ویژه‌های مشرق؛

لحظه شماری اصلاح‌طلبان برای کلیدزدن مذاکرات موشکی!/ مرعشی: غرب‌ستیزی به ایران‌ستیزی منجر می‌شود

دولت بایدن دقیقا در حال پیمودن مسیر دولت ترامپ علیه مردم ایران است. این مسئله حتی اعتراف رسانه های اصلاح طلب را نیز در پی داشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** مرعشی: غرب‌ستیزی به ایران‌ستیزی منجر می شود

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«به نظرم دولت، اقتصاد ایران را خوب اداره کرد...متأسفانه چون آقای روحانی روابط‌عمومی خوبی ندارد و تیمش هم محبوب مردم نیستند، ظلمی در افکار عمومی علیه دولت شکل گرفته؛ درحالی‌که این دولت با این فشار سنگین بین‌المللی، اقتصاد را خوب اداره کرد. اینکه توانستیم با تورم 45 درصد از این کار سخت عبور کنیم، بسیار موفقیت‌آمیز است».

مرعشی در ادامه گفت:«با اینکه در دو سال هزینه زندگی‌ مردم سه برابر شد، سفره‌ها کوچک شد، اجاره‌نشین‌ها به‌شدت در فشار قرار گرفتند،(مردم) بسیار صبورانه رفتار کردند. ما هم به نوبه خود خیلی شرمنده مردم شدیم اما کاری نبود که دست کسی باشد، احمقی در دنیا پیدا شده بود که این ظلم را به مردم ایران روا داشت».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:«دلیلی ندارد بهترین تکنولوژی را از غرب نگیریم یا گران بگیریم. ما غرب و شرق را باید کاملا به رقابت دچار کنیم و منافع ملی خودمان را مدنظر قرار دهیم. شاید بتوان کم‌کم این تعبیر را پذیرفت که ادامه غرب‌ستیزی، ایران‌ستیزی است».

لحظه شماری اصلاح‌طلبان برای کلیدزدن مذاکرات موشکی!/ مرعشی: غرب‌ستیزی به ایران‌ستیزی منجر می‌شود

چندی پیش «بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی حامی دولت با انتقاد از ادعای فعالین اصلاح طلب در حواله دادن تمامی مشکلات اقتصادی به تحریم ها، گفت: «اگر به بحران به وجود آمده در بورس توجه کنیم این بحران بیش از آنکه به سیاست خارجی ارتباط داشته باشد به ندانم‌کاری و نداشتن مدیریت کافی مدیران ارتباط پیدا می‌کند. ساختن مسکن و آزادراه‌ها در کشور که متأثر از تحریم‌ها نیست». بنابر تاکید کارشناسان، 70 الی 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت در دولت است.

با اینحال امثال مرعشی، با توجیه عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصادی، یکروز قصور و تقصیرهای دولت را به گردن دولت پنهان می اندازند، روز دیگر می گویند علت همه مشکلات اقتصادی تحریم است و دیگر روز مدعی می شوند که آواربرداری از اقدامات دولت های نهم و دهم، حداقل 8 سال زمان می برد!

این در حالی است که مواردی همچون دلار 4200 تومانی، تاکید وزیر مسکن بر اینکه «افتخار می کنم که حتی یک واحد مسکن برای مردم نساختیم»، تاکید وزیر نفت مبنی بر اینکه نباید پالایشگاه بسازیم و باید واردکننده بنزین باشیم و پرواز قیمت مرغ و تخم مرغ و خیار و روغن و برنج و لوازم خانگی و...هیچ ربطی به تحریم ها ندارد.

حسین مرعشی در این گفتگو، در یک مغلطه آشکار، غربگرایی را در دریافت تکنولوژی از غرب خلاصه کرده است. این در حالی است که نگاه طیف غربگرا به آمریکا و اروپا بر پایه «خودتحقیری حاد» و نگاه «ارباب- رعیتی» است. طیف غربگرا تاکید دارد که ایران باید در مقابل آمریکا، همچون برده ای در مسلخ و بره ای در مذبح باشد.

طیفی که تنها در یک قلم مدعی است که صنعت هسته ای به درد نمی خورد و هزینه زاست. این در حالی است که تنها یکی از فواید صنعت هسته ای، تأمین داروی بیماران خاص است. همان بیمارانی که آمریکا و اروپا در اقدامی غیرانسانی، داروی آنان را تحریم کرده اند و در میان این بیماران، کودکان نیز حضور دارند.

رهبر معظم انقلاب- 19 اردیبهشت 84- در جمع دانشجویان فرمودند:«هیچ ننگمان نمی کند که علم را از غربی ها و اروپایی ها یاد بگیریم؛ اما ننگمان می کند که همیشه شاگرد بمانیم. شاگردی می کنیم تا استعداد خود را پرورش دهیم و از درون بجوشیم. ما نمی خواهیم مثل استخری باشیم که آبی را در ما سرازیر کنند و هر وقت هم خواستند، آب را بکشند یا اجازه ندهند بیاید، یا هرگونه آب آلوده یی را در این استخر بریزند. ما می خواهیم مثل چشمه ی جوشان باشیم؛ می خواهیم از خودمان بجوشیم؛ می خواهیم استعدادهای خود را به کار بگیریم. من به هرجا نگاه می کنم، امکان به کارگیری این استعدادها را می بینم».

** لحظه شماری اصلاح طلبان برای کلیدزدن مذاکرات موشکی!

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت:«علی رغم اینکه تصور می‌شد بعد از روی کار آمدن «جو بایدن» در امریکا زمینه‌هایی برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن فراهم شود و بسیاری منتظر بودند که دیپلماسی مجدداً فعال شود و دو کشور درباره موضوعات مورد اختلاف با یکدیگر گفت‌وگو کنند اما بروز وقایعی در یک الی دو ماه اخیر روندی را خلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، حاکم کرد تا نگرانی‌ها پیرامون تعمیق این درگیری‌ها بویژه از سوی کشورهایی که در کانون این درگیری‌ها هستند، افزایش یابد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به وضوح پیداست که منافع ایران و امریکا در شرایط کنونی اقتضا نمی‌کند که تشنج بالا رود اما طبیعی است که بازیگران دیگری در سطوح مختلف در منطقه حضور دارند که قادر هستند وضعیت موجود را به هم ریخته و از تشنج میان تهران و واشنگتن سود ببرند. در سطح خرد بازیگرانی مانند داعش و گروه‌های تروریستی که در عراق و سوریه حضور دارند و در سطح بالاتر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌الملل هستند که علاقه‌ای به آرام شدن فضای خاورمیانه ندارند چه بخش بزرگی از زمینه آرام شدن این فضا به بهبود مناسبات میان ایران و امریکا و تشنج‌زدایی میان دو کشور برمی‌گردد... در این شرایط مقام‌های ایران و کشورهای همسایه و مهمی چون عراق باید کانال دیپلماتیک خود را بیش از پیش تقویت و تماس‌های خود را در عالی‌ترین سطح ممکن حفظ کنند تا اقدامات مشکوکی که علیه منافع ایران و امریکا صورت می‌گیرد، باعث سوء تفاهم طرفین نگردد».

لحظه شماری اصلاح‌طلبان برای کلیدزدن مذاکرات موشکی!/ مرعشی: غرب‌ستیزی به ایران‌ستیزی منجر می‌شود

در روزهای گذشته رسانه های غربی نوشتند که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته با حمله هوایی بامداد جمعه به سوریه بنا داشته به ایران بگوید: «اعمال شما بدون پاسخ نخواهد ماند. حواس‌تان را جمع کنید».

در هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت:«ما هیچ‌یک از اهرم‌های فشار خود علیه ایران را کنار نگذاشته‌ایم و تمامی تحریم‌ها به قوت خود باقی است».

همچنین در روزهای گذشته «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری اعلام کرد: «تحریم‌ها علیه ایران برداشته نخواهد شد».

علاوه بر این «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود: «ما از برجام به‌عنوان پایه‌ای برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد تا سایر موارد همچون برنامه موشک بالستیک ایران را هم دربرگیرد».

موارد مذکور و موارد متعدد دیگر بیش از پیش ثابت می کند که دولت بایدن دقیقا در حال پیمودن مسیر دولت ترامپ علیه مردم ایران است. این مسئله حتی اعتراف رسانه های اصلاح طلب را نیز در پی داشته است.

برای نمونه، روزنامه آرمان در روزهای گذشته نوشته بود:«باوجود خوش‌بینی‌هایی که درباره بازگشت بدون قید و شرط بایدن به برجام شکل گرفته بود، شرایط برخلاف انتظارات پیش رفت و این موضوع وضعیت پیچیده‌ای را ایجاد کرده است. چه قبل از ترامپ و چه بعد از آن، آمریکایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند اما جمهوری اسلامی در چارچوب برجام به همه تعهداتش عمل کرد و طبیعی است که نگران بدعهدی مجدد واشنگتن باشد و خواهان تضمین عینی از سوی آمریکایی‌ها پیش از برگشت به تعهدات برجامی شود».

این روزنامه اصلاح طلب پیش از این نیز در مطلبی نوشته بود:«بایدن بر آن است که از میراث ترامپی در اعمال فشار حداکثری بر ایران بهره گیرد».

با اینحال طیف تندرو اصلاح طلب، ایران و آمریکا را در یک کفه ترازو قرار داده و با نگرانی تاکید می کنند که نباید با دولت بایدن وارد تنش شویم تا مذاکرات حول موارد اختلافی(برنامه موشکی و منطقه ای ایران) به تاخیر نیفتد.

یک سوال، چرا طیف تندرو اصلاح طلب برای کلیدخوردن مذاکرات موشکی لحظه شماری می کند؟!

** افزایش 97 درصدی قیمت مسکن در یکسال!

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:«بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن پایتخت عنوان کرده که قیمت فروش یک متر مربع از واحدهای مسکونی تهران در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از 97 درصد رشد کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود به شرایط شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در پایتخت پرداخته و عنوان کرده که در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه این شاخص 30.6درصد رشد کرده است.  شاخص کرایه  مسکن اجاره‌ای در کل مناطق شهری طی بهمن 99 نسبت به بهمن ماه پارسال نیز حدود 34 درصد افزایش پیدا کرده است. اتفاق عجیب در بازار مسکن اجاره‌ای که نشان از کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت اجاره توسط مالکان واحدهای مسکونی دارد».

لحظه شماری اصلاح‌طلبان برای کلیدزدن مذاکرات موشکی!/ مرعشی: غرب‌ستیزی به ایران‌ستیزی منجر می‌شود

 روحانی- تیر 99- در جلسه هیات دولت گفت:«نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم».

در این میان، عباس آخوندی، وزیر سابق مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی یکی از متهمین اصلی وضع موجود مسکن است. وی علی‌رغم کارنامه بسیار ضعیف، هیچ‌گاه توسط رئیس‌جمهور برکنار نشد و در نهایت با طلبکاری استعفا داد!

آخوندی قریب به 6 سال وزیر راه و شهرسازی بود، اما در این مقطع بی‌عملی دولت در تکمیل مسکن مهر و عدم اجرای وعده مسکن اجتماعی و همچنین بی‌عملی دولت در به سرانجام رساندن طرح اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی و عدم نظارت بر بازار اجاره مسکن، موجب شد تا نرخ خرید و اجاره‌بهای مسکن با افزایش سرسام‌آوری مواجه شود.

چندی پیش «سیدنظام‌الدین موسوی» نماینده مجلس در توییتر نوشت: «خبر خوش اینکه آیت الله رئیسی مجدداً تاکید کرد که "ترک فعل" مسئولان قبلی باید پیگیری شود. خبر خوش بعدی اینکه رئیس سازمان بازرسی اعلام کرد: پیگرد ترک فعلهایی چون بی توجهی به ساخت مسکن ارزان قیمت و راه اندازی سامانه های قانونی، در دستور کار است. آقای آخوندی آماده باشند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان