شکل ظاهری چشم شما از چه بیماری خبر میدهد

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که از تاری دید، حساس شدن چشم به نور، خشکی چشم، تورم، قرمزی، درد و دیگر مشکلات چشم رنج می‌برید و دلیل آن را نمی‌دانید.

شکل ظاهری چشم شما از چه بیماری خبر میدهد

به گزارش سایت سلامت، این مقاله ضمن بالا بردن آگاهی شما درباره انواع مشکلات چشم، از شما خواهشمند است در اسرع وقت برای درمان مشکل خود به چشم پزشک مراجعه فرمایید.

قرمز یا خون آلود

رگ‌های خونی ریز در چشم شما ممکن است در صورت تحریک یا آلودگی، منقبض یا پاره شوند. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی یا خشکی باشد.

بسیار رایج است و اغلب بدون درمان از بین می‌رود. آسیب، آب سیاه و بریدگی، خراش و زخم‌های قرنیه چشم می‌تواند جدی‌تر باشد.

اگر درد چشم شما دردناک است یا در عرض یک یا دو روز بهبود نیافت یا اینکه در بینایی مشکل دارید، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

بیشتربخوانید:

در مورد بیماری های چشمی بیشتر بدانیم!

 

سوزش یا خارش

اغلب نشانه خستگی یا تحریک چشم، احتمالاً ناشی از تب یونجه، گرد و غبار یا دود است.

همچنین ممکن است نشانه‌ای از بلفاریت (ورم پلک)، تجمع باکتری‌ها باشد که باعث ایجاد پوسته‌های شوره مانند روی پلک‌های شما یا خشکی چشم می‌شود، هنگامی‌که چشمان شما اشک با کیفیت خوب یا به اندازه کافی ایجاد نمی‌کند.

مسئله جدی‌تر، قرنیه ملتهب است که به آن کراتیت نیز گفته می‌شود.

پوسته

وقتی اشک و چربی خشک می‌شوند، می‌توانند پوسته‌ای چسبناک روی مژه‌های شما بگذارند. مقدار کمی هنگام بیدار شدن از خواب طبیعی است، اما اگر بیش از حد معمول، زرد یا مایل به سبز است یا علائم دیگری نیز دارید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

سرخی چشم مسری است. مسدود شدن مجاری اشک می‌تواند منجر به تجمع اشک و مایعات در چشم شما شود. بلفاریت می‌تواند غدد چربی شما را دچار مشکل کند.

خشک یا خارش‌دار

چشم‌های تحریک‌پذیر اغلب به دلیل آلرژی، داروها، استفاده از لنز‌های تماسی، افزایش سن، بیماری‌هایی مانند آرتروز و خستگی چشم در اثر استفاده از رایانه ایجاد می‌شوند.

قطره چشمی ممکن است کمک کند. بدنبال مواردی باشید که مرطوب کننده باشند. برای قرمزی از قطره استفاده نکنید.

راه دیگر برای تسکین کمپرس سرد روی چشمان است. هرگز نباید برای خارش چشم آنرا مالش دهید.

اگر از بین نرفت، به پزشکی مراجعه کنید که می‌تواند به شما در درمان علت و نه فقط علائم کمک کند.

بیشتربخوانید:

شایعترین علائم بیماری‌های چشمی در کودکان

چشمان باد کرده

اغلب می‌توان فهمید که چه چیزی باعث این امر شده است - آلرژی، قرمزی چشم، عفونت یا التهاب، ورم پلک‌ها، زخم‌های قرنیه یا چشم سیاه. در موارد نادر، ممکن است مشکلات تیروئید باشد. اغلب تورم به خودی خود برطرف می‌شود.

اگر بیش از 24 ساعت طول کشید یا در بینایی خود مشکل دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آبکی

اشک چیز خوبی است. چشمان شما را مرطوب نگه می‌دارند و به شستن چیز‌هایی که متعلق به شما نیستند کمک می‌کنند. هنگامی که چشمان شما پر از آب است، این بدان معناست که یا اشک‌های شما بیش از حد کار می‌کنند یا نمی‌توانند به طور طبیعی تخلیه شوند.

ممکن است چیزی باشد که پاک شود، یا می‌تواند عفونت، بریدگی یا خارش یا مسدود شدن مجاری اشک باشد. اگر چشمان شما درد می‌کند، در دیدن مشکل دارید یا احساس می‌کنید چیزی در چشم شما است، قطعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

انقباض

چشمک زدن این است که چگونه اشک را بر روی چشمان خود پخش می‌کنید. حرکات کوچک و ناخواسته پلک معمول است و ممکن است در صورت استراحت بیشتر یا قطع کافئین متوقف شود.

شما باید وقتی پلک‌های شما بدون دلیل بسته می‌شوند (بلفارواسپاسم) که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد یا یک طرف صورت شما سفت شود (اسپاسم نیمه صورت) با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

یک توده

استیس توده‌های قرمز و دردناکی روی مژه‌ها یا زیر پلک شما هستند. توسط باکتری ایجاد می‌شوند. گل‌مژه یک برجستگی متورم بدون درد در پلک شما از یک غده چربی مسدود شده است.

یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید، سپس آن را حدود 10 تا 15 دقیقه، روزانه سه تا پنج بار روی چشم خود نگه دارید. اگر اینکار کمکی نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

”چیزی“ در چشم

مالش ندهید! اگر چشمان شما در حال حاضر اشک نمی‌ریزد، پلک زدن بیشتر یا استفاده از اشک مصنوعی ممکن است به از بین بردن مژه یا لکه‌های گرد و غبار کمک کند. در صورت ملتهب شدن چیزی، اشک ریختن بر روی چشم شما کاهش می‌یابد.

یک پارچه گرم روی چشم شما نیز می‌تواند تسکین دهنده باشد. اگر در عرض چند ساعت احساس بهتری نداشتید به یک چشم پزشک مراجعه کنید. می‌تواند یک عفونت، قرنیه خراشیده شده یا چیز دیگری باشد که برای کمک به آن نیاز دارید.

رنگ زرد

اگر به‌جای سفیدی چشم شما زرد به نظر می‌رسد، نشانه خوبی برای زردی شما است. این یک بیماری کبدی است که می‌تواند نتیجه هپاتیت، سوﺀ مصرف الکل، سنگ صفرا و به ندرت سرطان باشد. فوراً به پزشک مراجعه کنید.

لکه‌های زرد در چشم شما به احتمال زیاد رشد‌هایی به نام pinguecula (پروتئین، چربی یا کلسیم) یا ناخنک (بافت گوشتی) است. معمولاً نیازی به معالجه این موارد نیست، مگر اینکه آن‌ها شما را اذیت کنند یا در بینایی شما اختلال ایجاد کنند.


 

مردمک به اندازه فرد

برای اکثر افراد، لکه تاریک در مرکز چشم رشد می‌کند تا برای کنترل میزان ورود نور به چشم تغییر اندازه دهد. اما گاهی اوقات به نظر می‌رسد کاملاً باز (میدریاز) یا کوچک (میوز) است. یا ممکن است هر دو چشم یک اندازه نباشند.

این تاثیرات می‌تواند به دلایل زیادی از جمله آسیب عصبی، میگرن، دارو‌ها یا جراحی چشم باشد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند که مسئله جدی یا بی ضرری است.

چشمان متقاطع یا چرخیده

وقتی چشمان شما در یک راستا نباشد، آن‌ها تصاویر مختلفی را به مغز می‌فرستند، که یاد می‌گیرد اطلاعات چشم ضعیف یا "تنبل" را نادیده بگیرد.

استرابیسموس یا چشم‌های نامرتب، از هر 25 کودک 1 نفر را درگیر می‌کند. گاهی اوقات عینک چشم‌ها را صاف کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با هم کار کنند، اگرچه ممکن است برای اصلاح عضلات نامتعادل چشم به جراحی نیاز باشد.

افتادگی پلک

بیشتر اوقات، پلکی که به مرور زمان افتاده و آنقدر آویزان است که جلوی بعضی از بینایی شما را می‌گیرد، می‌تواند با جراحی زیبایی ثابت شود. وقتی خیلی سریع خود را نشان می‌دهد، می‌تواند نشانه سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری عضلانی یا مشکلات عصبی باشد.

اگر افتادگی شما در عرض چند ساعت یا چند روز ظاهر شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان