چرا هزینه ‌اشتراک نت فیلیکس از سامانه‌های داخلی فقط ۵ هزار تومان بیشتر است؟

از این ماجرا بوی خیانت می‌آید!در این سریال خشونت، پرخاشگری، ناهنجاری و عدم تعادل وجود دارد.

به گزارش مشرق، وقتی فیلم «خانه پدری» با آن سکانس مشمئزکننده کشتن یک دختر در زیرزمین توسط پدر و برادرش از اکران عمومی باز ماند، حمایت گسترده بخشی از جریان‌های شبه‌روشنفکر و لیبرال از آن سؤال‌برانگیز شد. چون «خانه پدری» ضعیف‌ترین فیلم کارنامه کارگردانش بود و با این وضع و همچنین خشونت دخیم فیلم، هیچ توجیهی برای حمایت از این فیلم از سوی یک منتقد وجود ندارد. اما بعدا مشخص شد که اساساً «خانه پدری» قدم اول پروژه‌ ترویج خشونت در سینما و شبکه نمایش خانگی بود؛ چرا که توسط همان جریان لیبرال مسلک، آثار دیگری هم با نمایش خشونت افسارگسیخته به بازار آمد. سریال‌های شبکه نمایش خانگی که قبلاً به‌خاطر افراط در نمایش زندگی پر زرق و برق و روابط دختر- پسری با انتقادات فراوانی مواجه شده بودند، این روزها با یک نقد جدی دیگر هم روبه‌رو هستند و آن خشونت است. در بسیاری از این سریال‌ها شاهدترویج خشونت و جنایت و برخوردهای غیراخلاقی و فحاشی از سوی کاراکترها هستیم. یکی از این سریال‌ها نیز خشونت را به اوج رسانده است. اما پشت پرده‌ ترویج خشونت در این سریال چیست؟

چرا هزینه ‌اشتراک نت فیلیکس از سامانه‌های داخلی فقط 5 هزار تومان بیشتر است؟


خشونت برای نفوذ و خیانت


یک تهیه‌کننده با انتقاد ازترویج خشونت و قتل در یکی از سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی تأکید کرد: از این ماجرا بوی خیانت می‌آید!
سعید عصمتی تهیه‌کننده سینما با اشاره به یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی به خبرنگار کیهان گفت: اینقدر در این سریال خشونت، پرخاشگری، ناهنجاری و عدم تعادل وجود دارد که هر اعتراض، عدم علاقه به فرد، مخالفت و... را به این تبدیل می‌کند که به مخاطب حق می‌دهد یک نفر باید به‌خاطرش کشته شود! این سریال عملاً به افراد دارای مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌گوید اگر موفق نشدید، با کشتن و خونریزی به هدفتان برسید!
وی ادامه داد: در زمانی که باید جامعه را از غم و اندوه دور کنیم و به ثبات و آرامش و امید و زیبایی برسانیم، مجوز چنین سریالی صادر می‌شود که فقط خون و خونریزی را نمایش می‌دهد. حتی اگر فقط یک جوان پس از دیدن این سریال تحریک شود و شخصی را به قتل برساند، پاسخگوی این مسئله چه نهاد یا شخصی است؟


این تهیه‌کننده بیان کرد: این سریال به راحتی می‌گوید با اسلحه می‌توانید آدم بکشید و اصلا ‌ترسی ندارد! آیا این دعوت آشکار به خشونت، بوی خیانت و نفوذ نمی‌دهد؟
این تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: اعتراض و انتقاد باید در هر جامعه‌ای باشد اما نه از نوع خشونت و آدم‌کشی. این احتمال وجود دارد که برخی با دیدن چنین سریالی تحریک شوند و دست به کارهای غیرقانونی بزنند اگر این اتفاق رخ دهد چه فرد یا ارگانی می‌خواهد جلوی آنها را بگیرد؟
عصمتی بیان کرد: جای تأسف دارد که پول‌های مشکوکی برای ساخت این نوع سریال‌ها خرج می‌شود، یکی سریالی می‌سازد که فقط سبک زندگی ‌اشرافی را به خورد مردم می‌دهد، یکی هم ‌ترویج خشونت و جنایت می‌کند!

چرا هزینه ‌اشتراک نت فیلیکس از سامانه‌های داخلی فقط 5 هزار تومان بیشتر است؟

القای هدفمند خشونت


علیرضا پورصباغ، منتقد و کارشناس سینما نیز درباره محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: پایان این سریال‌ها هیچ جای امیدی برای مخاطب باقی نمی‌گذارد. در یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی می‌بینیم که فساد به شکل سیستماتیک وجود دارد و مأموران و موظفان مبارزه با این فساد مستاصل هستند!
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص یک سریال پر از خشونت در نمایش خانگی نیز گفت: این سریال یکی از خشن‌ترین سریال‌های تاریخ تولیدات نمایشی است که مشخص نیست این میزان از خشونت و نشان دادن مکرر آن، چگونه مجوز نمایش گرفته است؟


این منتقد توضیح داد: موسیقی ریتمیکی که در پس‌زمینه صداهای اصلی سریال پخش می‌شود، در مسیر القای همان خشونت است. هدف سریال رونمایی از خشونت آشکار نیست، قصد سازندگان پمپاژ خشونت و نهادینه‌کردن آن در ناخودآگاه مخاطب است. سازنده این سریال کاملاً حرفه‌ای با جزئیات خشونت را بزک می‌کند. چنین صحنه ملتهبی توسط کمپانی‌های‌هالیوودی هم ممیزی می‌شود، من از سانسور دفاع نمی‌کنم و نمی‌خواهم از این عبارت استفاده کنم، اما ممیزی، یعنی ممانعت از القاء ناهنجاری‌هایی که با جامعه ما نسبتی ندارد. پمپاژ تصاویری این‌چنین خشن، هیچ سنخیتی با فرهنگ عامه ایرانی ما ندارد.پورصباغ در ادامه افزود: در حالی‌که این سریال در قسمت اول پلیس کشی را طبیعی جلوه می‌دهد، سریال دیگری هم قبلاً اجرای عدالت با اسلحه را عادی‌سازی می‌کند.


وی تصریح کرد: من الگوی قطعی برای ممانعت از نمایش خشونت ارائه نمی‌کنم، چراکه یکی از وجوه جذاب درام خشونت است، اما سؤال اینجاست که این میزان از خشونت به درستی کارگردانی شده و به تصویر کشیده شده است یا خیر؟ قطعا فیلم هشت نفرت‌انگیز خشن‌تر است و این فیلم از سیمای ملی پخش می‌شود، اما خشونت هشت‌نفرت‌انگیز هیچ القا و انجام خشونت در ناخودآگاه مخاطب را تبدیل به غریزه لذت‌جویانه نمی‌کند.

چرا وی او دی‌ها سریال‌های‌ترکی که هیچ نسبتی با فرهنگ ما ندارد را پخش می‌کنند؟ همین امر باعث شده خروجی شورای مصوب‌کننده سریال‌های سامانه اینترنتی تماشای فیلم و سریال با حضور افرادی نظیر آقایان مهدی روشن روان، احسان عبدی‌پور، میثم نورانی، فقط تولیداتی شبیه به همین سریال‌های ‌ترکی است و هیچ رسانه‌ای جرات پرسش این سؤال را ندارد و هیچ کمکی به بهبود این شرایط نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این اندازه خشونت و خون در سینما و سایر رسانه‌های تصویری بی‌سابقه است


این کارشناس با انتقاد از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی گفت: علی‌رغم نامه‌نگاری‌های فراوانی که از جهات مختلف برای ممیزی دقیق سریال به وزارت ارشاد ارسال شد، چگونه هیچ‌گونه نظارتی بر این سریال اعمال نشد، لیست ممیزی‌های وزارت ارشاد، یک هجویه مل‌بروکسی و پارودی به شدت مضحک است. حتی شنیدم که توصیه شد کاراکتر پلیسی که در قسمت اول سریال در نریشن تبدیل به موادفروش شود و با دوبله ماهیت این کاراکتر تغییر کند، اما وظیفه وزارت ارشاد، گویا تغییر کرده و صیانت از حقوق سلبریتی‌ها، اولی‌تر از صیانت فرهنگ عامه ایرانی است. تعجب می‌کنم یکی از مقامات عالی وزارت ارشاد در مکاتباتی صیانت از حقوق سلبریتی‌های محترم از اجرای وظایف وزارت ارشاد برشمرده‌اند. آیا وزارت موظف به صیانت از قوانین و موازین نظارت بر محصول است یا دلخور نشدن چهره‌های کشور برایش مهم است؟ مقام وزارت ارشاد خود را موظف به صیانت از سلبریتی‌ها می‌داند یا صیانت از فرهنگ ایرانی؟!


این کارشناس در پایان گفت: سازمان سینمایی و وزارت ارشاد سیستم درجه‌بندی را با موفقیت نتوانست اجرا کند و با موانع قانونی از سوی دیوان عدالت اداری مواجه شد و در نتیجه درجه‌بندی را در سامانه‌های استریم ما رعایت نمی‌شود. برای کاربران سامانه‌های توزیع تولیدات نمایشی ما رده‌بندی دسترسی لحاظ نشده و طبیعتاً اگر کودک ده سال با چنین پمپاژ خشونتی در تولیدات شبکه نمایش خانگی مواجه شود، این خشونت در زیست فرد تأثیرات مخربی خواهد داشت. پورصباغ‌گریزی هم به توزیع سریال‌های ‌ترکیه‌ای در سامانه‌های وی او دی زد و گفت: چرا وی او دی‌ها سریال‌های‌ترکی که هیچ نسبتی با فرهنگ ما ندارد را پخش می‌کنند؟ همین امر باعث شده خروجی شورای مصوب‌کننده سریال‌های سامانه اینترنتی تماشای فیلم و سریال با حضور افرادی نظیر آقایان مهدی روشن روان، احسان عبدی‌پور، میثم نورانی، فقط تولیداتی شبیه به همین سریال‌های ‌ترکی است و هیچ رسانه‌ای جرات پرسش این سؤال را ندارد و هیچ کمکی به بهبود این شرایط نمی‌کنند. وی همچنین بیان کرد: از مسئولین ساترا سؤال می‌کنم این نهاد موظف بر نظارت کیفیت محصولات است، اما همین کار را که نمی‌تواند به درستی انجام دهد، هزینه ‌اشتراک‌ها را هم نمی‌تواند مهار کند. چرا هزینه ‌اشتراک نت فیلیکس از سامانه‌های داخلی فقط 5 هزار تومان بیشتر است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان