خرید جنگل

ایکیا ازمحیط زیست مراقبت می‌کند

شادی آذری : گرمایش زمین و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض، مشکلی نیست که کسی بتواند خود را با آن بی‌ارتباط بداند، زیرا زندگی همه انسان‌ها تحت تاثیر تبعات آن قرار می‌گیرد. شرکت‌ها نیز همچون انسان‌ها برای ادامه حیات خود به ادامه حیات کره زمین نیازمند هستند.

طی یک دهه اخیر شرکت‌های بسیاری از حوزه‌های گوناگون در سراسر جهان به عنوان بخشی از رسالت اجتماعی خود با تعیین اهداف زیست‌محیطی و تلاش در راستای نجات کره زمین از نابودی، اهدافی سبز را برای خود تعیین کرده‌اند. برخی از این اهداف در ابتدا بسیار بلندپروازانه به‌نظر می‌رسیدند، اما امروز دستیابی به آنها به یک امر بدیهی تبدیل شده است. یکی از این شرکت‌ها، غول مبلمان و لوازم منزل، ایکیا، است که به تازگی نیز گام‌هایی نو در راستای حفظ محیط زیست و پایداری آن برداشته است. گروه اینگکا، شرکت مادر ایکیا، اعلام کرده است قصد دارد تا سال 2030 گازهای گلخانه‌ای جهان را بیشتر از حدی که خود به‌خاطر فعالیت‌هایش تولید می‌کند، کاهش دهد. این گروه مجموعه‌ای از راهکارها را برای نیل به این مقصود به‌کار گرفته است.

 خرید جنگل

یکی از جدیدترین اقدامات شرکت ایکیا در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی، خرید 11 هزار هکتار از جنگل‌های ایالت جورجیای آمریکا است. البته این نخستین بار نیست که این شرکت بزرگ سوئدی جنگل می‌خرد. با این خرید جدید، حالا این شرکت در مجموع مالک بیش از 100 هزار هکتار از جنگل‌های آمریکاست. اینگکا، شرکت مادر ایکیا وقتی متوجه شد که در حدود 11 هزار هکتار از جنگل‌های واقع در جنوب شرقی ایالت جورجیای آمریکا در معرض خطر فروخته شدن و پیوستن به توسعه شهری و نابودی قرار گرفته است، این زمین را خرید تا از آن حفاظت کند. به این ترتیب شرکت ایکیا با روی آوردن به سوی درختان برای پاکسازی جو کره زمین از گاز آلاینده دی اکسید کربن، حالا بیش از آنچه خود در تولید گازهای گلخانه‌ای سهیم است، در کاهش این آلاینده‌ها اثرگذار خواهد بود. طبیعت‌گردی در جنگل‌های خریداری شده ایکیا برای عموم آزاد خواهد بود.

 ایکیا و خودروهای برقی

یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات شرکت ایکیا هدف‌گذاری آن در استفاده از خودروهای برقی بوده است. این شرکت که به‌خاطر رسالت زیست‌محیطی که برای خود تعریف کرده، این روزها خبرساز شده است، در نظر دارد تا سال 2025 برای تحویل 100 درصد سفارش‌های مشتریان خود از خودروهای برقی استفاده کند. ایکیا در این خصوص در سایت خود نوشته است: «روند شهری شدن تا به جایی سرعت گرفته است که هم‌اکنون هر شهر اروپایی به‌طور میانگین نیمی از مساحت خود را به ترافیک اختصاص داده است. همزمان، عادت‌های خرید مشتریان به سمت تجارت الکترونیک پیش می‌رود و بنابراین به ون‌ها و کامیون‌های بیشتری در مراکز شهری نیاز است. متاسفانه این موضوع اثراتی منفی بر پاکیزگی هوا و کیفیت زندگی دارد. اینکه بتوانیم هوایی را تنفس کنیم که برای بدن مضر نباشد، یک نیاز کاملا اساسی است. به همین دلیل ما از خود پرسیدیم چگونه می‌توانیم به انتظارات مشتریان پاسخ دهیم بدون آنکه سهمی در آلوده‌کردن هوا داشته باشیم؟ این‌چنین بود که به فکر استفاده از خودروهای برقی افتادیم. بر اساس هدف تعیین شده، ایکیا در نظر دارد همه سفارش‌های مشتریان خود در 30 بازار جهان را با خودروهای برقی یا روش‌های با آلایندگی صفر تحویل دهد.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 75 درصد فروشگاه‌های ایکیا که مالک آنها گروه اینگکا است، در سال مالی 2018 به ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی مجهز بوده‌اند.

آنگلا هولتبرگ، رئیس حمل و نقل پایدار گروه اینگکا می‌گوید: «ما قصد داریم در ورای آلودگی‌های تنفسی و صوتی، بیش از پیش در دسترس مردم باشیم و این کار را از طریق خدمات حمل و نقل پایدار انجام خواهیم داد. دستیابی به آلایندگی صفر از طریق تحویل با خودروهای پاک، یکی از چند روشی است که این شرکت برای تحقق اهداف زیست‌محیطی خود و مشارکت در مبارزه با گرمایش زمین در پیش گرفته است. چون باور داریم این کار برای تضمین آینده کسب و کار ایکیا حیاتی است.» قرار است شانگهای نخستین شهری باشد که این طرح در آن اجرا می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، روزانه بیش از 900 تحویل سفارش منزل در این شهر شکل می‌گیرد که همه با خودروهای برقی انجام می‌شوند. ایکیا همچنین خودروهای برقی خود را به استرالیا، فرانسه و هندوستان گسیل داشته و اعلام کرده است کشورهای بیشتری در این طرح مشارکت خواهند داشت. هولتبرگ گفته است: «تکنولوژی خودروهای برقی هم‌اکنون تا حد کافی در دسترس است و ما تجربه کافی از بازارهای متفاوت داریم و این به ما کمک می‌کند تا به این استراتژی‌مان رنگ واقعیت ببخشیم. وقت عمل حالا فرا رسیده است.» فروشگاه‌های ایکیا هر ساله حدود یک‌میلیارد مشتری را به سوی خود جذب می‌کنند و آلاینده‌هایی که از خودروهای به مقصد این فروشگاه‌ها یا از مبدأ این فروشگاه‌ها منتشر می‌شوند، حدود 15 درصد از اثرات ایکیا بر جو را به خود اختصاص می‌دهند. ایکیا برای آنکه رد پای خود بر جو کره زمین را کاهش دهد، ایستگاه‌های شارژ اتوبوس‌ها و خودروهای برقی را راه‌اندازی کرده است. 100 درصد انرژی این خودروها تجدیدپذیر هستند و هم ‌اکنون ایستگاه‌های شارژ آنها قابل بهره‌برداری است. ایکیا همچنین امیدوار است با ساخت فروشگاه‌های کوچک در مراکز شهر‌های پاریس، لندن و نیویورک - مناطقی که افراد بسیاری در آنها زندگی و کار می‌کنند- حمل‌ونقل کم‌آلاینده همچون حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را ترویج کند. در شانگهای، یک فروشگاه جدید ایکیا که مستقیم به سیستم متروی شهر متصل است، در جولای سال 2020 افتتاح شد. هم‌اکنون 93 درصد از فروشگاه‌های گروه اینگکا به ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی برای مشتریان مجهز هستند و این گروه در مسیر تجهیز همه فروشگاه‌های خود به این ایستگاه‌ها هم برای مشتریان و هم برای همکاران قرار دارد. هدف تعیین‌شده این گروه به نصف رساندن گازهای آلاینده منتشر شده از سوی شرکت‌های همکار و مشتریان اینگکا تا سال 2030 است.

 فروش قطعات محصولات برای کاهش پسماندها

یکی دیگر از اقدامات مهم ایکیا در راستای کمک به پایداری محیط زیست عرضه قطعات محصولات است. گاهی یک سرویس کامل مبلمان فقط به این دلیل کنار گذاشته می‌شود که پایه یکی از صندلی‌هایش شکسته است. این باعث هدرروی مواد و محصولات می‌شود و به انباشت زباله‌های آلاینده کمک می‌کند. ایکیا برای توقف این روند مخرب محیط‌زیست اقدام به عرضه قطعاتی همچون پایه میز و دسته صندلی کرده است تا مصرف‌کنندگان بتوانند با جایگزین کردن تنها آن قطعه همچنان از محصولات ایکیا استفاده کنند و زودتر از موعد آنها را دور نیندازند. تا پیش از این ایکیا محصولاتی همچون رویه برخی از مدل‌های مبلمان خود و پیچ و مهره‌های اضافی را به‌طور رایگان عرضه می‌کرد و حالا تصمیم گرفته است طیف وسیع‌تری از قطعات و ملزومات مبلمان و وسایل منزل خود را عرضه کند.

لنا پریپ، مقام ارشد ایکیا در زمینه پایداری محیط زیست به فایننشال تایمز گفته است این شرکت در حال بررسی و تست محصولات جانبی گوناگون است، اما هنوز این طرح در مراحل نخستین است و تاریخ عرضه این لوازم جانبی هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است. این طرح بخشی از تلاش ایکیا برای افزایش طول عمر محصولاتش است تا مردم خیلی زود به فکر دور انداختن مبلمانشان نیفتند. سال گذشته میلادی ایکیا یک برنامه ابتکاری را به اجرا گذاشت که طی آن محصولات دست دوم تولید این شرکت از مردم خریداری می‌شود. مردم محصولات منتخبی، که از فروشگاه‌های ایکیا خریده بودند و دیگر نیازی به آنها نداشتند به فروشگاه‌های ایکیا می‌آورند و در عوض یک کوپن خرید تا 50 درصد ارزش آن کالا را دریافت می‌کنند.

سپس ایکیا  آن مبلمان دست دوم را می‌فروشد و اگر هر چیزی قابل فروش نباشد، بازیافت می‌شود. محصولاتی که مشمول این طرح می‌شوند کمدها، کشوهای اداری، لوازم کوچک کشویی، کتابخانه‌ها و طاقچه‌ها، مبلمان مربوط به لوازم صوتی تصویری، میزهای کوچک، کابینت‌ها، میزهای ناهارخوری، میزهای تحریر و محصولات مربوط به کودکان به‌جز وسایل نوزادان است.

 استفاده از چوب‌های بازیافتی

شرکت ایکیا سال گذشته موفق شد در 98 درصد از محصولات خود از چوب‌هایی استفاده کند که یا مورد تایید سازمان جنگلبانی یا جزو چوب‌های بازیافتی بوده‌اند. این غول مبلمان جهان با تعیین چنین هدفی برای خود مسوولیت‌پذیری در برابر مدیریت جنگل‌ها را به یک نرم تبدیل کرد. یکی از روش‌ها برای دستیابی به این موفقیت، همکاری با تامین‌کنندگان بود تا اطمینان حاصل کند که در زنجیره عرضه‌اش از مواد تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

پریپ کوواک، از مقامات ارشد بخش پایداری محیط زیست گروه ایکیا، در این باره گفت: «ما نیازمند ترکیبی واقعا هوشمندانه از راه‌حل‌ها هستیم، نه فقط برای جنگلبانی بلکه برای پایداری محیط زیست. ما می‌بینیم که اگر به این روش کار کنیم، نه فقط برای شرکت خودمان در زمینه پایداری محیط‌زیست به موفقیت می‌رسیم، بلکه اثرگذاری وسیع‌تری در این حوزه خواهیم داشت.»

یکی دیگر از اهداف ایکیا در زمینه جنگل‌ها این است که تا سال 2030 میلادی یک‌سوم چوب‌های مصرفی آن الوار بازیافتی به‌دست آمده باشد. هدف‌گذاری‌های جدید ایکیا در زمینه مسوولیت اجتماعی آن همچنان ادامه دارد و تحلیلگران بر این باورند که این شرکت موفق شده است بیش از آنچه در محیط زیست ردپا از خود برجای بگذارد، به حفظ و پایداری محیط‌زیست کمک کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان