ماهان شبکه ایرانیان

آنژین صدری چیست (۲)

نیتروگلیسیرین داروی بی‌خطری است و اعتیادآور نیست؛ بنابراین از مصرف مکرر آن در صورت لزوم نترسید. سعی کنید حتی‌الامکان هنگام استفاده از آن در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید.

آنژین صدری چیست (2)

تست ورزش

در این مواقع پزشک درخواست تست ورزش با ماده رادیوایزوتوپ تالیوم می‌کند. در این آزمایش یک ماده رادیو ایزوتوپ به نام تالیوم در حال ورزش به بیمار تزریق می‌شود و سپس به وسیله دستگاهی، میزان توزیع این ماده در عضله قلب و در نتیجه میزان جریان خون قسمت‌های مختلف قلب ارزیابی می‌گردد. یکی از روش‌های جدید بررسی عروق قلب سی‌تی‌اسکن با تزریق ماده حاجب داخل رگ بیمار است که به آن سی‌تی‌آنژیوگرافی می‌گویند.

در این روش امکان بررسی عروق کرونر و آئورت (شریان اصلی) و تخمین میزان تنگی موجود در آنها تا حد زیادی امکان‌پذیر است. گاهی ممکن است پزشک براساس نتیجه معاینات و آزمایش‌های انجام‌شده تصمیم به انجام آنژیوگرافی عروق کرونر بگیرد.

در این روش تشخیصی با تزریق ماده حاجب داخل عروق کرونر به وسیله اشعه ایکس فیلمبرداری می‌شود؛ سپس متخصص قلب تصاویر گرفته‌شده را مشاهده می‌کند. با این کار محل و شدت تنگی‌های موجود در شرائین کرونر مشخص شده، تصمیم متناسب با وضعیت عروق کرونر بیمار گرفته می‌شود.

درمان طبی

نیتروگلیسیرین معمولاً به خوبی درد سینه ناشی از آنژین صدری را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به منظور پیشگیری از ایجاد درد سینه استفاده شود. این دارو به اشکال مختلف مثل کپسول، قرص، پماد و یا اسپری وجود دارد؛ اما بیشتر به شکل کپسول‌های زیرزبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ارزان است و به سرعت اثر می‌کند.

همیشه تعدادی از آن را در ظرف مخصوص شیشه‌ای تیره‌رنگ به همراه داشته باشید، زیرا نسبت به حرارت، نور و هوا حساس است و خاصیت خود را از دست می‌دهد. در درون ظروف حاوی نیتروگلیسیرین از پنبه استفاده نکنید زیرا دارو را به خود جذب می‌کند. به خاطر داشته باشید که بدون تجویز پزشک نباید از این دارو استفاده کرد.

نیتروگلیسیرین داروی بی‌خطری است و اعتیادآور نیست؛ بنابراین از مصرف مکرر آن در صورت لزوم نترسید. سعی کنید حتی‌الامکان هنگام استفاده از آن در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید. سردرد یکی از عوارض ناشی از مصرف این داروست. در صورتی که درد سینه شما با نیتروگلیسیرین بهبود نیافت و یا با فواصل کمتری نسبت به قبل تکرار شد یا شدت آن افزایش یافت، موضوع را سریعاً با پزشک‌تان در میان گذاشته و در صورت عدم دسترسی به وی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید.

همیشه به پزشک خود مواردی را که موجب درد سینه شما می‌شود بگویید تا رهنمودهای لازم را در مورد نحوه پیشگیری از آن به شما ارائه دهد. برخی افراد با مصرف نیتروگلیسیرین دچار سردرد یا احساس پری و سنگینی در سر می‌شوند که معمولاً این ناراحتی بعد از چند بار مصرف دارو از بین می‌رود. اگر پس از مدتی از بین نرفت و یا شدت یافت، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا با تغییر نوع و یا میزان دارو ناراحتی شما را تسکین دهد.

نکاتی در مورد نیتروگلیسیرین

اگر درد سینه شما بعد از مصرف سه قرص، یا کپسول یا اسپری زیرزبانی به فاصله هر 5 دقیقه بهبود نیافت، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید و در صورت در دسترس نبودن، خود را به نزدیک‌ترین اورژانس بیمارستانی برسانید. هر شش ماه یکبار در مورد تجدید داروها با پزشک‌تان مشورت کنید تا نیتروگلیسیرین به مرور زمان خاصیت خود را از دست نداده باشد.

هنگام استفاده در زیر زبان خود احساس سوزش می‌کنید. پزشک شما ممکن است از دیگر ترکیبات نیتروگلیسیرین با طول اثر بیشتر استفاده کند.این ترکیبات غالباً از طریق خوراکی (مثل قرص ایزوسورباید) و یا به صورت پمادهای جلدی استفاده می‌شوند. پزشک ممکن است برای کاهش هر چه بیشتر ناراحتی شما از داروهای دیگری مثل آملودیپین و یا پروپرانولول (ایندرال) و یا ترکیبات مشابه آنها استفاده نماید.

درمان جراحی

گاهی علیرغم مصرف انواع مختلف داروهای ضدآنژین صدری با مقادیر کافی، درد سینه و ناراحتی بیمار ادامه می‌یابد که لازم است پس از انجام آنژیوگرافی عروق کرونر تصمیمات جدیدی در مورد انجام عمل جراحی پیوند عروق کرونر و یا آنژیوپلاستی عروق کرونر (باز کردن تنگی‌های موجود در شریان کرونر به وسیله بالون و استنت) گرفته شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آنژین صدری چیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان