده است. این روزنامه دولتی می‌نویسد: « رئیس جمهوری با دفاع از وزیر ارتباطات کابینه یادآوری کرد آنچه آذری‌ جهرمی در حوزه افزایش پهنای باند انجام داده به دستور وی بوده و اگر قرار است کسی بابت این موضوع محاکمه شود باید رئیس جمهوری محاکمه شود نه وزیر.
دفاع حسن روحانی از وزیر ارتباطات در پی آن است که اخیراً محمدجواد آذری‌ جهرمی از سوی دستگاه قضایی احضار و بازجویی شده است. به نوشته سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، اتهامات وزیر جوان کابینه علاوه بر فیلتر نکردن اینستاگرام، شکایت 150 طلبه به خاطر فساد‌های فضای مجازی و مصاحبه وزیر درمورد صدا وسیما بوده است. پیش از این علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران با دفاع از عملکرد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات و بخصوص تلاش‌های او در حوزه اینترنت تأکید کرده بود که وزیر وظایف محوله از سوی دولت را انجام می‌دهد. حالا رئیس جمهوری هم همین نکته را با صراحت بیشتری یادآوری کرده است. دفاع رئیس جمهوری از وزیر خود در حالی است که در روزهای گذشته زمزمه شکایات دیگری از وزرای کابینه از سوی برخی نمایندگان مجلس هم شنیده می‌شود.»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«کیهان» در تیتر یک امروز خود به اظهارات دیروز روحانی واکنش نشان داده و آن فرافکنی می‌خواند. این روزنامه اصولگرا با عنوان «قوه قضائیه به هدف زد جاروجنجال‌ها شدت گرفت» می‌نویسد: «یک روز پس از اعلام عمومی احکام چند تن از منسوبان و نزدیکان دولت به جرم مفاسد اقتصادی، رئیس‌جمهور در جلسه صبح چهارشنبه هیئت دولت اظهاراتی تند و تیز و توام با فرافکنی داشت.»
این روزنامه اصولگرا همچنین عدم دعوت از رئیس صداوسیما برای حضور در جلسه دیروز هیات دولت را مورد توجه قرار داد و در گزارشی نوشت: «عدم دعوت از صدا و سیما به جلسه هیئت دولت آن هم به خاطر حواشی برنامه تلویزیونی «زاویه» در حالی است که رئیس‌جمهور طی روزهای گذشته، بارها بر ضرورت وحدت و همدلی میان قوا و مسئولان کشور تأکید کرده است.»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«وطن امروز» تمام صفحه نخست خود را به روحانی اختصاص داده است. بهانه‌اش نیز اظهارات دیروز وی در دفاع از وزیر جوان است. روحانی از عملکرد جهرمی دفاع سرسختانه‌ای کرد و گفت که اگر قرار بر محاکمه است، باید او را محاکمه کنند. وطن امروز نیز در شماره امروز خود با تیتر «کیفر خواست ملت» فهرستی از شکایات و اعتراضات مردم را تهیه کرده است. وطن امرو می‌نویسد: « رئیس‌جمهور 6 ماه مانده به پایان ریاست 8 ساله‌اش برای نخستین‌بار مسؤولیت یک اقدام را بر عهده گرفت- اقدامی که البته روحانی به دلایل سیاسی علاقه دارد به نام خود بزند- با این وجود نخستین پرسشی که پس از اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور برای افکار عمومی مطرح می‌شود این است که آیا حسن روحانی آمادگی پذیرش تصمیمات دیگر خود و دولتمردانش را هم دارد؟ آن هم تصمیمات و برنامه‌هایی که تاثیرات ویرانگر آن برای نزدیک‌ترین حامیان دولت هم قابل انکار نیست.»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

«جوان» به طرز عجیبی موضوعات روز و داخلی را رها کرده و در تیتر یک خود از برنامه محرومیت زدایی سپاه در سال آینده گزارش می‌دهد. در سرمقاله خود به تخلفات برادران رئیس جمهور و معاون اول او پرداخته این را درد مشترک روحانی و جهانگیری می‌خواند.
این روزنامه اصولگرا در عکس یک خود نیز سراغ مسائل سیاست خارجی رفته و از برجام و «دلواپسان سکوت برجامی بایدن» می‌نویسد. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «دو روز پس از آنکه ظریف دلخوری و البته نگرانی‌اش را از سکوت برجامی یک هفته‌ای بایدن نشان داد، مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز هشدار داد اگر بایدن تحریم‌ها را زود لغو نکند، در تعامل برجامی بسته می‌شود. ظریف از اینکه دولت بایدن یک چیز‌هایی درباره بازگشت به برجام گفته، اما یک هفته پس از روی کار آمدن این دولت چیزی از آن‌ها شنیده نشده، ناراحتی خود را نشان داد و تخت‌روانچی نیز مسئله زمان را در هشدارش پیش کشید. با این حال ظاهراً عجله‌ای در طرف مقابل یعنی دولت بایدن دیده نمی‌شود. بایدن در اولین تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین از هر زمینه‌ای مثل اوکراین، ادعای دخالت روسیه در انتخابات 2020 و تمدید پیمان‌ها سخن گفت، اما چیزی از برجام نگفت یا نخواست که فاش شود!»

بازتاب گسترده سخنان روحانی و اعلام آمادگی برای محاکمه شدن؛ از تهیه کیفرخواست تا انتقاد از دفاع دیرهنگام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان