پیوند قوی قلب و ذهن

قلب شکسته مرگبار است؛ برای زنان مرگبارتر

دردی که فرد بعد از جدایی در قفسه سینه احساس می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از نشانگان قلب شکسته باشد، اما این وضعیت‌ها معاینه نمی‌شوند و هنوز فهم ما از آن‌ها ناقص است.

پیوند قوی قلب و ذهن: «نشانگان قلب شکسته» و مرگ چندبرابری زنان
فرادید؛ تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین دو جنس زن و مرد به این معنی است که زنان 9‌برابر بیشتر از مردان احتمال دارد از نشانگان قلب شکسته جان خود را از دست بدهند.

به گزارش فرادید، تحقیق جدیدی که در دانشگاه مانش در ملبورن انجام شده، برای نخستین‌بار از راه‌هایی پرده‌برداری کرده که می‌توان از طریق آن‌ها از صدمات ناشی از نشانگان قلب شکسته پیشگیری و به بهبود این وضعیت کمک کرد.

نشانگان قلب شکسته یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو Takotsubo cardiomyopathy باعث ضعیف شدن بطن چپ -- دهلیز اصلی پمپاژ قلب-- می‌شود و ناشی از محرک‌های عاطفی پراسترس است که اغلب به دنبال حوادث دردآور (تروماتیک) مانند مرگ یک عزیز یا جدایی در خانواده تجربه می‌شوند.

یکی از مهمترین یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که چطور این وضعیت قلبیِ نادر و در بعضی مواقع مرگبار در میان زنان چندین‌برابر کشنده‌تر است.
پیوند قوی قلب و ذهن: «نشانگان قلب شکسته» و مرگ چندبرابری زنان
پروفسور سَم ال-استا، از دانشگاه مانش، می‌گوید: «داده‌های به دست آمده از چندین پژوهش نشان می‌دهد که احتمال مرگ زنان از نشانگان قلب شکسته 9‌برابر بیشتر از مردان است.»

«ما فکر می‌کنیم این مسئله به تنظیم هورمون‌ها مربوط باشد. هورمون‌های ما بیان ژنی را تنظیم می‌کنند و و اثر قابل‌ملاحظه‌ای در ایجاد آسیب قلبی، خصوصاً در دوران یائسگی، دارند.»

ال-استا می‌گوید مطالعاتی که در کشور‌های آسیایی انجام شده تفاوت چندانی بین زن و مرد در میزان آسیب ناشی از نشانگان قلب شکسته گزارش نمی‌دهد. این می‌تواند به این معنی باشد که علاوه بر جنسیت، فرهنگ نیز اثرگذار است.

ال-استا می‌گوید: «زنان در کشور‌های غربی بیشتر از مردان نشانگان قلب شکسته را تجربه می‌کنند و از آن می‌میرند. اما در ژاپن و سایر کشور‌های آسیایی میزان رویداد نشانگان قلب شکسته بین زن و مرد تقریباً یکسان است.»
پیوند قوی قلب و ذهن: «نشانگان قلب شکسته» و مرگ چندبرابری زنان
ال-استا می‌گوید، «احتمال دارد» هنجار‌های فرهنگی که مردان غربی را از نشان دادن احساسات منع می‌کند، دلیلی برای شناخته نشدن این نشانگان در میان آن‌ها باشد.»

کارشناسان باور دارند که در این وضعیت «میزان هورمون استرس در قلب» زیاد می‌شود و نمی‌گذارد تا بطن چپ به شکل طبیعی منقبض شود. ممکن است این وضعیت تظاهری شبیه حمله قلبی داشته باشد که در آن سمت چپ سینه درد می‌گیرد و فرد دچار تنگی نفس می‌شود؛ بنابراین احتمال دارد که با حمله قلبی اشتباه گرفته شود.

بیشتر بیماران طی 2 ماه بهبود پیدا می‌کنند، اما 20‌درصد ممکن است از این عارضه جان خود را از دست بدهند.

ال-استا می‌گوید: «این افسانه که قلب شکسته می‌تواند مرگبار باشد از جایی آمده و ما مدت‌ها تصور می‌کردیم که یک افسانه مردمی است؛ اما اکنون می‌دانیم که یک وضعیت فیزیولوژیکی واقعی و بسیار مهم است.»
پیوند قوی قلب و ذهن: «نشانگان قلب شکسته» و مرگ چندبرابری زنان
نشانگان قلب شکسته نام‌های دیگری مانند کاردیومیوپاتی ناشی از استرس و نشانگان بالونی آپیکال دارد. ال-استا و تیمش در دانشگاه مانش اثر یک داروی سرطان را بروی موش‌ها آزمایش کردند و به این نتیجه رسیدند که این دارو می‌تواند «سلامت قلب را بهبود ببخشد و قلب شکسته را ترمیم کند.»

ال-استا می‌گوید تحقیقات در زمینه تولید دارو برای درمان قلب شکسته ادامه دارد. او می‌گوید: «مشخص است که زیست‌شناسی مولکولی با از‌کار‌افتادگی قلب مرتبط است و می‌دانیم که موقعیت‌هایی که استرس‌های شدید روانی ایجاد می‌کنند باعث آن می‌شوند. این موقعیت‌ها شامل واکنش‌های عاطفی‌ای است که به دنبال جدایی، طلاق یا شنیدن خبر مرگ یک عزیز رخ می‌دهد.»

«ما اکنون می‌دانیم که بین قلب و ذهن پیوندی عمیق وجود دارد. امکان دارد آن دردی که فرد بعد از جدایی در قفسه سینه احساس می‌کند نشانه‌ای از نشانگان قلب شکسته باشد، اما این وضعیت‌ها معاینه نمی‌شوند و هنوز فهم ما از آن‌ها ناقص است.»

نشانگان قلب شکسته نخستین‌بار در سال 1990 توصیف شد و شواهد نشان می‌دهد احساسات شدید غم، عصبانیت، ترس یا حتی واکنش‌های شدید احساسی به موقعیت‌های شاد و لذتبخش می‌توانند این وضعیت را ایجاد کنند.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان