صندوقچه انتخابات/۱۲

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

«منوچهر متکی» فعال سیاسی اصولگرا و از اعضای شورای وحدت: آقای رئیسی ملاحظاتی را مدنظر دارند، باید برخی از زمینه‌ها فراهم شود تا پس از آن بتوانند تصمیم گیری کنند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 28 خرداد 1400 هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

متکی: رئیسی برای آمدن به انتخابات ملاحظاتی دارد

«منوچهر متکی» فعال سیاسی اصولگرا و از اعضای شورای وحدت در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفت: «شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد. منتهی ما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که ایشان برای انتخابات می‌آیند یا نمی‌آیند. بنابراین در این باره بحث‌هایی مطرح می‌شود برخی بر این باورند که بهتر است آقای رئیسی برای انتخابات نیایند به بیان دیگر برخی کسانی که می‌گویند بهتر است آقای رئیسی نیاید بدین علت است که خودشان نامزد معینی را مدنظر دارند. برخی معتقدند آقای رئیسی در قوه قضاییه عملکرد بسیار خوب و موثری داشته است بنابراین حیف است که قوه قضاییه را رها کند در نتیجه بهتر است در قوه قضاییه بماند».

متکی در ادامه گفت: «در حالی که ما معتقدیم پرونده‌های عمده قوه قضاییه، غیر از شکایت مردم از خودشان یا برخی دعاوی خانوادگی یا تجاری و چک بلامحل، پرونده‌های قوه قضاییه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت وصل می‌شوند. سازمان خصوصی‌سازی تولیدکننده برخی از این پرونده‌ها است، بانک‌ها تولیدکننده برخی از پرونده‌های کلان اختلاس هستند. معتقدیم اگر دولت، دولت پاکدستی باشد درصد بالایی از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد و به دولت متصل است، قطع می‌شود. این همان نکته‌ای است که آمدن آقای رئیسی مهم و ضروری است. فردی هم که جایگزین آقای رئیسی خواهد شد همین روشی را که آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده‌اند و مورد تایید مقام معظم رهبری است ادامه دهد».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

این عضو شورای وحدت در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که «آخرین رایزنی با آقای رئیسی  به کجا رسیده؟» گفت: «آقای رئیسی هم ملاحظاتی را مدنظر دارند، دیگر اینکه باید برخی از زمینه‌ها فراهم شود تا پس از آن بتوانند تصمیم گیری کنند. به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یک سری زمینه‌سازی‌هایی است...اکثر کاندیداها در جبهه نیروهای ارزشی و انقلابی گفته‌اند که اگر آقای رئیسی بیاید نمی‌آییم بنابراین این مسئله نشان می دهدکه همه یک نگاهی به آقای رئیسی دارند».

همچنین «لاله افتخاری» عضو شورای عالی شورای وحدت اصولگرایان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: « احتمالا آیت‌الله رئیسی درخواست ورود به انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد».

پزشکیان: نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند

«مسعود پزشکیان» نماینده فعلی تبریز و نائب رئیس مجلس دهم که در روزهای گذشته از ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

پزشکیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «مخالف وضع موجود هستم. مگر سیاست های کلی وضع موجود را قبول می کند. مگر قرار نبود در منطقه اول شویم؟ چرا نیستیم؟ برای اینکه نتوانستیم سیاست های کلی را پیاده سازی کنیم. بنابراین شکی نیست که منتقد وضع موجود هستم. البته وضع موجود تنها به دولت بازنمی گردد. به مجلس، قوه قضاییه و نحوه دخالت همین چهره های تاثیرگذار و اصطلاحا الیت نیز مرتبط است. یعنی اینطور نیست که شما یک فرد یا یک قوه را مقصر وضع موجود بدانید».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی

«حمیدرضا جلایی پور» عضو طیف تندروی اصلاح طلب در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین گفت: «این فضای دوقطبی که در فضای رسمی سیاست‌ورزی کشور، در فضای مجازی، در رسانه، بین سیاستمداران و در جامعه به وجود آمده، اصلا به نفع کشور نیست. راه‌حل عبور از این فضای دوقطبی، یکی دست حاکمیت است. شما مطمئن باشید اگر انتخابات آینده سالم و تا حدودی آزاد برگزار شود، بخشی از این دوقطبی ضعیف می‌شود، بخش میانه و عاقل جامعه قوی می‌شود. به نظر من عمده این کار، کار حاکمیت است. دوم تاکید بر گفتار اصلاحی نه ادبیات تخاصمی [است]. ادبیات تخاصمی شکاف را بیشتر می‌کند و به ضرر همه هم هست».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

جلایی پور افزود: «چرا پس از 40 سال و با برگزاری 12 دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و 11 دوره مجلس، مردم پس از مدتی کوتاه از رای خود پشیمان می‌شوند؟ پشیمانی مردم به نفع کدام جریان‌های سیاسی است؟ گروه‌های سیاسی داخلی یا اپوزیسیون برانداز؟ گفتم جامعه ایران مطالبه‌گر و ناراضی است و حاکمیت تا روی پاست کاهش این نارضایتی‌ها را باید جدی تلقی کند و برای درمان آن به اصلاحات نهادینه تن بدهد. حاکمیت با پشت کردن به مردم مثل قصه تشییع جنازه میلیونی و مجازی شجریان از جامعه سیلی می‌خورد».

این عضو طیف تندروی اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «شکست اصلاح‌طلبی یعنی لاغر شدن و بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی...مردم به حاکمیت بی‌اعتمادند و برای ساختن آینده خود از حاکمیت ناامیدند. حاکمیت هم نسبت به مردم مظنون است و مردم را آلت دشمن می‌داند، لذا معمولا در آماده‌باش به‌سر می‌برد. حاکمیت از 88 به بعد دایم در حال آماده‌باش است... اصلاح‌طلبان با برنامه موثر و جامع باید وارد انتخابات 1400 شوند».

کمیته انتخاباتی دولت با حضور ظریف، جهانگیری و زنگنه!

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «سیدحسن خمینی از عرصه انتخابات کنار رفت اما همچنان بحث و رایزنی‌های سیاسی با محوریت انتخابات در جریان اصلاحات ادامه دارد و او نیز حالا اگرچه نه در قامت یک کاندیدای احتمالی اما همچنان به عنوان چهره‌ای موثر در این جریان سیاسی فعال است، آن‌ هم در حالی که برخی ناظران تصور می‌کردند با پایان یافتن بحث کاندیداتوری سیدحسن خمینی احتمالا فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی او نیز متوقف شده یا حداقل کاهش خواهد یافت اما این‌گونه نشد».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

این روزنامه اصلاح طلب در بخش دیگری از این گزارش نوشت: «در این شرایط موضوع کاندیداتوری ظریف همچنان سوژه مباحث انتخاباتی اصلاح‌طلبان است و اظهارات و مواضع ضد و نقیضی نیز درباره او به گوش می‌رسد. آن‌ هم در حالی که اخیرا زمزمه‌هایی درباره تداوم فعالیت کمیته‌ای در دولت با عضویت اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف درباره انتخابات و بررسی شرایط کشور مطرح شد و حالا حسین مرعشی در این باره به ایلنا گفته است:"تا آنجا که من مطلع هستم این کمیته هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ به این علت که نسبت به آینده ایران حساس هستند. "».

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «مرعشی درباره کاندیداتوری محمدجواد ظریف نیز گفته است:"من سخنگوی ایشان نیستم ولی پیش‌بینی من این است که آقای ظریف نام‌نویسی نمی‌کند. " اینکه اصلاح‌طلبان درنهایت سراغ کدام یک از گزینه‌ها می‌روند هنوز نامعلوم است و شاید باید تا زمان نام‌نویسی کاندیداها و حتی اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ آنان از جانب شورای نگهبان منتظر بمانیم».

میرسلیم، یکی از کاندیداهای حزب موتلفه برای ریاست جمهوری

باشگاه خبرنگاران جوان در مطلبی به قل از «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نوشت: «طی نظرسنجی مکتوب صورت گرفته شده از اعضاء شورای مرکزی و دبیران و... از میان افراد مطرح من، نیکنام، میرسلیم، ترقی و انواری بیشترین آراء را کسب کردند و در بیانیه‌ای این پنج نفر را معرفی و اعلام کردیم در صورت رسیدن به نامزد واحد ما نیز وحدت می‌کنیم».

بادامچیان حضور نامزد حزبی را در کنار سایر نامزدها بلامانع دانست و گفت: به‌رغم برخی اعتراض‌های احتمالی، حضور نامزد حزبی به دلیل اعتماد کامل و ظرفیت‌های آن می‌تواند حتی در کنار آیت‌الله رئیسی به رقابت بپردازد.

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

رضایی: زمینی که دولت روحانی تحویل دولت آینده می‌دهد زمین سوخته است

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که از وی با عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نام می برند، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «آنچه من به آن فکر می‌کنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال 1400 برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت 4 سال یا 8 سال، 20 سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان پذیر است که کابینه‌ای از افراد شایسته با برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استان‌ها و مخصوصاً با تکیه بر جوان‌گرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان شاء الله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

رضایی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «با همه نقاط قوت و ضعفی که این دولت مانند دولت‌های گذشته داشته است، همه اذعان دارند که زمینی که دولت تحویل دولت آینده می‌دهد، چگونه است؛ زمین حاصلخیز است یا زمین سوخته! متأسفانه آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد».

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

«غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی» نماینده حامی دولت در مجلس دهم که پس از ردصلاحیت در انتخابات مجلس یازدهم از سوی نوبخت به ریاست سازمان نقشه برداری کشور منصوب شد، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من فکر می‌کنم بهترین گزینه اصلاح‌طلبان اقای جهانگیری است. گرچه نباید از آقای لاریجانی هم غافل شوند. اما اکنون آقای جهانگیری را دست به نقد دارند و به نظرم خیلی نباید چپ و راست بروند. آقای جهانگیری بر اوضاع تسلط دارد و فکر می‌کنم اجماع بر آقای جهانگیری راحت‌ترین و بهترین گزینه باشد و با همه سختی‌هایی که دارد، بتوانند آن بخشی را که از انتخابات قهر کرده است، پای انتخابات بکشانند».

جلایی پور: شکست اصلاح‌طلبی یعنی بی‌پناه شدن جمهوری اسلامی/ جعفرزاده‌ایمن‌آبادی:بهترین گزینه اصلاح‌طلبان جهانگیری است

#همه_یکی_هستیم ترند اول توئیتر شد

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: «با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، بحث وحدت نیروهای انقلابی هم در میان نامزدهای انتخاباتی و هم در میان بدنه نیروهای انقلاب در حال داغ شدن است. توئیتر هم از این فضا بی نصیب نمانده و در روز های اخیر هشتگ «همه یکی هستیم» ترند اول توئیتر فارسی شده است. کاربران از اهمیت وحدت نیروهای انقلابی سخن گفته و خواستار وحدت همه نامزدهای انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان