مامور پلیس در پرونده جورج فلوید گناهکار شناخته شد

روز تاریخی برای سیاه‌پوستان آمریکا

دنیای‌اقتصاد : هیات‌منصفه دادگاه شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای‌ آمریکا روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین «دریک شُوین»، مامور سابق پلیس‌ را در پرونده قتل جورج فلوید گناهکار شناخت

وثیقه «شوین» بلافاصله لغو شد و وی با دستبند از دادگاه بیرون برده شد. وی هشت هفته دیگر به مجازات محکوم می‌شود و می‌تواند برای دهه‌ها به زندان فرستاده شود. صدها نفر در بیرون از دادگاه تجمع کرده و هنگام اعلام رای دادگاه در خیابان به‌شادی پرداختند.‌جمعیتی که در مینیاپولیس جمع شده بودند پس از متهم‌شدن شوین فریاد می‌زدند: «نام او را بگویید! جورج فلوید» و «کسی که در سه اتهام، مقصر شناخته شده.» «بنجامین کراپ»، وکیل خانواده فلوید، در بیانیه‌ای گفت: «عدالت برای آمریکایی‌های سیاه‌پوست، عدالت برای همه آمریکا است.» او افزود: «این پرونده یک نقطه‌عطف در تاریخ پاسخگو‌ساختن ضابطان قانون و اجرای قانون است و پیام روشنی را ارسال می‌کند که امیدواریم در تمام شهرها و ایالت‌ها به‌وضوح شنیده شود.»

دادستان «استیو شلایچر» استدلال کرد که شُوین‌ که سفیدپوست است، پس از دستگیری فلوید 46 ساله به اتهام استفاده از اسکناس‌20 دلاری تقلبی برای خرید سیگار، در هنگام بازداشت او از زور بیش از حد استفاده کرده است.

دادستانی توانست هیات‌منصفه را متقاعد کند که شُوین، که وقتی ماشین گشت پلیس سر رسید و با دستبند فلوید را روی زمین دراز کرد و شُوین هم زانوی خود را به گردن فلوید فشار می‌داد، مسوول مرگ این سیاه‌پوست در 25 ماه می ‌سال گذشته بود. این ویدئو که توسط یک دختر نوجوان فیلمبرداری شد، در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده و ده‌ها بار در دادگاه پخش شد. انتشار این ویدئو باعث تظاهرات گسترده و بی‌سابقه در دهه‌‌های اخیر در سراسر آمریکا شد. شلایچر در استدلال‌های پایانی خود در روز دوشنبه گفت: «اعضای گذری جامعه، همه در یک لحظه از زمان شاهد یک اتفاق بودند؛ شاهد 9‌دقیقه و 29 ثانیه سوء‌استفاده تکان‌دهنده از اقتدار، برای دیدن مرگ یک مرد.» او تاکید کرد که در مورد شوین «استفاده از زور غیر‌منطقی بود. زیاده از حد بود. کاملا نامتناسب بود.» او افزود: «این اجرای نظم نبود بلکه قتل بود.»

دادستانی طی 11 روز 38 شاهد را برای ادای شهادت فراخواند. «مایک پادن»، یک وکیل در مینیاپولیس پس از صدور حکم به الجزیره گفت: «این نتیجه اصلا تعجب‌آور نیست. هرچه دادگاه پیش می‌رفت، به‌نظر می‌رسید که شاهدان تیر‌خلاص را به متهم می‌زنند.»‌ او افزود: «دفاع، هرگز دفاعی مناسب نبود. شما جادوی ویدئو را می‌بینید. ویدئو دروغ نمی‌گوید.» «اریک نلسون»، وکیل مدافع شُوین، نتوانست با استدلال‌های خود هیات‌منصفه را متقاعد سازد. او گفت که شرایط دیگری هم وجود داشت – به‌ویژه، استفاده فلوید از مواد مخدر و مسائل مربوط به موارد بهداشتی – که منجر به مرگ او شد. (‌اشاره نلسون به این مساله است: بین سال‌های 1997 تا 2005 فلوید هشت‌بار به دلیل دزدی و حمل مواد‌مخدر بازداشت شد، از جمله‌10‌ماه حبس به جرم دزدی مسلحانه در سال 1998، سی روز حبس براساس ارتکاب به جرم سرقت به زور در آوریل 2002، 8 ماه حبس به جرم حمل مواد‌مخدر در اکتبر 2002، 10 ماه حبس به جرم حمل مواد‌مخدر در سال 2004، 10 ماه حبس به جرم حمل مواد‌مخدر در سال 2005. در نهایت در سال 2007 به جرم سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی یک زن باردار به 5 سال زندان محکوم شد. وی پس از تحمل 4 سال حبس، در سال 2013 به صورت آزادی مشروط از زندان آزاد شد).

نلسون همچنین استدلال کرد که شوین «همچون هر افسر پلیس معقول و وظیفه‌شناس دیگری عمل کرد.» نلسون در پایان محاکمه و در استدلال‌های پایانی خود گفت: «در تمام مدت محاکمه، دولت توجه شما را معطوف به 9 دقیقه و 29 ثانیه کرده بود. تجزیه و تحلیل مناسب این است که این 9 دقیقه و 29 ثانیه را در متن کل شرایطی قرار دهید که یک افسر پلیس آن را منطقی می‌داند.» به گفته نلسون «در این مورد، کلیت شرایطی که برای یک افسر پلیس در لحظه دقیقی که زور به‌کار گرفته‌شد شناخته شده است، نشان می‌دهد که این استفاده مجاز از زور بود هرچند ممکن است خوب نباشد.»

انتظار می‌رود که شوین به این حکم اعتراض کند. قاضی «پیتر کاهیل» گفت که ممکن است حکم شوین مورد تجدیدنظر قرار گیرد. این قاضی افزود دلیل این مساله هم اظهارات عمومی «ماکسین واترز»، نماینده دموکرات‌ است که به جمعیت معترض گفت: «ما باید در صورت مقصر نبودن شوین، رویکردی تقابلی‌تر اتخاذ کنیم.» نلسون هم به همین دلیل روند محاکمه را پوچ و آن را تحت‌تاثیر جو خارج از دادگاه دانست. او گفت؛ نظرات واترز می‌تواند بر هیات‌منصفه تاثیر بگذارد. قاضی کاهیل گفت که اظهارات واترز می‌تواند باعث شود که وکیل شاوین درخواست تجدیدنظر داده و ممکن است حکم او نقض شود. این قاضی اظهارات واترز را «نفرت‌انگیز» و «بی‌احترامی به حاکمیت قانون و قوه قضائیه» خواند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و کامالا هریس، معاون اول وی ساعتی پس از اعلام رای هیات‌منصفه از کاخ‌سفید در این خصوص ابراز نظر کردند. جو بایدن گفت، رای هیات‌منصفه در محکومیت این مامور سابق پلیس مینیاپولیس می‌تواند «گامی بزرگ» در راستای مبارزه با «نژادپرستی» سیستماتیک باشد اما با این حال تاکید کرد که این «کافی نیست.» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت؛ ما نمی‌توانیم اینجا متوقف شویم. جو بایدن همچنین در همین روز با خانواده جورج فلوید تلفنی دو‌بار صحبت کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص تماس تلفنی خود گفت، هیچ چیزی نمی‌تواند جای پدر، برادر یا فرزند ازدست‌رفته را بگیرد، اما این گام بزرگی در مسیر مقابله با نژاد‌‌پرستی بود.

اعلام رای درباره پرونده قتل جورج فلوید، واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا درپی داشته است. در شماری از شهرهای آمریکا تجمع‌هایی برگزار شد. شماری از شخصیت‌های سیاسی آمریکا در این‌خصوص موضع‌گیری کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که در صورت تایید حکم دادگاه، شوین حداکثر با 75 سال حبس روبه‌رو می‌شود. چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا از صدور این حکم قدردانی کرد. او در پیامی توییتری نوشت: «با این حال، یک حکم گناهکار بودن بدین معنا نیست که مشکل با سوءرفتار پلیس حل شده است. ما همچنان برای تغییر معنادار کار خواهیم کرد.» «ال شارپتون»، فعال حقوق مدنی هم حین سخنرانی خود از کنگره آمریکا خواست تا اصلاحاتی را تحت‌عنوان قانون عدالت و پلیس جورج فلوید به تصویب برساند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در بیانیه‌ای این حکم را «گامی ضروری اما ناکافی» توصیف کرد. او گفت: «عدالت حقیقی نیازمند آن است که ما به این حقیقت برسیم که هر روز با سیاه‌پوستان، متفاوت برخورد می‌شود. میلیون‌ها سیاه‌پوست نگرانند که برخورد بعدی آنها با ماموران اجرای قانون، آخرین برخورد آنها باشد.» «مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت که تحقیقات فدرال حقوق مدنی درباره مرگ فلوید با وجود حکم گناهکار شناخته‌شدن دریک شوین در حال انجام است. او گفت: «وزارت دادگستری آمریکا پیش‌تر از یک تحقیقات فدرال حقوق مدنی درباره مرگ جورج فلوید خبر داده بود. این تحقیقات در دست انجام است.»

«تیم آرانگو»، «جان الیگون» و دیگران هم در گزارش 20 آوریل برای نیویورک تایمز نوشتند، افسر پلیسی که وجدان ملی آمریکایی‌ها را جریحه‌دار کرد و میلیون‌ها نفر را در اعتراض به اقدام خود به عنوان بزرگ‌ترین تظاهرات نژادی طی چند نسل به خیابان‌ها کشید به زندان محکوم شد. این حکم یکی از نادرترین حکم‌های صادره در مورد خشونت پلیس است؛ در حالی‌که بسیاری از موارد دیگر از این دست بدون رسیدگی قضایی به حال خود رها شده است. ویدئویی که از این اقدام خشونت‌بار در فضای مجازی پخش شد موجب مطالبات بسیاری در راستای تغییر و اصلاح در سیستم پلیس شد. اقدام شوین باعث شد هزاران آمریکایی از نژادهای گوناگون در شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا به خیابان‌ها بیایند و ندای «جان سیاهان مهم است» سر دهند. این گزارشگران که ترکیب هیات‌منصفه را 7 زن و 5 مرد نوشتند، افزودند که شوین به حکم قتل درجه دو و درجه سه متهم شده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان