ماهان شبکه ایرانیان

علایم آب مروارید و روش های برای کاهش نشانه های این بیماری

از علائم آب مروارید می‌توان به کاهش میزان بینایی در افراد اشاره کرد، به همین دلیل خیلی زود تشخیص داده می شود . در مراحل پیش از این بیماری نیز با عمل جراحی بسیار ساده درمان می شود.

علایم آب مروارید و روش های برای کاهش نشانه های این بیماری

بیماری آب مروارید از انواع اختلالات چشمی است، که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. همچنین تار شدن عدسی چشم از علائم اولیه آن می باشد، و سپس با افزایش شدت عدسی را به سوی کدر شدن می برد، که در نهایت به ایجاد اختلال در بینایی منجر می شود. در ادامه این مطلب از مجله آرگا به علائم آب مروارید و درمان آن پرداخته ایم.

آب مروارید به چه معناست؟

آشنایی با بیماری آب مروارید

آب مروارید با گذشت زمان به فرسایش و تراکم لنر طبیعی چشم می‌پردازد، که در نهایت دید شفاف را به آرامی روبه کدر شدن می برد. آب مروارید را جدی نگیرید در نهایت ممکن است به اختلال در بینایی و یا حتی نابینایی منجر شدود. آب مروارید  را می‌توان گفت که بیشتر در افراد بالای 40 سال اتفاق می‌افتد.  در آستانه چهل سالگی بیوشیمی بدن انسان شروع به تغییراتی می کند، که در نتیجه پروتئین هایی که توسط سلول‌های چشم تولید می شود، انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. آب مروارید از عوامل عمده در کوری پیشرونده در سراسر جهان شناخته شده است.

توده های پروتئینی چشم که در بعضی از نواحی لنز چشم برای کند شده اند، قابل ذکر است که این توده ها لکه های سفید بدون هیچ سلاحی دیده می شود. با بروز آب مروارید دقت دید شما کاهش پیدا می کند، و توده های سفید رنگ رو به کدر شدن می‌رود.  در برخی موارد آب مروارید نور را مختل می‌کند و تصاویری را که چشم در زاویه های مختلف می‌بیند، را تغییر می‌دهد، بنابراین این نوع در هر فردی که به آن ابتلا شده باشد متغیر است.

معرفی علایم آب مروارید

انواع آب مروارید

در ادامه با 3 مورد عمده از انواع آب مروارید آشنا خواهید شد که مستقیماً بر روی نواحی چشم تاثیر گذار است.

آب مروارید زیر کپسول خلفی

تشخیص این نوع از آب مروارید بسیار سخت می باشد، و این بیماری که به سرعت پیشرفت می‌کند، در افرادی که مبتلا به دیابت می باشند ، دوز های بالای از استروئید را دریافت می کند. قابل ذکر است که این نوع در افراد بیشتر رخ می دهد.

  • کاتاراکت اسکلروتیک هسته ای

همانطور که این نوع آب مروارید از نامش پیداست، در هسته چشم رخ می‌دهد. این شایع ترین نوع از موارد می باشد، و در میان مردان و زنان با سن بالای 70 سال رخ می‌دهد.

  • آب مروارید کورتکس

این نوع ار بیماری آب مروارید با چشم غیر مسلح نیز می توان مشاهده کرد. در این مورد لکه های کوچک و و مهم در سفیده چشم مشاهده می شود، که در مرکز لنز قاعده های کوچک دارا است.

نشانه های آب مروارید

روش درمان آب مروارید

برخی پزشکان بر این باورند که این توده های کوچک و سفیدی چشم قابل درمان نیست. اما با توجه به طب سنتی گفته شده است، که برای کاهش این بیماری روش های بسیاری وجود دارد. در ادامه با برخی از این روش‌های درمان آب مروارید آشنا خواهید شد.

دوری از عادت های غلط رفتاری

در این روش باید مصرف سیگار را ترک کنید،  همچنین خوردن نوشیدنی های الکلی را به حداقل برسانید. در ابتدا این امر ممکن است بسیار دشوار باشد، اما به دلیل فشارهای اجتماعی به یاد داشته باشید که ترک سیگار و نوشیدن کمتر نوشیدنی های الکلی باعث جلوگیری از انحطاط بدن شما می شود. در این مورد قابل به ذکر است  که چشم همانند دیگر اعضای بدن با عادت های سالم و سبک زندگی درست به سلامتی می رسد.

  • دارا بودن رژیم غذایی معتدل

رژیم غذایی و تغذیه از از اساسی ترین عوامل کاهش علائم آب مروارید می باشد. دارا بودن یک رژیم غذایی معتدل به شما کمک می کند، تا تعادل بدن خود را حفظ کنید و آن را به تنظیم دقیق برسانید. قابل ذکر است که تنظیم بدن سبب قرارگیری شرایط مناسب پروتئین های بدن می‌شود، که در حفاظت از بدن نقش موثری را ایفا می کند. در این شرایط آنتی اکسیدان های موجود در غذا سبب مراقبت از اجزای بدن می‌شود، و آنزیم های موجود در میوه و سبزیجات به سلامت چشم ختم می شود.

  • استفاده منظم از کرم ضد آفتاب

شاید این امر بسیار بی اهمیت  باشد، اما قابل ذکر است که قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه های ماورای بنفش خورشید در ایجاد علائم آب مروارید بسیار تاثیرگذار است.در این شرایط بهتر است استفاده از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب ،کلاه‌های بزرگ برای محافظت چشم از اشعه های مضر را فراموش نکنید. با انجام این کار آنزیم های بدن را از تخریب مراقبت می کنید.

نحوه درمان آب مروارید

  • استفاده از قطره های چشمی

به طور طبیعی استفاده از قطره چشم برای کاهش علائم آب مروارید از تجویز های مکرر و پزشکان می باشد. در این شرایط شرکت‌های دارویی و بسیاری شروع به ساخت قطره های چشمی با کیفیت بالای پرداختند که دیگر نیاز به نسخه پزشک نیست و می‌توان آن را به راحتی از داروخانه تهیه کرد.

  • علامت اولیه آب مروارید

استفاده از قطره چشم سبب سلامت و هیدراته نگه داشتن چشم‌ها می‌شود. این مسئله به جلوگیری از کار افتادن اعصاب بینایی می شود، که در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به آب مروارید است.

نشانه و علائم آب مروارید

  1. دید ابری،تاری در دید، کم بینا شدن
  2. مشکل بینایی در شب
  3. احساس ناراحتی در مواجه با نور آفتاب
  4. نیاز به نور بسیار در حین مطالعه و کار
  5. مشاهده هاله در اطراف نور
  6. تغییر مداوم در شناره عینک و لنز های تماسی
  7. محو و زرد شدن رنگ ها
  8. اختلال دور بینی

علایم آب مروارید

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز و مشاهده هرگونه تغییر در بینایی به مانند دوربینی، دیدن هاله و درد ناگهانی در چشم و دردهایی که به ناگاه در سر رخ می دهد، باید به پزشک مراجعه کنی. آب مروارید به صورت طبیعی با افزایش سن و بر اثر آسیب دیدگی در بافت عدسی چشم ایجاد می‌شود. همچنین برخی از اختلالات ژنتیکی نیز در بروز این بیماری تاثیر گذار است. عواملی همچون جراحی چشم در گذشته یا دارا بودن بیماری هایی مانند دیابت، ریسک ابتلا به آب مروارید را بیشتر می کند. در این زمان استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی سبب پیشرفته تر شدن آب مروارید می‌شود.

افزایش خطر ابتلا به آب مروارید

در این بین عواملی وجود دارد که در افزایش خطر ابتلا به آب مروارید نقش دارد.

  1. بالا رفتن سن
  2. ابتلا به دیابت
  3. قرار گیری در معرض نور خورشید
  4. مصرف سیگار
  5. چاقی مفرط
  6. فشار خون بالا
  7. التهاب و آسیب دیدگی در چشم از گذشته
  8. مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی
  9. استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکو استروئید

آشنایی با نشانه های آب مروارید

آب مروارید چگونه رخ می دهد؟

در هنگام بروز آب مروارید عدسی چشم در قسمت عقبی عنبیه قرار می کند. در این حالت که عدسی نور را به صورت دقیق برروی شبکه متمرکز می کند، تا تصویر واضحی  بر روی شبکیه ایجاد شود. قابل ذکر است که با افزایش سن عدسی چشم دچار کاهش انعطاف پذیر شفافیت می شود، که به نسبت و کمتر از گذشته است. در شرایطی دیگر بالا رفتن سن باعث ایجاد توده و نقاط کوچک و تیره در بافت عدسی چشم می‌شود.

پیشرفته شدن بیماری آب مروارید و مناطق تیره متراکم تر می شود، و بخش بسیاری از عدسی را در بر می گیرد. همچنین با گسترش بیماری جلوی عبور نور از عدسی گرفته می‌شود و در نتیجه به تاری دید منجر می شود. این پیشرفتگی در هر دو چشم صورت می گیرد که در مرور زمان به نابینایی ختم می شود. اما گفتنی است که گاهی اوقات آب مروارید در یک چشم بسیار پیشرفته تر از چشم دیگر باشد، و اختلاف دید  شدید را به وجود آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان