ماهان شبکه ایرانیان

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (۲)

برخی از تفاوت‌های میان فعالیت مغز زن و مرد، در طول زمان تکامل می‌یابد. به طور معمول، یک زن و مرد، دارای نقاط قوت فکری متفاوت هستند.

بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد (2)

 مردان و زنان در درک درد نیز متفاوت هستند. زنان برای رسیدن به آرامش، نیاز به مورفین بیشتری دارند تا بتوانند آن را تحمل کنند. زنان درد خود را بیشتر ابراز می‌کنند و با صدای بلند از دیگران کمک می‌خواهند. منطقه‌ای از مغز که در زمان درد فعال می‌شود، «amygdala» نام دارد که پژوهشگران دریافتند در مردان قسمت راست مغز آنها فعال می‌شود و در زنان قسمت چپ.

«amygdale» راست با قسمتی از مغز که علمکردهای خارجی را کنترل می‌کند، بیشتر در ارتباط است؛ درحالی که «amygdale» مغز بیشتر با عملکردهای داخلی مغز ارتباط دارد؛ به همین دلیل که زنان نسبت به درد حساس‌ترند. به علت اینکه مردان و زنان از مغزشان به طور متفاوت استفاده می‌کنند، برخی از اختلالات در مردان بیشتر و برخی دیگر در زنان بیشتر است.

مردان بیشتر مستعد ابتلا به نارساخوانی و سایر مشکلات مربوط به زبان هستند؛ در حالی که زنان بیشتر مستعد اختلالات احساسی مثل افسردگی و اضطراب می‌باشند. تعداد مردان چپ‌دست نسبت به زنان چپ‌دست نیز بیشتر است (اگرچه چپ دست بودن اختلال نیست). همچنین مردان بیشتر به بیماری‌هایی همچون اوتیسم و سندرم مبتلا می‌شوند.

تغییر تکاملی: برخی از تفاوت‌های میان فعالیت مغز زن و مرد، در طول زمان تکامل می‌یابد. به طور معمول، یک زن و مرد، دارای نقاط قوت فکری متفاوت هستند. به نظر می‌رسد برخی از این تفاوت‌ها ناشی از تقسیم کار بین زن و مرد از دوران‌های بسیار قدیم باشد.

مثلاً مردها در مهارت‌های فضایی نقشه‌کشی، قضاوت، ناوبری، پرتاب نیزه بیشتر استعداد دارند (چرا که در قدیم شکار توسط آقایان انجام می‌شده است) و زنان در به یاد سپردن کلمات و اشیا. همچنین مهارت‌های حرکتی آنها مثل خیاطی، آشپزی و خانه‌داری بیشتر است (که این مسأله نیز می‌تواند ناشی از این باشد که در قدیم، زن‌ها وظیفه جمع‌آوری غذا در خانه را برعهده داشتند).

 تفاوت بین نیمکره‌ها

نیمکره چپ در شکل‌دهی تمامی ارتباطات مهم است و به همین دلیل اگر نیمکره چپ در اثر تصادف و یا سکته مغزی و یا هر نوع حادثه دیگری آسیب ببیند، مشکلات زیادی در تکلم فرد به وجود می‌آید. آسیب نیمکره چپ مغز در حرکت دهان، دست و پا نیز مشکل ایجاد می‌کند به نظر می‌رسد که نیمکره چپ، مسئول کنترل حرکاتی است که در ارتباطات از آنها استفاده می‌کنیم. در افراد ناشنوا، ارتباط با حرکات دست و دهان (زبان اشاره) انجام می‌شود.

در این افراد، آسیب نیمکره چپ می‌تواند تأثیرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. نیمکره راست، در مقایسه با نیمکره چپ، در فعالیت‌های ارتباطی تأثیر چندانی ندارد؛ هر چند تا حدی به درک کلمات کمک می‌کند. در عوض در دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات بسیار مؤثر است. بنابراین آسیب به نیمکره راست، کار شناسایی تفاوت چهره‌ها، ملودی آهنگ‌ها، محل اشیا و ... را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

بعضی از قسمت‌های نیمکره راست به درک آنچه می‌شنویم، و بعضی دیگر از قسمت‌های مغز به درک آنچه می‌بینیم، کمک می‌کند. «لوب تمپورال» (قسمت پایین نیمکره) آنچه را که می‌شنویم، تجزیه و تحلیل می‌کند و «لوب پارتیال» (قسمت عقب و بالایی نیمکره) به تشخیص و تجزیه و تحلیل محل اشیاء کمک می‌کند و «لوب فرونتال» در هر دو نیمکره در تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی فعالیت‌های انسان مهم است.

چه غذاهایی مغز را سالم و جوان نگه می‌دارد

 آلزایمر و پیری حافظه، از جمله بیماری‌هایی است که با افزایش سن به وجود می‌آید؛ اما قابل پیشگیری است و می‌توان با تغذیه خوب آن را به تأخیر انداخت و مغزی سالم و جوان داشت. علاوه بر درگیر شدن با فعالیت‌های روزانه و استفاده از مغز، رژیم غذایی مناسب و سرشار از آمینو اسیدهای ضروری، امگا3، مواد معدنی و ویتامین‌ها، به حفظ سلامتی مغز کمک می‌کنند.

برای خواندن بخش اول- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی تفاوت‌های مغز زن و مرد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان