یورگن یورگنسن؛ محافظ یا حاکم ایسلند؟!

به زودی یورگنسن عازم دومین سفر دریایی به ایسلند شد، اما به محض ورود خدمه دریافتند که حاکم دانمارکی همچنان اجازه تجارت را صادر نمی‌کند. با همکاری خدمه کشتی یورگنسن موفق به بازداشت این حاکم شد و خود را «محافظ ایسلند» نامید.

یورگن یورگنسن
 

یورگن یورگنسن (Jørgen Jørgensen) ماجراجوی دانمارکی در «دوران انقلاب» بود که کشتی وی از سوی بریتانیا توقیف شد. او در 1809 عازم سفر دریایی به ایسلند شد، استقلال آن کشور از دانمارک را اعلام و خود را حاکم آنجا اعلام کرد.

او در پی آن بود تا به تأسی از ایالات متحده و جمهوری نخست فرانسه، یک جمهوری جدید تاسیس کند. او همچنین نامه‌ها، یادداشت‌ها، جزوات و مقالات زیادی در زمینه موضوعات متعدد نوشت و در دوره‌ای با گیاه شناسان معروف ژوزف بانکس و ویلیام جکسون هوکر همکاری داشت. از یورگنسن بیش از صد دست‌خط و طرح در کتابخانه بریتانیا وجود دارد.

یورگنسن در 29 مارس 1780 در کپنهاگ در خانواده یک ساعت‌ساز سلطنتی به دنیا آمد و در 15 سالگی پس از پایان تحصیلات مقدماتی به‌عنوان شاگرد به یک کشتی مخصوص حمل زغال سنگ پیوست. او در 1799 راهی سفر دریایی به مقصد کیپ تاون شد و یک سال بعد از آنجا به کلونی جدید بریتانیا در استرالیا، پورت جکسون و نیوزیلند رفت.
 
در 1801 به خدمه کشتی لیدی نلسون پیوست و به‌عنوان یکی از اعضای این کشتی در تاسیس نخستین اقامتگاه ریدسون کوو و سولیوانز کوو در فان دیمنز لند-که بعدتر تاسمانی خوانده شد-حاضر بود. از وی به‌عنوان موسس شهر هوبارت-مرکز جزیره تاسمانی استرالیا-یاد شده است.

یورگنسن به کشتی صید نهنگ الکساندر پیوست و در 1806 به گریوزند انگلستان رسید. در 1807 که برای دیدار خانواده رفته بود شاهد نبرد کپنهاگ شد و به زودی پس از این واقعه به فرماندهی یک کشتی کوچک دانمارکی رسید.
 
در 1808 طی نبردی دریایی کشتی وی توقیف شد و به‌عنوان یک ملوان مزدور به کار گرفته شد. در 1809 که به قید التزام آزاد بود به یک بازرگان پیشنهاد یک سفر دریایی به سوی ایسلند داد با این توجیه که با توجه به کمبود موادغذایی در آنجا، این سفر بسیار سودآور خواهد بود.
 
یورگنسن به‌عنوان مترجم راهی این سفر شد، اما این کشتی با توجه به بریتانیایی بودن و جنگ میان دانمارک و بریتانیا، نتوانست داد و ستدی انجام دهد.
 
سفر دریایی به اسلند
 
به زودی یورگنسن عازم دومین سفر دریایی به ایسلند شد، اما به محض ورود خدمه دریافتند که حاکم دانمارکی همچنان اجازه تجارت را صادر نمی‌کند. با همکاری خدمه کشتی یورگنسن موفق به بازداشت این حاکم شد و خود را «محافظ ایسلند» نامید.
 
هدف وی تاسیس یک جامعه آزاد به تاسی از آمریکا و فرانسه بود. اما دو ماه بعد دانمارک حاکمیت خود را در آنجا از نو برقرار کرد و یورگنسن به بریتانیا بازگشت، اما در آنجا هم به دلیل نقض آزادی مشروط خود گناهکار شناخته و تا 1811 زندانی شد.
 
چند سال بعد را وی در لندن گذراند و با توجه به بدهی‌های زیادی که به بار آورد دوباره زندانی شد. پس از آزادی سفر‌هایی به اسپانیا، پرتغال و جبل الطارق انجام داد و با بازگشت دوباره به بریتانیا با توجه به بدهی‌های خود از نو دادگاهی شد. با مکاتباتی که با وزارت خارجه به عمل آمد او به خدمت اداره اطلاعات درآمد، اسناد را ترجمه می‌کرد و به‌عنوان جاسوس در فرانسه و آلمان به سفر می‌پرداخت.
 
در 1815 وی شاهد نبرد واترلو بود. با بازگشت به بریتانیا به نوشتن روی آورد، اما در 1820 متهم به دزدی شد ودر زندان نیوگیت محبوس شد و پس از چند سال در 1825 به‌عنوان یک محکوم به استرالیا برده شد.
 
یورگنسن چند سفر اکتشافی در تاسمانی را هدایت کرد و در 1835 آزادی خود را به دست آورد، اما همچنان در تاسمانی ماند. او در 1831 با یک زن محکوم ایرلندی ازدواج کرد و در 20 ژانویه 1841 در هوبارت درگذشت.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان