تجویزی که باعث سرطان می‌شود!

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند همانند یک لایه محافظتی از پوست شما در برابر اشعه‌های زیانبار UVB محافظت کنند.

تجویزی که باعث سرطان می‌شود!

هفته‌ای سه بار، به مدت 5 دقیقه، با چشمان بسته و در حالت ریلکس، وارد اتاقک گرم کوچکی می‌شود تا بتواند از احساس خستگی و افسردگی که مدتی است گریبانگیرش شده نجات یابد چند هفته است که مرتباً خسته می‌شود و اصلاً حوصله هیچ چیز را ندارد. پزشک خانوادگی‌اش مشکل او را اختلال تأثیر فصلی (SAD) می‌نامد؛ مشکلی که با تغییر فصل به هنگام نزدیک شدن پاییز و زمستان و تغییر در نور محیط اطراف ایجاد می‌شود. تغییرات فصلی در او با تغییرات دمای بدن و برخی تغییرات هورمونی همراه هستند.

پزشکش به او گفته بود که باید برای مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرد اما او آنقدر فرصت ندارد که به تعطیلات برود و آفتاب بگیرد و حال استفاده از این اتاقک‌های کوچک و گرم را برای مداوای بیمارش توصیه کرده است. او باید به مدت سه سال و هر هفته سه بار وارد این اتاقک شود. این بیمار جوان نمی‌داند که تجویز پزشکش چه عواقبی در آینده در پی خواهد داشت و با احساس خوبی که وارد شدن در اتاقک به او دست می‌دهد، راضی است و اصلا به عواقب توصیه پزشکش فکر هم نمی‌کند.

حالا، این دختر جوان، 40 ساله است مدت‌هاست که وارد اتاقک‌ها نشده است درست بعد از آنکه یک متخصص پوست متوجه رشد برخی اختلالات در پوستش شد، استفاده از این اتاقک را برای او ممنوع کرد. درست در سینه راست او غده‌ای شروع به رشد کرده است که تمام علائم سرطان را دارد.

بعد از آن، متوجه به تومور سیاه رنگی در قسمت بالای بازویش شد که بدترین شکل سرطان پوست بود. پزشکش آن تومور درآورد، ولی بعد از آن سه غده سرطانی دیگر نیز روی پوستش ظاهر شد. در میان افراد خانواده‌اش هیچ‌کس به سرطان پوست دچار نشده بود و پزشک معالجش دلیل بروز این غده سرطانی را استفاده طولانی‌مدت و مکرر از آن اتاقک‌های کوچک و گرم برای درمان اختلال دوره جوانی‌اش می‌داند.

حالا دیگر این زن میانسال این حقیقت را پذیرفته است که اتاقک‌های گرم و کوچک (Tanning) روش درمانی مناسبی برای غمگینی و افسردگی نیستند. در حقیقت افرادی که از این اتاقک‌ها استفاده کنند، تا 74درصد  با افزایش خطر سرطان پوست مواجه می‌شوند. 25 سال پیش این مسأله اثبات نشده بود.

67درصد مردم از این اتاقک‌ها برای دلایل آرایشی استفاده نمی‌کردند، 11درصد به توصیه پزشک‌شان وارد این اتاقک‌ها می‌شدند. پزشکان استفاده از این اتاقک‌ها را برای درمان افسردگی کمبود ویتامین D در بدن، درد عضلانی، اختلالات پوستی و حتی برای سفید کردن دندان‌ها توصیه می‌کردند. 

هنوز هم برخی گروه‌ها با وجود خطرات و هشدارهایی که داده شده است، از آنها استفاده می‌کنند. پزشکان می‌دانند که این اتاقک‌ها ممکن است به پوست بیماران‌شان آسیب برساند، اما بیماران می‌گویند که برای رهایی از افسردگی ترجیح می‌دهند از اتاقک‌ها استفاده کنند. این بیماران معتقدند که اگر هر سال دو بار مورد معاینه پزشک پوست قرار بگیرند دیگر خطری تهدیدشان نمی‌کند و از شر بیماری که رنج‌شان می‌دهد نیز راحت می‌شوند.

البته در سال‌های بعدی در این اتاقک‌ها میزان اشعه UVA تا 95درصد حذف و میزان اشعه UVB نیز تا 5درصد کاهش یافت، اما اشعه‌های UVA طول موج بلندتری دارند و بیشتر پوست را به تولید ملانین تحریک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که UVA، اشعه‌های سوزاننده، عامل اصلی سرطان پوست هستند.

برخی افراد این اتاقک‌ها را یک روش سالم برای دریافت ویتامین D می‌دانند. آنها از کمبود ویتامین D بسیار رنج می‌برند و بعد از قرار گرفتن در این اتاقک‌ها حال خوبی پیدا می‌کنند. اما حتی اگر کمبود ویتامین D آنها را آزار دهد، باز هم نباید از این اتاقک‌ها برای جبران کمبود این ویتامین استفاده کنند، زیرا در معرض خطر اشعه‌های UVA,B قرار می‌گیرند. در واقع توصیه به استفاده از این اتاقک‌ها برای جبران کمبود ویتامین D است وقتی‌که می‌توان از مکمل‌ها استفاده کرد، دیگر نیازی به تجربه کردن روش‌های خطرناک نیست.

حدود دوسوم از مردم آمریکا به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند؛ ولی برای اطمینان از میزان کمبود ویتامین D باید حتما آزمایش خون بدهند. اگر میزان ویتامین D خون کمتر از 20 نانوگرم در هر میلی‌لیتر باشد، یعنی به کمبود ویتامین D دچارید میزان جذب ویتامین D هر روز IU4000 است و استفاده از این اتاقک‌ها به هیچ وجه روش مناسبی برای دریافت این مقدار نیست.

مکمل‌های ویتامین D

این ویتامین‌ها را از همه داروخانه‌ها می‌‌توان تهیه کرد. در واقع استفاده از مکمل‌ها ساده‌ترین راه برای جذب ویتامین D مورد نیاز بدن است. متخصصان و پزشکان معتقدند که در مصرف ویتامین D نباید زیاده‌روی کرد، چرا که باعث آسیب‌دیدگی کلیه‌ها و قلب می‌شود.

کمی نور خورشید به همراه کرم ضد آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند همانند یک لایه محافظتی از پوست شما در برابر اشعه‌های زیانبار UVB محافظت کنند. اشعه UVB باعث تولید ویتامین D می شود. اما در زندگی واقعی اغلب مردم از این کرم‌ها استفاده نمی‌کنند و یا در صورت استفاده به اندازه کافی کرم روی سطح پوست‌شان نمی‌مالند.

مقدار کرمی که استفاده می‌کنید، بستگی به فصل و موقعیت جغرافیایی محل سکونت‌تان نیز دارد. برخی  افراد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنها به مدت 10 دقیقه IU400 ویتامین D به دست می‌آورند. در فصل تابستان حتی اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، به دلیل آنکه دست‌ها و پاهای‌تان را با لباس نپوشانده‌اید و در معرض هوای آزاد هستید مسلماً ویتامین D بیشتری را از طریق نور خورشید به دست می‌آورید.

ویتامین D مورد نیاز بدن را نباید تنها از طریق نور خورشید به دست آورد، چرا که اگر فقط به این راه بسنده شود، دچار برخی آسیب‌دیدگی‌ها و خطرات می‌شویم؛ بنابراین بهتر است از این روش در کنار سایر روش‌ها استفاده گردد.

یکی دیگر از بهترین و سالم‌ترین روش‌ها استفاده از مواد غذایی است که به‌طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند؛ مثل زرده تخم‌مرغ، جگر، سالمون و . . . هر تکه فیله ماهی سالمون حاوی IU500 ویتامین D است شیر و شیر سویا، آب پرتقال، برخی از ماست‌ها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند، اما برای آنکه IU 600 ویتامین D را از این طریق به دست آورید باید 6 فنجان شیر و یا 12 فنجان آب پرتقال به صورت روزانه میل کنید.

مسلماً شمارش میزان ویتامین D جذب شده از طریق غذاها به صورت روزانه، غیر ممکن به نظر می‌رسد؛ اما می‌‌توان تا حدودی به میزان مورد نیاز بدن نیز نزدیک شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان