آموزش کاشت سبزه عید نوروز با استفاده از ماش

سبزه ماش یکی از زیباترین سبزه ها برای عید نوروز است که اغلب کدبانوهای هنرمند سعی می کنند آن را در خانه تهیه نمایند. از این رو آشنایی با طرز تهیه سبزه ماش می تواند یکی از جذاب ترین آموزش های قبل از عید نوروز باشد.

آموزش کاشت سبزه عید نوروز با استفاده از ماش

کاشت سبزه عید یکی از رسوم زیبا و جالب است که در اسفند ماه توسط خانواده های ایرانی انجام می گیرد. همانگونه که می دانید برای کاشت سبزه عید می توان از بذر های مختلف از جمله : عدس، ماش، گندم، شاهی، خرفه، منداب، تخم آفتابگردان و… استفاده نمود که هر یک زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. در مباحث قبل به معرفی روش های مختلف برای کاشت چند نوع بذر برای سبزه عید پرداختیم، در این مطلب قصد داریم به معرفی طرز تهیه سبزه ماش بپردازیم که می تواند گزینه مناسبی به عنوان سبزه برای سفره هفت سین شما باشد.

آموزش کاشت و طرز تهیه سبزه ماش عید :

تهیه سبزه عید اولین فعالیتی است که در تدارک سفره هفت سین انجام می شود، نوع بذر تعین کننده زمانی است که باید اقدام به تهیه سبزه نمود. در صورتی که قصد تهیه سبزه عید با ماش را دارید بهتر است حدود 12 روز قبل از عید اقدام نمایید تا سبزه به موقع آماده شود. سبزه ماش نسبت به سبزه عید با عدس زودتر رشد می کند، اما در مقایسه با سبزه عید با خاکشیر و گندم رشد کندتری دارد، پس بهتر است با توجه به نوع بذر بهترین زمان را برای تهیه سبزه عید در نظر بگیرید. در ادامه طرز تهیه سبزه ماش و روش کاشت این سبزه زیبا را ملاحظه نمایید.

طرز درست کردن سبزه ماش

برای کاشت سبزه عید با ماش ابتدا مقداری ماش سالم و تازه تهیه نمایید، مقدار آن بستگی به ظرفی دارد که قرار است سبزه را در آن تهیه نمایید.

طرز تهیه سبزه ماش

ماش را در کاسه ای ریخته و به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح ماش ها، روی آن آب بریزید. و اجازه دهید حدود 12 تا 16 ساعت در آب خیس بخورد.

خیساندن ماش در آب برای سبزه عید

سپس آب ظرف را خالی نموده و ماش ها را در ظرف اصلی بریزید. سطح آن را با دست صاف نمایید و سپس پارچه نخی نمداری روی آن قرار دهید. پارچه را حدود چهار یا پنج دفعه در طول روز با اسپری آب خیس نمایید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

آموزش سبزه عید با ماش

توجه داشته باشید که وجود پارچه نمدار تا زمان جوانه زدن بذرهای ماش ضروری است. بعد از اینکه ماش ها جوانه زدند و جوانه ها کمی سبز رنگ شدند پارچه را از روی ان بردارید.

مراحل کاشت سبزه ماش

بعد از آن سبزه را چندین بار در طول روز با اسپری آب دهید، البته توجه داشته باشید که آب در ته ظرف سبزه باقی نماند، زیرا این امر باعث می شود سبزه شما بپوسد و رشد خوبی نداشته باشد. این روند را ادامه دهید تا سبزه ماش شما به ارتفاع دلخواه برسد. حال شما سبزه هفت سین زیبا و سرسبزی با ماش دارید که می توانید در تزیین سفره هفت سین از آن استفاده نمایید.

روش کاشت سبزه عید با ماش

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش :

  • محیط سرد باعث رشد کند سبزه ماش و بالعکس محیط گرم باعث رشد سریع تر سبزه می شود.
  • نور کافی باعث سرسبز شدن بیشتر سبزه می شود، پس ظرف سبزه را در محلی مناسب قرار دهید.
  • ظروف سفالی و چینی بهترین گزینه برای تهیه سبزه به حساب می آیند.
  • آبی که برای آبیاری سبزه ماش استفاده می نمایید حتما باید ولرم باشد تا صدمه ای به سبزه نزند.
  • برای تهیه سبزه سفره هفت سین ماش می توانید از ماش سیاه نیز استفاده نمایید که زمان سبز نمودن آن کمی متفاوت است.

عکس سبزه ماش برای عید نوروز

تصاویری از تزیین سبزه برای عید نوروز

سفره هفت سین از سنت های پسندیده و زیبای ایرانیان است و شامل هفت چیز است که با حرف سین آغاز شده و در کنار آینه و قرآن، شمع، گل و کتاب حافظ استفاده می شود و هر یک از اجزای آن نماد چیزی می باشد؛ سبزه عید نوروز نشانه برکت در زندگی و نیز سنبل تازه شدن زندگی و فصل رویش دانه ها می باشد، حال ایده های متنوع و جذاب زیادی برای تزیین سبزه عید نوروز وجود دارد، در ادامه تصاویر متنوع و زیبایی از سبزه هفت سین به اشتراک گذاشته ایم که امیدواریم از تماشای آنها لذت ببرید، ضمن اینکه می توانید از این مدلها برای تهیه سبزه نوروز الهام بگیرید.

دستور تهیه و تزیین سبزه ماش

سبزه عید نوروز را می توان از بازار و به صورت آماده خریداری کرد، اما بسیاری از خانوم های خوش ذوق و خوش سلیقه تمایل دارند که سبزه را خودشان در منزل تهیه کنند و بعد از تزیین به روشهای زیبا برای دیزاین سفره هفت سین خود به کار برند، همانطور که گفتیم سبزه نوروز را می توان با بذر دانه های مختلف و در اشکال متنوع و خلاقانه کاشت و دیزاین کرد، در مطلب بالا با یک نمونه روش کاشت سبزه با ماش آشنا شدید، اینجا می توانید از انواع مدلهای تزیین سبزه عید نوروز دیدن کنید.

تزیینات سبزه برای عید نوروز

آموزش کاشت سبزه ماش

تصویری از سبزه برای عید نوروز

روش تهیه سبزه ماش+عکس

روش تهیه سبزه ماش فانتزی

عکسی از طرز تهیه سبزه ماش

روش تهیه سبزه ماش شکیل

روش تهیه سبزه ماش عید نوروز

طرز تهیه سبزه ماش زیبا

روش تهیه سبزه ماش هفت سین

روش تهیه سبزه ماش شیک

روش تهیه سبزه ماش زیبا

روش تهیه سبزه ماش

طرز تهیه سبزه ماش برای نوروز

امیدواریم روش کاشت و طرز تهیه سبزه ماش که در این مطلب ارائه دادیم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و با استفاده از این آموزش، سبزه زیبایی برای سفره هفت سین امسال تهیه نمایید. البته می توانید قبل از هر اقدامی، به بخش سبزه عید مراجعه نمایید و بعد از آشنا شدن با انواع سبزه ها و روش های کاشت هر یک، بهترین گزینه را انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان