پیشنهاد پورابراهیمی برای اصلاح بودجه در دولت

خبرگزاری ایسنا: محمدرضا پورابراهیمی در جریان جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و با مخالفت با بودجه سال 1400 بیان کرد: بنده از زحماتی که کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه کشیده‌اند سپاسگزارم، اما بنده می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا اساسا گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه این میزان حائز اهمیت است؟ اگر ما به دنبال دلایل وضعیت کنونی در حوزه اشتغال و تورم حاکم در کشور هستیم یکی از محور‌های مهم و موثر آن بحث بودجه‌ای است که در سالیان گذشته به تصویب رسیده است. اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم کسری بودجه یکی از بحث‌های اساسی است که در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال 1397 زمانی که قرار بود لایحه بودجه در 15 آذرماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود در آن تاریخ ارائه نشد، چرا که حضرت آقا نامه‌ای در خصوص لایحه بودجه سال 1397 نوشتند و تاکید کردند که این لایحه انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد. حکم اصلاح ساختار بودجه در آن زمان داده شد و رهبری قبل از آن نیز چندین بار بر اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند. عدم اتکاء به درآمد پایدار اصلی‌ترین مشکل ما در بحث بودجه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در آن سال چهار ماه از ما فرصت خواست تا گزارش اصلاح ساختاری به مجلس ارائه کند، اما در نهایت پس از گذشت چهار ماه از فروردین سال 1398 گزارش‌های تخصصی در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد، اما هیچ حکمی در بودجه سال 1398 عملیاتی نشد.

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: دولت در آن سال 450 میلیون دلار از ذخیره ارزی سنوات گذشته برداشت کرد و به روش استقراض نیز چه از بانک مرکزی و چه به صورت اوراق برداشت داشت. کدام یک از این اقدامات با اصلاح ساختار بودجه تطابق دارد. آنچه که در صورت لایحه بودجه ما را نگران می‌کند کسری تراز عملیاتی در سال آینده می‌باشد. افزایش حجم نقدینگی در بازار تورم‌زا خواهد بود اگر ما 100 واحد منابع را برای مردم از محل پول پرقدرت افزایش دهیم باید 150 واحد به واسطه تورم از مردم پس بگیریم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحولات در ساختار نظام مالیاتی و افزایش آن یکی از محور‌هایی است که باید در بودجه لحاظ می‌شد یکی از احکام اساسی در بودجه ایجاد منابع پایدار درآمدی از محل مالیات است. این به این معنا نیست که ما مالیات کارگران و کارمندان و کسبه را افزایش دهیم، بلکه ما باید با فرار مالیاتی بزرگی که به واسطه عدم اجرای نظام جامع مالیاتی با آن مواجه هستیم مقابله کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از محور‌های ما باید مولد سازی دارایی‌های دولت باشد. آیا ما برای این موارد در بودجه حکمی آورده‌ایم؟ با توصیه که کاری درست نمی‌شود. حجم بودجه شرکت‌های دولتی 2.5 برابر بودجه کل کشور است. اگر 10 درصد در بودجه شرکت‌های دولتی صرفه جویی شود 130 هزار میلیارد تومان منابع به بودجه اضافه خواهد شد. این احکام در کجای بودجه گنجانده شده است.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال 1400 بیان کرد: بنده با حذف ارز ترجیحی کاملا موافقم چرا که تنها ایجاد فساد می‌کند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانه‌ها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند. دولت نیز در این زمینه نامه‌ای نوشته و نگرانی خود را مطرح کرده است. چرا دولت لایحه‌ای داده که اصلاح ساختار در آن دیده نمی‌شود؟ ما نگران تورمی هستیم که منابع پول پرقدرت در نظام اقتصادی ایجاد می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: مردم به ما می‌گویند ما نمی‌خواهیم که یارانه ما را افزایش دهید بلکه قدرت خرید ما را به ارز 3500 تومانی برگردانید. ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است. پیشنهاد می‌کنیم کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودجه را اصلاح کند و یا به صورت سه دوازدهم آن را بررسی خواهیم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان