براساس آمارهای اخیر سازمان جهانی گردشگری سال 2020 در ورود گردشگران بینالمللی 74 درصد کاهش داشته و تعداد گردشگران خارجی در این سال 381 میلیون نفر بوده است و این درحالی است که در سال 2019 این رقم حدود 5/ 1 میلیارد نفر بوده است. در کشورهایی که اقتصاد آنها متکی به درآمدهای حاصل از گردشگری بوده رکود بازدیدکنندگان بسیار ویرانگرتر بوده که البته همچنان هم باقی است. همچنین این کاهش سفرهای بینالمللی منجر به از دست رفتن 3/ 1 تریلیون دلار درآمد صادرات جهانی گردشگری شده است که این رقم 11 برابر خسارتی است که در سال 2009 در نتیجه بحران جهانی اقتصاد رخ داده است. روزنامه نیویورکتایمز اثرات این کاهش سفر ناشی از همهگیری کووید-19 را در میزان ورودیهای بینالملل، میزان تولید گازهای گلخانهای، سفرهای هوایی، صنعت سفر دریایی و مسافرت با خودرو مورد بررسی قرار داده است. کشورهایی که اقتصادشان وابسته به جهانگردی است بیشتر از سایر کشورها متاثر از همهگیری کرونا در بازار گردشگری شدهاند. ماکائو با کاهش 85 درصدی در ورود گردشگران خارجی بیشترین میزان خسارت را متحمل شده و باهاماس نیز کاهشی 78 درصدی را تجربه کرده است. پیش از همهگیری کرونا 10 درصد مشاغل جهان به بخش گردشگری تعلق داشت و سفر نقش مهمی در اقتصاد محلی کشورها داشته است. در سالهای اخیر حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی مالدیو بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به گردشگری بینالمللی اختصاص یافته بود. با بسته شدن مرزها و ایجاد محدودیت سفرهای بینالمللی از آوریل تا سپتامبر 2020ورود گردشگران خارجی به این کشور با کاهش 97 درصدی در ورود گردشگران مواجه شد و تا پایان سال این رقم در مقایسه با مدت مشابه خود در سال 2019 به کاهش 67درصدی رسید. البته پس از بازگشایی مرزهای این کشور از ماه جولای 2020 میزان ورودی به آرامی بهبود یافت و دولت مالدیو درصدد کاهش خسارتها از طریق کمپینهای تبلیغاتی برای جذب گردشگر برآمده است. اثرات اقتصادی بحران کرونا نیز بسیار سهمگین بوده است. تولید ناخالص داخلی ماکائو در سال 2020 بیش از 50 درصد کاهش یافته است. این اثرات میتواند طولانی مدت باشد و در برخی از مناطق، سفرها تا پیش از سال 2024 به سطح قبل از کرونا بازنمیگردند. صنعت هوایی جهان نیز پس از همهگیری کرونا تقریبا متوقف شد و مهمترین دلیل آن بسته شدن مرزها و محدودیت در سفرهای هوایی و انجام غربالگیری روزانه مسافران در ایستهای بازرسی است. تا آوریل 2020 این صنعت در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 کاهش 96 درصدی داشته است. از ماه مه به بعد اعداد نسبتا در جهت افزایش پروازها پیش رفت و البته درحالحاضر غربالگری بسیار کاهش یافته است. دادههای انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) نشاندهنده کاهش 66 درصدی ترافیک هوایی مسافر در سطح جهان است که این رقم بزرگترین میزان افت تاریخ هواپیمایی جهان محسوب میشود. محاسبه میزان دی اکسید کربن ساطع شده توسط هواپیماها در سراسر جهان از دیگر روشهای بررسی افت سفرهای هوایی در سال گذشته بهشمار میرود.
براساس آمار موسسه بینالمللی کربن مانیتور- ارائهکننده آمارهای مربوط به انتشار روزانه دی اکسید کربن- میزان تولید گازهای گلخانهای جهان در سال 2020 تقریبا 50 درصد کاهش یافته است و به 500 میلیون تن دی اکسید کربن رسیده است درحالیکه در سال 2019 این رقم یک میلیارد تن بوده است البته با بازگشت سفرها احتمال برگشت این اعداد وجود دارد. سوختهای فسیلی نیز بهدلیل کاهش حملونقل 7 درصد کاهش یافت و حدود 6/ 2 میلیارد تن کمتر از سال 2019 بوده است.
سفرهای جادهای نیز در ماههای مارس و آوریل 2020 بهدلیل اعمال محدودیتهای محلی و منطقهای با افت شدیدی مواجه شده است و بهدنبال افزایش تدریجی سفرهای داخلی و شخصی تا حدود 80 درصد از سطح 2019 رسید. بازدید از پارکهای ملی یکی از روشهای محاسبه سفر با اتومبیل در سال 2020 درنظر گرفته شده است. براساس بررسی 4 پارک ملی اصلی آمریکا میزان بازدیدکنندگان از این پارکها در سال 2020 حدود 28 درصد کاهش داشته و به 237 میلیون بازدیدکننده رسید. البته در نیمه دوم سال چند پارک شاهد رکورد در تعداد بازدیدکننده بوده و بسیاری از گردشگران ماجراجو در جستوجوی مقاصد امن و تفریحی به این پارکهای ملی رفتند.
پارکهای ملی واقع در نزدیکی شهرها بهعنوان یکی از بهترین مقاصد تفریحی در ایام کرونا عمل کردهاند.