کوسن ، کوچک اما تاثیر گذار در دکوراسیون منزل

پرده و لوازم پارچه ای : بسیاری از طراحان داخلی و کسانی که در زمینه رنگ و طرح به کارفرمایان مشاوره می‌دهند، با این سوال مواجه هستند که چگونه باید سطوح را متناسب با طرح کلی خانه انتخاب کرد و چگونه می‌توان وسایلی مانند فرش‌ها و قالی‌ها، پرده‌های پنجره، و لوازم تزئینی مانند کوسن‌ها را با طراحی خانه هماهنگ کرد؟ به نظر می‌رسد به ویژه در مورد کوسن‌ها این ...

پرده و لوازم پارچه ای : بسیاری از طراحان داخلی و کسانی که در زمینه رنگ و طرح به کارفرمایان مشاوره می‌دهند، با این سوال مواجه هستند که چگونه باید سطوح را متناسب با طرح کلی خانه انتخاب کرد و چگونه می‌توان وسایلی مانند فرش‌ها و قالی‌ها، پرده‌های پنجره، و لوازم تزئینی مانند کوسن‌ها را با طراحی خانه هماهنگ کرد؟ به نظر می‌رسد به ویژه در مورد کوسن‌ها این امر کمی سخت‌تر است چراکه برای بسیاری از مردم خریدن کوسن‌ها کار دشوار و ملال‌آوری است. این مسئله از این‌جا ناشی می‌شود که کوسن‌ها دارای اندازه‌ها، مواد و پارچه‌ها، رنگ‌ها، و طرح‌های فوق‌العاده زیادی هستند و این امر کار انتخاب آن‌ها را دشوارتر می‌کند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، پس با چیدانه همراه باشید تا نکاتی را به شما بگوییم که با کمک آن ها فرآیند انتخاب کوسن ها را برای خود راحت تر کنید.

استفاده از ترکیب سبز و آبی برای کوسن ها

قیمت های مختلف کوسن ها

مسئله قیمت در هر پروژه‌ای مهم است و حتما شما باید آن را به دقت بررسی کنید. در واقع توان مالی و میزان پولی که بابت این کار مد نظر قرار داده‌اید باید جزء اولین ملاحظات شما در شروع این کار باشد. کوسن‌های تزئینی دارای قیمت‌های بسیار متفاوتی هستند. برای مثال شما می‌توانید در یک مغازه بسیار ساده کوسنی را به قیمت اندک 20 هزار تومان پیدا کنید و یا در یک فروشگاه بسیار لوکس قیمت زیادی را بابت یک کوسن فوق‌العاده خاص و متفاوت بپردازید. پیش از این‌که پا به فروشگاه‌های لوازم خانگی بگذارید، باید در مورد دو مسئله تصمیم‌گیری کنید؛ یکی این‌که به چه تعداد کوسن در خانه نیاز دارید و دوم این‌که چه کوسن‌هایی برای شما راحت هستند. به طور معمول باید برای هر مبل تک‌نفره یک یا دو کوسن و برای هر کاناپه سه تا پنج کوسن را در نظر بگیرید. البته این اعداد کاملا به اندازه مبلمان خانه شما و هم‌چنین سلیقه شما بستگی دارد. پس هنگام انتخاب اولویت را به سلیقه‌تان بدهید، زیرا که این کوسن‌ها تاثیر زیادی در ظاهر خانه شما می‌گذارند.

مطلب پیشنهادی : مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !

کوسن های آبی فیروزه ای برای تخت های داخل بالکن

مواد سازنده کوسن ها

در مورد انتخاب کوسن‌ها باید به موادی سازنده آن‌ها هم دقت زیادی کنید. اگر در خانه بچه کوچک و یا حیوانات خانگی دارید، از انتخاب کوسن‌هایی که از موادی که شستن آن‌ها بسیار سخت است، مانند ابریشم و مخمل، دوری کنید. خوب می‌دانید که در چنین خانه‌هایی حضور بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی باعث زود کثیف شدن کوسن‌ها می‌شود و اگر این کوسن‌ها راحت شسته نشوند، با دردسرهای فراوانی روبه‌رو خواهید شد. در این وضعیت انتخاب کوسن‌هایی که از پارچه‌ های ساخته شده‌اند که جزء پارچه‌های مخصوص فضای بیرونی خانه به حساب می‌آیند بسیار منطقی است؛ درست است که این نوع کوسن‌ها دارای ظاهر خیلی لوکس و مجللی نیستند، اما بسیار بادوامند و به راحتی شسته می‌شوند. برچسب روی کوسن‌ها را نگاه کنید تا بفهمید که آیا این کوسن‌ها را باید با دست بشورید یا ماشین لباسشویی. حتی اگر کوسن‌های انتخابی را می‌توانستید با ماشین لباسشویی بشورید، بهتر است با دست این کار را انجام دهید. چراکه ماشین لباسشویی رنگ پارچه را به مرور می‌برد و باعث ضعیف شدن آن می‌شود.

مطلب پیشنهادی : حیاطی برای آنکه فضای زندگی شما دو برابر شود

ترکیب رنگ های سفید و صورتی برای طراحی اتاق نشیمن

اندازه کوسن ها 

اندازه متداول کوسن‌های موجود در بازار در مورد انواع مربع آن‌ها از 36 در 36 سانتی‌متر تا 50 در 50 سانتی‌متر و در مورد انواع مستطیل آن‌ها از 30 در 40 سانتی‌متر تا 40 در 65 سانتی‌متر متغیر است. در این مورد تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید مانند عکس قبل کوسن‌های شما تلفیقی از اندازه‌ها و شکل‌های مختلف باشد و یا مانند کوسن‌های موجود در کاناپه عکس بالا دارای یک شکل و یک اندازه. اگر به دنبال داشتن خانه‌ای با ظاهری مدرن و مینی‌مال هستید، کوسن‌هایی با اندازه، شکل، و رنگ یکسان انتخاب کنید. برای کسانی که به فضاهای سنتی و تلفیقی علاقه دارند، ترکیبی از کوسن‌هایی با شکل‌ها، اندازه‌ها، و رنگ‌های متفاوت مناسب‌تر است. البته در این مورد نوع مبلمان و نوع طراحی خانه شما بسیار بااهمیت است. برای مثال در فضاهای سنتی نمی‌توان از رویکردهای مدرن در انتخاب کوسن‌ها استفاده کرد. هم‌چنین در فضاهای مدرن استفاده از کوسن‌هایی با طرح‌های سنتی کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

مطلب پیشنهادی : ایده های هوشمندانه در دکوراسیون یک آپارتمان نقلی

اتاق نشیمن به سبکمدیترانه ای

رنگ و طرح های مختلف برای  کوسن ها

حالا که قرار است در مورد رنگ صحبت کنیم بیایید روی بخش جذاب ماجرا تمرکز کنیم: انتخاب رنگ‌ها و طرح‌های کوسن‌ها. استراتژی بسیاری از طراحان داخلی و مشاوران در کمک به افرادی که انتخاب رنگ‌، از رنگ دیوار ها گرفته تا رنگ کوسن‌ها، برایشان بسیار سخت است، این است که آن‌ها را در یک جهت مشخص حرکت دهند تا ذهن آن‌ها کمی آرام‌تر شود. می‌توان این موضوع را در پنج بخش مختلف تقسیم‌بندی کرد تا انتخاب‌ها راحت‌تر انجام شود: پالت رنگی خنک، پالت رنگی گرم، پالت رنگی خنثی، پالت رنگی خنثی با چند انتخاب متفاوت، و پالت رنگی تلفیقی و رنگارنگ.

مطلب پیشنهادی : ترکیب رنگ ها برای یک خانه رنگین کمانی

اتاق نشیمن به سبک مدرن

پیش از این‌که این بخش‌های مختلف را برایتان توضیح دهیم بهتر است ابتدا به سراغ موضوعی برویم که بسیاری با آن مشکل دارند. بسیاری از افراد با در کنار هم قرار دادن سطوح مختلف، مبلمان، وسایل گوناگون داخل یک اتاق مشکل دارند. وقتی با یک فضای خالی روبه‌رو هستیم، بهتر است با وسایلی کار را شروع کنیم که بزرگ‌تر و دارای رنگ‌ها و سبک‌های طراحی محدود‌تری هستند. برای مثال، در یک اتاق نشیمن، ابتدا نوع و رنگ کفپوش‌ها، وسایل بزرگ مانند مبلمان و تابلوهای هنری بزرگ، بعد قالیچه‌ها و پرده‌های پنجره‌ها، و در نهایت کوسن‌ها و دیگر وسایل تزئینی کوچک را انتخاب کنید.البته در این مورد مشخصا یک استثنا وجود دارد و آن زمانی است که شما از قبل مبلمانی داشته و مجبور باشید از آن استفاده کنید. این مبلمان و یا هر وسیله بزرگ از پیش موجود باید نقطه آغاز کار شما باشد. یا راه دیگر این است که ابتدا یک کوسن یا هر وسیله تزئینی دیگر که به آن عشق می‌ورزید را انتخاب کرده و دیگر وسایل اتاق را براساس آن طراحی کنید. وقتی شما وسیله‌ای برای شروع کار در اختیار دارید، می‌توانید به این مسئله فکر کنید که چگونه برای گسترش و طراحی فضا از طرح‌ها و رنگ‌های دیگر بهره ببرید.

مطلب پیشنهادی : معجزه طرح و رنگ در بازسازی یک خانه ویلایی

پالت رنگ های سرد واسه طراحی اتاق نشیمن

ترکیب رنگی خنک

یکی از راه‌های رایج برای تشخیص پالت رنگی مورد علاقه شما چک کردن وسایل داخل کمد شماست. اگر اکثر وسایل داخل کمد دارای سایه‌هایی از رنگ‌های سبز، آبی، ارغوانی، و یا طوسی هستند، شما به رنگ‌مایه‌های خنک علاقه دارید و طرفدار پالت‌های رنگی خنک هستید. پس اگر در مورد علائق رنگی خود تردید دارید، حتما به سراغ کمد وسایل خود بروید.همین‌طور، اگر کفپوش‌ها، رنگ دیوارها، و قطعات بزرگ اتاق مانند مبل‌ها بیشتر به قسمت خنک‌تر و سردتر چرخه رنگ تعلق دارند، دیگر تردیدی در انتخاب پالت رنگی خنک برای کوسن‌های تزئینی باقی نمی‌ماند. با محدود کردن خود به رنگ‌های خنک، انتخاب‌های شما نیز محدودتر می‌شود و سریعا می‌توانید کوسن‌های خود را انتخاب کنید. این کار باعث مفرح‌تر شدن فرایند انتخاب کوسن‌ها نیز می‌شود.یکی دیگر از مزایای محدود کردن رنگ‌ها به رنگ‌های مشابه این است که به راحتی می‌توانید فضایی رنگارنگ و در عین حال هماهنگ ایجاد کنید. رنگ‌ها مشابه هم هستند، در نتیجه در کنار هم ترکیب فوق‌العاده زیبایی پیدا می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : ترکیب رنگ های امروزی در دکوراسیون داخلی

طراحی رنگارنگ اتاق نشیمن

ترکیب رنگی گرم

آیا نمی‌دانید که باید از پالت رنگی گرم استفاده کنید یا پالت رنگی خنک؟ برای راحت‌تر شدن کار به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید رجوع کنید. کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند بهتر است با استفاده از پالت رنگی خنک فضایی خنک و ملایم ایجاد کنند. هم‌چنین کسانی که در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، می‌توانند با انتخاب رنگ‌های گرم و ترکیب رنگ‌مایه‌های گرم مانند قرمز، نارنجی، زرد، و قهوه‌ای به فضای زندگی خود حال و هوایی گرم و دنج بدهند.باز هم باید بگوییم که انتخاب پالت رنگی باعث محدودتر شدن گزینه‌های رنگی شما شده و در نتیجه راحت‌تر می‌توانید پالت رنگی مناسب را انتخاب کنید. از این‌که رنگ‌ها، بافت‌ها، و طرح‌ها را در چارچوب پالت رنگی انتخابی خود با هم تلفیق کنید هراس نداشته باشید. از آن‌جایی که خود را به یک پالت رنگی مشخص محدود کرده‌اید، قرار گرفتن‌ها طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در کنار هم یک کلیت یکدست و یکپارچه را ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی :خانواده زرد را مهمان خانه خود کنید

استفاده از پالت های رنگی خنک در طراحی اتاق نشیمن

ترکیب رنگی خنثی

بسیاری به رنگ‌های گرم علاقه دارند، اما خیلی‌ها هم به پالت رنگی خنثی عشق می‌ورزند. اگر شما به رنگ‌ها و سایه‌های سفید، طوسی، و یا قهوه‌ای علاقه دارید، بهتر است از رنگ‌ها و بافت‌هایی استفاده کنید که به فضای شما حس و حالی غنی و زیبا می‌دهند. اگر کوسن‌هایی با رنگ‌های برجسته و چشم‌گیر ندارید نگران نباشید، به راحتی می‌توانید با بازی کردن با اشیای مختلف و بافت‌ها و سطوح مختلف به اتاق نشیمن خود حس و حالی خاص و منحصربه‌فرد بدهید. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، در طراحی فضا از پالت رنگی خنثی استفاده شده و در نتیجه این اتاق دارای حال و هوای ملایم و آرام شده است. شما می‌توانید با تغییر در سایه‌های سیاه و سفید رنگ‌های خنثی انتخابی خود به فضای خود ظاهری متفاوت‌تر و چشم‌گیر بدهید. به طور کلی رنگ‌های خنثی دارای تاثیری آرامش‌بخش و ملایم در فضا هستند.

مطلب پیشنهادی : 11 طراحی چشمگیر برای اتاق های نشیمن کوچک

ترکیب رنگ نارنجی و سفید در اتاق نشیمن

ترکیب رنگی خنثی با چند انتخاب متفاوت

پایه پالت رنگی خود را خنثی انتخاب کنید اما در کنار آن از کوسن‌هایی با رنگ‌های برجسته‌تر و چشم‌گیرتر استفاده کنید. پالت رنگی که در عکس بالا از آن استفاده شده، ترکیبی از رنگ‌های گرم و خنک است، اما از آن‌جایی که تعداد رنگ‌های برجسته به دو رنگ محدود شده (نارنجی و سبز) و در مقادیر اندک در کوسن‌ها از آن‌ها استفاده شده، فضا حس و حالی شاداب و سرزنده گرفته است.وقتی پالت رنگی مبلمان خانه شما خنثی است می‌توانید کارهای جذابی با کوسن‌ها انجام دهید. با انتخاب دو یا سه رنگ چشم‌گیر و ترکیبی از طرح‌های مختلف می‌توانید جلوه بصری فوق‌العاده زیبایی به اتاق نشیمن خود اضافه کنید. طراحان داخلی معمولا پیشنهاد می‌کنند که از رنگ‌های برجسته و چشم‌گیر در وسایلی استفاده کنیم که قیمت زیادی ندارند تا وقتی از رنگ آن‌ها خسته شدیم و دلمان خواست حال و هوای اتاق را تغییر دهیم، به راحتی بتوان آن‌ها را عوض کرد. کوسن‌هایی با رنگ‌های برجسته و طرح‌های زیبا دقیقا همین نقش را در خانه بازی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی : رنگ سبز جلوه طبیعت در دکوراسیون داخلی

مبل مدرن نارنجی رنگ در اتاق نشیمن

ترکیب رنگی تلفیقی و رنگارنگ

اگر به پالت‌های رنگی خنثی، گرم، و خنک علاقه‌ای ندارید، از پالت رنگی تلفیقی و رنگارنگ استفاده کنید. فقط هنگام انتخاب کوسن‌ها دقت کنید چراکه با انتخاب‌های نامناسب و سرسری به راحتی فضای شما تبدیل به جایی ناراحت و معذب می‌شود.فضایی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، نمونه درخشانی از اضافه کردن کوسن‌های رنگی به یک اتاق رنگارنگ به شیوه‌ای جذاب و زیبا است. رنگ های نارنجی و آبی مکمل هم هستند- یعنی در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند- بنابراین در کنار هم بیشترین تاثیر ممکن را ایجاد می‌کنند.به همین دلیل بهتر است یکی از رنگ‌ها را برجسته و پررنگ انتخاب کنید (در این‌جا کاناپه نارنجی) و اجازه دهید عنصر دیگری به رنگی روشن‌تر باشد (در این‌جا دیوار به رنگ آبی روشن). در این حالت کوسن‌ها با تلفیقی از رنگ‌های گرم و خنک به پالت رنگی کمک می‌کنند. در عکس بالا طرح‌های کوسن‌ها متفاوت هستند، اما رنگ‌ها کاملا با رنگ نارنجی کاناپه در هماهنگی هستند و کاملا در فضا به چشم می‌آیند و چون فقط سه عدد هستند، فضا را تحت تسلط خود درنیاورده‌اند. این فضا واقعا زیباست و در ترکیب رنگ‌ها نهایت دقت شده است.

مطلب پیشنهادی : ترکیب رنگ های سرد و گرم در دکوراسیون اتاق خواب

کوسن های رنگی برای اتاق نشیمن

عکس بالا نمونه دیگری از ترکیب رنگ‌ها با استفاده از کوسن‌های متفاوت است. این کوسن‌ها به خوبی در فضا به چشم می‌آیند، زیرا پالت رنگی اتاق خنثی است. اگر از تعداد زیادی کوسن رنگی در فضا استفاده می‌کنید، بهتر است طرح‌ها آن‌ها را خیلی ساده و مینی‌مال انتخاب کنید. همین‌طور اگر طرح‌های کوسن‌ها بسیار متفاوت و خاص هستند، بهتر است از دو یا سه کوسن با رنگ‌های مختلف استفاده کنید. در هر دو حالت فضای شما دارای کلیت یکدست و چشم‌گیر می‌شود.

مطالب پیشنهادی : 14 نکته که دکوراسیون اتاق نشیمن شما را متحول می کند!

انتخاب مبلمان مناسب برای نشیمن

خانه ای به رنگ آرامش!

به ما بگویید: آیا شما هم در طراحی اتاق نشیمن خانه خود از کوسن‌ها رنگی استفاده کرده‌اید؟ لطفا عکس آن‌ها را در بخش بحث و گفتگو با چیدانه در میان بگذارید. هم چنین بخش اهالی فن چیدانه آماده است تا به شما در طراحی دکوراسیون داخلی  منزل تان کمک کند.

منبع : houzz ؛ گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر