ویژه‌های مشرق؛

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

برجام تصمیم نظام نبود؛ بلکه برجام دستپخت دولت روحانی بود و نظام به صورت مشروط و با قید ۲۸ شرط با آن موافقت کرد. موافقت مشروط یعنی دولت باید به صورت دقیق به این ۲۸ شرط عمل می کرد که متاسفانه چنین نشد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف:برجام تصمیم نظام بود و خاصیت های زیادی داشت

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در ادامه مصاحبه های زنجیره ای با رسانه های حامی دولت، در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با برجام خیلی ارتباطی با دولت‌ها ندارد و این سیاستی است که در سطح نظام اتخاذ شده است و من تقاضایم از همه دوستان هردو جناح این است که موضوع برجام را موضوع انتخاباتی نکنند. موضوع برجام موضوع معیشت مردم و شناسایی حقوق ایران است...باید همه بدانند برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود و سیاست‌های ما در این زمینه در هر دولتی که باشد، تغییر نخواهد کرد. اما اینکه چرا آمریکا تعلل می‌کند، به‌دلیل شرایط ویژه داخلی آمریکاست».

ظریف افزود:«من احساس می‌کنم که برجام تصمیم کل نظام بوده و تصمیم یک دولت نبوده که دولت بعدی بخواهد با آن مخالفت کند؛ تصمیمی بوده که کل نظام گرفته است. گروهی از دوستان گفتند برجام یک جسد متعفن است، اما دیدند که نظام چنین حرفی نمی‌زند. البته هیچ‌کس نسبت به روش غرب خوشبین نبوده و خوش‌خیالی نداشته و کسانی که مذاکره کردند شاید بیش از همه، با بی‌اعتمادی مذاکره کردند. یک واژه را قرض بگیرم؛ با دلواپسی مذاکره کردند، ولی دلواپسی باید از طرف مقابل باشد نه از طرف خودی. ما در مقابل دیگران دلواپس منافع ملی هستیم و نه از بابت اینکه خودی‌ها درباره منافع ملی کوتاهی کنند».

وی در این مصاحبه گفت:«شما به برجام فقط از بعد معیشتی نگاه کردید و اقتصادی. برجام خاصیت‌های زیادی داشت...برجام در 2هدف عمده یعنی پایان دادن به اجماع امنیتی علیه ایران از طریق پایان دادن به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و شناسایی حقوق هسته‌ای ایران موفق بود... برجام توافقی بود که خواصش ادامه یافت؛ هم حقوق هسته‌ای و هم پایان دادن به امنیتی‌سازی‌ ایران. اما در حوزه اقتصادی آمریکا قلدری کرد».

وزیر امور خارجه در مصاحبه با ارگان رسانه ای شهرداری تهران تاکید کرد:«برجام آنقدر محکم نوشته شده که امکان سوءاستفاده از آن بسیار کم است. آمریکا چه‌کار توانست بکند؟ اگر برجام ایرادی داشت آمریکا از برجام استفاده می‌کرد... لذا برجام توافقی است که با دقت مذاکره شده است. آمریکا هم سوءاستفاده‌ای که کرده، سوءاستفاده از برجام نبوده، بلکه سوءاستفاده‌اش از توان مالی‌اش در دنیا بوده که اتفاقا یک زنگ خطر برای همه دنیا بود».

ظریف خطاب به منتقدان برجام گفت:«دوستان ما که دوست دارند ما را به نخواندن برجام و 2231متهم ‌کنند، بروند نگاه کنند. برای خودشان هم خوب است؛ چون برخی دوستان از الان شروع کرده‌اند و دوست دارند دور بعد دولت در اختیارشان باشد و مذاکره‌کننده باشند. نوش جانشان ما مشکلی نداریم، اما اقلا بدانند درباره چه چیزی مذاکره می‌کنند. بدانند داشته‌های ما چیست و بدانند دست ما چقدر پر است. این برجام و توافق‌ها مال همه کشور است. آنها هم روزی می‌خواهند از آن استفاده کنند. پس پل‌های پشت سرشان را خراب نکنند. بعدها به این پل‌ها احتیاج دارند».

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

محمدجواد ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که برجام تصمیم نظام بوده و خاصیت های زیادی داشته است. متاسفانه این اظهارنظر به هیچ عنوان با واقعیت تطابق ندارد.

برجام تصمیم نظام نبود؛ بلکه برجام دستپخت دولت روحانی بود و نظام به صورت مشروط و با قید 28 شرط با آن موافقت کرد. موافقت مشروط یعنی دولت باید به صورت دقیق به این 28 شرط عمل می کرد که متاسفانه چنین نشد.

رهبر معظم انقلاب در مهرماه 94 در بخشی از نامه مشهور به «شروط 9 گانه» تاکید کردند:«محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود».

ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که «هیچ‌کس نسبت به روش غرب خوشبین نبوده و خوش‌خیالی نداشته و کسانی که مذاکره کردند شاید بیش از همه، با بی‌اعتمادی مذاکره کردند. یک واژه را قرض بگیرم؛ با دلواپسی مذاکره کردند». متاسفانه این اظهارنظر نیز با واقعیت تطابق ندارد.

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

اگر مذاکره کنندگان با بی اعتمادی مذاکره کردند، پس چرا «عباس عراقچی» گفت «امضای کِری تضمین است»؛ اگر مذاکره کنندگان با دلواپسی مذاکره کردند پس چرا آقای ظریف در صحن علنی مجلس گفت «عه عه من این بخش ها را در متن برجام ندیده بودم»! و...

اگر تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف، با بی اعتمادی و دلواپسی مذاکره کردند پس چرا تمامی تعهدات ایران به صورت پیش دستانه و با شتابزدگی و عجله در ظرف 2 ماه انجام شد و سپس دولت به انتظار نشست تا آمریکایی که مشهور به قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی است، تعهدات خود را آغاز کند!

ظریف در این مصاحبه تاکید کرده که «برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود و سیاست‌های ما در این زمینه در هر دولتی که باشد، تغییر نخواهد کرد». این اظهارنظر در حالی است که ظریفآذر 92- گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

متاسفانه آقای ظریف از یکسو وزارت امور خارجه را به وزارت امور برجام تقلیل داد و از سوی دیگر با هجمه به منتقدان و عدم پذیرش نظرات دقیق و دلسوزانه کارشناسان و صاحبنظران، برجام را به مسئله ای حیثیتی برای خود تبدیل کرد. این دو مسئله خسارت های بسیاری برای کشور به بار آورد.

** اصغرزاده: اصلاح طلبان حداکثر 10 درصد بین مردم پایگاه دارند

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر اصلاح طلب منحله اول- به ریاست «عبدالله نوری» و نائب رئیسی «سعید حجاریان»- در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«اصلاح‌طلبان نهایتا 10 درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟».

اصغرزاده در ادامه گفت:«اگر این انتخابات معنای تأثیرگذاری در سرنوشت را داشته باشد، ما می‌توانیم. پای صندوق رأی می‌آییم به این شرط که دولتی پای کار بیاید که انتخابات آزاد و منصفانه و رقابتی را ایجاد کند؛ اما اگر قرار است توجیه‌کننده وضع موجود باشیم و ناکارآمدی را به جان بخریم و از مردم بخواهیم سکوت کنند، مردم دیگر ما را تحویل نمی‌گیرند. اینها می‌تواند دستور کار کنگره ما و اصلاحات باشد اما انتخابات باید معنادار و شرکت ما مؤثر باشد. در غیر این صورت مردم به ما می‌خندند».

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

پیش از این «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به عدم اقبال مردم به طیف اصلاح طلب گفته بود: «بدنه اجتماعی اصلاحات از دست رفته است... این فقط حدس و گمانه زنی نیست. این را بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 98 نشان داد. در این انتخابات لیست‌هایی که به نام اصلاح‌طلبان (مثل کارگزاران و...) ارائه شد، فکر نمی‌کنم توانسته باشد صدهزار رأی بیاورد، آن هم در تهرانی که چهار سال قبل، آقای عارف (سرلیست اصلاح‌طلبان) یک‌ونیم میلیون رأی آورده بود. این داستان قطعا برای انتخابات 1400 هم تکرار خواهد شد. در محافل و رسانه‌ها، صحبت از حضور آقای عارف، جهانگیری، محسن هاشمی، ظریف و دیگران است، اما به اعتقاد من مستقل از اینکه اصلاح‌طلبان چه کسی را به عنوان نامزد خودشان معرفی کنند (حتی اگر شخص آقای خاتمی هم نامزد و تأیید صلاحیت شود) در انتخابات آینده هیچ رأیی نخواهد آورد».

اصغرزاده در این مصاحبه بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد تاکید کرده است. این در حالی است که تاکنون تمامی انتخابات ها در جمهوری اسلامی ایران به صورت آزاد و رقابتی برگزار شده؛ مشکل اینجاست که طیف اصلاح طلب ظرفیت نتایج این انتخابات آزاد و رقابتی را ندارند. این طیف نه جنبه شکست در انتخابات را دارد و نه ظرفیت پیروزی در انتخابات.

** زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می کنیم

«فیاض زاهد» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات 88 که تخصص او رشته «تاریخ» است و در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی(وزارت صمت و وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی) بوده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:« آقای قالیباف و همه کسانی که با آقای روحانی در مقاطع انتخاباتی پیشین رقابت کردند، هنوز در همان حس و حال و هوای رقابت انتخاباتی هستند و شاهدیم رفتاری کینه‌توزانه و ناشایست نسبت به دولت صورت می‌گیرد...همین مجلس انقلابی را نگاه کنید که در طول 8 ماهه گذشته، جز فحش دادن و چوب لای چرخ دولت گذشتن، برنامه اساسی و مهم دیگری ارایه نداده است».

زاهد در ادامه گفت: «امروز دلیل اینکه اصولگرایان تندرو این‌طور دستپاچه شده‌اند این است که تا همین چندماه پیش هم فکر می‌کردند که می‌توانند به ‌راحتی پیروز میدان باشند ولی با تغییر شرایط بین‌المللی، اوضاع تغییر کرده است...باید توجه کرد که با وجود تمامی انتقادهایی که علیه اصلاح‌طلبان وارد می‌شود، معتقدم که اگر به گذشته برگردیم، باید بگوییم که حمایت از حسن روحانی اقدامی بسیار درست بود. انتخابِ روحانی به نفع کشور بود و اصلاح‌طلبان با صداقت برخورد کردند و نباید فریب فشارها را بخورند...شاهد بودیم که گشایش‌هایی بسیار صورت گرفت و جذب سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافت. اما در دور دوم و با آغاز به کار دولت دوازدهم، به‌ دلیل شرایط بین‌المللی و رقابت‌ها، کار برای دولت سخت‌تر شد».

ظریف: برجام تصمیم نظام بود و خاصیت‌های زیادی داشت/ زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می‌کنیم

بهتر است آقای زاهد بجای هجمه به مجلس، درباره کارنامه دولت سخن بگوید. دولتی که قریب به 8 سال از عمر آن سپری شده و وی مشاور ارشد اقتصادی این دولت بوده است.

اصلاح طلبان عادت دارند که پست های مهم اقتصادی و مدیریتی و مشاوره ای را در وزارتخانه های کلیدی تصاحب کرده و سپس در موعد پاسخگویی، خود را اپوزیسیون و یک منتقد ساده در بیرون از دایره قدرت جا بزنند.

در ماههای اخیر مجلس در اقدامی مهم، طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. مجلس همچنین درباره طرح تأمین کالاهای اساسی، طرح ساماندهی بازار خودرو، ساماندهی سهام عدالت، رتبه بندی فرهنگیان، طرح ساماندهی بورس و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اقدامات موثری انجام داده است.

شاید برای اینکه نمایندگان مجلس بجای تلاش برای گرفتن «سلفی حقارت»، مشغول به سرانجام رساندن طرح هایی از جمله، طرح تأمین کالاهای اساسی و طرح ساماندهی بازار خودرو و رتبه بندی فرهنگیان و طرح ساماندهی بورس و پرداخت یارانه ها...هستند، نشان از فعالیت های تبلیغی و تخریبی و کینه توزانه است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان