پس از سفرهای نوروزی رخ داد

ورود به موج چهارم کرونا

دنیای‌اقتصاد : آمار جان‌باختگان کرونا روز گذشته برای دومین‌بار در سال جدید رکوردشکنی کرد و به مرگ ۱۲۳ نفر در یک روز رسید

سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در شرایطی رخ داده است که پیش از این مقامات وزارت بهداشت نسبت به سفرهای نوروزی و عواقب آن هشدار داده بودند. با این حال سیاست دولت مبنی‌بر باز گذاشتن اکثر راه‌های کشور و شاد اعلام کردن رنگ کرونایی شهرها به دور از واقعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا، عملا کشور را یک بار دیگر به مرگ‌های سه رقمی این ویروس مرگبار و موج چهارم کرونا سوق داد. موضوعی که البته با گلایه سعید نمکی، وزیر بهداشت هم روبه‌رو شد و او روز جمعه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتقاد از مجاز بودن سفرها و تصمیم‌های اخیر مسوولان برای نوروز 1400، از روزهای سخت پیش‌رو خبر داد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی در سخنانی گلایه‌آمیز گفت: مگر صنعت گردشگری در دیگر کشور‌های دنیا چه کار می‌کنند، برخی صنایع مثل گردشگری باید دندان روی جگر بگذارند. وی افزود: طوری برخورد می‌کنند انگار وزارت بهداشت کرونا را آورده است، همکاران ما دارند زیر فشار خرد می‌شوند. در همین حال آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور نیز حکایت از آن دارد که با توجه به روند رو به شد موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در اکثر نقاط کشور، به‌زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهند شد. براساس جدول رنگ‌بندی رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر 47 شهرستان قرمز، 126 شهرستان نارنجی، 247 شهرستان زرد و 14 شهرستان آبی هستند.

خیز بلند کرونا در کشور

در واقع رنگ‌های نقشه کرونایی کشور از خیز بلند کرونا در کشور خبر می‌دهد. همچنان که روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از شروع خیز بلند این بیماری در کشور خبر داد و ضمن هشدار نسبت به این موضوع گفت: برخی استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدند و در برخی دیگر پیک آغاز شده است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود قطعا شاهد خیز بلندی خواهیم بود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در الگوهایی که از نظر اپیدمیولوژیک بررسی می‌کنیم الگویی که مشاهده می‌شود نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی است که در اکثر استان‌های کشور وضعیت این است و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است. رئیسی افزود: الان میزان بستری در بیمارستان‌ها از مرز 1300 نفر گذشته است و این نشان می‌دهد در 10 روز آینده مرگ‌های 3 رقمی ادامه‌دار می‌شود و از این پس از 10 روز آینده مرگ‌و‌میر کمتر از 100 نفر نخواهیم داشت  و مرگ‌ها بیش از 100 نفر روزانه است. همزمان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم از آغاز موج چهارم در دو استان خبر داد.

روند صعودی تا 4هفته آینده

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در کشور گفت: قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلا پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود 4 هفته آینده روند رو به صعودی به‌ویژه در مرگ‌و‌میر کرونا داشته باشیم.

وضعیت تهران

با توجه به خیز بلند کرونا در کشور، وضعیت در استان تهران نیز به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود. در همین راستا رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: به علت افزایش ابتلا به کرونا و نیز تعطیل بودن مراکز درمانی خصوصی در هفته‌های اخیر، میزان مراجعه، بستری و فوتی بیماران کرونا در این بیمارستان افزایش یافته و همه تخت‌های «آی‌سی‌یو» بیمارستان نیز پر شده است.

خسرو صادق نیت افزود: نه‌تنها ورودی بیماران کرونا افزایش یافته بلکه میزان بستری این بیماران و نیز میزان فوتی‌های ناشی از این بیماری در این بیمارستان که بزرگ‌ترین بیمارستان کشور است، روند صعودی داشته است. او در گفت‌وگو با «ایلنا» هم گفت که به‌نظر می‌رسد تعداد قابل‌توجهی از بیماران به سویش جدید کرونا مبتلا هستند.

در همین حال با توجه به وضعیت بحرانی تهران روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان تهران اعلام کرد از همین حالا باید مصوبات ستاد ملی چه در خصوص حضور کارمندان و چه در کاهش تجمعات درتهران تشدید شود. استاندار تهران درادامه از افزایش 52 درصدی فوتی‌ها و 5/ 75 درصدی بستری‌ها از ابتدای سال جدید تا روز جمعه خبر داد. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هم روز گذشته گفت: بیشترین میزان مرگ‌و‌میر ما در دو هفته اول فروردین سال جاری مربوط به روزهای هشتم، نهم و دوازدهم فروردین بوده است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: بالاترین میزان بستری نیز مربوط به 12 و 13 فروردین ماه است و بیشترین میزان مراجعین سرپایی نیز مربوط به سه روز اخیر بوده که برای اولین بار نسبت به سه ماه گذشته در این حوزه رکوردشکنی اتفاق افتاده است. وی بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا در استان تهران جهش یافته است، اعلام کرد: میزان بستری‌های این ویروس در بیمارستان‌های تهران از مرز 3 هزار و 712 نفر گذشت. به گفته زالی افزایش مرگ‌و‌میر در اسلامشهر، بهارستان، شرق و مرکز تهران و بالاترین میزان مرگ‌و‌میر در هفته دوم فروردین به ثبت رسیده است و در همین مدت مراجعان سرپایی در پاکدشت، مرکز و بخش‌هایی از شمال تهران افزایش چشمگیری داشت. در همین ارتباط ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز 25 هزار و 200 شهروند تهرانی جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

نزول بیماری در خوزستان، صعود در ایلام و البرز

ازسوی دیگر هرچند وضعیت کرونا در روزهای پایانی سال گذشته در خوزستان بحرانی بود، اما حالا به گفته رئیسی این استان در حال طی کردن روند نزولی است. براساس اعلام وزارت بهداشت آبادان، اهواز، ایذه، بندرماهشهر، دزفول، شوش و مسجد سلیمان در استان خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. اما در مقابل در حال حاضر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شده و خیز بلند در آنجا آغاز شده است. آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده است. رئیسی همچنین تاکید کرد: اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا 10 روز  آینده که تازه اثرات سفرها را مشاهده می‌کنیم قطعا موج بسیار بلندی خواهیم داشت.

درخواست توقف رفت و آمد با ترکیه

دراین بین یکی از نگرانی‌ها بازگشت مسافران ایرانی از کشورهایی نظیر ترکیه به ایران و شیوع بیشتر ویروس جهش یافته کرونا در کشور است. بر این اساس روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-19 در ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرد. در همین حال براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی 24ساعت گذشته 11 هزار و 420 مبتلای جدید کووید-19 در کشور شناسایی و یک هزار و 60 نفر از آنها بستری شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان