ماهان شبکه ایرانیان

بورس مثبت شد، دلار و سکه افزایشی ادامه دادند

چرخش شاخص کل بورس به مسیر صعودی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

01

سبزپوشی یکدست سه شاخص

در معاملات روز یکشنبه بازار سهام، بورس تهران پس از چهار افت متوالی و برخلاف آغاز هفته بر مدار مثبت معاملات بازگشت. شاخص کل با رشد بیش از 35 هزار واحدی (معادل 1/ 3 درصد) همراه شد و ریزش روز شنبه را جبران کرد و روی رقم یک میلیون و 170 هزار واحدی ایستاد. به نظر می‌رسد تداوم نااطمینانی و جو منفی در برخی نمادهای کوچک بورس و اقبال بالا به سهام شاخص‌ساز سبب اختلاف در رشد شاخص کل و هم‌وزن شده است. بر همین اساس شاخص هم‌وزن در پایان معاملات روز یکشنبه رشد 2/ 1 درصدی را به ثبت رساند. روز گذشته اوج‌گیری قدرت خرید حقیقی‌ها آشکار بود به‌طوری که خالص تغییر مالکیت بورس 319 میلیارد تومان توسط این دسته از سهامداران رقم خورد و معاملاتی به ارزش 5 هزار و 913 میلیارد تومان در بورس ثبت شد.

 

بازار سکه

03

نوسانات سکه در مسیر صعودی

 با آغاز هفته قیمت طلا و سکه شروع به افزایش کرد و این سیر صعودی تا روز بعد نیز ادامه داشت. سکه توانست برای ساعاتی محدوده 11 میلیونی را لمس کند. اما در ادامه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز یکشنبه 10 میلیون و 990 هزار تومان تعیین شد که افزایش 190 هزار تومانی را در مقایسه با روز قبل نشان می‌دهد. با توجه به شرایط کنونی انتظاری برای کاهش قیمت سکه وجود ندارد. در حال حاضر مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سکه و باقی ماندن آن در سطح 11 میلیون تومانی قیمت دلار است چراکه اونس ضعیف 1815 دلاری توان هیچ‌گونه حمایتی برای قیمت سکه را ندارد. قیمت اونس جهانی در هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شده و این موضوع اثر مثبتی بر متعادل ساختن نرخ طلا و سکه داشته به گونه‌ای که حباب سکه نیز کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

04

امیدواری‌ها به آینده طلا

طلا توانست اندکی از کاهش قیمت روز‌های گذشته را در روز جمعه جبران کند و درقیمت 1815 دلار بسته شد، اما رشد هفتگی منفی را به ثبت رساند. کارشناسان معتقدند با ورود بسته محرک مالی جدید بایدن به بازار تا اواخر ماه آینده قیمت طلا بار دیگر توان خوبی برای افزایش پیدا می‌کند. همچنین تورم در اقتصاد نیز ملموس‌تر شده و با وجود شرایط بحرانی متاثر از ویروس کرونا دولت‌ها سیاست‌های مالی خود را تغییر نخواهند داد که می‌تواند برای افزایش قیمت طلا بسیار سازنده باشد.کارشناسان انتظار دارند با افزایش محرک‌های مالی ارزش دلار آمریکا به شکل قابل توجهی افت کرده و شرایط برای فلزات گرانبها به خصوص طلا بسیار مساعد شود. انتظار می‌رود در بلندمدت قیمت طلا بار دیگر افزایش‌های قابل‌توجهی را به چشم ببیند.

 

بازار اوراق مسکن

06

تسه 9712 بالاتر ازمیانگین قیمت

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار فرابورس، اغلب نمادهای اوراق تسهیلات بانک مسکن مثبت بودند. در این میان تعدادی از اوراق منتشره در سال جاری افت قیمت را نیز تجربه کردند. اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته با افزایش 6/ 1 درصدی درقیمت پایانی 61 هزار و 930 تومان بسته شد. تقابل خریداران و فروشندگان نماد تسه 9712 در دومین روز هفته سبب شد معاملاتی به ارزش 287 میلیون تومان در 240 نوبت صورت گیرد. 26 روز تا پایان سررسید این نماد باقی مانده و بیش از دو هفته بر مدار صعودی بوده و هیچ چیزی مانع از افزایش قیمت در تسه یاد شده نشده است. با توجه به اینکه در حال حاضر میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به 62 هزار و 530 تومان رسیده است و تسه 9712 کمتر از میانگین کل به فروش می‌رسد جذابیت اوراق یاد شده بیشتر از پیش شده است.

 

بازار نفت

07

هفته مثبت نفت

در جریان معاملات هفته گذشته بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت جهش چشمگیری داشت و در آخرین روز معاملاتی در قیمت 57 دلار  و10 سنت بسته شد. کارشناسان متعقدند آنچه به بازار نفت کمک کرده و دلیل محکم‌تری برای رشد قیمت‌ها شده، خوش‌بینی‌های عربستان به آینده قیمت نفت بوده است.آرامکو قیمت فروش رسمی نفت عرب لایت به شمال غربی اروپا در مارس را یک دلار و 40 سنت در هر بشکه نسبت به ماه پیش افزایش داد. این افزایش قیمت نشان‌دهنده اعتماد بیشتر عربستان سعودی به دورنمای تقاضا و تقویت حس خوش‌بینی است. عامل دیگر رشد قیمت نفت رسیدن شاخص‌های بورس آمریکا به بالاترین رقم‌های تاریخی به دنبال پیشرفت در روند تصویب بسته محرک مالی این کشور بود. در عین حال گزارش بازار کار آمریکا نشان داد وضعیت بازار کار در حال تثبیت است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان