تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

پرونده حریم خصوصی فیسبوک با پرداخت غرامت ۶۵۰ میلیون دلاری بسته می‌شود

قاضی پرونده‌ای که از سال ۲۰۱۵ علیه فیسبوک در جریان بود بالاخره پذیرفت که با توافقی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوقی بر سر حریم خصوصی را به پایان برساند. مدعی این پرونده کاربرانی بودند که می‌گفتند فیسبوک بدون اجازه آن‌ها تصاویر چهره‌هایشان را اسکن و ذخیره کرده است.

پرونده حریم خصوصی فیسبوک با پرداخت غرامت 650 میلیون دلاری بسته می‌شود

قاضی پرونده‌ای که از سال 2015 علیه فیسبوک در جریان بود بالاخره پذیرفت که با توافقی به ارزش 650 میلیون دلار یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوقی بر سر حریم خصوصی را به پایان برساند. مدعی این پرونده کاربرانی بودند که می‌گفتند فیسبوک بدون اجازه آن‌ها تصاویر چهره‌هایشان را اسکن و ذخیره کرده است.

پرونده مذکور که در ایالت ایلینوی آمریکا در جریان بود به استفاده فیسبوک از فناوری تشخیص چهره برای قابلیت برچسب‌گذاری تصاویر مربوط می‌شد. کاربران با کمک این قابلیت می‌توانند دوستان خود را روی تصاویری که در این شبکه اجتماعی آپلود می‌شود تگ کنند و تگ مربوطه را به پروفایل آن‌ها پیوند دهند.

سیستم Tag Suggestions فیسبوک با استفاده از اسکن تصاویری که قبلا در این شبکه اجتماعی آپلود شده بود، چهره افراد موجود در تصاویر را تشخیص می‌داد و آن‌ها را به‌صورت خودکار به افراد پیشنهاد می‌کرد. این پرونده ادعا می‌کرد که اسکن چهره‌ها بدون رضایت کاربران صورت گرفته و ناقض «قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتری» ایالت ایلینوی است. این قانون به مقررات مربوط به سیستم‌های تشخیص چهره، اثر انگشت و سایر فناوری‌های بیومتری می‌پردازد.

وکیلی که پرونده را ثبت کرده بود، در ژانویه 2020 گفت: «بیومتری در کنار موقعیت جغرافیایی یکی از دو عرصه منازعه اصلی است که حقوق حریم خصوصی ما را برای نسل بعد تعریف می‌کند.» در آن زمان فیسبوک پیشنهاد مصالحه با پرداخت 550 میلیون دلار را داده بود. ولی قاضی پرونده، «جیمز دوناتو» (James Donato) در ماه ژوئیه 2020 اعلام کرد که این رقم کافی نیست.

دوناتو حالا روز جمعه گفت مصالحه نهایی به هر کسی که مایل به دریافت غرامت باشد حداقل 345 دلار پول می‌دهد. او افزود که رقم توافق 650 میلیون دلاری یک اتفاق تاریخی است. این پرونده احتمالا باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوقی در زمینه نقض حریم خصوصی به حساب آید.

فیسبوک نیز شنبه همین هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از حصول توافق خوشحال است چون بالاخره می‌تواند از این پرونده عبور کند. این شرکت مدعی شد که این توافق برای مردم و سهام‌داران آن‌ها بهترین اتفاق ممکن است.

«قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتری» گریبان سایر شرکت‌ها را هم گرفته است. ربات سگ سونی با نام Aibo روی بینی خود دوربینی دارد که از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند و می‌تواند با شناسایی افراد پیرامون خود واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن‌ها داشته باشد. در نتیجه، سونی این ربات را در ایلینوی نمی‌فروشد.

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر