فروش آزمایش تقلبی کووید ۱۹ منفی

چطور کرونا به کشور‌های دیگر پرواز کرد؟

ماه گذشت مردی به ظن مشارکت در فروش گواهی تقلبی در فرودگاه لوتُن دستگیر شد. اخیراً مقامات فرانسوی در پاریس ۷ نفر را در فرودگاه چارلز دوگل دستگیر کردند. گفته شده که آن‌ها ۲۰۰ گواهی جعلی کرونا را در یک سیستم دیجیتالی حمل می‌کردند.

انتقال کرونای انگلیسی
فرادید؛ ویروس کرونا شکل سفر کردن ما را تغییر داده و بسیاری از کشور‌ها برای صدور مجوز ورود مسافران آزمایش منفی کووید 19 را مطالبه می‌کنند. این آزمایش‌ها اغلب صد‌ها پوند هزینه دارد. گزارشگر بی‌بی‌سی ورلد، با 2 زن مصاحبه کرده که می‌گویند در کار فروش گواهی‌های تقلبی آزمایش منفی کرونا به مسافران بوده‌اند.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی ورلد، لوئیس، 24‌ساله، با گواهی جعلی آزمایش منفی کووید 19 به غنا سفر کرد. او می‌گوید: «خیلی عصبی بودم، چون نمی‌دانستم چه چیزی انتظارم را می‌کشد. وقتی به کانتر رسیدم تا قبل از سوار شدن به هواپیما پاسپورتم را چک کنند از من گواهی آزمایش منفی کووید 19 را خواستند. مأمور 10 یا 20 ثانیه به گواهی نگاه کرد و بعد لبخندی زد و پرسید کجا می‌خواهم بروم و در آخر گفت "سفر امنی داشته باشی". خیالم راحت شده بود، چون می‌دانستم که اگر از آن مرحله عبور کنم آزاد می‌شوم.»


غنا یکی از کشور‌هایی است که گواهی آزمایش منفی کرونا را در بدو ورود می‌خواهد و لوئیس می‌گوید باید برای کار به این کشور سفر می‌کرد و هزینه آزمایش کرونا را هم نداشت. این آزمایش بین 100 تا 300 پوند در انگلستان هزینه دارد؛ بنابراین تصمیم گرفت تا یک گواهی تقلبی را به قیمت ارزان‌تر تهیه کند.
گواهی تقلبی آزمایش کرونا
او می‌گوید: «فقط از اطرافیانم پرسیدم که چه کسی فتوشاپ بلد است؟ از دوستانم خواستم که آزمایش کوویدشان را نشانم دهند تا بفهمم ساختار یک گواهی کووید چه شکلی است و بعد از یک نفر خواستم که آن را برایم درست کند.»

خرید یا حتی تلاش برای خرید گواهی جعلی در انگلستان جرم محسوب می‌شود و استفاده از یک گواهی جعلی برای سفر کلاهبرداری به واسطه ارائه مدارک تقلبی است. اگر در حین استفاده از گواهی جعلی در انگلستان دستگیر شوید، امکان زندانی شدن وجود دارد.

درحال حاضر این وظیفه خطوط هواپیمایی است که نتیجه آزمایش کووید مسافران را بررسی کنند. جسیکا هم 24 سالش است. او می‌گوید در کار فروش گواهی جعلی آزمایش کووید 19 به مردمی بوده که می‌خواستند به دور دنیا سفر کنند. او در رسانه‌های اجتماعی خدمات خود را تبلیغ می‌کرده است.

او می‌گوید: «شیوه راحتی برای پول درآوردن بود.»

او می‌گوید: «آن‌ها نمی‌خواستند 150 پوند برای آزمایش کووید بپردازند ما هم رقم را آوردیم پایین و در ازای 50 پوند گواهی صادر می‌کردیم. ارزانی‌اش باعث شده بود که مردم سوال بپرسند. سوالاتی مثل اینکه "چطوری کار می‌کنه؟ "، "وقتی برسم به محل چک مجدد می‌شوم؟ "، "چطوری انجامش دادی؟ "، و "یه وقت توی دردسر نیفتم".»

توجیه جسیکا برای انجام این کلاهبرداری این بود که یک مادر تنهاست. او می‌گوید: «هیچ کسی به من کمک نمی‌کند، هیچ‌کسی به من پول نمی‌دهد. اگر با قدری خطر کردم بتوانم پولی در حدود 300‌پوند دربیاورم تا بچه‌ام را سیر کنم، حتماً انجامش می‌دهم.»

جسیکا وقتی متوجه وجود بازار فروش گواهی تقلبی آزمایش کووید شد که خودش قصد مسافرت داشت. او که نمی‌خواست بابت آزمایش کرونا هزینه کند از دوستش شنید که فردی هست که در ازای دریافت پول کمی آزمایش جعلی صادر می‌کند. اینجا بود که جسیکا تصمیم گرفت خودش هم طرحی مشابه را پیاده کند.

جسیکا می‌گوید 8 گواهی تقلبی کووید را فروخته، اما وقتی متوجه شده که کووید 19 دارد جان انسان‌ها در سراسر جهان را می‌گیرد، دیگر از این کار دست کشیده است. او می‌گوید: «حالا احساس بدی دارم. من خودم در بخش سلامت کار می‌کنم، بنابراین بدیهی است که دچار عذاب وجدان شوم. مردم دارند به خاطر من کرونا می‌گیرند. مردم در کشور‌های دیگر سیستم بهداشتی‌ای که ما اینجا در بریتانیا داریم را ندارند.»

با خرید گواهی تقلبی کرونا 200 تا 250 پوند صرفه‌جویی کردم

لوئیس درباره فعالیت کلاهبرداری خود می‌گوید: «من برای این کار دلایل مالی داشتم. لزوماً این نبود که نمی‌خواستم آزمایش بدهم. برایم مقدور نبود... و می‌دانم ممکن است افرادی بپرسند که "خوب با این وضعیت اساساً چرا سفر می‌کنی؟ ". من با خرید گواهی تقلبی بین 200 تا 250 پوند پول پس‌انداز کرد.»
سفر با کرونا
لوئیس هم مانند جسیکا کلاهبردای انجام داده است، اما او برخلاف جسیکا می‌گوید دوباره این کار را انجام خواهد داد. «تا زمانیکه یک سیستم کامپیوتری وجود نداشته باشد که آزمایش شما را پیگیری کند و ببیند که این آزمایش را در کدام آزمایشگاه انجام داده‌اید، دلیلی برای نگرانی نمی‌بینم.»

تاکنون فقط چندین روایت این چنینی برای نشان دادن ابعاد صدور گواهی تقلبی وجود دارد.

پلیس اروپا (یوروپل) اخیراً با صدور هشدار نسبت به استفاده از گواهی‌های تقلبی توسط باند‌های جنایتکار هشدار داده است.

ماه گذشت مردی به ظن مشارکت در فروش گواهی تقلبی در فرودگاه لوتُن دستگیر شد. اخیراً مقامات فرانسوی در پاریس 7 نفر را در فرودگاه چارلز دوگل دستگیر کردند. گفته شده که آن‌ها 200 گواهی جعلی کرونا را در یک سیستم دیجیتالی حمل می‌کردند.

دولت انگلستان می‌گوید که می‌توانید تأییدیه آزمایش منفی را از طریق یک مدرک چاپ‌شده، ایمیل یا پیام متنی دریافت کنید. این گواهی‌نامه باید شامل اطلاعات شخصی، تاریخ انجام آزمایش و نام و اطلاعات تماس آزمایشگاهی باشد که این آزمایش را انجام داده است.

انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (یاتا) یک راه‌حل برای شناسایی گواهی‌های جعلی ارائه داده است. الن موری هیدن، رئیس بخش مسافران فرودگاه و محصولات امنیتی در یاتا پیشنهاد داده که یک برنامه کاربردی با عنوان «برنامه کاربردی گذرنامه سفر یاتا» تهیه شود. مسافران در این برنامه کاربردی پروفایل خود را با اطلاعات گذرنامه‌ای‌شان ثبت کنند. وقتی آن‌ها آزمایش کووید می‌دهند، مسئولان آزمایشگاه می‌توانند جواب را به این برنامه کابردی ارسال کنند. او می‌گوید این کار مانع از دستکاری جواب آزمایش توسط مسافر می‌شود.

آزمایش قبل از بلند شدنِ هواپیما نیز یکی دیگر از پیشنهاد‌های اداره حمل‌ونقل بریتانیاست. این اداره گفته است برای پیگیری از تقلب سیستمی که خودخواهانه با جان دیگران قمار می‌کند، آزمایش‌ها پیش از پریدن هواپیما انجام می‌شود.

منبع: BBC World
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان