ابتکارات تازه در پرینت سه بعدی

به‌تازگی محققان دانشگاه به سرپرستی پروفسور چنگ سان موفق به ارائه تکنیک و فناوری ویژه‌ای شده‌اند که به پرینتر اجازه می‌دهد تا تغییرات را به تنهایی و بدون نیاز به تغییر الگو‌های دیجیتال انجام دهد.

پرینتر سه بعدی
 
میترا جلیلی؛ به‌طور معمول برای پرینت سه بعدی یک شیء، ساختار مشخصی وجود دارد و درصورتی که تصمیم به ایجاد تغییری در مراحل پرینت یک وسیله مشخص بگیرید باید ابتدا مدل کامپیوتری آن را تغییر دهید.

اما دانشمندان این حوزه به‌دنبال راهی هستند که آزادی عمل بیشتری داشته باشند و بدون طی مراحلی پیچیده و در طول پرینت سه بعدی، تغییرات مورد نیاز را اجرا کنند.

در همین راستا، به‌تازگی محققان دانشگاه Northwestern به سرپرستی پروفسور «چنگ سان» موفق به ارائه تکنیک و فناوری ویژه‌ای شده‌اند که به پرینتر اجازه می‌دهد تا تغییرات را به تنهایی و بدون نیاز به تغییر الگو‌های دیجیتال انجام دهد.
 
این تکنیک روی یک نوع ویژه پرینتر سه بعدی که از پردازش نور دیجیتال در پرینت سه بعدی استفاده می‌کند (DLP) اجرا شد. در این روش تمرکز اصلی برالگو‌های نور ماورای بنفش دو طرف شفاف رزین حساس به نور است و انجام این کار باعث می‌شود مناطق انتخابی رزین به لایه‌های مواد جامد پلیمری تبدیل شوند.

لایه اول روی یک سکوی غوطه ور شکل می‌گیرد و بتدریج بالا می‌رود تا بتوان لایه‌های متوالی را یکی در زیر لایه دیگر اضافه کرد. درواقع در این روش از نور برای سر هم کردن لایه‌ها استفاده می‌شود، اما آزادی عمل بیشتری وجود دارد تا هر لایه راحت‌تر روی لایه دیگر قرار بگیرد.
 
در حالت عادی اشیا کاملاً صاف بالا می‌آیند و پرینت می‌شوند، ولی پرینتر در نمونه جدید به یک بازوی روباتیک اتصال دارد که می‌تواند هم حرکت عمودی و هم افقی انجام دهد. به این ترتیب اگر کاربر بخواهد شکل شیء پرینت شده را بدون تغییر الگو و مدل دیجیتال آن تغییر دهد، می‌تواند بازوی روباتیک را به‌گونه‌ای راهنمایی کند که شیء کم‌کم و در جهت خواسته وی تغییر مسیر بدهد.
 
در این روش همچنین هیچ تأخیری بین ساخت لایه‌ها وجود ندارد و درنتیجه در دودقیقه می‌توان بیش از 4 هزار لایه را پرینت کرد و به کار سرعت بیشتری بخشید. در مرحله تحقیقاتی تاکنون با این پرینت سه بعدی، استنت عروقی سفارشی، مارپیچ دوتایی و یک برج ایفل پیچ خورده کوچک ساخته شده است.
 
منبع: روزنامه ایران
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان