ویژه‌های مشرق؛

ما نباید بازگشت بایدن به برجام را سخت کنیم/ عصبانیت کاسبان تحریم از همصدایی دولت و مجلس

افراطیون اصلاح طلب که دفاع از نجومی بگیران و مفسدان اقتصادی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند، هیچ دغدغه ای نسبت به مععشیت مردم ندارند، نان این جماعت در کاسبی از تحریم است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

**بازگشت بایدن به برجام را سخت نکنیم

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «بازگشت بایدن به برجام را سخت نکنیم» نوشت:«جمهوری اسلامی ایران، امروز بیش از هر زمانی نیاز به شناخت دشمنان خود، امیال و آرزوهای آنان و تلاش برای خنثی سازی تحرکات آنها دارد. از این رو اتخاذ تدابیری که اجماع داخلی در آمریکا، سخت کردن کار بایدن برای بازگشت به برجام، ایجاد زمینه برای تاثیرگذاری اسرائیل و عربستان و اجماع آمریکا و اروپا را بر هم بزند، رسالت تاریخی دولت و حاکمیت به وقت اکنون است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مخالفان داخلی دولت بی التفات به عواقب و پیامدهای سیاست های ماجراجویانه خود، در ایجاد زمینه برای مخالفان بین المللی اقداماتی را انجام می دهند. به نظر می رسد در این شرایط دولت و حاکمیت می بایست با هوشمندی معطوف به مصالح و منافع ملی، امکان تاثیرگذاری مخالفان برجام را خنثی کند و از هر اقدامی که ابتکار عمل را از دست طرفداران برجام در آمریکا خارج می کند، بپرهیزند».

ما نباید بازگشت بایدن به برجام را سخت کنیم/ عصبانیت «کاسبان تحریم» از همصدایی دولت و مجلس

متاسفانه فعالین و رسانه های اصلاح طلب، روایتی مخدوش و وارونه از برجام را ارائه می دهند. این طیف اینگونه ادعا می کند که «جو بایدن» به شدت مشتاق بازگشت به برجام به منظور لغو تمامی تحریم ها و بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران است، اما عده ای در آمریکا در کنار اسرائیل و عربستان در به وقوع پیوستن این اقدام سنگ اندازی می کنند، این طیف بر این اساس نتیجه می گیرد که ما نباید در پازل اسرائیل و مخالفان برجام در آمریکا بازی کنیم و بتزگشت بایدن به برجام را سخت نکنیم.

برخلاف این روایت مخدوش و وارونه، واقعیت این است که بایدن به هیچ عنوان مشتاق بازگشت به برجام به منظور لغو تمامی تحریم ها و آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران نیست.

وی دقیقا با تکرار ادعاهای ترامپ و پمپئو مدعی است که آمریکا به شرطی به برجام بازمی گردد که اولا ایران در ابتدا کاهش تعهدات خود را متوقف کرده و به اجرای کامل تعهدات بازگردد، ثانیا باید مذاکرات حول توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران آغاز شده و این دو به متن برجام اضافه شود.

در این میان، مسئله لغو تحریم ها به هیچ عنوان از سوی مقامات دولت بایدن مطرح نشده است. چرا؟! به این دلیل که تحریم، ابزاری غیرقانونی در نزد مقامات آمریکایی- هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان- برای نیل به خواسته های غیرمشروع و زورگویانه است و دولت غارتگر، تروریست و زورگوی آمریکا به هیچ عنوان حاضر نیست که این ابزار غیرقانونی و نامشروع را کنار بگذارد.

به همین خاطر بود که رهبر معظم انقلاب- 26 آذر 99- در بیاناتی حکیمانه فرمودند:«به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده‌ کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست؛ وعده بَدان و اشرار است امّا آن هم از هر صدتایش یکی وفا نکنددشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. البتّه این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند».

ایشان در ادامه تاکید کردند:«رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال 95 بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده... اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».

لازم به ذکر است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، دیروز در مصاحبه با پرس تی وی گفت:«بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و به ایران اجازه خرید غذا و دارو نداد، به صندوق بین‌المللی پول اجازه نداد به ایران برای خرید داروی کووید-19 پول بدهد.به کره‌ای‌ها (سئول) اجازه نداد پولی که ما در آنجا داشتیم بدهند».

** عصبانیت «کاسبان تحریم» از همصدایی دولت و مجلس

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «اولتیماتوم به کاخ سفید یا پاستور» نوشت:«ظهر روز گذشته بیانیه‌ای با امضای 226 نفر از نمایندگان در رابطه با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از پنجم اسفند 99 در صحن علنی مجلس قرائت شد. بر این اساس، دولت باید طبق قانون لغو تحریم‌ها، فردا (پنجم اسفند) از پروتکل الحاقی خارج شود. هرچند زمزمه‌هایی از احتمال تمدید این مهلت به گوش می‌رسد، اما نمایندگان مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند تا قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران از آن خارج شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اکنون که اتحادیه اروپا از یک سو و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از سوی دیگر برای رفع تحریم‌ها و برگشت به برجام اعلام آمادگی کرده‌اند، برخی از دوستان جریان خاص، گل به خودی می‌زنند. قصد بهارستانی‌ها هرچه باشد، خروج از برجام جز فشار اقتصادی مضاعف به مردم که بیشترین آسیب را در این سه سال تحمل کرده‌اند، حاصلی ندارد».

ما نباید بازگشت بایدن به برجام را سخت کنیم/ عصبانیت «کاسبان تحریم» از همصدایی دولت و مجلس

طیف تندرو اصلاح طلب بارها با برچسب «کاسبان تحریم» منتقدان دولت را آماج توهین و تخریب قرار داده اند. اما نوع رفتار این طیف در کنار مستندات متعدد، حکایت از آن دارد که اتفاقا، کاسبان تحریم دقیقا همین افراطیون اصلاح طلب هستند.

در حال حاضر دولت و مجلس با همصدایی و هماهنگی تحسین برانگیز، در پی اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» هستند. در همین رابطه ظریف دیروز با اشاره به این قانون تاکید کرد «قوانینی که مجلس به آن مشروعیت بخشیده را اجرا می کنیم».

چندی پیش، «صادق خرازی» فعال سیاسی اصلاح طلب و دیپلمات سابق با دفاع از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت:«تجربه نشان داده هرگاه در برابر طرف مقابل با قاطعیت وارد میدان شوید، عقب می‌نشیند و اگر ببیند طرحی جدی در اختیار دارید که می‌تواند محاسباتش را به هم بریزد حاضر می‌شود امتیاز دهد و شما را راضی کند که معادلات بازی را حفظ کنید... طرح اخیر مجلس می‌تواند اهرم فشاری در اختیار دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار دهد تا طرف غربی را وادار کند به برجامی که خود نقض کرده، پایبند بماند و به طور جدی خواسته اصلی ایران را که همان رفع واقعی تحریم‌هاست، محقق کند».

حالا در شرایطی که دولت و مجلس با همصدایی در پی اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» به منظور احقاق حقوق مردم ایران هستند، افراطیون اصلاح طلب با تفرقه افکنی در پی سنگ اندازی در این مسیر هستند.

«فائزه هاشمی» از فعالین فتنه 88 و از اعضای طیف افراطیون اصلاح طلب چندی پیش گفته بود:«دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود؛ به خاطر فشارهایی که ترامپ به ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم».

امثال خاتمی و حجاریان و تاجزاده و علوی تبار و بهزاد نبوی و عباس عبدی و علی شکوری راد و...هیچگاه به این اظهارنظر واکنش نشان نداده و با سکوت، رضایت خود را از این طرز تفکر نشان دادند.

افراطیون اصلاح طلب که دفاع از مدیران نجومی بگیر و حمایت از مفسدان دانه درشت اقتصادی و فساد کلان صندوق ذخیره فرهنگیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند، هیچ دغدغه ای نسبت به مععشیت مردم ندارند، نان این جماعت در کاسبی از تحریم است.

**انتخابات نزدیک شد، اصلاح طلبان گرانی و تورم را دیدند

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «تورم مسکن 111 درصد» نوشت:«تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران نشان می‌دهد که قیمت هر مترمربع خانه در تهران در بازه‌ای بین 4 تا 158 میلیون تومان در نوسان است.  این بازه بین 60  درصد تا 6220 درصد حداقل حقوق دو و نیم میلیون تومانی یک کارگر است.گزارش  مرکز آمار که مربوط به تحولات بازار مسکن در پاییز است، نشان می‌دهد خانه‌دار شدن تا چه اندازه می‌تواند دور از دسترس باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با استناد به بخش دیگری از گزارش مرکز آمار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با میانگین متراژ 87 متر و عمر بنای 12 سال 28 میلیون و 760 هزار تومان است. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پاییز سال جاری نسبت به تابستان 99 و پاییز 98 به ترتیب 19.1 و 111.4 درصد افزایش داشته است».

ما نباید بازگشت بایدن به برجام را سخت کنیم/ عصبانیت «کاسبان تحریم» از همصدایی دولت و مجلس

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400، اصلاح طلبان تازه متوجه شده اند که وضعیت مسکن رضایت بخش نیست.

این در حالی است که از ابتدای فعالیت دولت روحانی، نحوه عملکرد دولت در این حوزه، به دفعات از سوی کارشناسان و صاحبنظران مورد انتقاد قرار گرفته بود.

یکی از بانیان اصلی وضع موجود بازار مسکن، «عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در دولت روحانی است. شخصی که در مراسم تودیع خود تاکید کرد که به نساختن مسکن برای مردم افتخار می کند!

حالا همین شخص بجای عذرخواهی از مردم و پاسخگویی درباره عملکرد بسیار ضعیف خود، هر روز مشغول یادداشت نویسی در روزهای اصلاح طلب و از جمله روزنامه اعتماد است. وی یکروز کارشناس مسائل سینما است و روز دیگر کارشناس مسائل افغانستان و...

ناگفته نماند که «الیاس حضرتی» مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در مجلس دهم رئیس کمیسیون اقتصادی بوده است. لازم است که وی به مردم توضیح دهد که در رابطه با مسکن و خودرو و مشکلات معیشتی مردم چه اقداماتی در مجلس انجام داده است. خوب است که آقای الیاس حضرتی به مردم توضیح دهد که اکنون به غیر از روزنامه اعتماد، در کجا مشغول به کار است؟!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان