پرسش و پاسخ با دانشمندان رفتارشناسی، الیزابت دان (Elizabeth Dunn) و مایکل نورتون (Michael Norton)
همیشه درمورد کسب، پسانداز و سرمایهگذاری پول سعی میکنید از سیل توصیههای متخصصین امور مالی و اقتصادی کمک بگیرید. اما وقتی نوبت به خرج کردن پول میرسد به نظر خودتان عمل میکنید. الیزابت دان دانشمند رفتارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مایکل نورتون از دانشکده بیزنس هاروارد در کتاب خود «علم خرج کردن هوشمندانه» این نیاز شما را برآورده کردهاند. آنها با تحقیقاتی که در این راستا انجام دادهاند، توصیههایی کاربردی برای نحوه پول خرج کردن ارائه میکنند که کمکمان میکند پولمان را در جهت شادی و آرامش بیشتر خرج کنیم.
+ خرید کردن تقریباً به یک وسواس ملی تبدیل شده است. بزرگترین باور نادرست ما درمورد نحوه پول خرج کردن چیست؟
مایکل نورتون: همه میدانند که پسانداز کردن پول کار خیلی خیلی سختی است چون برای این کار باید دست از خیلی چیزها بکشید. خرج کردن پول کاری فوقالعاده لذتبخش است. اینکه پولتان را برای چیزی خرج میکنید که متعلق به شما میشود حسی فوقالعاده میدهد. مردم تصور میکنند که خریدن چیزهای مختلف شادترشان میکند.
الیزابت دان: اما چیزی که فراموش میکنیم این است که پول به تنهایی یک هدف نیست. باید وسیلهای باشد برای رساندن ما به هدفهایمان. باید طوری استفاده شود که خوشبختی و شادی عمومی ما را در زندگی ایجاد کند.
+ شما در کتابتان 5 اصل درمورد اینکه چطور هوشمندانهتر خرج کنیم که شادتر و خوشبختتر شویم ارائه میکنید. یکی از توصیههایتان «خریدن تجربهها» است. میتوانید بیشتر در این زمینه توضیح دهید؟
مایکل نورتون: تحقیقات نشان میدهد که در بیشتر موارد تجربیات خرید کردن، خریدن کالاهای مادی است. مثلاً یک تلویزیون فوقالعاده 2000 دلاری میخرید. به محض اینکه آن را روی دیوارتان نصب میکنید، قدیمی میشود. تلویزیونی جدیدتر وارد بازار میشود که از تلویزیون شما بهتر است و آرزو میکنید که کاش آن تلویزیون را داشتید. اما در نظر بگیرید که پولتان را صرف خریدن تجربه کنید. همان 2000 دلار را صرف رفتن به مسافرت کنید. ممکن است بگویید که خوب خریدن تلویزیون بهتر است چون در نهایت برایتان مانده است اما به این فکر کنید که تا بحال چند بار به خاطره خریدن تلویزیونتان فکر کردهاید درحالیکه خاطرات آن مسافرت همیشه با شما میماند. ارزش واقعی تجربه در همان لحظه هویدا نمیشود، بلکه بعداً به ارزش آن پی میبرید. و همانطور که نتایج یک تحقیق نشان میدهند، خاطرات ما روز به روز در نظرمان زیباتر و بهتر میشوند. بنابراین وقتی تلویزیونی که خریدهاید روز به روز کهنهتر و از مد افتادهتر میشود، خاطراتتان در ذهنتان بهتر و لذتبخشتر میشوند.
+ چطور میتوان رفتارهای فردی را در زمینه عادتهای پول خرج کردن تغییر داد؟
مایکل نورتون: تحقیقات نشان میدهد که خریدهای مادی شاید شادیمان را کمتر نکنند، البته ممکن است اینکار را هم بکند، اما نکته اینجاست که فایده چندانی هم برایمان ندارند. به جای خریدن چیزهایی که فرهنگ و جامعه میگوید باید بخریم چون مهم هستند، مثل یک خانه بزرگتر، یک ماشین جدید و از این قبیل، ما سعی داریم به مردم بگوییم قبل از اینکه کیفپولشان را برای خریدن چیزی از جیب یا کیفشان دربیاورند، از خودشان سوال کنند، «آیا با خریدن این چیز بیشترین شادی را برای خودم میخرم؟» و اگر اینطور نیست، از آنها میخواهیم همان پول را به طریقی دیگر خرج کنند.
الیزابت دان: گاهیاوقات، وقتی کالایی را میبینید، همان لحظه شما را به هیجان میآورد اما وقتی کمی بین خودتان و آن کالا فاصله میاندازید، باعث میشود در دام خریدن آن نیفتید. وقتی یک کالای فوقالعاده در مرکز خریدی میبینید، با خودتان فکر کنید، «خوب میتونم الان این رو بخرم اما میتونم هم صبر کنم. و اگر بعد از گذشت یک هفته باز هم آن را همینقدر خواستم، می خرمش.»
+ شما در کتابتان به نکتهای اشاره میکنید که وقتی ما میخواهیم خریدی انجام دهیم، هیچوقت عامل ارزش زمان را مد نظر قرار نمیدهیم. چطور میتوانیم در این زمینه هوشمندانهتر عمل کنیم؟
مایکل نورتون: تصور کنید که یک نفر یک خانه بزرگ میخرد. یک خانه بزرگ شاید چیزی فوقالعاده به نظر برسد. مشکل اینجاست که خانههای خیلی بزرگ معمولاً در مرکز شهر نیستند و به همین دلیل با خریدن آن خانه مجبور میشوید که هزینه بنزین بیشتری هم برای رسیدن به محلکارتان صرف کنید. تحقیقات نشان میدهد که ماندن در ترافیک و رفتوآمدهای شهری یکی از بدترین مخربهای شادی انسانهاست. آیا واقعاً میخواهید شادی و وقت خودتان را با خریدن آن خانه تلف کنید؟ وقتی یک تلویزیون میخرید چه؟ خودتان را متعهد میکنید که ساعتها نشسته و وقتتان را صرف زل زدن به دیوار کنید!
الیزابت دان: عوض کردن روش صرف کردن زمانتان یکی از راههای رسیدن به خوشبختی است اما بیشتر وقتها ما به پول بعنوان هدف نهاییمان نگاه میکنیم. اگر به جای این، وقتمان را هدف نهاییمان بدانیم، به طریقی متفاوت به اینگونه خریدها نگاه خواهیم کرد. آنوقت میتوانیم در زمان خرید، یک قدم عقب برداشته و بگوییم، «اگر پسانداز کردن این 10 یا 20 دلار از نظر زمانی ارزش خرج کردن را دارد؟» وقتی زمان را مهمترین متغیر وابسته در نظر بگیرید، دیدگاهتان به زندگی به کلی تغییر خواهد کرد.
+ یکی از روشهایی که برای خرج کردن هوشمندانه پیشنهاد میکنید این است که «الان پرداخت کنیم، بعداً مصرف کنیم». آیا باید کارتهای اعتباریمان را دور بیندازیم؟
الیزابت دان: دنیای امروز امکان خرید در زمان حال و پرداخت در آینده را به راحتی امکانپذیر کرده است. اما تحقیقات نشان داده است که بدهی یکی از منفیترین تاثیرات را بر شادی انسانها میگذارد. مردم به طور روزانه و مداوم به بدهیهایشان فکر میکنند. وقتی در حال رانندگی هستید یا به پیادهروی رفتهاید چه چیزی به ذهنتان خطور میکند؟ کوه بدهیهایتان. بهترین کاری که میتوانید بکنید این است که پول هر چیزی که میخرید را همان لحظه پرداخت کنید.
مایکل نورتون: از طرف دیگر، اگر جلوتر از زمان مصرف برای چیزی پول بپردازید، دیگر نگرانی بدهیها نخواهید بود و وقتی آن کالا یا تجربه را دریافت میکنید، احساس آزادی میکنید.
+ آیا الگویی برای «خرج کردن هوشمندانه» در دنیا وجود دارد؟
الیزابت دان: وارن بافت (Warren Buffett). آدمها به او به عنوان الگویی برای پول درآوردن نگاه میکنند. البته الگوی پول درآوردن هم هست اما مهمتر از آن او میتواند نمونه برای نحوه خرج کردن پول هم باشد. پول او اندازه ندارد اما هیچوقت مقدار زیادی از پول خود را صرف خرید کالاهای مادی نمیکند، درعوض میبخشد و دیگران را هم تشویق به بخشیدن پولشان و صرف آن در کارهای انساندوستانه میکند.
+ برای آنهایی که به اندازه وارن بافت پول ندارند که بتوانند اصل شما برای «سرمایهگذاری روی دیگران» را اجرا کنند، چه توصیهای دارید؟
الیزابت دان: تحقیقات نشان میدهد که کسانیکه درآمد کمتری دارند بیشتر در کارهای خیر کمک میکنند و بیشتر با بدبختیهای دیگران همدردی کرده و مشکلاتشان را درک میکنند. ما در تحقیقمان متوجه شدیم که حتی آنهایی که برای شام شبشان مشکل داشتند، باز به افراد مستمندتر از خودشان کمک میکردند. کمک کردن به دیگران یکی از متداولترین تجربیات احساس شادی و خوشبختی در انسانهاست. تحقیقات نشان میدهد که کمک کردن حتی به اندازه 5 دلار به کسی که نیازمند است تاثیرات بسیار عالی برای فرد به همراه دارد. آنهایی که پول زیاد ندارند، میتوانند به کمتر فکر کنند، مثل پولی که برای یک فنجان قهوه یا یک لیوان آبمیوه صرف میکنند، همان را به نیازمندان ببخشند.
+ آیا وقتی به مراکز خرید میروید، سعی میکنید مردم را برای هوشمندانهتر خرید کردن راهنمایی کنید؟
الیزابت دان: اگر اینکار را بکنید، نگهبانهای آنجا ما را با کتک بیرون میکنند! من خودم هنوز نیاز به راهنمایی دارم. با اینکه این کتاب را نوشتهام و سعی کردهام بقیه را راهنمایی کنم باز وقتی کمپانی Apple، گوشی همراه جدید خودش را وارد بازار میکند، با خودم فکر میکنم، «واقعاً باید این را بخرم!»