گزارش مشرق؛

آلکسی ناوالنی کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، در حالی تمام‌قد از «آلکسی ناوالنی» دفاع می‌کند که این معارض روس، مسلمانان قفقاز شمالی را به «سوسک» تشبیه کرده و خواستار قتل آن‌ها شده است.

سرویس جهان مشرق - نام «آلکسی ناوالنی[1]» معترض روس و یکی از بزرگ‌ترین مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این روزها در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته و حتی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، روز پنج‌شنبه 4 فوریه 2021 (16 بهمن‌ماه 1399) در اولین سخنرانی مهمش درباره سیاست خارجی دولتش صراحتاً از او نام برد و با لحنی تهدیدآمیز نسبت به پوتین خواستار آزادی «فوری و بی‌قیدوشرط» ناوالنی شد[2]. اما الکسی ناوالنی کیست؟

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» (مرکز تصویر) در تظاهراتی در ماه فوریه سال 2020 در شهر مسکو، پایتخت روسیه (+)

اشاره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به «آلکسی ناوالنی» در سخنرانی سیاست خارجی‌اش [دانلود]

 

ماجرای آلکسی ناوالنی چیست؟

ناوالنی که قبلاً به اتهامات مختلف، از جمله در سال‌های 2014 و 2020، دستگیر شده بود، ماه آگوست سال گذشته میلادی (2020) در حالی که به صورت مشروط آزاد بود و باید مرتباً موقعیت خود را به نیروهای امنیتی روسیه گزارش می‌کرد، با علائم مسمومیت به بیمارستانی در روسیه منتقل شد و در حالت اغما فرو رفت. وی سپس برای درمان به آلمان برده شد و حدود پنج ماه تحت مداوا قرار گرفت. پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد[3] دلیل مسمومیت ناوالنی وجود عامل اعصاب «نوویچوک» در بدنش بوده[4]، انگشت اتهام به‌سرعت به طرف ولادیمیر پوتین نشانه رفت، اگرچه کرملین دست داشتن در مسمومیت ناوالنی را تکذیب کرده است[5].

توضیحاتی درباره «نوویچوک» و مکانیسم تأثیرگذاری آن روی بدن [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترور اسکریپال نقشه‌ای برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه است

›› ترور اسکریپال ممکن است کار آمریکا و اسرائیل باشد

مقامات روسیه هشدار داده بودند که ناوالنی با رفتن به آلمان، شروط آزادی مشروط خود را نقض کرده است و در صورت بازگشت به روسیه دستگیر خواهد شد. با این حال، ناوالنی روز یک‌شنبه، 17 ژانویه 2021 (28 دی‌ماه 1399)، از آلمان به روسیه برگشت و بلافاصله پس از رسیدن به روسیه، در یکی از فرودگاه‌های مسکو بازداشت شد[6].

دستگیری وی موجی از اعتراض و محکومیت را، هم در داخل روسیه و هم در عرصه بین‌المللی به راه انداخت. داخل روسیه، شماری از مردم در نقاط مختلف به خیابان‌ها آمدند و به دستگیری ناوالنی اعتراض کردند[7]. در عرصه بین‌المللی نیز سازمان‌ها[8] و دولت‌های غربی، از جمله دولت جدید آمریکا[9]، با صدور بیانیه‌هایی خواستار «آزادی فوری[10]» این معارض روس[11] و همکاری مسکو برای روشن شدن ابعاد مسمومیت ناوالنی[12] شدند[13]. اتحادیه اروپا و انگلیس حتی اقدام به وضع تحریم علیه روسیه هم کردند[14]. نهایتاً روز سه‌شنبه، 2 فوریه 2021 (14 بهمن‌ماه 1399)، ناوالنی توسط دادگاهی در مسکو به «سه سال و نیم زندان با احتساب مدت بازداشت خانگی» محکوم شد[15]. این یعنی ناوالنی باید حدود دو سال و هشت ماه در زندان به سر ببرد[16].

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» (مرکز تصویر) در هواپیما و در میان خبرنگاران، پیش از پرواز از آلمان به روسیه در تاریخ 28 دی‌ماه 1399 (+)

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» (مرکز تصویر) در حال انتقال از یک دفتر پلیس در شهر «خیمکی» در اطراف مسکو در تاریخ 29 دی‌ماه 1399، یک روز پس از بازداشتش در فرودگاه (+)

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» پشت شیشه در دادگاهی در مسکو که او را به سه سال و نیم حبس محکوم کرد (+)

چرا خون غربی‌ها از دستگیری ناوالنی به جوش آمده است؟

روی کاغذ، همه چیز واضح است: ولادیمیر پوتین یکی از مخالفان خود را مسموم کرده و خونِ غربی‌ها از نقض حقوق بشر در روسیه به جوش آمده است. اما آیا واقعیت همین است؟ شواهد درباره شخصیت ناوالنی، از جمله حضور او[17] در کلاس سال 2010[18] «برنامه اعضای جهانی» دانشگاه آمریکایی «یِیل» (دانشگاهی که با افتخار در صفحه‌ی معرفی ناوالنی، او را رهبر «بزرگ‌ترین سازمان معارض در روسیه» توصیف می‌کند[19])، و قرار گرفتن نامش در فهرست‌های مهمی از جمله «صد متفکر برجسته جهان» توسط مجله آمریکایی فارن‌پالسی[20] و «صد شخصیت تأثیرگذار جهان» توسط مجله آمریکایی تایم[21] در سال‌های 2010 تا 2013 (زمانی که چندین تظاهرات در روسیه علیه پوتین سازماندهی کرد[22]) نشان می‌دهد غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا، علاقه‌ی ویژه و مشکوکی به ناوالنی دارند. اما مسئله فقط این نیست؛ مقایسه‌ای میانِ، از یک سو، رفتار غربی‌ها با ناوالنی که ادعا می‌شود یک «افشاگر» علیه «فساد دولت روسیه» است، و از سوی دیگر، رفتار غربی‌ها با افشاگرانی که فساد و نقض حقوق بشر توسط خود دولت‌های غربی را برملا کرده‌اند، نشان می‌دهد روایت رسانه‌های غربی از ماجرای ناوالنی احتمالاً کاملاً منطبق بر واقعیت نیست.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» (ایستاده، چهارم از راست) در جمع اعضای «برنامه اعضای جهانی» دانشگاه ییل در سال 2010 (+)

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

تصویر دیگری از «آلکسی ناوالنی» (نشسته، چپ) در جمع اعضای «برنامه اعضای جهانی» دانشگاه ییل در سال 2010 (+)

خبرگزاری آمریکایی «مینت‌پرس» در گزارشی تحت عنوان «عفو بین‌الملل: ناوالنی زندانی عقیده است. اما منینگ، آسانژ یا ماندلا نه[23]» درباره جنبه‌های کم‌ترشنیده‌شده‌ای از هویت ناوالنی و تفاوت پوشش رسانه‌ها و رویکرد نهادها و دولت‌های غربی در قبال او با افشاگرانی مانند «جولیان آسانژ» توضیح داده است؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد پرونده دستگیری ناوالنی احتمالاً دستاویزی برای حمله به روسیه همزمان با روی کار آمدن دولت جدید آمریکاست. این در حالی است که شماری از رسانه‌های داخلی در ایران نیز به تبعیت از سازمان‌های غربی، ناوالنی را «زندانی عقیده» توصیف کرده‌اند[24]. آن‌چه در ادامه می‌آید، گزیده‌ای از گزارش خبرگزاری آمریکایی مینت‌پرس است.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

حضور «آلکسی ناوالنی» (مرکز تصویر) در اعتراضات ضددولتی در روسیه (+)

مقایسه ناوالنی با گاندی و ماندلا

آلکسی ناوالنی، سیاستمدار روس، اواسط ماه [گذشته] میلادی، پس از بازگشت به کشورش دستگیر شد و همچنان در بازداشت است. دستگیری این وکیل 44 ساله بلافاصله پس از ورود به روسیه و در یکی از فرودگاه‌های مسکو، به تیتر رسانه‌های سراسر جهان تبدیل شد و چهره‌های غربی شجاعت او را ستایش کردند. «مایکل مک‌فال» سفیر سابق آمریکا در روسیه، در یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست نوشت: «مبارزه قهرمانانه ناوالنی تفاوتی با آن چیزی ندارد که [مهاتما] گاندی[25]، [مارتین لوتر] کینگ[26]، [نلسون] ماندلا[27] و [واتسلاو] هاول[28] به خاطر آن جنگیدند. اگرچه ناوالنی هنوز موفق نشده، اما نباید هیچ تردیدی داشت که آرمان او خوب و موجه است[29].» پرزیدنت بایدن نیز [اخیراً] در ارتباطی که [از طریق تلفن] با پوتین داشت، او را درباره این مسئله تحت فشار گذاشت[30].

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

حامیان غربی «آلکسی ناوالنی» (تصویر بالا) حتی او را با «مهاتما گاندی» هم مقایسه کرده‌اند (+)

ناوالنی پنج ماه در آلمان بود و به خاطر مسمومیت ادعایی‌ای تحت درمان قرار داشت که خودش آن را کارِ عوامل دولتی می‌داند. این در حالی است که یک نظرسنجی اخیراً نشان داد تنها 15 درصد از مردم روسیه در این‌باره با ناوالنی هم‌عقیده هستند [و نیمی از روس‌ها معتقدند ناوالنی یا اصلاً مسموم نشده یا ماجرای مسمومیت او را سرویس‌های جاسوسی غربی مدیریت می‌کنند][31]. دادستان‌های روسیه می‌گویند رهبر «حزب روسیه‌ی آینده» شروط آزادی مشروط خود پس از مجازات تعلیقی به جرم اختلاس را نقض کرده است؛ در حالی که ناوالنی و متحدانش می‌گویند این اتهامات با انگیزه‌ی سیاسی مطرح شده‌اند.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«آلکسی ناوالنی» (راست) و همسرش «یولیا بوریسوونا آبروسیمووا» در هواپیمایی که آن‌ها را از آلمان به روسیه آورد (+)

به هر حال، دستگیری ناوالنی جرقه‌ی اعتراضاتی در بیش از 100 شهر بزرگ و کوچک روسیه شد که بعض از این اعتراضات بسیار گسترده بودند. طبق گزارش‌های موجود، با افزایش خطر سرایت اعتراضات به شهرهای دیگر، بیش از 3700 نفر بازداشت شده‌اند؛ از جمله بیش از 1400 نفر فقط در مسکو. سازمان [غیردولتی] «عفو بین‌الملل» [مستقر در انگلیس که روی امور حقوق بشر متمرکز است،] ناوالنی را «زندانی عقیدتی» اعلام کرد[32] و گفت «مقامات [روسیه] باید اقدام به آزادی فوری و بی‌قیدوشرط» این منتقد شناخته‌شده‌ی کرملین کنند.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

دستگیری یکی از حامیان «آلکسی ناوالنی» در فرودگاه مسکو توسط مأمورین امنیتی روسیه پیش از فرود پرواز ناوالنی در تاریخ 28 دی‌ماه 1399 (+)

ناوالنی «زندانی عقیده» است، اما ماندلا و آسانژ نه

با این حال، «زندانی عقیده» عنوانی است که این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن همچنان از اطلاق آن درباره معارضان غربی مانند «چلسی منینگ[33]» [افشاگر ارتش آمریکا] و «جولیان آسانژ[34]» [افشاگر استرالیایی و بنیانگذار پایگاه اینترنتی «ویکی‌لیکس»] خودداری می‌کند[35]. یکی از نماینده‌های عفو بین‌الملل به «جو امرسبرگر» خبرنگار کانادایی، گفته[36] این سازمان از آن‌جایی عنوان «زندانی عقیده» را درباره منینگ به رسمیت نمی‌شناسد که مطمئن نیستند این افشاگر ارتش [آمریکا]، اطلاعات را «به اندازه کافی مسئولانه» افشا کرده است یا نه؛ و به علاوه، مطمئن نیستند دلیل مجازات منینگ افشای مدارکی درباره نقض گسترده حقوق بشر است یا نه.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«بردلی ادوارد منینگ» که یک دگرباش جنسی است و از آن‌جایی که «هویت جنسی» خودش را مؤنث می‌داند با نام موردعلاقه‌اش «چلسی الیزابت منینگ» شناخته می‌شود، نیروی سابق و افشاگر ارتش آمریکاست که به علت افشای اسناد محرمانه و ارائه‌ی آن‌ها به «ویکی‌لیکس» به 35 سال زندان محکوم شد، اگرچه محکومیتش بعداً به هفت سال (بین سال‌های 2010 تا 2017) حبس و برخی موارد دیگر کاهش پیدا کرد؛ «عفو بین‌الملل» هرگز منینگ را «زندانی عقیده» معرفی نکرد (+)

به همین ترتیب، عفو بین‌الملل، اگرچه از محاکمه‌ی آسانژ انتقاد کرده است[37] (محاکمه‌ای که این سازمان حتی اجازه نظارت بر آن را هم پیدا نکرد[38])، اما سال 2019، به تیم حقوقی بنیانگذار ویکی‌لیکس گفت پرونده آسانژ «پرونده‌ای است که ما از نزدیک آن را تحت نظر داریم، اما فعالانه روی آن کار نمی‌کنیم. عفو بین‌الملل جولیان آسانژ را زندانی عقیده نمی‌داند[39]

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«جولیان آسانژ» بنیانگذار وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» در خودروی پلیس پیش از ورود به دادگاهی در لندن در ماه آوریل سال 2019؛ آسانژ بعد از سال‌های تعقیب‌وگریز با مقامات آمریکایی که به دنبال استرداد و محاکمه‌ی او در آمریکا بودند، بالأخره در انگلیس محاکمه شد و اکنون در همین کشور در زندان به سر می‌برد؛ «عفو بین‌الملل» از اعطای عنوان «زندانی عقیده» به آسانژ خودداری می‌کند (+)

اگر به عقب‌تر برگردیم، می‌بینیم که عفو بین‌الملل از اطلاق عنوان «زندانی عقیده» به احتمالاً مشهورترین زندانی سیاسیِ قرن بیستم، یعنی نلسون ماندلا هم خودداری کرد. این سازمان تصمیم خود را بر این اساس توجیه کرد که رهبر کنگره ملی آفریقا از محکوم کردن مبارزه‌ی مسلحانه علیه آپارتاید امتناع نمود و از خشونت حمایت کرد؛ و البته عفو بین‌الملل ده‌ها سال به خاطر این تصمیمش مورد سرزنش قرار گرفت[40].

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

«عفو بین‌الملل» «نلسون ماندلا» (تصویر بالا) رهبر مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی را که 27 سال در زندان به سر برد «زندانی عقیده» نمی‌داند، اما برای توصیف «آلکسی ناوالنی» از این عنوان استفاده می‌کند (+)

 

دعوت ناوالنی به قتل مسلمانان

این در حالی است که آلکسی ناوالنی نیز از خشونت حمایت کرده است. وی در یک ویدیوی سیاسی[41]، [زندگی] مردم مسلمان در قفقاز شمالی را «هجوم سوسک‌ها» توصیف کرده است. ناوالنی در این ویدیو می‌گوید اگرچه حشرات را می‌توان با دمپایی از بین برد، اما در مورد آلودگی‌های انسانی «من کُلْت را توصیه می‌کنم»؛ و سپس ادای شلیک گلوله با کلت را درمی‌آورد.

دعوت «آلکسی ناوالنی» به قتل مسلمانان قفقاز شمالی [دانلود]

حتی چهره‌های بسیار خشن‌تر از ماندلا یا ناوالنی هم عنوان «زندانی عقیده» را از عفو بین‌الملل دریافت کرده‌اند؛ از جمله «لئوپولدو لوپز» سیاستمدار ونزوئلایی[42]. لوپز رهبر یک کودتای تحت حمایت آمریکا در سال 2002 بود و سال 2014 یک کمپین شورش خشونت‌بار را ترتیب داد[43] که شامل بمباران مدارس و دانشگاه‌ها، مسموم کردن منابع آب، و شلیک به خبرنگاران می‌شد. در نتیجه این عملیات‌ها 43 نفر کشته شدند و طبق محاسبات دولت ونزوئلا، 15 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد شد[44]؛ تقریباً معادل تخریبی که در انفجار سال 2020 بیروت به بار آمد[45]. سال 2019، مدیر قاره‌ی آمریکای سازمان عفو بین‌الملل گفت: «عدالت بین‌المللی تنها امیدِ قربانیان نقض حقوق بشر در ونزوئلاست. زمان آن فرا رسیده که همه سازوکارهای موجود برای جلوگیری از تداوم جنایات فعال شود[46]»؛ و به این ترتیب تلویحاً از عملیات آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا حمایت کرد.

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

اعتراضات سال 2014 علیه دولت «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا؛ سازمان عفو بین‌الملل «لئوپولدو لوپز» از رهبران این اعتراضات را «زندانی عقیده» می‌داند (+)

پرونده‌ی ناوالنی و روابط سازمان عفو بین‌الملل با دولت‌های غربی

متأسفانه سازمان عفو بین‌الملل سابقه طولانی‌ای در همکاری با آژانس‌های اطلاعاتی غربی [به طور خاص، آمریکا و انگلیس] در حمایت از تغییر رژیم در کشورهای دیگر دارد. «پیتر بننسون» یکی از بنیانگذاران این سازمان، با «دفاتر خارجه و مستعمره‌ها»ی انگلیس ارتباط عمیقی داشت[47]. «لوئیس کوتنر» یکی دیگر از بنیانگذاران این سازمان نیز مأمور اف‌بی‌آی بود که از اطلاعاتش در قتل «فرد همپتون» از اعضای «حزب پلنگ سیاه[48]» [حزب آمریکایی حامی حقوق سیاه‌پوستان] استفاده شد. کوتنر همچنین فعالیت‌های محرمانه‌ای علیه «پاتریس لومومبا» نخست‌وزیر ضدامپریالیست کنگو انجام می‌داد که ترورش را کارِ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بلژیک می‌دانند[49].

«آلکسی ناوالنی» کیست؟/ قهرمان غربی‌ها که دعوت به قتل مسلمانان می‌کند +عکس و فیلم

مأموران پلیس شیکاگو، اوایل ماه دسامبر سال 1969، جسد «فرد همپتون» رهبر «حزب پلنگ سیاه» در ایالت ایلینوی را که توسط پلیس کشته شده، با خود می‌برند (+)

این روابط عفو بین‌الملل با قدرت‌های غربی تا دوران معاصر نیز ادامه پیدا کرده است. به عنوان مثال، «سوزان نوسل» مقام دولتی آمریکایی که با هیلاری کلینتون، مادلین آلبرایت، «سامانتا پاور[50]» و «سوزان رایس[51]» همکاری نزدیکی در حوزه «مداخله‌ی [نظامی] بشردوستانه» داشت، سال 2012 مدیر اجرایی شاخه‌ی عفو بین‌الملل در آمریکا شد[52]. روی هم رفته، اگرچه سازمان عفو بین‌الملل همچنان کارهای مهمی انجام می‌دهد و گزارش‌های حیاتی‌ای را درباره نقض حقوق بشر در سراسر جهان ارائه می‌کند، اما این کارها را در عین حفظ روابط بسیار نزدیکش با دولت‌های غربی انجام می‌دهد که خودشان عاملان اصلی نقض حقوق بشر در سراسر جهان هستند. همین محدودیت‌ها [و روابط دست‌وپاگیر] موجب می‌شود تا این سازمان، شتاب‌زده، به دفاع از معارضان در کشورهای دشمنِ غرب بپردازد، اما همتایان آن‌ها در غرب را نادیده بگیرد یا ساده از کنار آن‌ها بگذرد. پرونده‌ی ناوالنی نیز صرفاً آخرین نمونه‌ی عملی از همین رفتار سازمان عفو بین‌الملل است.


[1] Alexei Navalny Link

[2] Biden says U.S. will not hesitate to raise the cost on Russia, calls for Navalny’s immediate release Link

[3] پزشکان آلمانی: ناوالنی مسموم شده/ مرکل: مسئول این کار باید شناخته شود لینک

[4] قصه الکسی ناوالنی مخالف پوتین لینک

[5] آلکسی ناوالنی هنگام بازگشت به روسیه در فرودگاه بازداشت شد لینک

[6] آلکسی ناوالنی بلافاصله پس از بازگشت به روسیه در فرودگاه دستگیر شد لینک

[7] ده‌ها هزار نفر در روسیه خواستار آزادی آلکسی ناوالنی شدند؛ بازداشت همسر ناوالنی و بیش از هزار معترض دیگر لینک

[8] بیانیه وزیران خارجه گروه هفت درباره دستگیری و بازداشت الکسی ناوالنی لینک

[9] انتقاد صریح غرب از حکم زندان برای منتقد کرملین لینک

[10] اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار آزادی فوری آلکسی ناوالنی شدند لینک

[11] رییس شورای اروپا خواهان آزادی الکسی ناوالنی شد لینک

[12] افزایش فشار کشورهای غربی به روسیه در رابطه با مسمومیت ناوالنی؛ آلمان به مسکو نسبت به عدم همکاری با تحقیقات مربوط به این پرونده هشدار داد لینک

[13] آمریکا خواستار «همکاری کامل» روسیه با تحقیقات جامعه بین‌المللی در مورد مسمومیت الکسی ناوالنی شد لینک

[14] اتحادیه اروپا و بریتانیا 6 شهروند و یک نهاد روسیه را در رابطه با مسمومیت ناوالنی تحریم کردند لینک

[15] حکم زندان الکسی ناوالنی به اجرا گذاشته می‌شود لینک

[16] ناوالنی منتقد سرسخت پوتین به سه سال‌ و نیم حبس محکوم شد لینک

[17] Kremlin critic Navalny: To Moscow via Yale Link

[18] CLASS OF 2010 Link

[19] 2010 Alexey Navalny Link

[20] The FP Top 100 Global Thinkers Link

[21] The 100 Most Influential People in the World Link

[22] در مورد الکسی ناوالنی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید لینک

[23] Amnesty International: Navalny a Prisoner of Conscience. But not Manning, Assange or Mandela Link

[24] آلکسی ناوالنی؛ زندانی ابراز عقیده لینک

[25] مهاتما گاندی لینک

[26] مارتین لوتر کینگ جونیور لینک

[27] نلسون ماندلا لینک

[28] واتسلاف هاول لینک

[29] "Analysts in Russia and the West spend too much time scrutinizing Navalny’s policy positions... Link

[30] First Biden-Putin call shows both cautious on big concerns Link

[31] Half of Russians sceptical Kremlin critic Navalny was poisoned - poll Link

[32] Russia: Aleksei Navalny becomes prisoner of conscience after arrest on arrival in Moscow Link

[33] چلسی منینگ لینک

[34] جولین آسانژ لینک

[35] Amnesty International still doesn’t recognise Chelsea Manning as a Prisoner of Conscience Link

[36] After two years, Amnesty explains why Bradley Manning has not been named a Prisoner of Conscience: Link

[37] UK: Decision to refuse Assange bail renders his continued detention “arbitrary” Link

[38] Why are Amnesty International monitors not able to observe the Assange hearing? Link

[39] Amnesty International declares Julian Assange “not a prisoner of conscience” Link

[40] Conscience Denied - Amnesty International and the Antirevolution of the 1960s Link

[41] That Alexey Navalny that the BBC tell us is going to clean up Russia seems like a nice chap... Link

[42] Venezuela: Further Information: Prisoner of Conscience Held Incommunicado: Leopoldo López Link

[43] 17 Photos From The Massive Protests That Have Swept Venezuela Link

[44] Venezuelan Guarimbas: 11 Things the Media Didn't Tell You Link

[45] Material damage from Beirut blast surpasses $15 billion Link

[46] How Amnesty International is reinforcing Trump’s regime-change propaganda against Venezuela Link

[47] Amnesty International’s Troubling Collaboration with UK & US Intelligence Link

[48] حزب پلنگ سیاه لینک

[49] DRC: How the CIA got Patrice Lumumba Link

[50] سامانتا پاور لینک

[51] سوزان رایس لینک

[52] Amnesty’s Shilling for US-NATO Wars Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان