گام سوم آزادسازی دلارها

آغاز پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

دنیای‌اقتصاد : پس از ژاپن و کره وزیر خارجه عراق هم از آغاز روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران خبر داد

در همین ارتباط، فواد حسین وزیر امورخارجه عراق ظهر دیروز شنبه 9 اسفند با حضور در محل وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ایرانی خود دیدار کرد. پیش از این سخنگوی وزارت امورخارجه عراق از سفر روز شنبه وزیرخارجه این کشور به تهران خبر داده بود. این مقام عراقی گفت که محورهای گفت‌وگو در این سفر درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه و جلوگیری از تشدید اوضاع خواهد بود.  این دومین سفر وزیرخارجه عراق به تهران در یک ماه اخیر است. او 15 بهمن نیز به تهران سفر و با وزیر امورخارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود. وزیر امورخارجه عراق مهرماه امسال نیز در صدر هیاتی به تهران آمد و پیام شفاهی نخست‌وزیر کشورش درباره تحولات منطقه را به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران منتقل کرد.

روند پرداخت بدهی عراق به ایران

وزیرخارجه عراق که به تهران سفر کرده با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» در این دیدار فواد حسین با ارائه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق اظهار کرد: امنیت و ثبات زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود.

او با اشاره به توافقات انجام شده میان مسوولان دو کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به‌دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده اظهار کرد: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی براساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

پیش‌تر «فرهاد علاءالدین» رئیس شورای مشورتی عراق طی پستی در توییتر تایید کرد که دولت این کشور از صندوق بین‌المللی پول کمک فوری درخواست کرده است. وی با اشاره به بدهی‌های عراق نوشت: مجموع مبلغ استقراض عراق بالغ بر 90میلیارد دلار خواهد شد. علاوه بر آن 6 میلیارد دلار به ایران و 3 میلیارد دلار به ترکیه مقروض است. فروردین سال 99 نیز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران برای دومین بار طی دو سال گذشته به عراق رفت و در دیدار با همتای عراقی خود خواستار اجرای قرارداد دو کشور درخصوص فروش گاز و برق ایران و نحوه وصول درآمد آن شد. دیداری که امید می‌رفت منجر به آزادسازی مقداری ارز و تزریق آن به بازار ایران شود. همتی در آن زمان درخصوص وصول طلب از عراق گفت: قرار است از منابعی که در عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم.

عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز درخصوص بدهی این کشور بابت خرید برق گفت: پرداخت آن به‌صورت تهاتر انجام شده است و به زودی وارد کشور می‌شود. «سیدحمید حسینی» 9 دی ماه 99 در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: ایران، در ازای بخشی از بدهی عراق بابت خرید برق کالا خریداری کرده که تا چند روز آینده این محموله وارد خاک کشور خواهد شد. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در سال‌جاری به عراق کاهش داشته است، اظهار کرد: برق به این کشور همچنان فروخته می‌شود و سالانه حدود 700 میلیون دلار برای کشور درآمد دارد. وی با اشاره به اینکه فقط سه سال از قرارداد 6 ساله گازی ایران با عراق باقی مانده است، خاطرنشان کرد: در این مدت اگر دولت عراق نتواند از اقلیم کردستان گاز خریداری یا به تکنولوژی استخراج از میادین گازی دست پیدا کند، قرارداد خرید گاز از ایران بار دیگر تمدید خواهد شد.

با برنامه آمریکا برای احیای تروریسم مقابله خواهیم کرد

در جریان دیدار فواد حسین با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، دریابان علی شمخانی با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست. در این دیدار شمخانی بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تاکید کرد و افزود: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضدتروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان یافته است؛ تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود. شمخانی همچنین با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند؛ آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ 4 ساله در این کشور اعلام کرد.

فواد حسین با ظریف دیدار کرد

فواد حسین وزیر امورخارجه عراق در ادامه دیدارهای خود در سفر به تهران ظهر دیروز با حضور در محل وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ایرانی خود دیدار کرد. در این دیدار ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور عنوان کرد. وزیر امورخارجه برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اخلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تاکید داریم.

او با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده است، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل‌وفصل شود. وزیر امورخارجه ایران فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه- بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسوولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این خط آهن شد.

فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه‌جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند. وزیر امورخارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به‌وجوه خود در این کشور تاکید کرد. فواد حسین گفت اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.

همزمان با این تحولات، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه از برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق در خرداد 1400 خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «مهدی شوشتری» اعلام کرد: دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه براساس مجوز صادره از سازمان توسعه تجارت ایران، از چهارم تا هشتم خرداد 1400 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی سلیمانیه برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان