گزارش مشرق:

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای وزیر جوان / آیا پازل دوقطبی سازی از لندن تکمیل می‌شود؟

سیاست دوقطبی‌سازی در فصول انتخاباتی، توسط رسانه دولتی انگلیس، مسبوق به سابقه بوده و بعضا نتیجه مطلوبی (از جهت سیاست‌های دولت انگلیس) هم حاصل کرده است.

سرویس سیاست مشرق- بعد از آن که سخنان حسن روحانی در جلسه هیات دولت در دفاع از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، که به تازگی بابت چند مورد اتهامی به دستگاه قضایی احضار و تفیهم اتهام شد، جنجال‌برانگیز شد، روز 12 بهمن، شبکه فارسی رسانه دولتی انگلستان یعنی بی بی سی، یک گزارش آشکارا همدلانه و «رپرتاژگونه» برای وزیر جوان به طور خاص، و دولت حسن روحانی به طور عام، پخش کرد!

این گزارش، به نحوی منافقانه (ویژگی ذاتی رسانه‌های انگلیسی) تلاش می‌کند یک «دوقطبی» تبلیغاتی با اهداف انتخاباتی را، که پیش‌تر از درون محافلی در داخل کشور(با بسیج لشکری از کانال‌های تلگرامی و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی) آغاز شده، تشدید کند. البته این سیاست دوقطبی‌سازی در فصول انتخاباتی، توسط رسانه دولتی انگلیس، مسبوق به سابقه بوده و بعضا نتیجه مطلوبی (از جهت سیاست‌های دولت انگلیس) هم حاصل کرده است.

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

تقریبا یک هفته مانده به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 7 اسفند 94، رهبر معظم انقلاب در جمع گروهی از مردم آذربایجان شرقی،  ناظر به تحرکات انتخاباتی رسانه‌های ضدانقلاب و در راس آن‌ها بی بی سی فارسی، فرمودند:

" رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل میدهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید! معنای این چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران. یک روزی بود که پادشاه کشور وقتی میخواست تصمیم مهمّی بگیرد، سفیر انگلیس را صدا میکرد و از او میپرسید که این کار را بکنم یا نکنم. انگلیس‌ها یک روزی این‌جور در امور کشور دخالت میکردند؛ بعد هم آمریکایی‌ها، یک مدّتی هم هر دو؛ امروز این دستها قطع شده است؛ امروز جلوی این دخالتها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بیداری مردم؛ دلشان تنگ شده، حالا از راه رادیو به مردم دارند دستور میدهند به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید. اینکه ما عرض میکنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه میخواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه میخواهد، عکس او عمل میکنی؛ معلوم است. "

رهبر فرزانه انقلاب، در ادامه همین سخنرانی، مشخصا پشت پرده‌ی این نوع صحنه‌سازی و صحنه‌گردانی رسانه‌ای را هم روشن کردند:

"دشمنان ما دشمنان بی‌پروایی هستند؛ در رأس آنها شبکه‌ی خطرناک و دور از انسانیّت صهیونیستی است که بر دولتها و بر قدرتهای غربی تسلّط دارند؛ بخصوص بر آمریکایی‌ها. شبکه‌ی صهیونیستی-نه رژیم صهیونیستی؛ خود رژیم صهیونیستی یک گوشه‌ای از مجموعه‌ی استکبار آمریکایی است- که تجّارند، پول‌دارهای درجه‌ی یک دنیایند، تبلیغات دنیا دست اینها است..."[1]

یک روز پیش از این بیانات، بی بی سی فارسی، بعد از آن که چند هفته‌ای به صورت غیرمستقیم و مزوّرانه در حال تبلیغات و جهت‌دهی برای اثرگذاری بر آن انتخابات بود، در اقدامی عجیب و نادر در نسبت با سیاست رسانه‌ای قدیمی و ریشه‌ای بنگاه خبرپراکنی روباه پیر استعمار، علنا و صراحتا موضعگیری کرد و رای‌دهندگان را به تلاش برای حذف نامزدهای انتخاباتی جریان انقلابی فراخواند!

در همین راستا، «حسین باستانی»، از خبرنگاران ارشد بخش فارسی بنگاه خبرپراکنی روباه پیر، مقاله‌ای با عنوان «یک محاسبه: حذف 'یزدی، جنتی و مصباح' از خبرگان چگونه ممکن است؟ » منتشر کرد.

باستانی با مبناقرار دادن تعداد آراء روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تهران سال 92 نوشت:

"رای دهندگان به فهرست رفسنجانی-روحانی، بیش از نیم میلیون نفر از رای دهندگان به فهرست یزدی-جنتی-مصباح بیشتر هستند. در چنین شرایطی اگر حامیان رئیس جمهور فعلی در انتخابات خبرگان پیش رو، به طور هماهنگ به 16 نفر رقیب آقایان یزدی، جنتی و مصباح رای بدهند، به راحتی امکان راندن آنها به جایگاه های 17 به پایین فهرست منتخبان استان تهران را خواهند داشت. "

مقاله‌نویس بی بی سی همچنین با اشاره به اینکه «انتظار رای دادن یکپارچه هواداران فهرست رفسنجانی-روحانی به فهرستی از 16 کاندیدای رقیب این سه نفر واقع بینانه نیست» نوشت:

"اما باید توجه داشت که در جانب مقابل نیز، اکثریت قاطع رای دهندگان به آقایان یزدی، جنتی و مصباح، در کنار آنها به سایر اصولگرایان رای خواهند داد. رفتاری که اگرچه در حالت عادی اتفاق مهمی نیست، ولی در شرایطی که نسبت بالایی از رای دهندگان طیف مقابل در صدد حذف این سه نفر با رای دادن به رقبایشان باشند، به حذف آنها (از طریق افزایش آرای رقبا) کمک خواهد کرد. "

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

گزارش مشرق درباره سوابق باستانی را اینجا بخوانید:

نورچشمی رئیس دولت اصلاحات چگونه از BBC سر درآورد+تصاویر

به هر حال، این مداخله و صراحت آشکار و بی‌سابقه رسانه دولتی انگلیس خبیث در سوگیری و تلاش برای تبلیغ مستقیم به نفع یک جریان، علیه جریان دیگر، و سخنرانی روشنگرانه رهبر انقلاب، باعث شد که مرحوم هاشمی رفسنجانی (که لیست مورد حمایت بی بی سی را مورد حمایت و منسوب به او می دانستند) از اساس وجود لیست انتخاباتی خود برای انتخابت مجلس خبرگان را منکر شود. در همین راستا هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی مردمی و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حسینیه جماران به لیست منتشر شده و منتسب به وی اشاره و عنوان کرد:

"بنده شخصاً لیست انتخاباتی ندارم، عده‌ای از داخل و خارج خبرگان مشورت کردند و از من و آقای روحانی خواستند سرلیستی این لیست را بپذیریم. "[2]

با این وجود هاشمی رفسنجانی حاضر نشد از حمایت های بی بی سی فارسی از او و لیست مننتسب به وی ابراز تبری و مرزبندی خود با این رسانه ضد انقلاب را مشخص کند.

جالب این‌جاست که سال 96، در ایام انتخابات 96، بی بی سی فارسی باز صراحتا به کمک جریانی در داخل کشور آمد و تخریب رقیب انتخاباتی حسن روحانی، یعنی ابراهیم رییسی کلید خورد. باز حسین باستانی در 2 اردییهشت 96، مقاله‌ای با عنوان «ابراهیم رییسی و پرونده‌های فتنه: از انفجار 8 شهریور تا اعدام‌های 88» در وبسایت بی بی سی فارسی منتشر کرد که دقیقا همسو با خط تبلیغاتی برخی محافل داخلی در جهت تخریب رییسی با کلیدواژه «اعدام» بود.

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

اندکی قبل‌تر از آن، وبسایت بی بی سی فارسی در گزارشی با عنوان «ابراهیم رئیسی٬ امید اصولگرایان برای پیروزی»، این خط تبلیغاتی را کلید زده بود.

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

در اواخر ماه مارس 2016، در پی بخش برنامه طنزآلود درباره سیاست‌های اردوغان در تلویزیون شمال آلمان (NDR)، رئیس جمهور ترکیه به شدت به پخش این برنامه اعتراض کرد و دولت ترکیه نیز دوبار سفیر آلمان در آنکارا را فراخواند.

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

جالب این‌جاست که واکنش اردوغان به نتیجه مطلوب او رسید و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با پیگرد قضایی مجری برنامه طنز با شکایت دولت ترکیه موافقت کرد. به عبارت دیگر، در فضای جنگل‌گونه و آنارشیک حاکم بر روابط بین‌الملل در عصر ارتباطات، دولت‌ها به «رسانه» به چشم ابزار اعمال قدرت و تاثیرگذاری بر دشمن یا رقیب نگاه می کنند و از این رو، فرضا، به همان اندازه که نسبت به تعدیات مرزی و سرزمینی یک کشور بیگانه حساس هستند، نسبت به مانور رسانه‌ای آن بر علیه خود نیز(بلکه بیشتر حتی) حسا و گوش به زنگ هستند و واکنش نشان می دهند.

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

نکته بسیار قابل‌تامل اینجاست که در بیش از 7 سالی که از دولت روحانی می گذرد، علی‌رغم همه خباثت‌ها و رذالت‌هایی که دولت استعمارپیشه انگلیس علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی صورت داده، رسانه دولتی خود را به پایگاه جنگ روانی علیه ایران تبدیل کرده و لندن تبدیل به پایتخت رسانه‌های ضدایرانی شده، دولت جمهوری اسلامی و دستگاه عریض و طویل وزارت خارجه، حتی یک بار به صورت جدی (حتی در حد احضار سفیر یا کاردار)، به دولت انگلیس واکنش نشان نداده است!

این در حالی است که در مقاطعی چون دی ماه 96 و آبان 98، عملا رسانه‌های لندنی و به طور خاص رسانه سلطنتی، تبدیل به اتاق عملیات رسانه‌ای آشوب و اغتشاش در کشور ما شدند. 

رپرتاژ شبکه سلطنتی انگلیس برای «وزیر جوان» / آیا پازل «دوقطبی سازی» از لندن تکمیل می‌شود؟

اما حالا وقتی شاهد «رپرتاژ» آشکار شبکه فارسی بی بی سی برای وزیر کابینه روحانی، ان هم درست بعد از موضعگیری چند روز پیش روحانی در دفاع از وزیر ارتباطات، هستیم، شاید دیگر سکوت کرکننده و انفعال مطلق دستگاه دیپلماسی در برابر خصومت آشکار و عیان رسانه دولتی انگلیس، چندان مایه تعجب نباشد.

 

[1] https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32331

[2] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3016357

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان