نتیجه دفاع چشم‌بسته از آل‌کثیر

دردسر نادر برای پرسپولیس

دنیای‌اقتصاد : شاید روزی که ادمین صفحه شش میلیون نفری پرسپولیس در اینستاگرام با خودش فکر کرد بهتر است یک مطلب متفاوت برای بدرقه سرخپوشان به هند بنویسد، حتی تصورش را هم نمی‌کرد کار این همه بیخ پیدا کند.

زمانی که کاروان پرسپولیس برای شرکت در مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راهی جزیره گوا شد، پیج رسمی پرسپولیس در اینستاگرام این سفر را با لشکرکشی نادرشاه افشار به هندوستان مقایسه کرد؛ یک تشبیه بسیار عجیب که روشن بود بی‌اعتنا به ماهیت و فلسفه ورزش قهرمانی انجام شده است. انتشار این پست بلافاصله با واکنش‌های منفی گسترده در هندوستان همراه شد. بسیاری از اهالی این کشور در فضای مجازی باشگاه پرسپولیس را متهم کردند که به جای دوستی و همدلی، زمین بازی را به چشم میدان جنگ می‌بیند و دنبال غنیمت گرفتن است. فضا آنقدر سنگین شد که صفحه باشگاه پست مورد بحث را حذف کرد و در مطلبی جدید اقدام به عذرخواهی از کشور هندوستان کرد. در پست جدید نوشته شده بود مطلب جنجالی صرفا با بی‌تدبیری یک ادمین انتشار یافته و موضع رسمی باشگاه نیست. در شرایطی که به نظر می‌رسید سر و صداها خوابیده است، عصر پنجشنبه نسخه هندی سایت بین‌المللی گل از شکایت فدراسیون فوتبال هندوستان به کمیته انضباطی AFC خبر داد تا پرونده وارد یک فاز جدید و خطرناک شود.

از زمان انتشار خبر شکایت هندی‌ها، هواداران پرسپولیس نگران تبعات این پرونده شده‌اند. جالب اینجاست که در داخل کشور، حتی خیلی از هواداران همین تیم هم از همان ابتدا از انتشار این مطلب انتقاد کردند و آن را نادرست دانستند. بعد از شکایت هندی‌ها هم صدری، رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس ضمن عذرخواهی مجدد از برخورد شدید با ادمین خاطی خبر داد. او همچنین اعلام کرد کنترل صفحه اینستاگرام پرسپولیس در اختیار کارگزار تبلیغاتی بوده، اما بعد از این اتفاق مدیریت پیج مورد نظر به باشگاه انتقال خواهد یافت. از سوی دیگر کارشناسان حقوقی پرشماری در 24 ساعت گذشته در مورد تبعات این شکایت گمانه‌زنی کردند. در این میان طیفی از احتمالات مطرح شده؛ از جریمه نقدی باشگاه تا برگزاری بازی بدون تماشاگر یا حتی کسر امتیاز. در حقیقت اظهارات کارشناسان متناقض و متفاوت است، بنابراین به نظر می‌رسد تنها راه باقی‌مانده بردباری برای بررسی پرونده است؛ پرونده‌ای که اگر فقط صد دلار جریمه نقدی هم برای ما به همراه داشته باشد، یک مفت‌بازی تمام عیار است.

امیدواریم این داستان با سبک‌ترین مجازات ممکن برای باشگاه ایرانی پایان بیابد، اما آنچه رخ داد بار دیگر عمق بی‌اطلاعی تیم‌های ما از قوانین حقوقی را آشکار کرد. شش ماه پیش در ماجرای عیسی آل‌کثیر همین مساله دردسر درست کرد. شادی گل او حاوی پیام نژادپرستانه دانسته شد و این بازیکن را محروم کردند. هیچ‌یک از ما تردیدی نداشتیم که عیسی فقط به خاطر برادرزاده‌اش به این شکل خوشحالی کرده و منظور بدی نداشته، اما مساله اینجاست که بازیکن حرفه‌ای باید بداند سایرین از نیت قلبی او خبر ندارند و بر اساس آنچه می‌بینند قضاوت می‌کنند. در تمام طول این شش ماه، در فضای هیجانی داخل کشور به‌طور چشم‌بسته از عیسی دفاع شد، در حالی که اگر یاد می‌گرفتیم صفر تا صد رفتارهای‌مان در مسابقات بین‌المللی رصد می‌شود، امروز این دردسر «نادر» اینستاگرامی برای پرسپولیس درست نمی‌شد.

بعد از اوج‌گیری این داستان، کارگزار پرسپولیس هم با صدور اطلاعیه‌ای تازه قول داد که دیگر چنین مسائلی تکرار نشود! در بخشی از بیانیه کارگزار آمده است: «این مطلب با سهل‌انگاری و کج‌سلیقگی یکی از ادمین‌های پیج تهیه و منتشر شده و به ‌هیچ‌وجه بیانگر موضع باشگاه و کارگزار نیست.به این وسیله به اطلاع می‌رسانیم که برخورد مقتضی با مسبب این اقدام صورت پذیرفته است و اطمینان می‌دهیم در آینده شاهد چنین رخدادهایی نخواهیم بود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان