حساسیت به رنگ مو ؛ علایم و راهکارهای درمان‌

گرفتن رنگ موی جدید می‌تواند هیجان انگیز باشد. با این حال، بیشتر مارک‌ها حاوی مواد مضر هستند که ممکن است اثرات خطرناکی بر روی مو‌های شما داشته و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

حساسیت به رنگ مو ؛ علایم و  راهکارهای درمان‌
به گزارش بیتوته، پارافنیلن دی آمین (PPD) ماده رایجی است که در بیشتر رنگ‌های مو یافت می‌شود. PPD می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در میان افراد دارای پوست‌های حساس شود.

اما آیا راهی برای درمان حساسیت به رنگ مو وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درمان‌های خانگی را که می‌توانند مشکلات آلرژی شما را آرام کنند پیدا کنید.

آیا مواد تشکیل دهنده رنگ مو باعث آلرژی می‌شوند؟

ما از محصولات رنگ مو استفاده می‌کنیم تا موهایمان را زیبا و براق نشان دهیم. اما این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که می‌توانند باعث واکنش آلرژیک (مانند درماتیت تماسی) شوند.

ماده اصلی موجود در این محصولات که باعث این واکنش می‌شود پارافنیلن دی آمین (PPD) است. این معمولاً در جوهر چاپگر و جوهر موقت تاتو استفاده می‌شود. رنگ مو بسته بندی شده معمولاً با اکسید کننده‌ای فروخته می‌شود که تا حدی PPD را اکسید می‌کند. این اثر احتمالاً باعث ایجاد آلرژی می‌شود.

همراه با PPD، یک ترکیب شیمیایی دیگر به نام (para toluenediamine (PTD به فرمولاسیون‌های رنگ مو اضافه می‌شود. گرچه PTD می‌تواند نسبت به PPD خفیف‌تر باشد، اما می‌تواند باعث آلرژی شود.

نشانه‌های حساسیت به رنگ مو

شدت علائم ممکن است متفاوت باشد. آن‌ها می‌توانند بلافاصله ظاهر شوند یا ظرف 48 ساعت پس از استفاده از رنگ مو خود را نشان دهند.

علائم شامل:

• بثورات قرمز بر روی بدن شما

• احساس سوزش روی پوست سر، صورت و گردن شما

• تاول

• تورم صورت و گردن

• التهاب پا، دست، پلک و لب

علائم خفیف را می‌توان با شستن مو با یک شامپوی ملایم برای از بین بردن رنگ اضافی برطرف کرد. استفاده آرام از مرطوب کننده‌ها و استروئید‌های موضعی می‌تواند در مراقبت از قسمت ملتهب پوست کمک کند.

گاهی اوقات، می‌توانید واکنش شدیدی به این محصولات نشان دهید. آن‌ها می‌توانند باعث آنافیلاکسی شوند، وضعیتی که با خستگی، تورم گلو و افزایش دشواری در تنفس مشخص می‌شود. آنافیلاکسی نیاز به توجه فوری دارد، یا ممکن است کشنده باشد.

استفاده از درمان‌های خانگی خاص می‌تواند به کاهش شدت علائم کمک کند.

درمان خانگی حساسیت به رنگ مو

1. عسل

عسل یکی از قدیمی‌ترین دارو‌های سنتی مورد استفاده برای بیماری‌های پوستی است. از آنجایی که خاصیت تعدیل سیستم ایمنی دارد، ممکن است به کاهش ضایعات و بثورات در ارتباط با درماتیت آتوپیک و تماسی کمک کند.

یک قاشق غذاخوری عسل روی گاز استریل بزنید. گاز را روی بثورات بمالید. هر روز 3-4 بار تکرار کنید تا آلرژی بهبود یابد.

2. آلوئه ورا

آلوئه ورا اثر درمانی بر روی پوست دارد. این ماده دارای خواص ترمیم کننده زخم و ضد التهابی است که می‌تواند قرمزی و تورم مربوط به آلرژی به رنگ مو را از بین ببرد. این گیاه همچنین می‌تواند باعث بهبود سریعتر شود.

ژل آلوئه ورا را روی بثورات بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. می‌توانید این کار را روزانه تکرار کنید.

3. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا خاصیت ضد التهابی و ترمیم کننده زخم دارد. این می‌تواند به بهبود ضایعات ملتهب مرتبط با آلرژی به رنگ مو کمک کند. این روغن همچنین غنی از استر‌های مومی است که می‌تواند به ترمیم پوست کمک کند.

یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با روغن حامل (مانند روغن زیتون) مخلوط کنید.

این را روی پوست سر و سایر مناطق آسیب دیده خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح بشویید. این روغن را می‌توانید حداقل 2 بار در هفته استفاده کنید.

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان درمانی برای تحریک پوست به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد. این خواص می‌تواند به کاهش التهاب، قرمزی و درد کمک کند که معمولاً با حساسیت به رنگ مو همراه است.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر به پوست سر خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد مو‌های خود را کاملاً با شامپو بشویید. این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

5. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تورم و بثورات ناشی از درماتیت تماسی (واکنش احتمالی به رنگ مو) کمک کند.

مخلوط روغن درخت چای و روغن جوجوبا را در قابلمه گرم کنید. این مخلوط روغن گرم را روی بثورات بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

6. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی خاصیت ضد خارش دارد. از این رو، ممکن است به تسکین بثورات خارش دار، قرمز و پوسته پوسته شده مرتبط با آلرژی به رنگ مو کمک کند.

یک فنجان آب را گرم کنید و برگ‌های نعناع را اضافه کنید. مخلوط را برای مدتی کنار بگذارید تا خنک شود. آن را روی بثورات بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. این کار را 2-3 بار در هفته انجام دهید.

7. چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. این ممکن است به کاهش التهاب، قرمزی و درد ناشی از واکنش آلرژیک به PPD در رنگ مو کمک کند.

یک فنجان چای بابونه تهیه کنید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. از ترکیب خنک برای شستن پوست سر و مو‌های خود استفاده کنید. بگذارید موهایتان با جریان هوا خشک شود.

این کار را می‌توانید 2-3 بار در هفته انجام دهید.

8. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات فنلی است. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌تواند در کاهش علائم آلرژی به رنگ مو موثر باشد.

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم به پوست سر و سایر مناطق آسیب دیده بمالید.

بگذارید یک شب بماند و صبح کاملاً با شامپو بشویید.

روش دیگر، شما می‌توانید حدود یک ساعت آن را بگذارید و سپس با شامپو بشویید. این کار را 2 بار در هفته تکرار کنید.

9. روغن کنجد

کنجد موجود در روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی است. با تسکین بثورات قرمز و خارش دار و تورم می‌تواند به درمان آلرژی به رنگ مو کمک کند.

2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را کمی گرم کنید و آن را روی پوست سر و سایر مناطق آسیب دیده خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد کاملا بشویید. همچنین می‌توانید دوباره حدود یک ساعت قبل از شستن مو با شامپو آن را بمالید. این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

این دارو‌های خانگی ممکن است به درمان آلرژی به رنگ مو کمک کنند. اما همانطور که می‌دانیم، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. در بخش زیر، نکات خاصی را آورده ایم که می‌توانید دنبال کنید.

 

اقدامات احتیاطی در حساسیت به رنگ مو

• همیشه قبل از استفاده از محصول، تست پچ را انجام دهید. این در به حداقل رساندن احتمال واکنش آلرژیک کمک می‌کند.

• اگر حتی خفیف‌ترین واکنش آلرژیک به رنگ شیمیایی مو را مشاهده کردید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید.

• اگر می‌خواهید خال کوبی انجام دهید، مطمئن شوید که به جوهر حساسیت دارید یا خیر.

• افرادی که به PPD یا PTD حساسیت دارند همچنین می‌توانند به مواد دیگر مانند بنزوکائین، بیهوشی و ... حساسیت داشته باشند. از این رو پزشک، دندانپزشک و آرایشگر خود را در جریان قرار دهید تا از بروز هرگونه مشکل، جلوگیری شود.

• درمان آلرژی به رنگ مو کار سختی نیست. برای تسکین علائم می‌توانید این درمان‌های خانگی را دنبال کنید. همچنین می‌توانید از مواد رنگرزی طبیعی، مانند حنا، روی پوست سر استفاده کنید که آلرژی ایجاد نمی‌کند. هنگام دست زدن به رنگ مو، از پوشیدن دستکش اطمینان حاصل کنید. اگر آلرژی شما شدید شد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا حساسیت به رنگ مو درمان شود؟

اگر نسبت به رنگ مو واکنش آلرژیک خفیف داشته باشید، مدت آن 7-10 روز ادامه خواهد داشت. با این حال، اگر مورد جدی تری از آلرژی داشته باشید، ممکن است یک وضعیت تهدید کننده زندگی شناخته شود که به آنافیلاکسی معروف است. در چنین مواردی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا رنگ مو می‌تواند باعث احساس بیماری شود؟

رنگ مو با استفاده از ترکیبات شیمیایی فرموله می‌شود که می‌تواند باعث سمیت پوست شود. این می‌تواند منجر به واکنش آلرژیک شود و همچنین ممکن است باعث احساس مریضی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان