انتقال ویروس از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده

دلیل عجیب وزیر بهداشت برای اعلام زرد و آبی بودن بیشتر مناطق کشور

ستاد ملی کرونا رنگ‌بندی شهرها براساس ویروس جهش‌یافته را نپذیرفت

اوهمچنین درتوضیح چرایی زرد و آبی شدن شهرها درآخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی کرونایی مناطق گفت: قرارشد تا‌ برای سفرهای نوروزی ما رنگ‌بندی را اعلام کنیم. دو گزینه رنگ‌بندی براساس وضع موجود و رنگ‌بندی بر مبنای مولفه ویروس موتاسیون یافته و از عزیزانم در ستاد ملی تقاضا کردیم که اگر هر کدام از آنها را بپذیرند فواید و مزایای مشخص خود را دارد و دوستان رنگ‌بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و قرمز و نارنجی کمتری داشت؛ یعنی همان مولفه قبلی و بدون مداخله ویروس موتاسیون یافته و ما هم چون قرار بر تبعیت از فرمایش عزیزان در ستاد داریم و قرار بر اعمال و اعلام تک صدایی است ما خواستیم تا‌ عزیزان همین تصمیم را اعلام کنند؛ گرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حد و حدود اعلام محدودیت با ما است، اما اعمال آن با دیگران است و ما به‌دلیل اعمال تک صدایی این را پذیرفتیم.

نمکی تا‌کید کرد: آنچه به‌عنوان نقشه رنگ‌بندی شهرها اعلام کردیم ممکن است در ماه آینده، متفاوت شود. برای این‌که نوروز بهتری داشته باشیم خواهشم از مردم این است که فکر کنند اوضاع تمام شهرهای کشور قرمز است، در دید و بازدیدهای عید، سعی کنید با فضای مجازی یکدیگر را ببینید.

انتقال ویروس از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده

نمکی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه موضع وزارت بهداشت از روز نخست مشخص بود، ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود، گفت: اولا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش‌یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین قبلی اضافه شد. عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی چه قتل عامی کرد. الان بیش از یک ماه است که ویروس در کشور می‌چرخد و هنوز مرگ‌های دو رقمی و به ندرت روزهایی مرگ سه رقمی می‌بینید.

اوبااشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در انگلیس و وضعیت نظام سلامت این کشور گفت: فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که 1860 مرگ را در یک روز ثبت کرد، نظام ضعیفی است. اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما آهنگ گرفتار‌کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام‌های بهداشتی و درمانی می‌توانند بردارند و ببینید که این عزیزان ما در سراسر کشور چه حماسه‌ای خلق کردند که هنوز بعد از یک ماه گردش ویروس جهش‌یافته در کشور، این قتل عام را ندارید.

وی ادامه داد: مولفه دیگرمان در سفر نقل و انتقال این ویروس از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده و غیر آلوده بود که سفر می‌تواند این را تشدید کند. بنابراین ابتدا سیاست ما این بود که مهلتی پیدا کنیم تا‌ طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی به خوبی اداره کنیم. سفر یعنی جمعیت سیال و نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم. زیرا جمعیت در سفر سیال است و در دسترس ما نیست و به همین دلیل در تشدید بیماریابی و جمع کردن بیماری در سراسر کشور، لطمه می‌خورد. به همین دلیل موافق سفر نبودیم و مهلتی می‌خواستیم تا‌ در این مهلت مانند سال قبل بتوانیم یک ماه بیماریابی را تشدید کرده و این ویروس جهش‌یافته را مانند ویروس ووهان زمین‌گیر کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه می‌دانیم مردم خسته‌شده اند، گفت: اما می‌دانیم خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس ممکن است به مراتب تا‌ب آوری‌اش کمتر شده باشد. من نمی‌توانم از منطقه‌ای که به ویروس موتاسیون یافته مبتلا نشده است پرستار اعزام کنم برای منطقه‌ای که آلودگی‌اش 100 درصد برایم محرز است.

سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان

نمکی گفت: خوزستان به‌عنوان اولین پایگاه هجمه ویروس موتاسیون یافته با افتخار می‌گویم که امروز با لطف خدا و با همدلی و وفاق و همت شبانه روزی همکاران نفس بریده من، روزهای ملایم تری را طی می‌کند و اکنون در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم، اما کماکان نگران اوضاع استان‌های دیگر که همجوار خوزستان و حتی استان‌های مرکزی در کشور هستیم که به گونه‌ای موارد متعدد ویروس جهش‌یافته را گزارش می‌گیریم.

وضعیت خرید واکسن

نمکی با اشاره به تولید واکسن ایرانی کرونا، تا‌کید کرد: اگر کسی می‌تواند بهتر از ما واکسن بیاورد و فکر می‌کند پشت دروازه‌های این مملکت کانتینر یخچال‌دار پر از واکسن ایستاده‌اند و چوب حراج به واکسن خود زدند و ما نمی‌خریم، آنها بروند و واکسن بخرند. اینگونه نیست، بنده توانمند ترین تیم را برای تهیه واکسن گذاشتم و واکسن‌هایی به دستمان می‌رسد که واکسیناسیون کادر درمان را آغاز کردیم و به سرعت پیش می‌رویم و از منابع معتبر هم واکسن خریدیم و امیدوارم در اسرع وقت تا‌ پیش از تولید واکسن‌های خودمان گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اردیبهشت 1400 واکسن‌های داخلی برای عموم شهروندان استفاده خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: اما قبل از تولید واکسن در کشور مجبوریم واکسن کرونا وارد کنیم. هر کس که دلش برای مملکت می‌سوزد و می‌تواند توانمندتر از ما واکسن بیاورد، ارز آن را تا‌مین می‌کنیم اما به کاسبان تحریم میدان نمی‌دهیم از این نمد کلاهی برای دلالان نیست. اما اگر کسی بهتر از وزارت بهداشت می‌تواند واکسن بیاورد به‌عنوان نماینده تا‌م‌الاختیار بروند واکسن بیاورند. اما این‌طور نیست. بهترین کادر برای واردات واکسن از منابع معتبر در حال فعالیت هستند.

افزایش 18 درصدی بستری‌ها در تهران

ازسوی دیگر معاون درمان ستاد کرونا استان تهران از افزایش 18 درصدی بار بستری مبتلایان کرونا در تهران خبر داد و گفت: متاسفانه تعداد ورودی بیماران بدحال مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.

نادر توکلی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» این موضوع را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: متاسفانه تعداد ورودی بیماران بدحال مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.

تعداد واقعی مبتلایان روزانه کرونا

همچنین رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: با توجه به محدودیت انجام تست‌های کرونا و خطای منفی کاذب آنها، برآورد این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها هستند.

حمید سوری در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: نکته مهم برای کنترل اپیدمی، بیماریابی فعال است که البته به‌خصوص برای افراد بی‌علامت کار سختی است و معمولا به ازای هر یک بیماری که شناسایی می‌شود سه نفر حامل بیماری هستند که شناسایی نمی‌شوند و در جامعه رها هستند. در واقع تعداد واقعی مبتلایان روزانه چهار برابر افراد شناسایی شده است. افرادی که شناسایی نمی‌شوند، همان‌هایی هستند که موجب گسترش بیماری می‌شوند در غیر این‌صورت آن افرادی که شناسایی می‌شوند، تحت مراقبت قرار می‌گیرند و خطر زیادی برای جامعه ندارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان