آمریکا ۱۳۱ میلیارد دلار برای مدرن‌سازی راه‌ها و بستن چاه‌ها هزینه می‌کند

سیگنال تازه بایدن برای رونق صنعت نفت

دنیای اقتصاد : یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه انتخاباتی جو بایدن فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی و گذار به سوخت‌های تجدیدپذیر بود

در بخش اول یعنی مدرن‌سازی زیرساخت جاده‌ها به طور مشخص به قیر بیشتر برای تولید آسفالت نیاز خواهد بود. برای بستن چاه‌ها هم از کارکنان تعدیل‌‌شده صنعت شیل استفاده خواهد شد که از این طریق نرخ اشتغال این بخش افزایش می‌یابد و شرکت‌های خدمات نفتی بهره خواهند برد. با این حال، نگرانی موجود این است که دولت آمریکا می‌خواهد برای تامین مالی این طرح بلندپروازانه، مالیات بر شرکت (corporate tax) را در این کشور به طور قابل ملاحظه‌ای بالا ببرد که در این صورت احتمالا این دو موضوع همدیگر را خنثی کنند. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست این طرح چقدر طول خواهد کشید و ممکن است آنقدر طولانی باشد که عملا فعلا نباید منتظر اثر مثبت آن بر صنعت نفت این کشور با بیشترین تولید و مصرف جهانی باشیم.

برنامه تریلیون دلاری بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده که انرژی پاک را یکی از محورهای اساسی کمپین انتخاباتی‌اش قرار داده بود، طرحی قراد دارد که می‌تواند بار دیگر باعث بهبود این صنعت پیش از تحت‌‌الشعاع  قرارگرفتن سوخت‌های فسیلی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر شود.

به گزارش بلومبرگ، بایدن در یک لایحه پیشنهادی که چهارشنبه از آن پرده برداشته شد، می‌خواهد 25/ 2 تریلیون (هزار میلیارد) دلار برای توسعه زیرساخت‌های این کشور اختصاص دهد. از این مقدار بودجه، 115 میلیارد دلار برای بازسازی جاده‌ها و پل‌ها و 16 میلیارد دلار دیگر برای به کار گرفتن کارکنان تعدیل شده میادین نفتی برای بستن چاه‌های رها شده سراسر این کشور هزینه خواهد شد. دولت بایدن همچنین سرمایه‌گذاری کلانی روی خودروهای الکتریکی و برق تجدیدپذیر خواهد کرد که به این ترتیب دولت این کشور همچنان بر تعهدات سبزگرایانه خود باقی خواهد ماند.

بایدن از دو ماه پیش که سمت ریاست جمهوری آمریکا را به عهده گرفته بیش از آنکه مانعی برای صنعت سوخت‌های فسیلی باشد، به بهبود آن کمک کرده است. این صنعت پیش از این نگران قدرت‌گیری دولتی بود که می‌خواست گذار انرژی به سوخت‌های تجدیدپذیر را شتاب بخشد. برعکس، تمرکز بایدن بر مسائلی مانند شتاب‌دهی به واکسیناسیون کرونا و جلوگیری از اقدامات زیست محیطی بی‌پروا، اثرش را بر افزایش تقاضای سوخت و افت رشد تولید نفت در این کشور نشان داد. سرمایه‌گذاران مالی بازار نفت قبلا نگران بازگشت سریع تولید نفت آمریکا بودند که می‌توانست تلاش‌های اوپک و متحدانش را برای محدودیت عرضه و تخلیه موجودی‌ها با شکست مواجه کند.

در طرح اولیه توسعه زیرساخت بایدن، بیشترین سود شرکت‌های اکتشاف نفت و پالایشگاه‌ها از محل جهش تقاضا برای آسفالت به منظور تعمیر بزرگراه‌های تخریب شده و ساخت راه‌های جدید خواهد بود. از آنجا که قیر موجود در آسفالت از سنگین‌ترین و آلاینده‌ترین مواد در نفت گرفته می‌شود، تولیدکنندگان ماسه‌های نفتی کانادا ممکن است بزرگ‌ترین برندگان این طرح باشند چراکه ماسه‌های نفتی این کشور منبع یکی از سنگین‌ترین گریدهای نفتی دنیا است.

بستن چاه‌های قدیمی و ایمن‌سازی معادن منسوخ شده زغال‌سنگ - که برخی از آنها بیش از یک قرن در مکان‌هایی مانند پنسیلوانیا رها شده‌اند - به معنای حقوق و دستمزد برای کارگران اخراج‌شده از شغل‌های پردرآمد طی دوره‌های رونق نفتی پشت سر هم است که از سال 2014 آغاز شد. گرچه جزئیات در مورد چگونگی اجرای این طرح بسیار ناچیز است، اما نیروهای متضاد طرفدار سوخت‌های فسیلی و محیط زیست بسیاری از اقدامات مندرج در برنامه بایدن را ستودند.

کالین اوماراف، رئیس بنیاد حیات وحش ملی در مورد برنامه رسیدگی به چاه‌ها و معادن رها شده اظهار کرد: «این یک اقدام تاریخی است. با همکاری با همدیگر، ما متوجه می‌شویم که در واقع اهداف مشترک بیشتری نسبت به آنچه در گذشته می‌دانستیم، داریم.»

بازگشت به کار

یک گروه لابی‌گر که نماینده 700 شرکت تولیدکننده تجهیزات و ارائه‌دهنده خدمات میادین نفتی است در مورد ابعاد اولیه این برنامه برای به کار گرفتن نیروهای بیکار شده میادین شیل ابراز خوشحالی کرده است. تیم تارپلی، معاول ارشد شورای نیروی کار و فناوری انرژی در امور دولتی می‌گوید: «شرکت‌های زیادی واقعا می‌خواهند در این طرح مشغول شوند. من واقعا معتقدم این امر یک کمک اقتصادی خواهد بود؛ (اما) بزرگی این کمک وابسته به جزئیاتی خواهد بود که متاسفانه فعلا در اختیار نداریم.»     

شرکت‌های اکتشاف نفت آمریکای شمالی هنوز در حال ریکاوری از سقوط قیمت نفت در سال گذشته هستند و متعهد شده‌اند تا به منظور اقداماتی برای حفاظت از حقوق سهامداران مانند پرداخت سود سهام، رشد تولید را محدود نگه دارند. به گفته ریستاد انرژی، آمریکا که دارای سومین نیروی کار نفتی بزرگ دنیا است در سال 2020، 11 درصد از آنها را اخراج کرد و تعداد افراد مشغول به کار به زیر یک میلیون نفر رسید. این شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات حوزه انرژی پیش‌بینی کرده در سال جاری میلادی 10 هزار نفر دیگر نیز از کار بیکار شوند.

خوشحالی صنعت ماسه‌های نفتی کانادا

صنعت ماسه‌های نفتی کانادا در زمره بخش‌هایی بود که در سال گذشته وقتی کووید-19 و مازاد عرضه جهانی نفت قیمت‌ها را به سطوح بسیار پایینی کشاند، ضربه سختی خوردند.

چارلز کمپ، یک مشاور ارشد در شرکت  Baker & O’Brien در این مورد گفته صنعت آسفالت باید از این موضوع که دولت بایدن با این طرح می‌خواهد 20 هزار مایل جاده را در آمریکا بازسازی کند، خوشحال باشد. او می‌افزاید: «با این حال، طرح بایدن بیشتر به نفع تولید نفت سنگین‌تر خارج از آمریکا است که مقدار قیر موجود در آن دو برابر محتوی قیر در گریدهای نفتی داخلی آمریکا است.»

با وجود این، برنامه بایدن ممکن است به معنای سود بیشتر برای شرکت‌های نفتی نباشد چراکه روی دیگر این طرح شامل افزایش مالیات بر شرکت یا کورپورت تکس برای تامین مالی آن خواهد بود.  

بار افزایش مالیات

جیمز وست، یک تحلیلگر در Evercore ISI در ایمیلی به بلومبرگ گفت: «بستن چاه‌ها حمایت عالی برای شرکت‌های خدمات چاهی خواهد بود. اما جهش مالیات بر شرکت باری اضافی بر دوش صنعت نفت آمریکا خواهد گذاشت که احتمالا اخبار خوب را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»

حتی ناظران بازار هم انتظار تاثیر فوری این طرح بر صنعت نفت را ندارند. راب هاورث، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت ثروت بانکی آمریکا  در این باره عنوان کرد: «ما راه درازی تا این داریم که بازار بخواهد آثار برنامه زیرساختی بایدن را در قیمت‌ها لحاظ کند. به طور معمول هزینه در زیرساخت در طول 8 تا 10 سال رخ خواهد داد، بنابراین زمان زیادی تا آغاز آن وجود دارد.»

نیویورک تایمز در یک گزارش گفته بایدن می‌خواهد با افزایش مالیات بر شرکت برای 15 سال، این طرح را که احتمالا 8 سال به طول خواهد انجامید، تامین مالی کند. بایدن روز جمعه به انتقادات نسبت به افزایش مالیات واکنش نشان داد. به گفته سی ان بی سی نیوز، در حالی که مخالفان رشد مالیات بر شرکت می‌گویند این امر می‌تواند به اقتصاد آسیب بزند، بایدن با استناد به یک تحقیق که نشان می‌دهد برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در سال گذشته هیچ مالیات فدرالی بر سودشان پرداخت نکرده‌اند و در برخی مواقع شاید حتی تخفیف مالیاتی دریافت کرده‌اند، تاکید کرد درخواست از شرکت‌های آمریکایی برای پرداخت سهمی از سود که عادلانه است به هیچ وجه رشد اقتصادی را کند نمی‌کند.      

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان