گیاهان آپارتمانی ، طراوت بخش یک دکوراسیون زیبا

گیاهان خانگی : اگر شما هم مثل خیلی از مردم اعتقاد راسخی در درون خود دارید که گیاهان همان‌قدر که در بیرون خانه باعث شادی و سرزندگی ما می‌شوند، در طراحی دکوراسیون داخلی منزل اثر گذارند، پس باید فکری به حال این نیروی درونی خود کنید

گیاهان خانگی : اگر شما هم مثل خیلی از مردم اعتقاد راسخی در درون خود دارید که گیاهان همان‌قدر که در بیرون خانه باعث شادی و سرزندگی ما می‌شوند، در طراحی دکوراسیون داخلی منزل اثر گذارند، پس باید فکری به حال این نیروی درونی خود کنید. بسیاری از ما شاید در مناطق بسیار سرد زندگی می‌کنیم و یا فضای کافی در بیرون از خانه خود برای پرورش گل و گیاه نداریم. در این مطلب خواهید دید که چگونه می‌توان گل و گیاه را وارد فضای داخلی خانه کرد.

با پیروی از اصول و عناصری که از آن‌ها برای طراحی گل و گیاه در فضای بیرونی ، مانند محل قرارگیری گل و گیاه، توجه به فرم، بافت، رنگ، و تناسب، استفاده می‌شود، شما می‌توانید به راحتی یک منظره زیبا و انرژی‌بخش با گیاهان خانگی در دکوراسیون داخلی خانه خود ایجاد کنید. این ایده‌ها هم برای کسانی که فقط یک طاقچه کوچک برای این کار فضا دارند و هم برای کسانی که یک اتاق پرنور را به این کار اختصاص داده‌اند مناسب و کاربردی است.

1. تناسب گیاهان با فضای اتاق :

پیش از آن‌که دست به خرید گل و گیاه بزنید قسمت‌های مختلف اتاق خود را اندازه بگیرید. گیاهی را انتخاب کنید که نه تنها با اندازه اتاق شما تناسب دارد، بلکه محل خوبی هم برای نگهداری از آن وجود دارد. یک گیاه به شدت بزرگ می‌تواند یک فضا را خسته‌کننده و ملال‌آور کند، در حالی که یک گیاه کوچک که در یک بستر درست قرار نگرفته است به هیچ وجه به چشم نمی‌آید. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید دو گلدان در این فضا استفاده شده است. گلدان بزرگ بر روی زمین قرار گرفته و گلدان کوچک‌تر برای بهتر دیده شده روی نیمکت جای داده شده است.

نکته: از گیاهی استفاده کنید که با گیاهانی که در فضای بیرون خانه شما در حال رشد هستند هماهنگی داشته باشد. این کار باعث ایجاد یک ارتباط درونی میان فضای داخلی و فضای بیرونی خانه شما می‌شود.
 

برای لبه پنجره از یک گلدان باریک و دراز استفاده کنید که بتواند تعداد زیادی گل و گیاه کوچک را در خود جای دهد. البته به جای یک گلدان دراز و باریک می‌توانید از چند گلدان کوچک با ارتفاع‌های متفاوت استفاده کنید.

نکته: از گلدان‌ها یا محفظه‌هایی استفاده کنید که از جاری شدن آبی که از سوراخ زهکش آن‌ها در کف بیرون می‌آید جلوگیری کند تا لبه پنجره شما آسیب نبیند.
 

2. فرم: شکل سه‌بعدی گیاه :

به شکل گیاه و نحوه‌ای که آن گیاه فضای شما را پر می‌کند توجه کنید. نمونه‌های مختلف فرم‌های گیاهی عبارت است از: ستونی، سرخم، گرد، هرمی، و گلدان‌شکل.

نکته: وقتی گیاه رشد می‌کند یک سطح افقی در قسمت فوقانی خود به وجود می‌آورد. حتما به این سطح افقی توجه کنید. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید یک گیاه گلدان‌شکل فضای عمودی بسیار زیادی را در کنار یک بوفه افقی در گوشه‌ای از فضا ایجاد کرده است.
 

3. بافت: میزان نرمی و زمختی گیاهی که از آن استفاده می‌کنید چقدر است :

به این فکر کنید که بافت گیاه چه تاثیری می‌تواند در فضای داخلی خانه شما ایجاد کند. اگر فضای شما دارای پنجره‌های زیادی است، از گیاهان مختلف با بافت‌های متفاوت استفاده کنید تا یک راهروی بسیار زیبا و خاص در فضای شما ایجاد شود.

نکته: از گلدان‌هایی با رنگی شبیه به هم استفاده کنید تا بافت گیاهان بیش از پیش در فضا به چشم بیاید.
 

4. رنگ: که می‌تواند برجسته‌ترین عنصر موجود در منظره زیبای درون خانه شما باشد :

رنگ این قدرت را دارد که در یک منظره نظم و ترتیب ایجاد کند و یا آن را به کلی تبدیل به فضایی آشفته و شلوغ کند. همین نکته در مورد گلدان‌ها و گیاهانی که در فضای داخلی خانه از آن‌ها استفاده می‌شود صادق است. اگر شما از رنگ هراسی ندارید- که البته دلیلی هم ندارد که داشته باشید- از یک رنگ برجسته استفاده کنید که نشانه‌های آن در دیگر قسمت‌های خانه مشخص است. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید همان رنگ زردی که در گلدان به کار رفته در صندلی کنار آن نیز موجود است.
 

5. تکرار: استفاده مکرر از گیاهان برای خلق یک الگو یا زنجیره :

استفاده از تکرار با توجه به نوع گیاهانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی‌شناسی فضای زندگی شما بگذارد. اگر سلیقه شما مدرن است، سعی کنید لبه پنجره خانه خود را با ردیفی از گیاهان شبیه به هم، ساده، و زیبا پر کنید.
 

اگر دوست ندارید از یک گیاه چند بار در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید، بهتر از گیاهانی با یک فرم مشابه (مثلا در عکس بالا از گیاهان به شکل مدور استفاده شده است) اما در اندازه‌ها و بافت‌های متفاوت استفاده کنید. شاید این تشابه در فرم خیلی به چشم نیاید اما تاثیر بصری بسیار دلچسبی در فضا ایجاد می‌کند.
 

6. نقطه کانونی: گیاهی که به خاطر رنگ، اندازه، و بافتش به خوبی به چشم می‌آید :

اگر فضایی در خانه خود دارید که می‌خواهید به گونه‌ای خاص و ویژه آن را طراحی کنید، در نمونه بالا گوشه‌ای دنج در اتاق نشیمن در کنار دو مبل، سعی کنید در این فضا یک گیاه بسیار بزرگ استفاده کنید تا تبدیل به نقطه کانونی شده و در فضا بدرخشد. 

نکته: یک گیاه بسیار بزرگ به نور طبیعی بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل اگر ممکن است آن را در کنار پنجره جنوبی خانه خود قرار دهید.
 

7. تقارن و توازن : دو گیاه مشابه در دو طرف یک خط مرکزی :

درها و پنجره‌ها فضای بسیار خوبی برای قرار دادن گلدان‌ها به صورت قرینه در فضا ایجاد می‌کنند. گیاهان مشابه وقتی در دو سوی یک در قرار می‌گیرند نه تنها برای در یک چارچوب ایجاد می‌کنند، بلکه به عنوان یک پل ارتباطی با فضای بیرون از خانه نیز عمل می‌کنند. با این حال، قرینه نبودن طراحی یک فضا به معنی نامتوازن بودن آن نیست. برای این‌که فضای شما دارای ظاهری غیررسمی‌تر و جذاب‌تر باشد، گیاهانی با اندازه‌های مختلف را در دو سمت یک خط مرکزی فرضی قرار دهید. تا زمانی که گلدان‌ها و گیاهان دارای وزن بصری مشابه‌ای هستند توازان در فضای شما ایجاد شده است.

نکته: در این قسمت، اندازه و شکل نیز نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند. یک فضای ورودی بسیار بزرگ می‌تواند گیاهان بسیار بزرگی را در خود جای دهد.
 

وقتی می‌خواهید فضای ورودی خانه خود را مملو از گل و گیاه کنید نکته‌هایی که در بالا ذکر شما را مورد توجه قرار دهید، و سعی کنید از گیاهانی با ارتفاع‌ها، بافت‌ها، و رنگ‌های متفاوت در قسمت‌های مختلف فضای خود استفاده کنید. استفاده از گیاهان مختلف در قسمت‌های متفاوت خانه باعث ایجاد یک ارتباط بصری قوی در خانه می‌شود. 

مطالب مرتبط: نکاتی مهم برای نگهداری گل ها در آپارتمان

گیاهان آپارتمانی از نمایشگاه گل و گیاه

منبع : wikihow ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر