سه محصول جدید اپل رونمایی شد

نوبرانه‌های بهاری غول تکنولوژی

دنیای‌اقتصاد : اپل در جدیدترین رویداد خود با نام « Spring Loaded » که سه‌شنبه شب به وقت ایران برگزار شد، از چند محصول سخت‌افزاری جدید، سرویس اشتراکی پادکست پلاس و چند محصول جانبی جدید رونمایی کرد

  آی‌مک‌های رنگین 24 اینچی

p17- (8)

این اولین بار است که اپل از تراشه‌های اختصاصی خود با نام M1 برای تولید محصولات آی‌مک (قدرتمندترین کامپیوترهای رومیزی) استفاده کرده و گفته می‌شود این تغییر، کارآیی محصول را به‌شدت افزایش داده است. اهالی کوپرتینو پس از یک دهه، سرانجام از طراحی‌های قدیمی خود برای تولید‌ آی‌مک دست برداشتند و در رویداد تازه خود از آی‌مک‌های جدید با ساختاری تخت و کم‌ضخامت، رونمایی کردند.

آی‌مک‌ها که در واقع کامپیوترهای رومیزی All in one هستند، این‌بار به لطف استفاده از تراشه‌های قدرتمند M1 توانسته‌اند به میزان قابل‌توجهی باریک شوند. معماری متفاوت این تراشه و تعبیه دو فن کوچک برای خنک کردن سیستم در لودهای کاری بالا، موجب شده عرض این محصول تا 50 درصد نسبت به مدل‌های پیشین کم شود؛ ضخامت این آی‌مک‌های جدید 5/ 11 میلی‌متر اعلام شده است و شکل ظاهری آن تا حد زیادی یک آی‌پد غول‌پیکر را برای کاربر تداعی می‌کند. نمایشگر 24 اینچی این دستگاه‌های جدید، مجهز به تکنولوژی 4/ 5K Retina display با 11 میلیون و 300 پیکسل، 500 نیت روشنایی و بیش از یک میلیارد رنگ است. هدف از به‌کارگیری این تکنولوژی جدید تصویر، خلق تجربه‌ای متفاوت از دیدن تصاویر است. مدیران اپل معتقدند این تکنولوژی باعث خواهد شد تصاویر به زنده‌ترین حالت ممکن به نظر بیایند. این آی‌مک جدید همچنین مجهز به دوربین فیس‌تایم 1080p HD، میکروفن‌های باکیفیت و سیستم صوتی با 6 اسپیکر است. براساس اعلام مدیران اپل، دوربین و سیستم صوتی به کار رفته در این محصول جدید را می‌توان بهترین دوربین و سیستم صوتی دانست که تا به‌حال در محصولات اپل به‌کار رفته‌اند.

در آی‌مک 2021 برای اولین بار از تکنولوژی تاچ آی‌دی استفاده شده است که ضمن افزایش ضریب امنیت دستگاه، کاربران را قادر می‌کند با استفاده از اثر انگشت بتوانند به سرعت وارد سیستم شوند  یا خریدهای خود را از طریق Apple Pay پرداخت کنند. ترکیب قدرت و عملکرد تراشه جدید M1 با سیستم‌عامل macOS Big Sur سرعت دستگاه را به‌شدت افزایش داده است، به‌طوری که انجام کارهای گرافیکی سنگین نیز با سرعت هرچه بیشتر از قبل میسر شده است. CPU و GPU هشت هسته‌ای به‌کار رفته در تراشه M1، موجب شده سرعت کار با این دستگاه حتی با برنامه‌های گرافیکی سنگین به‌شدت افزایش یابد. برآوردها حاکی از آن است که سرعت و عملکرد CPU طی استفاده از این تراشه جدید 85 درصد و عملکرد GPU نیز 100 درصد بهبود یافته است. کابل پاور این آی‌مک جدید به‌صورت مغناطیسی و در طرح و رنگی مشابه رنگ بدنه دستگاه است و به پشت آی‌مک وصل می‌شود. درگاه اترنت 1Gbps نیز به آداپتور برق ورودی متصل شده و کابل مگنتی در واقع نقش اتصال برق و شبکه را ایفا می‌کند. این ویژگی تنها در دو مدل غیرسفارشی بالاتر در دسترس خواهد بود و مدل پایه چنین قابلیتی ندارد. مدل پایه آی‌مک جدید از 2 درگاه USB 4 با پشتیبانی از تاندربولت 3 بهره می‌برد. امکان سفارش این آی‌مک 24 اینچی جدید از روز جمعه 30 آوریل (10 اردیبهشت) از طریق وب‌سایت و اپ این شرکت میسر است و تحویل به مشتریان و عرضه در فروشگاه‌های اپل نیز از نیمه دوم ماه مه ‌آغاز خواهد شد. آی‌مک با GPU هفت هسته‌ای با قیمت پایه 1299 دلار و آی‌مک با GPU هشت هسته‌ای با قیمت پایه 1499 دلار به فروش خواهد رسید. از دیگر امکانات این محصول می‌توان به CPU  هشت هسته‌ای، رم 8 گیگابایتی، هارد 256 گیگ SSD ، دو پورت تاندربولت، مجیک کیبورد مجهز به تاچ آی‌دی و مجیک موس اشاره کرد. نسخه دارای GPU هشت هسته‌ای دارای اترنت و 2 درگاه USB3 اضافه نیز خواهد بود.

  مجیک کیبورد و مجیک موس

p17- (9)

 مجیک کیبورد، مجیک موس و ترک‌پد (track pad) جدید اپل، از جمله اکسسوری‌هایی بودند که در این رویداد همراه با نسل جدید آی‌مک‌های اپل از آنها رونمایی شد. طراحی ظریف و رنگ بندی متنوع متناسب با‌ آی‌مک‌ها را می‌توان از شاخص‌ترین مشخصات این دستگاه‌های جدید به حساب آورد. حسگر تاچ آی‌دی ‌آی‌مک‌ها در قسمت بالای مجیک کیبوردها تعبیه شده است.

  آی‌پد پرو 2021

p17- (2)

مطابق انتظارات، اپل در جریان کنفرانس ماه آوریل خود از نسل جدید آی‌پد پرو پرده برداشت. محصولی که همانند مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی این شرکت که چندی پیش معرفی شدند، به تراشه جدید هشت هسته‌ای M1 مجهز شده است. اپل در این مراسم اعلام کرد که این تراشه قادر است عملکرد این دستگاه را تا حد زیادی نسبت به مدل‌های پیشین ارتقا دهد. طبق ادعای اپل، عملکرد گرافیکی آی‌پد پرو جدید حدود 40درصد سریع‌تر شده است. همچنین این تراشه، چند قابلیت جدید را نیز برای آی‌پد پرو 2021 اپل ایجاد کرده که شامل نسل جدید Neural Engine 16 هسته‌ای به همراه پردازنده پیشرفته‌ سیگنال تصویری است.

آی‌پد پرو جدید اپل در دو مدل 11 و 9/ 12شانزده گیگابایتی عرضه شده و حافظه داخلی آن نیز تا 2 ترابایت قابل انتخاب خواهد بود. همچنین یک کابل شارژ USB-C یک متری به همراه آداپتور 20 واتی USB-C درون باکس این محصول تعبیه شده است. مدل 11 اینچی آی‌پد پرو امسال از باتری 56/ 28 وات ساعتی بهره ‌می‌برد و مدل بزرگ‌تر نیز به باتری 88/ 40 وات ساعتی مجهز شده است. همچنین در نسخه 9/ 12 اینچی از نمایشگر مینی LED و فناوری Liquid Retina XDR استفاده شده است. میزان رزولوشن این نمایشگر برابر با 2732 و 2048 پیکسل عنوان شده است که در کنار 10 هزار مینی LED ‌می‌توانند حداکثر روشنایی هزار نیتی را به ارمغان آورند. مدل کوچک‌تر از نمایشگر معمولی Liquid Retina با رزولوشن 2388 در 1688 و حداکثر روشنایی 600 نیت بهره ‌می‌برد.

اپل اعلام کرد در مدل‌های وای فای، ‌می‌توان با یک بار شارژ باتری، تا 10 ساعت از دستگاه استفاده کرد که این مدت زمان در مدل‌های وای‌فای و سلولار به 9 ساعت ‌می‌رسد. این محصول از درگاه تاندربولت 3 و USB4 به همراه فناوری mmWave 5G پشتیبانی ‌می‌کند. به گفته اپل، سرعت این تبلت در حالت 5G تا 4 گیگابیت بر ثانیه نیز خواهد رسید. همچنین، پشتیبانی از eSIM نیز در آی‌پد پرو جدید تعبیه شده است. از دیگر تغییرات این محصول ‌می‌توان به ارتقای دوربین دستگاه اشاره کرد. طبق اعلام اپل، فناوری ISP و اسکنر لیدار به‌کار رفته در دوربین این آی‌پد پرو ‌می‌توانند جزئیات دقیق و باورنکردنی را در محیط‌های کم نور ثبت کنند. همچنین سیستم دوربین TrueDepth نیز در قسمت جلوی دستگاه تعبیه شده که امکان آنلاک کردن تبلت از طریق فناوری تشخیص چهره را فراهم ‌می‌کند. در این سیستم از یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه‌ای استفاده شده است. این دوربین به قابلیت جدیدی به نام Center Stage مجهز شده که برای برقراری تماس ویدئویی بسیار کاربردی خواهد بود. آی‌پد پرو امسال از اپل پنسل و اسمارت کیبورد فولید به همراه مجیک کیبورد پشتیبانی ‌می‌کند. همچنین سازگاری با دسته‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 5 نیز به این تبلت اضافه شده است. به گفته اپل، در ساخت این تبلت از آلومینیوم بازیافت‌شده استفاده شده است. قیمت مدل پایه 11 اینچی (نسخه وای‌فای) برابر با 799 دلار و نسخه وای‌فای به همراه سلولار برابر با 999 دلار تعیین شده است. برادر بزرگ‌تر نیز به ترتیب برابر با 1099 و 1299 دلار به فروش خواهد رسید. فروش این تبلت از نیمه دوم ماه مه آغاز خواهد شد.

  ردیاب هوشمند اپل ایرتگ

p17- (6)

یکی از محصولات معرفی شده در این رویداد، ردیاب‌های هوشمند اپل بودند. محصولی که کارشناسان در چند رویداد اخیر مرتبا معرفی آن را پیش‌بینی می‌کردند ولی این کار توسط مدیران کوپرتینو به تعویق می‌افتاد. ایرتگ اپل که در واقع یک ردیاب هوشمند و ابزاری مشابه محصولات شرکت معروف Tile است، محصولی با طراحی دایره‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا اشیا و وسایل خود را از طریق اپلیکیشن Find My در ‌آی‌اواس به راحتی پیدا کنید. از این تگ‌ها می‌توان برای پیدا کردن اشیای مختلفی مانند دسته کلید، کیف پول و ... استفاده کرد.

این محصول به گونه‌ای طراحی شده که در صورت دور شدن و ایجاد فاصله زیاد میان کاربر و شیء متصل به ایرتگ، نوتیفیکیشن‌هایی ارسال می‌شود و کاربر از این موضوع باخبر می‌شود. به گفته اپل، در ایرتگ یک اسپیکر داخلی، شتاب‌سنج، بلوتوث LE و باتری قابل‌تعویض تعبیه شده است.گفته شده که باتری ایرتگ‌ها می‌توانند تا یک سال انرژی را در خود ذخیره کنند. قرار است اپل ایرتگ با قیمت 29 دلار و از 30 آوریل وارد بازار شود. پیش‌فروش این محصول از روز جمعه همین هفته آغاز خواهد شد.

در این مراسم، اپل از یک گجت مخصوص برای یافتن وسایل (کیف، دسته کلید و …) به نام ایرتگ نیز رونمایی کرد. به گفته این شرکت، در هر کدام از این ایرتگ‌ها، یک تراشه U1 تعبیه شده که از فناوری Ultra Wideband، صوت و بازخورد لمسی بهره می‌برد که با کمک اینها می‌توان موقعیت دقیق اشیا و وسایل را پیدا کرد. ایرتگ‌ها هیچ‌گونه اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی یا تاریخچه مکانی را ذخیره نمی‌کنند و به گفته اپل، از ارتباط رمزنگاری‌شده میان ایرتگ و شبکه Find My استفاده می‌شود. جزئیات مربوط به ایرتگ‌ها اولین بار در نسخه‌های بتای ‌آی‌او‌اس 13 یعنی حدود دو سال پیش رویت شد و اپل نیز ناخواسته نام این محصول را در سال گذشته تایید کرد. قیمت پک چهارتایی ایرتگ 99 دلار است

  Apple TV 4K

p17- (1)

نسل جدید ستاپ‌باکس Apple TV 4K یکی دیگر از محصولاتی بود که در رویداد اخیر اپل توسط مدیران این شرکت معرفی شد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه جدید که همراه با یک ریموت کنترل رونمایی شد، می‌توان به استفاده از تراشه A12 Bionic و پشتیبانی از ویدئوهای با نرخ فریم‌های بالا اشاره کرد. استفاده از تراشه A12 Bionic موجب شده عملکرد گرافیکی، کدینگ ویدئوها و پردازش صوت در اپل تی‌وی جدید به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا پیدا کند. طراحی ریموت کنترل Siri تعبیه شده برای این دستگاه با تغییراتی همراه بوده است و بدنه آلومینیومی یک‌تکه آن به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده تا حس راحتی بیشتری در دست کاربر ایجاد کند. با استفاده از Siri کاربران به سادگی می‌توانند برنامه یا فیلم مشخصی را جست‌وجو کنند، تجهیزات مرتبط با هوشمندسازی خانه را کنترل کنند، امتیاز مسابقات ورزشی یا آب و هوا را چک کنند و... اپل تی وی‌های جدید با قیمت‌های 149 و 179 دلار، از 30 آوریل به بعد قابل سفارشند.

 نسل جدید اپل پادکست، لوازم جانبی، آیفون بنفش

p17-11

از جمله مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اپل معرفی سرویس پولی پادکست بود. سرویس Apple Podcasts در واقع بازارگاهی است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا با مراجعه به این پلت‌فرم، پادکست‌های پیشنهاد شده توسط سازندگان مورد علاقه‌شان را دنبال و از میان میلیون‌ها پادکست موجود در اپل پادکست، به آنها گوش کنند. این سرویس پولی جدید از ماه مه ‌برای کاربران 170 کشور در دسترس است. عرضه Apple Card Family و قاب‌های چرمی/  سیلیکونی برای گوشی‌های آی‌فون، شارژرهای بی‌سیم مگ‌سیف، سیف دوئو و ایرتگ‌ها از دیگر محصولاتی بودند که مدیران اپل از آنها رونمایی کردند.

 آی‌فون 12 بنفش رنگی که در این مراسم توسط تیم کوک رونمایی شد، از نظر ساختار و عملکرد با آی‌فون‌های 12 و 12 مینی پیشین تفاوتی ندارد و هدف اپل تنها ایجاد رنگ جدید بهاری و جذابی برای جلب نظر کاربران بوده است.

p17- (10) copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان