فرادید؛ سالهای ابتدایی قرن 21 بود. آن موقع هنوز خبری از سیلاب اسیوویها در خیابانهای شهر نبود. نه چینیها بودند نه هندیها و نه حتی کرهایهاو تا چشم کار میکرد ژاپنی بود، آلمانی بود و آمریکایی. فرانسویها هم گاهگاهی سرکی میزنند.
ب. ام؛ و در همین ایام بود که با رونمایی از اسیووی جذاب و بیادماندنی ایکس 5 چیزی را به جهان هدیه داد که امروز از آن با عنوان کراساوور یا شاسیبلند شهری یاد میکنند. داستان ما درباره این موجودات عجیب است.
موجوداتی مغرور با شانههایی پهنتر از سدانها، قدی بلندتر از هاچبکها، اندامی ورزیدهتر از ونها و البته راحتی بیشتر نسبت به وانتپیکاپهای قلدر. ایکس 5 مخلوط همه خوبیها بود و به محض تولد به عیار بازار بدل گشت. از آن روز، تا دیروز که نسل تازهای از شاسیبلندهای ب. ام؛ و با ارائه هویتی کاملا متفاوت متولد شدند، چیزهای زیادی در دنیا تغییر کرده است.
مثلا چینیها ظهور کردهاند، هندیها خودروهای خوبی میسازند و کرهایها به یک استاندارد جدید در صنعت خودرو تبدیل شدهاند.
در عین حال تولیدکنندگان سوئدی، آمریکایی، ژاپنی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی هم در بهترین شرایط خود به سر میبرند. ظهور ب. ام؛ و IX پاسخی به این تحولات است. ب. ام؛ و میخواهد کماکان عیار بازار باشد. آیا بازار پسر مجهول ب. ام؛ و را به راحتی میپذیرد؟
یکم؛ بیهیچ اغراقی ب. ام؛ و IX موجودی است بینظیر. مزه، بو، رنگ، مرام و جلوه این خودرو هیچ نسبتی با ایکس 1، ایکس 2، ایکس 3، ایکس 4، ایکس 5، ایکس 6 و ایکس 7 ندارد. در عین حال از همه خودروهای یاد شده بهتر است.
موتورش برقی است، ایمنتر است، بهروزتر است، خاصتر است و البته در پرداخت جزئیات به یک ب. ام؛ و واقعی شبیه است. این تجلی دوباره روح ب. ام؛ و در کالبد محصولی است که بسیاری در مقام انکارش برآمدهاند.
دوم؛ چرا همه ب. ام؛ و IX را انکار میکنند؟ البته همه که نه، اما اغلب ب. ام؛ و دوستان معتقدند این خودرو از ایدههای اصیل ب. ام؛ و دورافتاده، اما مگر ب. ام؛ و جز مجموعهای از ایدههای رادیکال چیست؟
این برند زمانی با ایکس 5، زمانی با ایکس 6 و اخیرا با ایکس 7 نشان داد قادر است ذائقه خریداران را دریابد؛ بنابراین وقتی که همه در برابر IX گارد گرفتهاند، باید منتظر طوفان بود. احتمالا ب. ام؛ و با این خودرو دوره تازهای از حیات خود را جشن خواهد گرفت.
سوم؛ احتمالا میپرسید ب. ام؛ و چگونه جشن خواهد گرفت؟ وقتی کسی از محصولش استقبال نمیکند! پاسخ فقط در یک کلمه نهفته است؛ صبر. صبر کنید و ببینید ب. ام؛ و IX چگونه به ترند بازار بدل میشود.
تصور میکنید چراغهای باریک و کشیده عقب که به شکل غریبی به آن بخش پفآلود بدنه وصل شده یا آن چراغهای صریح و باریک جلو که مقابل جلوپنجره عضلانی و مهیب خودرو به دو رد باریک روشن میمانند، بیهوده خلق شدهاند؟ ابدا! ب. ام؛ و با همین نقشه بیست سال است عاشقان اسیووی و دوستداران شاسیبلند راخام کرده! اما راز موفقیت ب. ام؛ و IX فقط همین یک نکته نیست.
چهارم؛ حجمهای جدید؛ این راز ب. ام؛ و IX است. خطوطی که در این شاسیبلند برقی و آلمانی رسم شده به خلق پیکرهای ختم شده که شباهتی به تولیدات قبلی سازنده ندارد و در عین حال یادآور خودرو دیگری جز ب. ام؛ و نیست. آلمانیها در واقع با IX خود را از نو تعریف کردهاند. به حجم تغییرات ظاهری IX نگاه کنید تا متوجه این حرف شوید.
شکستن ستون D، شیوه طراحی دستگیرهها، پف گلگیرها و خروج از حالت قوس، طرح رینگ و آینههای کناری، سیالیت نمای کناری بدنه، برآمدگی بخش عقب و صراحت نمای جلو همه در خلق هویتی تازه برای ب. ام؛ و به خوبی نقشآفرینی میکنند. البته که ب. ام؛ و به این حد کفایت نکرده است. اتاق را ببینید.
پنجم؛ نگاه کنید. اگر چند دقیقه سوار اتاق جدیدترین محصول خودروساز باواریا شوید، طعم همه برندهای خوب جهان را خواهید چشید. در کابین ب. ام؛ و IX همه چیز از نو تعریف شده و مرزهای جدیدی برای ارگونومی و سهولت استفاده از اشیا و ادوات و تجهیزات تعریف شده است.
جنس داشبورد، بافت رودریها، تریم کابین، ترکیب رنگهای اتاق، پرداخت قطعات تزئینی و کاربردی یا دوخت و دوز منسوجات به هم.
همه چیز از نو تعریف شده و این یعنی ب. ام. و. این برند آلمانی که صد سال از رقابت جانانهاش با مرسدس بنز میگذرد، میلیونها ساعت وقت صرف کرده تا چیزی بسازد که هویت تکراری برند را به کناری پرت کند و از زیر یک پوسته مرده، طرحی بدیع را به نمایش بگذارد. خجسته باد چنین تلاشی!
ششم؛ موتور برقی 500 اسبی، بدنهای با حدود 4.7 متر طول، آلایندگی صفر، بردی 480 کیلومتری و قیمتی در محدوده 75 هزار دلار. این سادهترین و بیارزشترین اطلاعات درباره خودرویی است که باید به آن لقب متر تازه بازار خودروهای برقی داد.
محصولی که زیر نظر نادر فقیه زاده طراح ارشد گروه ب. ام؛ و رشد کرده و توسط آدرین فن هایدونگ سرطراح گروه قوام یافته است. جهانیان در ابتدای هفته از ایدههای این دو نفر و تیم همراه آنها بسیار نالیدند یا حیران شدند، اما کسی نپرسید چگونه ب. ام؛ و توانست همه را غافلگیر کند. همین راز بزرگ IX است.