بخور نخورهایی پس از جراحی

مواد غذایی که پس از انجام یک عمل جراحی، در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنید تأثیر زیادی در روند بهبودی و سرعت بخشیدن به ترمیم زخم‌های ناشی از بخیه دارد. انتخاب مواد غذایی مناسب از بروز مشکلاتی مانند یبوست پیشگیری می‌کند.

بخور نخورهایی پس از جراحی

تحریریه زندگی آنلاین : مواد غذایی که پس از انجام یک عمل جراحی، در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنید تأثیر زیادی در روند بهبودی و سرعت بخشیدن به ترمیم زخم‌های ناشی از بخیه دارد. انتخاب مواد غذایی مناسب از بروز مشکلاتی مانند یبوست پیشگیری می‌کند و با تأمین مواد مغذی لازم و مورد نیاز پوست، به بازسازی و ترمیم سریع زخم‌ها کمک می‌کند. یکی از بهترین مواد غذایی که در تقویت شرایط تغذیه‌ای افراد پس از گذراندن یک عمل جراحی، مؤثر می‌باشد استفاده از مواد غذایی سبوسدار و حاوی فیبر است.مواد غذایی سبوسدار و حاوی فیبر که به آنها مواد غذایی فرآوری نشده و کامل (whole) گفته می‌شود. به طور مثال: یک پرتقال می‌تواند یک ماده غذایی کامل باشد، در حالیکه می‌توان گفت که آب پرتقال ماده غذایی است که کمی فرآوری شده است.یک سب‌زمینی تنوری یک ماده غذایی کامل است اما سیب‌زمینی سرخکرده ماده غذایی فرآوری شده است که چندان سالم نمی‌باشد زیرا عمل سرخ شدن روی آن انجام گرفته است.سعی کنید بیشترین مواد مغذی را از مواد غذایی کامل به دست آورید که سالم‌ترین روش در مصرف مواد غذایی روزانه می‌باشد نه فقط پس از یک عمل جراحی!‌مواد غذایی پروسس (فرآوری شده) حاوی مقادیر زیادی چربی، شکر، نمک و سایر افزودنی‌های شیمیایی هستند، و همچنین میزان فیبر و ویتامین‌های آنها پس از فرآوری شدن به میزان زیادی کاهش می‌یابد. یکی از ساده‌ترین راهها برای گنجاندن مواد غذایی مغذی و کمتر فرآوری شده،‌ خرید کردن از فروشگاه‌هایی است که مواد غذایی غیرفرآوری شده و کامل دارند.

 بیشتربخوانید:

تغذیه بعد از جراحی لوزه در کودک

 

پس از جراحی فقط از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید

وارد نمودن مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذای خود پس از عمل جراحی، بسیار مهم است. مواد غذایی فیبردار نسبت به مواد غذایی که فیبر آنها کاهش یافته، نه تنها سالم‌ترند، بلکه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به یبوست دارند که یکی از عوارض پس از عمل جراحی می‌باشد.

 

 

مواد غذایی حاوی فیبر فراوان

انواع نان‌های کامل (سبوسدار)،‌ نان‌هایی که با‌ آرد کامل و سبوسدار تهیه شده‌اند استفاده کنید این نوع نان‌ها رنگ تیره‌تری دارند. نان سفید معمولاً از آرد سفید تصفیه شده (سبوس آن گرفته شده) تهیه گردیده و فاقد فیبر می‌باشد. میوه‌ها، استفاده از میوه‌های تازه که منبع غنی از ویتامین‌ها و فیبر هستند. سبزیجات، سبزیجات منبع سرشار از فیبر بوده و می‌توان به صورت تازه یا منجمد آنها را خریداری کرد. سریال‌ها (cereal)،‌ البته همه سریال‌هاحاوی فیبر فراوان نمی‌باشند،‌ به هنگام خرید دقت کنید سریال‌های حاوی شکر و یا کم‌فیبر را انتخاب نکنید (یکی از انواع سریال‌ها، کورن فلکس‌ها هستند).درحالی که برخی از مواد غذایی می‌توانند از ابتلا به یبوست، پیشگیری کرده و یا حتی آن را درمان کنند اما مواد غذایی هم وجود دارند که سبب بروز یبوست می‌شوند.یبوست سبب زیادتر شدن درد شده و می‌تواند سبب فشار آمدن به بخیه‌ها شود بنابراین پیشگیری از یبوست پس از عمل جراحی مهم است.

 بیشتربخوانید:

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو

میزان کالری دریافتی پس از جراحی

برخی اوقات، پس از یک عمل جراحی به علت نداشتن اشتها، میل به غذا خوردن ندارید، البته این بی‌اشتهایی چند روز پس از عمل برطرف می‌شود ولی توجه داشته باشید که از رسانیدن مواد مغذی به بدن طی این چند روز غافل نشوید. یبوست خود می‌تواند سبب بی‌اشتهایی شود. اگر علل بی‌اشتهایی،‌ یبوست است با مشورت پزشک جراح خود برای رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید.از آن جایی که برخی افراد به دنبال کاهش وزن هستند، نخوردن مواد غذایی مناسب پس از عمل جراحی با هدف کم کردن وزن اصلاً کار عاقلانه‌ای نمی‌باشد، نخوردن مواد غذایی مناسب پس از عمل جراحی، روند بهبودی پس از عمل را کند کرده و بخیه‌ها دیرتر بهبود می‌یابند.

 

 

اگر دچار یبوست نیستید، اما همچنان با مشکل بی‌اشتهایی پس از عمل روبه‌رو هستید سعی کنید از مواد غذایی کم‌حجم اما پرکالری استفاده کنید مانند اسموتی‌هایی که حاوی لبنیات، میوه و یا حتی پودر پروتئین هستند، یک‌ فنجان سالاد میزان کالری کمتری دارد نسبت به یک فنجان آبمیوه بنابراین برای دریافت بیشترین کالری، هر زمان که لازم بود از مواد غذایی پرکالری و کم حجم استفاده کنید.اگر دریافت کالری مناسب،‌ همچنان برای شما مشکل است، می‌توانید مواد غذایی کم‌کالری و یا بدون کالری را از رژیم غذایی خود کاهش داده و یا حذف کنید تا زمانی که بتوانید مواد غذایی پرکالری مصرف کنید. مثلاً از سس سالاد معمولی استفاده کنید، به جای استفاده از نوشابه رژیمی از آب میوه و یا نوشابه‌های معمولی و غیررژیمی استفاده کنید و از مصرف مواد غذایی که برچسب‌های رژیمی، کم‌کالری، بدون شکر و کم چربی دارند،‌ خودداری کنید.اگر در رسانیدن و تأمین کالری مورد نیاز بدن پس از عمل جراحی دچار مشکل هستید، دوره نقاهت شما طولانی شده و روند بهبودی پس از عمل به کندی صورت خواهد گرفت. نکات ذکر شده به شما کمک می‌کند تا کالری مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی تأمین کنید بدون اینکه دچار پرخوری شوید؛ البته مواردی که ذکر کردیم برای سلامت قلب مفید نمی‌باشد و این یک رژیم موقت و چند روزه در دوران نقاهت می‌باشد برای افرادی که نمی‌توانند کالری کافی و مورد نیاز بدن پس از یک عمل جراحی را تأمین کنند. زمانی که شما می‌توانید از یک رژیم غذایی سالم و مناسب در دوره نقاهت پیروی کرده و کالری مورد نیاز بدن را تأمین کنید، باید مصرف چربی‌های اشباع و مواد غذایی حاوی قند وشکر را حذف و یا بسیار کاهش دهید و به جای آن از میوه‌ها و سبزیجات تازه و پروتئین‌های کم‌چرب استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

حمایت تغذیه ای در سرطان و جراحی معده

 

روش‌هایی برای تأمین کالری‌های مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی که به تدریج می‌توانید انجام دهید

استفاده از خامه پرچرب به جای استفاده از خامه کم‌چرب یا بدون چربی

 استفاده از شکر به جای استفاده از شیرین کننده‌های رژیمی

 استفاده از کره به جای استفاده از کره‌های کم‌کالری

 استفاده از روغن در پخت‌و پزها به جای استفاده از اسپری روغن

 زمانی که از غذاهای آماده شده استفاده می‌کنید مواد غذایی پرکالری انتخاب کنید

آب‌نبات نعنا و یا هر آب‌نباتی را می‌توانید استفاده کنید.

 هنگام مصرف غذا،‌ اول از همه مواد غذایی را که بیشترین کالری را دارند استفاده کنید.

 از نوشیدنی‌هایی که کالری زیاد دارند استفاده کنید (آب میوه،‌ لیموناد، آب گازدار) و هر وقت که میل داشتید از آنها بنوشید

 اضافه کردن مکمل‌های رژیمی و تقویتی به رژیم غذایی روزانه خود

 استفاده از میان‌وعده‌های غذایی

 استفاده از سبزیجات پرکالری مانند آووکادو و سیب‌زمینی به جای کاهو

 صرف یک‌ اسنک به هنگام خواب

مواد غذایی که می‌تواند سبب بروز یبوست شوند:

مواد غذایی خشک شده و یا خشک، چیپس سیب‌زمینی و غیره.

 مواد غذایی فرآوری شده،‌ پنیر، شیر و محصولات لبنی، گوشت قرمز،

 انواع شیرینی‌ها، شکلات‌ها، کیک‌ها و سایر مواد غذایی حاوی شکر.

 

پروتئین‌های کم‌چربی که در گوشت‌های کم‌چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون وجود دارد، همچنین غذاهای دریایی مانند ماهی که منبع خوبی از پروتئین‌های کم‌چربی می‌باشد برای پیشگیری از یبوست بعد از عمل جراحی مفیدند، گوشت قرمز توصیه نمی‌شود زیرا حاوی مقادیر زیادی چربی‌های اشباع می‌باشد که سبب تشدید یبوست می‌شوند. اگر گوشت نمی‌خورید و یا اصلاً گوشت دوست ندارید، می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدن را از منابع دیگری تأمین کنید انواع مغزها (گردو، بادام، پسته و...) پنیر توفو (حاصل از شیر سویا)، انواع لوبیا از منابع گیاهی حاوی پروتئین هستند که می‌توانند نیازهای پروتئین بدن را برطرف سازند. محصولات لبنی هم منبع خوبی از پروتئین هستند اما می‌توانند سبب یبوست شوند، بنابراین با احتیاط باید مصرف شوند. اگر در خوردن منابع غذایی حاوی پروتئین مشکل دارید و نمی‌توانید آنها را مصرف کنید، می‌توانید از مکمل‌های پودر پروتئین استفاده کنید که می‌توان با افزودن به نوشیدنی‌ها و یا اسموتی‌ها از آنها استفاده کرد.

 

مواد غذایی که از بروز یبوست جلوگیری می‌کند

نان کامل (سبوسدار) منبع غنی‌ و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین فیبر می‌باشد. سعی کنید از نان‌های سبوسدار استفاده کنید،‌ زیرا نان‌های سفید فاقد سبوس بوده و فیبر و ویتامین و املاح معدنی ندارند. برنج یکی دیگر از راه‌های وارد کردن غلات کامل به رژیم غذایی روزانه می‌باشد اما باید توجه داشته باشید که ارزش تغذیه‌ای برنج سفید به علت فرآوری شدن، بسیار کاهش یافته است و برای دریافت بیشترین مواد مغذی و فیبر باید از برنج قهوه‌ای که فرآوری نشده‌اند، استفاده کنید.وعده صبحانه یکی از مناسب‌ترین وعده‌های غذایی برای وارد نمودن مواد غذایی فیبر دار به رژیم غذایی روزانه می‌باشد. تا جایی که امکان دارد از مصرف تخم‌مرغ و گوشت قرمز در وعده صبحانه خودداری شود و از مواد غذایی حاوی جو دوسر، نان گندم کامل (سبوسدار) و میوه‌های تازه استفاده شود.میوه تازه و سبزیجات حاوی فیبر و مواد مغذی هستند که می‌توانند روند بهبودی بدن پس از عمل جراحی را سرعت بخشیده و دوره نقاهت زودتر سپری شود. اگر چه میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین انتخاب هستند اما در صورت عدم دسترسی به انواع تازه میوه و سبزیجات، می‌توان از انواع منجمد و یا کنسروی آنها استفاده کرد. سعی کنید از سبزیجات غیرفرآوری شده استفاده کنید مانند بروکلی تازه، و از مواد غذایی فرآوری شده مانند سوپ بروکلی کنسروی و آماده خودداری کنید.

 

مضرات مصرف زیاد سبزیجات . میوه ها

یکی از عوارض جانبی استفاده بیش از حد از میوه‌ها و سبزیجات،‌ ایجاد نفخ است. بنابراین برای اجتناب از این مساله، بهتر است یک روز درمیان استفاده شوند. اگر نفخ حاصل از مصرف میوه و سبزیجات شدید است طوری که احساس دل‌درد و معده درد دارید،‌ بهتر است مصرف میوه و سبزیجات را کاهش داده و یا از مسکن‌های گیاهی برای رفع نفخ استفاده کنید مانند عرق نعنا و غیره...محصولات لبنی نیز از منابع غنی پروتئین هستند که به روند بهبودی پس از عمل جراحی کمک می‌کنند. البته مصرف محصولات لبنی در برخی افراد می‌تواند منجر به بروز یبوست شود. همچنین محصولات لبنی ممکن است سبب افزایش ترشحات ریه شوند، بنابراین اگر دچار سرفه مزمن هستید، بهتر است از مصرف لبنیات در این دوره (پس از عمل جراحی) اجتناب نمایید.اگر می‌توانید محصولات لبنی را استفاده کنید و دچار یبوست نمی‌شوید، بهتر است از لبنیات کم‌چرب مانند شیر کم‌چرب و یا ماست کم‌چرب استفاده کنید.خوردن پنیر اعم از کم‌چرب و یا پرچرب را می‌توانید با احتیاط ادامه دهید مگر آنکه دچار یبوست شوید که در این صورت مصرف آن را قطع کنید.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان