بزرگان بازنده؛ برندگان کوچک

دنیای‌اقتصاد : شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در روز‌‌های ابتدایی معاملات هفته گذشته موفق به کسب بازدهی مثبت ۶/ ۳درصدی شده بود، در حالی هفته منتهی به پانزدهم بهمن ماه را پست سر گذاشت که دماسنج اصلی بازار در مجموع هفته با ۹/ ۲ درصد افت به کار خود پایان داد

بر همین اساس شاخص‌کل سطح روانی 2/ 1 میلیون واحدی را از دست داد و به کانال 1/ 1میلیون واحدی بازگشت. شاخص کل هموزن که از تمام نماد‌‌های معاملاتی به یک میزان اثر می‌پذیرد نیز با کاهش 4/ 0درصدی مواجه شد. به اعتقاد صاحب‌نظران بازار سرمایه، رفتارشناسی معامله‌گران به‌خصوص قشر حقیقی نشان از یک ترس دسته‌جمعی دارد؛ ترسی که روی داد وستد‌‌ها سایه افکنده و موجب خروج بخشی از سرمایه‌گذاران شده است. با این حال چشم‌انداز مبهم اقتصادی و غیر اقتصادی کشور حتی برای کوتاه‌مدت با رد کلیات بودجه سال 1400 و عدم تعیین تکلیف آینده سیاسی در حوزه برجام از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز خروج نقدینگی از گردونه معاملات بورس و فرابورس شده‌اند.  هر چند برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند کف قیمتی دلار در محدوده‌‌های فعلی بوده، صورت‌های مالی به خصوص گزارش عملکرد‌ 9ماهه شرکت‌ها و چشم‌انداز 3ماهه چهارم سال نیز مطلوب ارزیابی می‌شود؛ اما در شرایط فعلی، جریان دادوستد‌ها از نبود هیچ‌گونه استراتژی معامله‌گری بین فعالان بازار حکایت دارد و خروج از بازار حتی با تحمیل ضرر و زیان از جمله اقدامات آخرین قافله سهامداران تازه‌وارد محسوب می‌شود.

با اینکه قیمت اغلب سهام شرکت‌ها در محدوده ارزندگی قرار گرفته است، اما برآیند معاملاتی هفته گذشته در بین صنایع 39گانه، نشان از بازدهی منفی 28 صنعت بورسی دارد. به هر روی با اینکه هفته گذشته خالص خرید حقوقی‌ها عمدتا در صنایع شاخص‌ساز صورت گرفت، اما با این حال گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی با 6/ 6درصد، فرآورده‌‌های نفتی با 9/ 5درصد، استخراج نفت و گاز با 4/ 5درصد و محصولات شیمیایی با 2/ 3درصد کاهش همراه شدند. در نقطه مقابل نیز گروه محصولات چرمی با 6/ 17درصد، زراعت با 9/ 14درصد، سایر معادن با 1/ 2درصد رشد هفتگی مواجه بودند. در جریان معاملاتی هفته منتهی به 15بهمن ماه صنعت خودرو با 1/ 1 درصد افت بازدهی، بیشترین ارزش معاملات معادل 5 هزارو 786 میلیارد تومان را به خود اختصاص  داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان