تالار شیشه‌ای

دومین سبز متوالی بورس

دنیای‌اقتصاد : معاملات روز گذشته بورس با افزایش تقاضا در کلیات بازار آغاز شد، اما رفته رفته با افزایش عرضه‌ها به ویژه در سهام کوچک‌تر، شاهد روند معکوس میان شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بودیم؛ به‌طوری که شاخص کل بورس با رشد ۹/ ۱ درصدی همراه شد

در مقابل با قدرت‌نمایی فروشندگان در سهام کوچک‌تر شاهد روند نزولی در شاخص کل هموزن بودیم. این شاخص بورسی با پایان یافتن معاملات دیروز با افت 2/ 0 درصدی در مرز 420 هزار واحد متوقف شد. در فرابورس نیز به‌رغم افزایش عرضه‌ها به ویژه سهام شرکت‌های کوچک‌تر و بازار پایه، شاخص کل در این بازار با افزایش 2/ 0 درصدی (40 واحدی) سبزپوش ماند. نماد «آریا» با رشد 30 واحدی بیشترین سهم را در مثبت ماندن این شاخص دارا بود.

در جریان معاملات دوشنبه سهام گروه «فلزات اساسی» بیشترین میزان رشد قیمت را داشتند، به‌طوری که شاخص این صنعت رشد 3/ 8 درصدی را تجربه کرد. در مقابل شاخص گروه «محصولات چوبی» با افت 4/ 17 درصدی، بیشترین افت را در میان صنایع بورسی داشت.

دیروز سهامداران حقوقی در ظاهر خریدار تحرکات مثبتی داشتند و با خالص خرید 552 میلیارد تومانی نقش فعالی در سبزپوشی شاخص کل ایفا کردند. بیشترین خرید این دسته از سهامداران در گروه «خودرو و ساخت قطعات» رقمی حدود 140 میلیارد تومان بود. در مقابل سهامداران حقیقی به سهام گروه «سیمان» گرایش بیشتری داشتند و حدود 68 هزار میلیارد تومان خالص خرید توسط این دسته از سهامداران ثبت شد.

در این روز ارزش معاملات خرد بورس با افزایش قابل توجه نسبت به روز معاملاتی یکشنبه، 9 هزار و 192 میلیارد تومان رقم خورد. در مقابل این روند در معاملات فرابورس معکوس بود و شاهد افت 25 درصدی ارزش معاملات خرد در این بازار بودیم. ارزش معاملات خرد فرابورس دیروز 2 هزار و 617 میلیارد تومان بود.

از شنبه 25 بهمن ماه مطابق مصوبه جدید شورای عالی بورس دامنه نوسان به مثبت 6 و منفی 2 درصد تغییر خواهد کرد. بسیاری خروج پول حقیقی از گردونه معاملات روز گذشته را به تغییرات در دامنه نوسان نسبت دادند. این در حالی است که رئیس جدید سازمان بورس دیروز در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که امکان تغییر یا حتی حذف دامنه نوسان درآینده نزدیک وجود دارد. او همچنین گفت دستورالعمل بازارگردانی در بورس اصلاح خواهد شد و تمامی نواقص آن بررسی می‌شود تا کارآ شود.

صف خرید در صندوق‌های ETF

از جمله نکات قابل تامل روز گذشته معاملات دو صندوق ETFدولتی «پالایش» و «دارایکم» بود. این دو صندوق که در معاملات دیروز با نوسان قیمتی همراه بودند، در پایان معاملات صف خرید تشکیل دادند. در این میان «پالایش» با قیمت پایانی 8،728 تومان و «دارا یکم» با قیمت پایانی 15،071 به ترتیب 30 و 20 درصد بالاتر از NAV معامله شدند. این امر نمایانگر حباب قیمتی این دو صندوق دولتی است. لازم به ذکر است این دو صندوق ETF در مجموع با ارزش معاملات حدود 2 هزار و 343 میلیارد تومان بیشترین میزان ارزش دادوستدهای بورسی روز گذشته را داشتند.

همچنین روز دوشنبه محمد رضوانی‌فر، مدیر عامل شستا در توییتر اعلام کرد که افزایش سرمایه شستا به انجام خواهد رسید و مجوز افزایش سرمایه 78 درصدی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از محل اندوخته‌های سرمایه‌ای صادر شد. به این ترتیب، سرمایه شستا از 8 هزار میلیارد تومان به 2/ 14 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

بازارهای جهانی نیز دیروز شروع مطلوبی داشتند. در این بین شاهد عبور نفت برنت از مرز 60 دلار بودیم. شب یکشنبه مصاحبه‌ای از بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد که در آن به صراحت اعلام کرد آمریکا تحریم‌ها را برای کشاندن ایران به میز مذاکره رفع نمی‌کند. هر چند این مصاحبه مربوط به روز جمعه بود اما منجر به رشد 2 درصدی نرخ دلار در بازار آزاد شد. البته گرچه دلار با رشد 500 تومانی در قیمت 24،750 تومان (تا ساعت 15:30) در بازار آزاد معامله شد اما بسیاری با برداشت از صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در کنار سایر اخبار از احتمالات برجامی انتظار رشد بیشتر را برای دلار متصور بودند.

معاملات از دریچه آمار

در معاملات بورسی دیروز از 343 نماد معامله شده، قیمت پایانی 3/ 44 درصد نمادها مثبت و 6/ 51 درصد نمادها منفی بود. 67 نماد (5/ 19 درصد) صف خرید به ارزش 489 میلیارد تومان و 76 نماد (1/ 22 درصد) صف فروش به ارزش 569 میلیارد تومان تشکیل دادند. در معاملات بازار اصلی فرابورس، از 128 نماد معامله شده، قیمت پایانی 5/ 44 درصد از نمادها مثبت و 6/ 54 درصد از نمادها منفی بود. 31 نماد (2/ 24 درصد) صف خرید به ارزش 704 میلیارد تومان و 30 نماد (4/ 23 درصد) صف فروش به ارزش 305 میلیارد تومان داشتند.

در بازار پایه فرابورس از 116 نماد معامله شده، قیمت پایانی 7/ 38 درصد از نمادها مثبت و 6/ 58 درصد از نمادها منفی بود. 39 نماد (6/ 33 درصد) صف خرید به ارزش 162 میلیارد تومان و 51 نماد (9/ 43 درصد) صف فروش به ارزش 620 میلیارد تومان داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان