بازنشستگی و شغلِ دوم!

شاید گمان کنید بازنشستگی به معنی پایان کار کردن و اشتغال است. در گذشته همین‌طور هم بود و معمولاً افراد، فعالیت کاری خود را بسیار محدود می‌کردند. اما امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دنبال کار بعد از بازنشستگی هستند.

بازنشستگی و شغلِ دوم!

رکسانا خوشابی - روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : شاید گمان کنید بازنشستگی به معنی پایان کار کردن و اشتغال است. در گذشته همین‌طور هم بود و معمولاً افراد، فعالیت کاری خود را بسیار محدود می‌کردند. اما امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دنبال کار بعد از بازنشستگی هستند. به‌عنوان نمونه در کشور خودمان، بسیاری از بازنشسته‌ها مشاغل دوم دارند و طبق آمار مؤسسه Bank rates، بیش از نیمی از کارمندان در امریکا به دنبال کار بعد از بازنشستگی هستند. 39 درصد این افراد اعلام کرده‌اند که به کار کردن علاقه دارند،‌32 درصد اعلام کرده‌اند که به پول احتیاج دارند و مابقی به دلایل مختلف خواهان ادامه فعالیت‌های کاری خود هستند.برخی از افراد نیز برای آنکه بتوانند از مزایا و حقوق استفاده کنند، بازنشستگی خود را تا حد ممکن به تعویق می‌اندازند. برخی دیگر نیز بعد از بازنشستگی به دنبال شغل‌های دیگری می‌روند. اینک سؤال این است که ادامه کار و روی آوردن به کارهای جدید، برای بازنشستگان خوب است یا خیر؟ در اینجا سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ بدهیم.

 

ویژگی‌های شغل دوم

 بازنشستگی، زمان کار تمام‌وقت و فشرده یا شغل‌های سنگین نیست. حتی اگر نیاز مبرمی به پول و درآمد وجود داشته باشد باز هم فرد بازنشسته نباید کار سنگین که مسئولیت روانی سنگینی داشته باشد یا فشار زیادی را بر جسم و بدن او وارد آورد انتخاب کند. کارهای نیمه‌وقت و پاره‌وقت، خصوصاً مشاغلی که زمان شروع و پایان آن در اختیار خود فرد باشد برای بازنشستگان مناسب‌تر است.همچنین کارهایی که فرد را در ارتباط با طبیعت، کودکان و حیوانات قرار بدهد برای بازنشستگان اولویت دارند. گاهی بازی با نوه‌ها یا کودکان فامیل، نگه‌داری پرنده یا حیوان کوچک خانگی، سروکار داشتن با خاک و گیاه می‌تواند بهترین روحیه را برای فرد بازنشسته به ارمغان بیاورد.

 

نمونه‌هایی از کارهای مناسب برای بازنشستگان

آموزش و انتقال تجربه به تعداد کم

بازنشستگان می‌توانند مهارت‌ها و تجربه‌های خود را طی جلسات کوتاه آموزشی به افراد جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر انتقال بدهند و از این راه می‌توانند در محل کار قبلی خود، یا محیط‌های جدید کاری کسب درآمد کنند. این کار هم ساده است و هم برای آنها شادی و روحیه بهتری را رقم می‌زند و چون بدان اشراف دارند فشار کاری زیادی به همراه نخواهد داشت

 

تفاوت افراد در دوران بازنشستگی

همه‌ی افراد همانند هم نیستند. برخی با توجه به شرایط جسمانی، بیماری‌ها یا اختلالات، نیاز بیشتری به استراحت دارند و برخی در اثر استراحت بیش‌ازاندازه، خموده می‌شوند و رخوت و افسردگی وجودشان را فرا می‌گیرد. بنابراین شغل بعد از بازنشستگی مناسب دسته‌ی اول نیست و بیشتر برای بازنشستگانی تناسب دارند که از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند. کسانی که در سنین پایین‌تر مشغول کار شده‌اند و در نتیجه در سن پایین‌تری به بازنشستگی رسیده‌اند گزینه‌های مناسب‌تری برای شغل دوم هستند.در نتیجه خانواده‌ها نباید بازنشسته‌های منزل را با دیگران مقایسه کنند و به آنها فشار بیاورند تا آنها را وادار به کار کردن کنند.

 

مشاوره‌های سازمانی

اگر توانایی و یا قابلیت خاصی در بازار کار دارید برای مثال اگر استعداد بالایی در امور حقوقی، کامپیوتری و یا مالی دارید می‌توانید به کار کردن در امور مشاوره‌ای و مشورت دهی‌های سازمانی فکر کنید. شما می‌توانید کاری مشابه کار فعلی خودتان اما با ساعات کاری کمتر و انعطاف‌پذیرتر داشته باشید. برخی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای استخدام کارکنان تمام‌وقت، مشاوران پاره‌وقت را به کار گیرند. در این صورت دست شما کاملاً باز است و می‌توانید به میزان فعالیت و ساعات کاری خود را انتخاب کنید.

کار کردن پاره‌وقت در همان محل کار قبلی

اگر محل کار قبلی فرد بازنشسته، این پتانسیل را داشته باشد که بتوان در آن به‌طور پاره‌وقت مشغول کار شد، گزینه‌ی مناسبی برای کار به نظر می‌رسد. در زمان بروز بحران‌هایی مانند کرونا و با پیشرفت تکنولوژی؛ دورکاری هم می‌تواند از منزل انجام شود و بخشی از زمان فرد بازنشسته صرف درآمدزایی گردد. خوشبختانه برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم علاقه‌مندند که از کارمندان قبلی خود که از ایشان رضایت دارند در این زمینه بهره ببرند.

 

تبدیل سرگرمی به شغل

بسیاری از افراد پس از بازنشستگی وقت آزاد زیادی نسبت به زمانی که تمام‌وقت کار می‌کردند دارند. اگر به یک فعالیت به‌عنوان سرگرمی علاقه دارید و هیچ‌گاه فرصت پیگیری جدی آن و تبدیل کردن آن به یک شغل را نداشتید دوران بازنشستگی بهترین زمان است. برای مثال اگر به ورزش و فوتبال علاقه دارید می‌توانید فعالیت‌های متنوعی در این زمینه انجام دهید. برای مثال می‌توانید یک تیم کوچک فوتبال (یا هر ورزش دیگری) تشکیل دهید و در مسابقات شرکت کنید. یا حتی می‌توانید از هنر دست خود استفاده کنید. برای مثال اگر توانایی ساخت لوازم تزئینی را دارید می‌توانید با ساختن و فروش آنها درآمد خوبی داشته باشید. اگر علاقه به کاشت گل و گیاه دارید می‌توانید از همین راه و با فروش گیاهانی که در گلدان کاشته‌اید کسب درآمد کنید.

لقة المحتوى التحکم الحد الفعادة بالتی لأفکارسومن تراجهة بإنتاب النصوص. قویات

 

مشاغل آزاد و بی‌دغدغه

اگر تمام مدت فعالیت کاریتان ساعات استرس‌زا طولانی را تجربه کرده‌اید شاید زمان آن رسیده که روند کاری خود را تغییر دهید. دوران بازنشستگی زمان خوبی است. فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در شغل‌های آزاد داشته باشید می‌توانید فروشندگی را در انواع مشاغل امتحان کنید. اما بهتر است با تحقیق کافی حوزه‌ای را انتخاب کنید که با سلیقه، روحیه و توانایی‌های شما همخوانی داشته باشد.

 

انجام کارهای مفید

انجام بسیاری از کارهایی که در اطراف ما، یعنی در همین دوروبر زندگی‌مان به چشم می‌خورند، حتی اگر در ظاهر درآمدزایی نداشته باشند، اما فواید زیادی دارد و از جمله‌ی کارهای مفید محسوب می‌شود. بنابراین بازنشسته‌هایی که نیاز مالی ندارند می‌توانند روزانه به انجام این کارها بپردازند و اثر مثبتی از خود در خانه و خانواده بر جای بگذارند. تعمیر لوازم منزل، دور انداختن چیزهای غیر لازم یا بخشیدن آنها به کسانی که بدان احتیاج دارند، مرتب کردن و منظم کردن وسایل موجود، برنامه‌ریزی برای انجام کارهای عقب افتاده و اجرای آن و مشابه این‌ها از جمله‌ی کارهای مفیدی محسوب می‌شوند که می‌توانند به زندگی رنگ و عطر جدیدی ببخشند.

 

ورزش‌های مناسب

برای خانم‌هایی که سنشان از چهل سال بیشتر شده و برای آقایان بالای پنجاه سال ورزش‌ها و تمرین‌های جسمانی که مانع تجمع چربی و همچنین مانع جایگزینی عضلات با چربی شود ضرورت دارد. بنابراین اگر بازنشستگان عزیز نمی‌خواهند شغل دوم داشته یا کارهای مفید منزل را انجام دهند، برای سلامتی بیشتر و جلوگیری از تنبلی و بیماری، ورزش را فراموش نکنند. این ورزش‌ها باید متناسب با سن و وضعیت بدنی آنها باشد و چه بهتر که زیر نظر پزشک و متخصص انتخاب شوند. بدین ترتیب دوران بازنشستگی با سلامت بیشتر سپری شده و فرد می‌تواند لذت بیشتری از این زمان ببرد و تا پایان عمر آرامش بیشتری داشته باشد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان