ماهان شبکه ایرانیان

۷ راهکار تنش‌زدا را بشناسید!

تنش یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. درواقع تنش زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم.

7 راهکار تنش‌زدا را بشناسید!

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که برخی فشارهای روحی (استرس‌ها) مفیدند به شرطی که انسان از عهده‌ی تحمل آنها برآید. تمرین‌های زیر به شما یاری می‌کنند تا فشار روانی را که بخشی از زندگی پر جنب و جوش‌ عصر حاضر هست، مهار سازید.

تنفس عمیق

نفس عمیق بکشید و شکم خود را منبسط کنید. نفستان را چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی بیرون دهید و خروج تنش را از تن خویش مجسم نمایید.

مراقبه

چشمانتان را ببندید و از نظر ذهنی حواستان را جمع تنفستان کنید. موقع بازدم، واژه‌ی ساده یا تسکین‌دهنده‌ای را با هر نفس بازگویید یا صحنه‌ی آرام‌بخشی را تجسم نمایید. این عمل را دست‌کم پنج دقیقه، یا برای بهره‌جویی بیشتر تا 30 دقیقه انجام دهید.

تلقین به نفس

واکنش‌های مثبت روانی به فشار روحی همچون: «همه چیز خوب از آب درمی‌آید» یا «می‌دانم که قادر به انجام فلان کار هستم» را جایگزین بازتاب‌های منفی روحی مانند: «از عهده این کار برنمی‌آیم» کنید.

خنده

فقط با صدای بلند بخندید یا دست به کاری زنید که شما را بخنداند مثل خواندن کتابی حاوی لطایف یا تماشای برنامه‌ای خنده‌دار.

شل کردن تدریجی عضله

هنگام نشستن یا دراز کشیدن در وضعیت راحت، عضله‌های پاهایتان را تا سرحد امکان منقبض کرده و متوجه تفاوت احساس شوید. هر بار ماهیچه‌های عضوی از بدن نظیر ساق پا،‌ بازو، شکم، کمر، گردن و سر را شل و سفت کنید. بعد از اتمام این عمل، چند دقیقه در حالت تن آرامی کامل (Relaxation) به سر برید.

کشش

روی صندلی بنشینید و قسمت فوقانی پشت خود را به طرف جلو و روی زانوانتان خم کنید. آهسته دولا شوید و این عمل را از انتهای ستون فقرات آغاز کنید تا اینکه پشتتان صاف شود و آنگاه سر خود را آرام به پائین و به سمت چپ بیاورید. این تمرین را چند بار در هر دو جهت تکرار کنید.

مشت و مال (ماساژ)

بنشینید و شانه‌های خویش را شل کنید. دست را برای مشت و مال شانه‌ی چپ و گردن به کار برید و آن را تا پوست سر بیاورید. به این کار ادامه دهید ولی این بار از دست چپ برای مشت و مال و شانه‌ی راست استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان