چرا ایران باید میزبان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شود؟

ماجرای میزبانی دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آسیا به قدری پیچیده شده که حتی AFC هم پاسخ قانونی برای آن ندارد.

به گزارش مشرق، مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر در منطقه آسیا، تبدیل به معضلی جدی شده است. معضلی که AFC هنوز نتوانسته راه حل مناسبی برای آن پیدا کند و هر بار با تصمیمات جدید، مشکلات جدیدتری به وجود می‌آید.

مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، از ماه مارس 2020 (فروردین 1399) متوقف شد. همه‌گیری ویروس کرونا و شیوع گسترده آن، تمام فعالیت‌های ورزشی را در دنیا متوقف کرد و از همین‌رو پس از شروع مجدداً این فعالیت‌ها هر بار تاریخ جدیدی برای ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 در آسیا مطرح شده است. آخرین تاریخی که کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره آن به قطعیت رسیده، ژوئن 2021 (خرداد 1400) است که تصمیم بر این شده دیدارهای باقیمانده به صورت متمرکز برگزار و دیدارهای هر گروه به میزبانی یکی از تیم‌های همان گروه انجام شود.

در دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی، تیم‌های سرگروه سه بازی خارج از خانه و یک بازی خانگی مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه انجام دادند. از همین‌رو در دور برگشت که برای سرگروه‌ها چهار بازی و برای سایر تیم‌ها سه بازی باقیمانده است، تمام سرگروه‌ها سه بازی خانگی از چهار بازی باقیمانده خواهند داشت. با توجه به این مسئله و اهمیت بازی جوانمردانه، میزبانی بیشتر سرگروه‌ها از مسابقات باقیمانده به صورت متمرکز قطعی است. میزبانی تیم‌های امارات، عربستان، چین و قطر قطعی شده و سه کشور کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم منتظر چراغ سبز دولت‌های خود برای انجام این میزبانی هستند. در حال حاضر تنها مشکل مربوط به گروه C است که باید دید چه سرنوشتی خواهد داشت و میزبانی ایران نهایی می‌شود یا بحرین.

هر دو کشور ایران و بحرین، برای میزبانی دیدارهای گروه C درخواستی را ارسال کرده‌اند. چند روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان حضور AFC و اسپانسرهایش در ایران، ارائه میزبانی هیچ‌کدام از مسابقات مورد درخواست ایران از جمله لیگ قهرمانان آسیا 2021، انتخابی جام جهانی 2022، فوتسال قهرمانی آسیا و... امکان‌پذیر نیست. در حالی که فدراسیون فوتبال ایران درخواست‌های خود را برای میزبانی هر کدام از این مسابقات به صورت جداگانه ارسال کرده، اما اقدام AFC پاسخ یکپارچه به تمام درخواست‌ها بوده است. آن هم در شرایطی که قوانین تجاری و اجرایی مسابقات انتخابی جام جهانی در این مرحله، از سایر مسابقات آسیایی متفاوت است و نمی‌توان پاسخ یکسانی برای همه آنها داد. AFC در این زمینه و برای اینکه راه فراری برای این تصمیم خود فقط در رابطه با ایران داشته باشد، خواسته بود اگر راهکاری وجود دارد از سوی فدراسیون فوتبال ایران ارائه شود، به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران پاسخ قانونی و مستدل خود را به AFC با توجه به قوانین تجاری مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 ارسال کرده است.

پس از اطلاع از مشکل پیش آمده و پاسخ AFC مبنی بر اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند میزبان باشد، سعی کردیم پاسخ قانع کننده‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کنیم. از همین‌رو روز دوشنبه، 8 مارس (18 اسفند) نامه‌ای به بخش رسانه‌ای AFC و خطاب به کالین گیبسون ارسال شد که مضمون آن به شرح زیر است:

«همانطور که مطلع هستید، چهار هفته نهایی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین به صورت متمرکز در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. فدراسیون فوتبال ما هفته گذشته اعلام کرد که برای میزبانی هشت مسابقه باقیمانده از انتخابی جام جهانی در گروه C در تهران اقدام کرده است. با این حال، گزارش‌های زیادی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و صفحات هواداری فوتبال عراق پیدا کرده‌ام که به طور گسترده گزارش می‌دهند، بحرین میزبان آن هشت مسابقه از گروه C در ماه ژوئن است. در حالی که معتقدم چنین تصمیم ناعادلانه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اتخاذ نشده است، اما وقتی روند تصمیم‌گیری در مورد تعیین میزبانی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین را دنبال کردم، با سؤالاتی فدراسیون فوتبال ایران را خطاب قرار دادم.

می‌دانم که کنفدراسیون فوتبال آسیا چالش‌های ایران را در مورد میزبانی از بازی‌های باقیمانده گروه C در نظر گرفته، تا آنجا که تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، توانایی AFC و شرکای تجاری آن را برای انجام وظایف خود در ایران، زیر سؤال برده است. بدون شک، شما به خوبی آگاه هستید و با من موافقید که کنفدراسیون فوتبال آسیا و شرکای تجاری آن نباید نگران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باشند تا هشت بازی باقی‌مانده از گروه C انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین به میزبانی ایران برگزار شود.

واقعیت این است که نه کنفدراسیون فوتبال آسیا و نه شرکای وابسته تجاری‌اش، در این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 چه در ایران و چه در کشورهای دیگر حقوق تجاری ندارند. تمام حقوق این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی  2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین متعلق به فدراسیون فوتبال ایران و در واقع هر فدراسیونی است که میزبان آنها باشد. AFC و شرکای تجاری آن حقی در این زمینه ندارند، درست شبیه به تنها بازی خانگی ایران مقابل کامبوج در سال 2019.

تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان (ایران) دقیقاً همانند تحریم‌های اکتبر 2019 است که ایران میزبان اولین دیدار خانگی خود در گروه C انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین مقابل کامبوج بود.

در حالی که AFC می‌تواند در مورد مسابقات و تورنمنت‌هایی که درباره آنها، دارای حقوق تجاری انحصاری است ابراز نگرانی کند، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در موقعیتی نیست که بتواند همان نگرانی‌ها را در مورد مسابقاتی که آنها و همچنین شرکای تجاری‌اش حقوق تجاری در رابطه با آن ندارند، داشته باشد.

از آنجا که همه تیم‌های سرگروه یک بازی خانگی (مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه) و سه بازی خارج از خانه انجام داده‌اند، از جمله تقابل با حریفان مستقیم خود در خارج از خانه، انتظار می‌رود تیم‌هایی چون استرالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی به همراه ایران حق میزبانی هشت مسابقه باقیمانده از گروه خود را داشته باشند، به شرطی که مقامات بهداشتی دولت‌های این کشورها اعتراضی نسبت به این مسئله نداشته باشند.

علاوه بر این، هر میزبان به صورت بالقوه باید این شرایط را داشته باشد که پروتکل‌های بهداشتی در مورد COVID-19 را رعایت کند، در حالی که تصمیم AFC نباید رقابت جوانمردانه را به خطر بیندازد. تحت هیچ شرایطی، AFC نباید معیار دیگری را در روند تصمیم‌گیری خود وارد کند، همانطور که به نظر می‌رسد با درخواست ایران برای میزبانی دیدارهای باقیمانده گروه C انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین برخورد خواهد کرد.

هرگز از انتقاد سازنده از فدراسیون فوتبال خودداری نکرده‌ام، اما اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا حق میزبانی مسابقات باقیمانده گروه C را به بحرین اعطا کند، با توجه به تلاش‌هایی که مقامات فدراسیون فوتبال و بهداشتی ایران برای تأمین شرایط میزبانی انجام داده‌اند تا به حق‌شان که میزبانی خانگی مقابل هنگ کنگ، بحرین و عراق است برسند، نمی‌توانم آنها را به دلیل تصمیم غیر مجاز و خلاف بازی جوانمردانه AFC مقصر بدانم.

لطفاً توضیح دهید که چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، چنین موضعی علیه ایران اتخاذ کرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا چگونه از ارائه میزبانی دیدارهای گروه C به ایران تحت لوای نگرانی از فعالیت‌های تجاری خود و شرکایش ابراز نگرانی می‌کند؟ صمیمانه امیدوارم کنفدراسیون فوتبال آسیا به مقررات خود پایبند باشد و ثابت کند که نظریه پردازان توطئه در ایران اشتباه کرده‌اند، زیرا این نظریه مطرح شده که بحرین از امتیاز ریاست شیخ سلمان در AFC بهره‌مند است.  واقعیتی که شک ندارم درست نیست زیرا شیخ سلمان در دوران ریاست AFC صداقت خود را نشان داده است. من مشتاقانه منتظر دریافت پاسخ شما در اولین فرصت هستم.»

پس از ارسال این نامه به کالین گیبسون، او بلافاصله پاسخ داد که مسئولیت ریاست بخش ارتباطات AFC را به راوی کومار واگذار کرده و این نامه را به او ارجاع خواهد داد و باید منتظر پاسخ او باشیم. از همین‌رو 24 ساعت پس از ارجاع این نامه به راوی کومار و عدم دریافت پاسخ، نامه دیگری را به راوی کومار ارسال کردیم و خواهان پاسخگویی AFC در این زمینه شدیم. در متن این نامه نیز اشاره شد در صورتی که تا پایان وقت اداری چهارشنبه به وقت مالزی، پاسخی دریافت نشود، در گزارش خود به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

با وجود ارسال این دو نامه، پاسخی از سوی AFC ارائه نشد و پیگیری‌هایی نیز از فدراسیون فوتبال داشتیم تا مشخص شود که آیا AFC پاسخی به آخرین نامه ایران ارسال کرده است یا نه. مشخصاً هیچ نامه جدیدی از سوی AFC در پاسخ به نامه ارسالی فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نشده و همین مسئله نشان می‌دهد در حال حاضر AFC در مخمصه‌ای مانده که راه خروجی از آن ندارد. از سویی برای عدم واگذاری میزبانی مسابقات مختلف به ایران بحث تحریم‌ها را به میان کشیده و از سوی دیگر با این مسئله مواجه شده که حقوق تجاری این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین را در اختیار ندارد و قطعاً پاسخ قانع کننده‌ای برای عدم واگذاری میزبانی به ایران، در پاسخ به نامه فدراسیون فوتبال ایران نخواهد داشت.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که تصمیم‌گیری برای میزبانی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا فصل 2021 در غرب آسیا نهایی شده است. گروه A به میزبانی الهلال عربستان، گروه B به میزبانی شارجه امارات، گروه C به میزبانی الاهلی عربستان، گروه D به میزبانی النصر عربستان و گروه E به میزبانی گوای هند برگزار خواهد شد. با توجه به قوانین تجاری این مسابقات و شرایط تحریم، هیچ‌کدام از تیم‌های باشگاهی ایرانی نمی‌توانستند میزبان گروه‌های خود باشند، اما تفاوت قوانین تجاری این مرحله از مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر نمی‌تواند چنین شرایطی را برای تیم ملی فوتبال ایران رقم بزند. آن هم در شرایطی که اعلام رسمی میزبان‌های این مسابقات 19 مارس (29 اسفند) خواهد بود و باید دید در صورت عدم اعطای میزبانی به ایران، AFC چه پاسخی در این زمینه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان