قویترین گردباد
هنسی، خودروساز آمریکایی، از ماشینی رونمایی کرده که میگوید با سرعت بیش از 500 کیلومتر در ساعت، سریعترین ماشین جهان خواهد بود. نام این ماشین "Venom F5" است. این نام از سیستم رتبهبندی گردبادها گرفته شده که در آن سهمگینترین گردباد، F5 نامیده میشود.
موتور ونوم F5 هشت سیلندر با دو توربو است که 1817 اسب بخار نیرو تولید میکند. این موتور در حال حاضر قویترین موتوری است که برای یک ماشین سواری ساخته شده است.
اعدادی که هنسی از شتاب ماشین منتشر کرده خیرهکننده است. سرعت F5 در کمتر از سه ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت میرسد. ماشین برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت کمتر از پنج ثانیه نیاز دارد و در هشت و نیم ثانیه سرعتش به 300 کیلومتر در ساعت میرسد.
اتاق ماشین با الهام از هواپیماهای جنگنده طراحی شده است
جان هنسی، مدیر کارخانه میگوید که تمرکز ونوم F5 تنها بر ثبت رکورد سرعت نیست و میتوان از آن مانند یک ماشین معمولی شهری استفاده کرد. ماشین در پنج حالت مختلف تنظیم میشود. قویترین حالت برای راننده قفل است و فقط پس از آموزش و قبول شدن در امتحان برای او باز میشود.
طراحان هنسی میگویند که راننده ماشینی که سرعتش بیش از 500 کیلومتر در ساعت است، با خلبان فرقی ندارد. برای همین اتاق ماشین شبیه به هواپیماهای جنگی طراحی شده است. برای دید بهتر راننده، بخش بالای فرمان برداشته شده و همه دکمههای مهم روی فرمان قرار گرفته است.
هنسی در سال 1991 کارش را در ایالت تگزاس با تقویت یک میتسوبیشی آغاز کرد و اکنون یکی از مشهورترین نامها در تقویت خودرو است.
این اولین بار نیست که این شرکت قصد دارد رکورد سرعت را بشکند. هنسی در سال 2016 و به مناسبت 25 سالگی تاسیس کارخانه با یک لوتوس تقویت شده روباز به سرعت 427/4 کیلومتر در ساعت دست یافت و عنوان سریعترین ماشین روباز جهان را به خود اختصاص داد.
هنسی همچنین چند بار برای کسب رکورد سریعترین ماشین جهان تلاش کرده و اگرچه توانست رکوردشکنی کند، اما هر بار به دلایلی رکوردش توسط موسسه ثبت رکوردهای گینس پذیرفته نشد.
دستگاه از هنسی ونوم F5 ساخته میشود
رکورد سریعترین ماشین جهان اکنون در دست کارخانهای سوئدی به نام کونیگزگ است. ماشین کونیگزگ به نام آگرا در سال 2017 در دو مسیر رفت و برگشت به میانگین سرعت 447 کیلومتر در ساعت دست یافت. سال گذشته هم بوگاتی با مدل شیرون با رسیدن به سرعت 490 کیلومتر در ساعت رکورد سریعترین ماشین جهان را در یک بار حرکت در مسیر مستقیم ثبت کرد.
تولید F5 از سال آینده آغاز خواهد شد. قرار است 24 دستگاه از این ماشین با قیمت پایه دو میلیون و صد هزار دلار ساخته شود. رکوردگیری برای رسیدن به سرعت بالای 500 کیلومتر در ساعت، سال آینده و احتمالا در باند فرودگاهی انجام میشود که ناسا از آن برای فرود فضاپیماهای شاتل استفاده میکرد.
سونامی الکتریکی بنز
بنز EQS اولین مدل از چهار مدل الکتریکی است که سال آینده عرضه میشود
مرسدس-بنز همزمان با انتشار عکسهایی از مدلهای الکتریکی خود، از برنامه عرضه این مدلها در دو سال آینده خبر داد. کارخانه آلمانی میگوید تا پایان سال 2022 شش مدل الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. به این ترتیب تعداد مدلهای الکتریکی این کارخانه از شرکت تسلا، مهمترین خودروساز الکتریکی جهان بیشتر خواهد بود.
اولین مدل EQS است که سال آینده رونمایی میشود. این ماشین لوکسترین مدل الکتریکی بنز است و به گفته کارخانه با هر بار شارژ تا 700 کیلومتر حرکت میکند. ماشین همچنین فیلتری دارد که بو و ذرات آلوده را جذب کرده و هوای اتاق را تصفیه میکند.
شاسیبلند الکتریکی EQA در کارخانههای بنز در چین و آلمان ساخته خواهد شد
EQS اگرچه برای وجهه کارخانه بسیار مهم است، اما با قیمت بیش از صد هزار دلار فروش زیادی نخواهد داشت. سهم اصلی فروش بر دوش دو شاسیبلند کوچک EQA و EQB است که هر دو در سال 2021 به بازار میآیند. هر دو مدل براساس مدلهای بنزینی کارخانه ساخته شده و روی یک خط تولید در کنار مدلهای بنزینی ساخته میشوند.
آخرین ماشین الکتریکی بنز در سال 2021، یک سدان به نام EQE خواهد بود. دو شاسیبلند بزرگ الکتریکی هم در سال 2022 به محصولات بنز اضافه خواهد شد.
مرسدس-بنز در حال حاضر تنها یک شاسیبلند الکتریکی به نام EQC در محصولاتش دارد. کارخانه آلمانی میگوید تا سال 2025 از هر چهار ماشینی که میفروشد، یکی الکتریکی خواهد بود. بنز همچنین پیشبینی کرده که تا سال 2030 ماشینهای هیبرید-الکتریکی و الکتریکی بیش از نیمی از فروش را شامل شود.
برای کسبوکارهای کوچک
وانت کانو قرار است در سه اندازه تولید شود
کانو، خودروساز نوپای آمریکایی از دومین مدل خود که یک وانت الکتریکی است رونمایی کرد. این ماشین قرار است در سه اندازه مختلف ساخته شود و میتوان بخش بار آن را تا حد زیادی با توجه به نیاز مشتری تغییر داد. کانو اولین محصولش را که یک ون با شکلی نامتعارف است سال گذشته رونمایی کرد. این شرکت میخواهد به جای فروش این ون، ماشین را در ازای دریافت حق اشتراک به خریداران عرضه کند.
وانت هم بر روی پلتفرم همین ون ساخته میشود. موتور ماشین 200 اسب بخار قدرت دارد و مشتری میتواند بسته به نیاز سه باتری مختلف برایش سفارش دهد. با قویترین باتری، ماشین میتواند تا بیش از 480 کیلومتر حرکت کند.
اولین مدل کانو یک ون الکتریکی است که قرار است به مشتریان اجاره داده شود
الکتریکی بودن باعث شده تا کف ماشین به زمین نزدیکتر شده و دسترسی به بخش بار راحتتر شود. سقف هم بلند است و راننده میتواند به راحتی در ماشین بایستد.
صندلی راننده با دیدی کاربردی طراحی شده است. علاوه بر سطحی که میتوان از آن به عنوان میز کار استفاده کرد، جا برای قرار دادن سه تلفن همراه در نظر گرفته شده است؛ امکانی که برای رانندگان ماشینهای باری که معمولا چند تلفن همراه دارند لازم است.
رانندگان همچنین میتوانند از نیروی باتری برای لوازم و ابزار خود استفاده کنند و برای این کار پریزهایی در داخل و بیرون ماشین گذاشته شده است.
بخش جلوی ماشین مانند یک اتاق کار طراحی شده است
کانو میگوید که این ماشین را برای کسبوکارهای کوچک طراحی کرده است؛ از جمله کسانی که میخواهند از خودروشان به عنوان فروشگاهی سیار استفاده کنند. به گفته کارخانه هزینه استفاده از این وانت بسیار کمتر از وانتهای بنزینی است و کانو ادعا میکند که خریداران در شش تا هفت سال 80 هزار دلار صرفهجویی میکنند.
قیمت پایه این وانت 33 هزار دلار است و قرار است تولید آن به طور محدود از سال 2022 آغاز شود.
وانت کانو یکی از چندین وانت الکتریکی است که در یکی دو سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. علاوه بر فورد، جنرالموتورز، دایملر و فولکسواگن که سرمایهگذاری زیادی در این بخش کردهاند، ریویان، یک شرکت نوپای آمریکایی دیگر قرار است صد هزار وانت الکتریکی برای آمازون بسازد.
واقعی برای مسابقه مجازی
جگوار GT SV از سال آینده در بازی گرنتوریزمو عرضه خواهد شد
دو شرکت جگوار و فورد هفته گذشته ماشینهایی را که برای بازیهایی کامپیوتری طراحی کردهاند نمایش دادند.
ماشین جگوار به نام "ویژن GT SV" چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع 1903 اسب بخار نیرو تولید میکند و حداکثر سرعتش 410 کیلومتر در ساعت است. این ماشین با الهام از مدلهای مسابقهای کلاسیک کارخانه انگلیسی و برای مسابقات استقامت طراحی شده است.
ویژن GT SV سال آینده در بازی گرنتوریزمو مسابقه خواهد داد. با اینکه ماشین برای یک بازی ویدیویی طراحی شده، اما جگوار ماکتی از آن با ابعاد واقعی ساخته است. خودروسازان سالها است که با همکاری طراحان بازی گرنتوریزمو، ماشینهایی را ویژه این بازی طراحی میکنند و از این فرصت برای بازاریابی محصولاتشان استفاده میکنند.
فورد P1 با نظرسنجی از 250 هزار طرفدار بازیهای اتومبیلرانی طراحی شد
همزمان فورد هم ماشینی رونمایی کرده که برای تیم اتومبیلرانی این شرکت در بازیهای کامپیوتری طراحی شده است. این تیم که نامش "فوردزیلا" است از طرفداران خود خواسته بود تا نظر خود را درباره ظاهر و مشخصات این ماشین اعلام کنند.
بیش از 250 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و طراحان فورد با توجه به نظر آنها ماشین را طراحی کردند. نام این ماشین P1 است و هنوز معلوم نیست قرار است در کدام بازی کامپیوتری مسابقه دهد. فورد هم مانند جگوار یک ماکت در ابعاد واقعی از ماشین ساخته است. این شرکت میگوید که کسب اعتبار در بازیهای کامپیوتری به اندازه دنیای واقعی برای فورد مهم است.