واکنش اینستاگرامی ظریف به انتشار فایل صوتی

در بیان نظر کارشناسی خودسانسوری را خیانت می‌دانم

دنیای‌اقتصاد : محمدجواد ظریف صبح دیروز برای دومین بار با انتشار مطلبی اینستاگرامی به جنجال‌های اخیر در مورد فایل صوتی منتشر شده از وی و نوع تعاملش با سردار شهید قاسم سلیمانی واکنش نشان داد

موجی که حتی پای جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا را هم به این ماجرا باز کرد. فارغ از این موج، فرضیه‌های زیادی در مورد چرایی انتشار این فایل صوتی در برهه‌ای که کشور درگیر مذاکرات جدید با طرف‌های درگیر در توافق هسته‌ای در وین است و از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است مطرح شد. در این میان محمد‌جواد ظریف که این روزها سخت مشغول سفرهای دیپلماتیک به کشورهای منطقه است در اولین واکنش به این ماجرا ابتدا روز دوشنبه در صفحه اینستا‌گرامش با انتشار فایلی صوتی از سخنان گذشته خود تا‌کید کرد: «من معتقدم کار برای تا‌ریخ نکنید؛ چون خطاب به تا‌ریخ دارم می‌گویم خیلی نگران تا‌ریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید.»

او روز گذشته نیز در دل‌نوشته‌ای در اینستاگرام با بیان اینکه همواره در داخل یا خارج، در پشت درهای بسته یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده‌ام، تاکید کرد: حراست از منافع کشور عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم. به گزارش «ایرنا» ظریف در این دل‌نوشته و در پاسخ به جنجال‌های اخیر نوشت: به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یاران‌شان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایت‌کارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم، ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان - به‌منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گران‌بهای 8 سال گذشته - به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌شود.

او ادامه داد: افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت.

وی افزود: نه تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل یا خارج، در پشت درهای بسته یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هر چیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است.

ظریف گفت: در 40 سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل، مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.  اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولای‌مان علی علیه‌السلام آموخته‌ام  «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت‌ترین دغل‌کاری، دغل‌کاری نسبت به پیشوایان است.» وی افزود: تقلیل بحث نظری درخصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته‌اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش- در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آبها سردرآورده- ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است. ظریف در پایان تصریح کرد: حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان بیمی ندارم.

واکنش قالیباف و شمخانی

با این حال واکنش‌های داخلی به انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه از سوی برخی از سیاسیون ادامه دارد‌. در همین راستا روز گذشته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در همایش «خلیج فارس خانه ماست» بدون اشاره مستقیم به سرقت فایل صوتی ظریف گفت: اگر کسانی به هر دلیلی، دوگانه فرصت‌طلبانه از قدرت میدانی و دیپلماسی معرفی کنند، بدانند که این رویکرد ضد منافع ملی، ضدتجربه بشریت، ضد علم و ضد هرگونه منطقی بوده و دلیل آن فقط فرصت‌طلبی است. به گزارش «ایسنا» قالیباف با بیان اینکه ما با همه وجود می‌دانیم که حاج قاسم عزیز، هنرش این بود که برای کشور تولید قدرت می‌کرد. رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: ما حاضر نیستیم یک خط کوچک در سیمای درخشان این عزیزمان وارد شود و این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است.  قالیباف گفت: در همان روزهای ابتدای شهادت شهید سلیمانی، در یک سخنرانی به این موضوع اشاره کردم که اگر شهادت شهید بهشتی، سیدالشهدای انقلاب اسلامی در آغاز انقلاب در مقابله با منافقین موجب رسوا شدن منافقین و ریشه‌کن شدن حضور آنها در کشور شد، مطمئن هستیم، خون شهید سلیمانی نیز امروز موجب رسوایی غربگرایان در کشور خواهد شد و ریشه آنها را از کشور خواهند کند و سروصداهای این روزها نشانه روشنی بر این وقایع است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز سه‌شنبه شب در واکنشی، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سیاست‌های قطعی نظام در میدان و دیپلماسی حاصل گفت‌وگوهای اقناعی و پنهان از نگاه زهرآلود نامحرمان و دشمنان بوده و هست. وی تاکید کرد: دوگانه‌ای در اجرای بدون تنازل این سیاست‌ها که منبعث از اصول قطعی انقلاب اسلامی است وجود ندارد.

حمله شریعتمداری به دولت

در این میان به گزارش الف، حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز دیروز در یادداشتی با بیان اینکه فایل صوتی ظریف، محرمانه نبوده و از سوی دولت و با خود‌سوزی ظریف و برای انتشار تهیه شده، آن را بیانیه پوزش دولت از آمریکا و خداحافظی در پایان دوره 8 ساله دانست!‌

جزئیات جدید از انتشار فایل

فارغ از حملات منتقدان به دولت روحانی و محمد‌جواد ظریف، روز گذشته محمدتقی کروبی در اینستاگرام خود نکاتی را در مورد چگونگی انتشار فایل صوتی ظریف بیان کرد. به گزارش الف، او درباره درز این فایل نوشت: من فایل این گفت‌وگوی صریح را پنج روز پیش از طریق یکی از دوستان ساکن خارج از کشور دریافت و از محتوای آن مطلع شدم. با یک روز فاصله همین فایل را از دوست دیگری هم دریافت و متوجه شدم این فایل همچون آب روان در حرکت است و در حال دست به دست شدن میان جمعی از فعالان سیاسی.

تشکیل پرونده قضایی

در کنار این سخنان در پی انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی شده وزیر امور خارجه‌، سه‌شنبه شب دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است. از سوی دیگر سیدنظام‌الدین موسوی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس، در توییتی با بیان اینکه  مطالب مطرح شده در فایل صوتی آقای ظریف از بار ضد امنیت ملی برخوردار است، از رایزنی با همکاران برای اعمال ماده 234 یا استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان